Permalänk
Medlem

Jag köpte en begagnad 280 i Augusti förra året, men den har fungerat galant så jag förmodar att den är hopsnickrad före maj 2021, men det kanske vore värt att beställa det där kittet ändå, räcker det med serienummer eller måste man ha kvitto också? Kylpastaborttagningslappen och lite extra vätska att toppa upp med, skadar ju inte att ha tillhands.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Har en 360 till min 5600x, såg GN's yt video igår och tänkte "Tjohoo, nu har jag en klockren ursäkt att städa ur burken!"
Sen visade det sig att jag köpte aio'n i december 2020 är således inte drabbad av dåligt exemplar.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag köpte en begagnad 280 i Augusti förra året, men den har fungerat galant så jag förmodar att den är hopsnickrad före maj 2021, men det kanske vore värt att beställa det där kittet ändå, räcker det med serienummer eller måste man ha kvitto också? Kylpastaborttagningslappen och lite extra vätska att toppa upp med, skadar ju inte att ha tillhands.

Man bifogar serienummer på motor samt bild +pdf men den säger ja/nej beroende på motor nummeret

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag tycker det är modigt att köra AIO-kylare... Allra helst om du själv förväntas plocka isär och reparera den på grund av tillverkningsfel. Med dagens utbud av diverse dubbeltornkylare har jag svårt att motivera risken det innebär att leka med vatten i en dator.

Om man inte får ett måndagsexemplar så är väl risken minimal för vätskeläcka.
Klart, minimal risk är större än ingen risk när man kör luftkylare.

Min sambo kör fortfarande på min gamla dator med en Corsair H100 som installerades 2012, still going strong 10 years, inga missljud från pump eller några läckage. Kyler väl inte lika bra nu som när den va ny men inga värmeproblem med den i7 2600k som den ska kyla.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Står att Arctic kontaktade GN på eget bevåg. (Dock inget jag såg i videon?).

~41 sekunder in i videon. "Arctic Contacted us before we found out about this problem."

Arctic's kundtjänst är den bästa jag har behövt interagera med. Saknades ett bracket i kylaren jag köpte, fick nytt i brevlådan efter sex dagar.
Sure det är inte unikt och många som haft samma erfarenhet av andra tillverkare men i jämförelse med Corsair är det natt och dag. RGB i pumpblock (kunde inte lysa i blått och "gnäll-ljud") i Corsair-kylaren (280 Platinum) efter ett par månader, kontaktade Corsair innan ÅF och dom tyckte att det inte var något fel ( "..behavior is normal") på kylaren alls. Löste det via ÅF istället.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Man bifogar serienummer på motor samt bild +pdf men den säger ja/nej beroende på motor nummeret

Okej, får göra det om jag får problem eller när jag skruvar loss den nästa gång, för det går väl inte att se på lådan?
Här är länken tror jag iaf:
https://www.arctic.de/en/lf-service-kit

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Man bifogar serienummer på motor samt bild +pdf men den säger ja/nej beroende på motor nummeret

Jag fick precis bekräftat att de skickar ett servicekit till mig. Har endast angett när jag köpte kylaren änsålänge. Verkar inte som att dom vill ha någon mer info.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Edd1e:

~41 sekunder in i videon. "Arctic Contacted us before we found out about this problem."

Arctic's kundtjänst är den bästa jag har behövt interagera med. Saknades ett bracket i kylaren jag köpte, fick nytt i brevlådan efter sex dagar.
Sure det är inte unikt och många som haft samma erfarenhet av andra tillverkare men i jämförelse med Corsair är det natt och dag. RGB i pumpblock (kunde inte lysa i blått och "gnäll-ljud") i Corsair-kylaren (280 Platinum) efter ett par månader, kontaktade Corsair innan ÅF och dom tyckte att det inte var något fel ( "..behavior is normal") på kylaren alls. Löste det via ÅF istället.

Jo, det är väl problemet med rörlig media. Ytterst sällan man kan scrolla igenom videon och fortfarande få till sig all relevant info.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av KarlAndersson_2:

Jag fick precis bekräftat att de skickar ett servicekit till mig. Har endast angett när jag köpte kylaren änsålänge. Verkar inte som att dom vill ha någon mer info.

Det är bara ifall man vill skicka iväg kylaren som Arctic vill ha information om motornumret.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk

Köpte en Liquid Freezer II 360mm i augusti 2020 så jag klarar mig. Skönt då jag nyss bytte cpu och inte är så sugen på att mecka igen.

Klockren kylare för övrigt.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Phuu, aldrig varit så nöjd med en AIO så tur att jag slapp byta.
https://i.imgur.com/6FT7s43.png

Bra att dom informerar, trots allt 6 års garanti ändå.

När du upplevt tystnaden av vattenkylning och statiska fläktvarv (inga upp eller nervarningar pga last) så kommer du aldrig gå tillbaka till luft.
Kört vatten i 15 år utan problem, aldrig haft någon kompis eller ens bekant med läckande AIO heller.

Jag håller dessvärre inte heller med efter att ha testat tre olika AIOs (Cosair och MSI). Jag sätter ett fast varvtal på luftkylaren där de inbyggda fläktarna faktiskt är otroligt tysta (kör runt 1150RPM) vilket ger ett konstant och väldigt tyst ljud. AIOn däremot hade tre stora fläktar plus pumpen och det var inte lätt att hitta en viss RPM som inte ger "missljud". Fick nästan sätta en fast fläktkurva där också då minsta höjning resulterade i högre ljudnivå då luften först ska passera igenom radiatorn och sen ut igenom ytterligare en perforering i toppen av chassit. Sen hade jag stora problem med att bli av med vibrationer i chassit som de tre fläktarna producerade, fick till sist hitta gummiringar som jag satte mellan radiatorn och chassit.

Nej jag föredrar definitivt luft och temperaturmässigt så skiljer det knappt något mellan den 360mm AIOn jag hade jämfört med nuvarande luftisen. Eventuellt att luftkylaren är något mer känslig för mängden värme GPUn alstrar men det är marginellt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag håller dessvärre inte heller med efter att ha testat tre olika AIOs (Cosair och MSI). Jag sätter ett fast varvtal på luftkylaren där de inbyggda fläktarna faktiskt är otroligt tysta (kör runt 1150RPM) vilket ger ett konstant och väldigt tyst ljud. AIOn däremot hade tre stora fläktar plus pumpen och det var inte lätt att hitta en viss RPM som inte ger "missljud". Fick nästan sätta en fast fläktkurva där också då minsta höjning resulterade i högre ljudnivå då luften först ska passera igenom radiatorn och sen ut igenom ytterligare en perforering i toppen av chassit. Sen hade jag stora problem med att bli av med vibrationer i chassit som de tre fläktarna producerade, fick till sist hitta gummiringar som jag satte mellan radiatorn och chassit.

Nej jag föredrar definitivt luft och temperaturmässigt så skiljer det knappt något mellan den 360mm AIOn jag hade jämfört med nuvarande luftisen. Eventuellt att luftkylaren är något mer känslig för mängden värme GPUn alstrar men det är marginellt.

Borde skilja ganska mycket mellan luft och en 360 aio...
Dh 15 motsvarar oftast en 240. Du kanske iofs inte överklockar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag håller dessvärre inte heller med efter att ha testat tre olika AIOs (Cosair och MSI). Jag sätter ett fast varvtal på luftkylaren där de inbyggda fläktarna faktiskt är otroligt tysta (kör runt 1150RPM) vilket ger ett konstant och väldigt tyst ljud. AIOn däremot hade tre stora fläktar plus pumpen och det var inte lätt att hitta en viss RPM som inte ger "missljud". Fick nästan sätta en fast fläktkurva där också då minsta höjning resulterade i högre ljudnivå då luften först ska passera igenom radiatorn och sen ut igenom ytterligare en perforering i toppen av chassit. Sen hade jag stora problem med att bli av med vibrationer i chassit som de tre fläktarna producerade, fick till sist hitta gummiringar som jag satte mellan radiatorn och chassit.

Nej jag föredrar definitivt luft och temperaturmässigt så skiljer det knappt något mellan den 360mm AIOn jag hade jämfört med nuvarande luftisen. Eventuellt att luftkylaren är något mer känslig för mängden värme GPUn alstrar men det är marginellt.

Köper du AIO riktade på prestanda så är det klart att dom låter, Corsair har jag ägt en gång och aldrig mera.
Deras pumpar både vibrerar och låter samt att deras originalfläktar har missljud vi olika varv.
Artic ger dig 90% av prestandan mot högljudda monster AIO men till en markant lägre ljudnivå.

Mina fläktar snurrar 650rpm och pumpen hörs inte alls. När det var 30c inne låg dom på 800rpm istället.
Maxar ut runt ca 67c vid syntetiska tester, runt 60 vid normalt spelande @ 4.7Ghz ~1.34v

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Borde skilja ganska mycket mellan luft och en 360 aio...
Dh 15 motsvarar oftast en 240. Du kanske iofs inte överklockar

Jag har en Dark Rock 4 Pro idag så det är den jag jämför med. Nej, det är för jobbigt att OCa Zen3 i mitt tycke. Testat både Curve och All-Core men det är för pilligt att få det stabilt och bra.

Skrivet av hakd:

Köper du AIO riktade på prestanda så är det klart att dom låter, Corsair har jag ägt en gång och aldrig mera.
Deras pumpar både vibrerar och låter samt att deras originalfläktar har missljud vi olika varv.
Artic ger dig 90% av prestandan mot högljudda monster AIO men till en markant lägre ljudnivå.

Mina fläktar snurrar 650rpm och pumpen hörs inte alls. När det var 30c inne låg dom på 800rpm istället.
Maxar ut runt ca 67c vid syntetiska tester, runt 60 vid normalt spelande @ 4.7Ghz ~1.34v

Jag sneglade på Arctic Liquid Freezer II men den är verkligen inte vacker. Iofs har jag gått ifrån RGB/estetik den senaste tiden så om jag hade köpt AIO idag så hade jag testat en Arctic, mycket även pga. priset.

Låter som du har bra temps. Nu går det inte att göra någon direkt jämförelse men brukar själv ligga på runt 65-70C vid spelande (varierar en del beroende på last samt GPU load). Syntetiska tester minns jag inte då jag inte OCat på länge.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av hakd:

Köper du AIO riktade på prestanda så är det klart att dom låter, Corsair har jag ägt en gång och aldrig mera.
Deras pumpar både vibrerar och låter samt att deras originalfläktar har missljud vi olika varv.
Artic ger dig 90% av prestandan mot högljudda monster AIO men till en markant lägre ljudnivå.

Mina fläktar snurrar 650rpm och pumpen hörs inte alls. När det var 30c inne låg dom på 800rpm istället.
Maxar ut runt ca 67c vid syntetiska tester, runt 60 vid normalt spelande @ 4.7Ghz ~1.34v

Arctic är bättre än alla andra AIO både i prestanda och ljudnivå eftersom de kör en tjockare radiator.

Nästan alla andra tillverkare använder Asetek som tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

När du upplevt tystnaden av luftkylning och inga pumpljud i idle så kommer du alldrig gå tillbaka till AIO. Kan alldrig komma ifrån tystnaden av 1-2 långsamtgående fläktar.
Kört luft i alla mina år och alldrig haft problem...dock har 5/6 vänner som kört AIO behövt byta havererade pumpar.
Du kan även sätta fan delay så fläkten väntar någon sekund innan den reagerar på spikar i temperatur som annars är vanligt på ryzen till exempel.
Jag hitta inte den inställningen så bara la en plattå precis i där den brukar ligga i idle så ändras inte fläkten för ens jag närmar mig 60c.
Sen är det sällan CPU kylaren är den som låter mest....alltid varit GPUn som väsnas, i cpu last så är tornkylare och AIO väldigt tysta så sällan de är ljudligare än annat runt.

Jag är väldigt ljudkänslig. Jag körde med NH-D15 i min förra dator och jag måste säga att jag var väldigt nöjd med den. Den varvade dock upp och ner ibland på ett sätt där den inte var ljudlös längre, men det var nog mer mitt fel än kylarens. Dock valde jag att testa Liquid Freezer nu i förra bygget och har varit riktigt nöjd med den också, märker inte av pumpljudet alls. Det ska tilläggas att jag behövde köpa en Corsair Commander pro för att få ordning på alla fläktkontroller på ett sätt jag var nöjd med.

Vanligtvis kör jag mitt 3080 med 70% power limit för att det ska gå svalare, och då kör jag hela systemet på 1100 RPM. För mig så är det ett svagt bakgrundssus som inte stör mig alls. Nu under sommaren har jag behövt köra systemet på upptill 1400 RPM vissa dagar pga värmen och då är det lite på gränsen för mig och jag kör oftast med brusreducerande lurar då. Jag har dock ingen tro om att en luftkyld dator skulle vara tystare i det läget då det framför allt är chassifläktarna som låter.

Sen måste jag erkänna att jag inte vet om jag finner den extra kostnaden för AIOn värd det. För mig var det att den tillät mig att köpa ett chassi jag inte kunde med en NH-D15. Commander Pron hade jag behövt oavsett val av CPU kylare.

Det svåra för mig har alltid varit att hitta ett chassi som balanserar ljudisolering för typ coilwhine och annat mot bra luftflöde. Jag är säker på att i ett mesh chassi hade jag kunnat köra fläktarna 200-300 RPM lägre än idag, men nackdelen där hade varit att det chassit inte alls isolerar mot coilwhine etc lika bra. Jag tycker personligen denna typen av ilande tjut är mycket värre än det lire mer dova brummandet av chassifläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag har en Dark Rock 4 Pro idag så det är den jag jämför med. Nej, det är för jobbigt att OCa Zen3 i mitt tycke. Testat både Curve och All-Core men det är för pilligt att få det stabilt och bra.

Jag sneglade på Arctic Liquid Freezer II men den är verkligen inte vacker. Iofs har jag gått ifrån RGB/estetik den senaste tiden så om jag hade köpt AIO idag så hade jag testat en Arctic, mycket även pga. priset.

Låter som du har bra temps. Nu går det inte att göra någon direkt jämförelse men brukar själv ligga på runt 65-70C vid spelande (varierar en del beroende på last samt GPU load). Syntetiska tester minns jag inte då jag inte OCat på länge.

Jag bytte precis från nh12U till 240 aio.
Luft throttlar samt bsod på min 5.2ghz all core medan aio håller 90C under cinbench...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av superapan:

Enligt svensk lagstiftning så ska ska säljaren, inte tillverkaren, avhjälpa felet. Arctic borde göra en recall av dom defekta systemen genom försäljningsleden. Jag är inte alls sugen på att göra det själv, eller posta hela systemet till Tyskland, och betala fakt för detta. Det ska Webhallen (där jag köpt varan) lösa.

om man kan hantera en skruvmejsel så är ju detta gjort på bara några minuter

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag tycker det är modigt att köra AIO-kylare... Allra helst om du själv förväntas plocka isär och reparera den på grund av tillverkningsfel. Med dagens utbud av diverse dubbeltornkylare har jag svårt att motivera risken det innebär att leka med vatten i en dator.

jag hade den åsikten förr, men när en NH-D15 inte klarar av att kyla dagens lite kraftfullare processorer då blev det vatten för min del

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag bytte precis från nh12U till 240 aio.
Luft throttlar samt bsod på min 5.2ghz all core medan aio håller 90C under cinbench...

Låter som att du har något biffigare än en 5900X iaf Intel att döma efter OC frekvensen, ja de är nog tuffare att kyla än Zen 3 iaf. Sen får man väl se hur det blir i framtiden - skulle jag uppgradera till något som kräver mer än luft, ja då får det bli nån AIO igen. Den dagen - den sorgen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

Min är felfri 👍👍

GOOD NEWS!

We are happy to inform you that your Liquid Freezer II model is not affected! No service needed – never touch a running system.

If you are still in doubt or have any questions, please contact our customer service at lf-service@support.arctic.de, we will be happy to help!

Köpt 7 juni 2021 😁

Permalänk
Medlem

Är det något som fått hem sitt kit ännu? Jag beställde den 23 augusti men har inte fått något än.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Är det något som fått hem sitt kit ännu? Jag beställde den 23 augusti men har inte fått något än.

Vad jag förstod kommer det ta ett bra tag innan det dyker upp. Men problemet i sig är ju inget problem förrän efter en lång användningsperiod och helt ofarligt så det kommer nog när det kommer. Personligen tänker jag att har jag inte fått till jul så skickar jag ett mail

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Vad jag förstod kommer det ta ett bra tag innan det dyker upp. Men problemet i sig är ju inget problem förrän efter en lång användningsperiod och helt ofarligt så det kommer nog när det kommer. Personligen tänker jag att har jag inte fått till jul så skickar jag ett mail

Jag skickade mejl imorse och fick ganska snabbt svar att mitt kit skickas i början av nästa vecka 😊

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Vad jag förstod kommer det ta ett bra tag innan det dyker upp. Men problemet i sig är ju inget problem förrän efter en lång användningsperiod och helt ofarligt så det kommer nog när det kommer. Personligen tänker jag att har jag inte fått till jul så skickar jag ett mail

frågan är väl hur mycket skit som kommer finnas i resten av loopen efter en längre tids användning, ifall även den nya kopparplattan blir igensatt.
jag funderade först på att vänta med bytet och göra det först när det verkligen behövs och då samtidigt toppa upp med mer vätska, men det är kanske bra att göra bytet så snart som möjligt.
sedan undrar jag om det är värmen som påverkar eller om den gamla packningen blir skit även i rumstemperatur.
min är endast testkörd en kort stund

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cordinator:

frågan är väl hur mycket skit som kommer finnas i resten av loopen efter en längre tids användning, ifall även den nya kopparplattan blir igensatt.
jag funderade först på att vänta med bytet och göra det först när det verkligen behövs och då samtidigt toppa upp med mer vätska, men det är kanske bra att göra bytet så snart som möjligt.
sedan undrar jag om det är värmen som påverkar eller om den gamla packningen blir skit även i rumstemperatur.
min är endast testkörd en kort stund

Jag fixar nog min när jag ändå ska in o rota. Annars blir det vid märkbar försämring.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Nån som fått sitt beställda kit än?

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Skrivet av herbamare:

Nån som fått sitt beställda kit än?

Nope

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk

Fick mitt kit med posten idag. Får se när jag orkar ge mig på att rota runt i burken 😄

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk

Det hade varit intressant att se innanmätet på de kylare som är drabbade. De som fått kittet och tänker byta snart kanske kan lägga in nån bild här😊

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO