Apple lanserar klocktrio med äventyrsmodell i spetsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Om man ska köpa smartklocka idag är ju Garmin epix det enda rätta.
Den har ju allt och lite till. Och typ två veckors batteritid.

Hur väl integrerar den med apples produkter? Fungerar apple pay på den? Kan man låsa upp sin dator med den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Om man ska köpa smartklocka idag är ju Garmin epix det enda rätta.
Den har ju allt och lite till. Och typ två veckors batteritid.

Den har inget mobilnät alls, vad jag kan se.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Beställde en ultra idag har watch 7 nu som frugan tar över. Passar mig bra med lite mer robust klocka. Är väldigt aktiv och har ett jobb där jag gärna har saker som tål lite stryk. Materialist -javisst! 😁

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Överprisade med dålig batteri som vanligt. Fast sen är ju min taxeringsnivå alldeles för låg så är väl egentligen inte riktad mot mig. Om jag en dag tjänar pengar så blir det nog andra bullar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pr0wler666:

En viktig batteritid man vill veta är ju hur länge den klarar aktivitet med GPS. Så man vet hur långa tävlingar den klarar. Konstigt det skall vara så svårt att skriva ut.

Workout

Up to 18 hours indoor workout
Up to 12 hours outdoor workout with GPS
Up to 10 hours outdoor workout with GPS and LTE
Tested with heart rate sensor on during workout sessions. Indoor workout tested while connected to iPhone via Bluetooth. Outdoor workout with GPS and outdoor workout with GPS and LTE tested without iPhone. Testing conducted by Apple in August 2022 using preproduction Apple Watch Ultra (GPS + Cellular); all devices tested with prerelease software. Battery life varies by use, configuration, cellular network, signal strength, and many other factors; actual results will vary.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Hur väl integrerar den med apples produkter? Fungerar apple pay på den? Kan man låsa upp sin dator med den?

Oops. Kanske var en känslig fråga.

När den har förstås inte allt i ordets rätta bemärkelse. Om kravet är att det ska vara en Apple-smartklocka så är Garmins klockor inte rätt val. Dom använder Garmin Pay istället för Apple Pay.

Ingen aning om huruvida Garmins klockor har funktioner för att låsa upp datorer. Om man behöver den funktionen på sin klocka är det nog bäst att Googla fram specifikationerna.

Så om man inte är låst till Apple så är Fenix/epix en fantastiskt smartklocka. Mer orienterad mot fysiskt aktiva människor än mot datoradmins kanske.

Permalänk
Medlem

Funderar på att gå upp från Series 4 till Series 8. Gick från första gen till Series 4 så jag antar det är typ lika stor skillnad igen.

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk

Själv sitter jag fortfarande på en Series 2

Dock står jag i valet på en 8 eller Ultra (Villhöver)

Permalänk
Skrivet av palusa:

Workout

Up to 18 hours indoor workout
Up to 12 hours outdoor workout with GPS
Up to 10 hours outdoor workout with GPS and LTE
Tested with heart rate sensor on during workout sessions. Indoor workout tested while connected to iPhone via Bluetooth. Outdoor workout with GPS and outdoor workout with GPS and LTE tested without iPhone. Testing conducted by Apple in August 2022 using preproduction Apple Watch Ultra (GPS + Cellular); all devices tested with prerelease software. Battery life varies by use, configuration, cellular network, signal strength, and many other factors; actual results will vary.

Ganska långt ifrån att hantera de stora ultramaraton-tävlingarna. De tar ju typ 20-50h. Sen bara två fysiska knappar, känns ju sådär. Har förstått att dykarfunktionaliteten är sådär om man är hyfsat seriös också (Dave2Ds video).

Verkar som att denna mer är ämnad för äventyrliga amatörer som vill ha en fet all-around-klocka. Men marknadsföringen paketerad som om den vore för proffs, så att det känns coolare att köpa den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Oops. Kanske var en känslig fråga.

När den har förstås inte allt i ordets rätta bemärkelse.

För min del är inte frågan känslig men däremot tycker jag att det är tröttsamt när man uttrycker sina egna högst subjektiva synpunkter som absoluta sanningar som skall gälla för alla. Det finns i regel flera anledningar till varför man gör de val man gör.

Garmin är i mitt tycke ett mycket bra val om man har behov av en bra träningsinriktad klocka med bra batteritid. Om detta inte är lika viktigt så kanske en Samsung-klocka eller en Apple-klocka är ett bättre val beroende på vilket ekosystem man föredrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShieldPad:

Ganska långt ifrån att hantera de stora ultramaraton-tävlingarna. De tar ju typ 20-50h. Sen bara två fysiska knappar, känns ju sådär. Har förstått att dykarfunktionaliteten är sådär om man är hyfsat seriös också (Dave2Ds video).

Verkar som att denna mer är ämnad för äventyrliga amatörer som vill ha en fet all-around-klocka. Men marknadsföringen paketerad som om den vore för proffs, så att det känns coolare att köpa den.

Dom som springer ultra lopp på över 20t är ju en väldigt liten skara. Snarare så att marathon är en mer normal ”standard”. För egen del tränar jag endel och har ett jobb där jag vill ha något mer tåligt. Dessutom större skärm är något jag saknar.

Visst kan man köpa en garmin eller polar men jag vill ha en klocka för träning/vardag/fest som klarar allt och dessutom är smart och trackar puls/Hrv hela dagen. Vill kunna svara på samtal/sms och se notiser. Så för mig är den klockren.

Tror knappast det är den modellen av watch som säljer mest och som passar alla.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Hur väl integrerar den med apples produkter? Fungerar apple pay på den? Kan man låsa upp sin dator med den?

  • Min MacBook låses upp med klockan

  • Godkänner 1Password och Macs lösenord med klockan så slipper fylla in inloggningsuppgifter

  • Betalar med Apple Pay när jag handlar i affären (funkar även utomlands)

  • Kopplar AirPods till klockan när jag svarar på telefonsamtal, slipper ta upp telefon

  • Resa man lagt in i Apple Wallet syns i klockan så slipper ta upp telefon igen

Permalänk
Skrivet av palusa:

Dom som springer ultra lopp på över 20t är ju en väldigt liten skara. Snarare så att marathon är en mer normal ”standard”. För egen del tränar jag endel och har ett jobb där jag vill ha något mer tåligt. Dessutom större skärm är något jag saknar.

Visst kan man köpa en garmin eller polar men jag vill ha en klocka för träning/vardag/fest som klarar allt och dessutom är smart och trackar puls/Hrv hela dagen. Vill kunna svara på samtal/sms och se notiser. Så för mig är den klockren.

Tror knappast det är den modellen av watch som säljer mest och som passar alla.

Nä precis, håller med 100%! Den borde ju täcka 99% av befolkningens behov, vilket är helt rätt val i kundsegment.

Tänkte bara med tanke på vinkeln på marknadsföringen 😄 ... När de har folk kittade som i ultralopp och de är i äventyrliga miljöer, samt att allt handlar om att "springa längre" etc... Så skriver de också: "Oavsett om det är första gången du springer på länge, om du springer milen eller ett ultramaraton"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzyman:
  • Min MacBook låses upp med klockan

  • Godkänner 1Password och Macs lösenord med klockan så slipper fylla in inloggningsuppgifter

  • Betalar med Apple Pay när jag handlar i affären (funkar även utomlands)

  • Kopplar AirPods till klockan när jag svarar på telefonsamtal, slipper ta upp telefon

  • Resa man lagt in i Apple Wallet syns i klockan så slipper ta upp telefon igen

Gör din Garmin Epix allt detta? Att en Apple Watch fixar detta är jag fullt medveten om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShieldPad:

Nä precis, håller med 100%! Den borde ju täcka 99% av befolkningens behov, vilket är helt rätt val i kundsegment.

Tänkte bara med tanke på vinkeln på marknadsföringen 😄 ... När de har folk kittade som i ultralopp och de är i äventyrliga miljöer, samt att allt handlar om att "springa längre" etc... Så skriver de också: "Oavsett om det är första gången du springer på länge, om du springer milen eller ett ultramaraton"

Har en kompis som sprang ett ultra nyss på 10 mil på 12 timmar. Det duger den till så långt kommer jag aldrig springa ändå haha. Springer Max 2-3tim i sträck.

Men den marknadsförs till entusiaster och athleter och inte proffs och dom med aktiv livsstil. Där psssar den in perfekt. Därför jag väljer att köpa en. Men 90% kommer synas på ett kontor nära dig 😂

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk

Har en AW4. Laddar till 100% innan jag lägger mig (typ 30min). Sen sover jag med den och går med den hela dagen. Då är det 30% kvar när det är dags att ladda igen. Den är strax över tre år gammal med en batterihälsa på 83%. Det fungerar utmärkt för mig. Fattar inte varför folk verkar tro att batteritiden är ett så stort problem.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Har en AW4. Laddar till 100% innan jag lägger mig (typ 30min). Sen sover jag med den och går med den hela dagen. Då är det 30% kvar när det är dags att ladda igen. Den är strax över tre år gammal med en batterihälsa på 83%. Det fungerar utmärkt för mig. Fattar inte varför folk verkar tro att batteritiden är ett så stort problem.

Det är ett större problem på de mindre modellerna (38mm och 40mm), och då speciellt Series 4.

Sen beror det rätt mycket på hur man använder den. Om man har telefonen i fickan hela tiden så att klockan kan använda Bluetooth så räcker batteriet länge. Har man en variant med 4G och inte ens har med sig telefonen så drar det rätt mycket. Någonstans däremellan blir det om man låter telefonen ligga på laddning och går runt med klockan inom Wi-Fi-täckning.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

@Obio Så, har haft på Apple Watch 6 sen 21:35 på onsdag tills nu, dvs nästan 48h och batteriet ligger på 6%. Har tagit av mig klockan några gånger då jag har duschat och diskat så vi kan räkna bort 45min.
Enda inställningarna jag har lagt in är att Always On inte är på samt att jag har ett sovschema så klockan går i nattläge i 8h under natten, dvs den aktiveras inte om man rör på armen till exempel. Klockan har trackat puls, sömn, om jag står, går, kcal mm. Har mottagit flera meddelanden och fått andra notifikationer, kollat vädret mm.
Det jag i normala fall skulle ha gjort, vilket jag inte gjorde denna gång var att åka kollektivt och då byta spotify låtar, höja sänka volym och tracka träning ca en timma.
Skulle även kunnat använda ett annat watchface än Activity Digital trackern och på så sätt sparat mer batteri eller stängt av nån funktion som wake on wrist raise mm och då fått ut ännu mer tid, lätt över två och ett halvt dygn till tre.

Alla kan låta sin klocka stå på laddning en kvart till 30min varje dag då man gör annat som att duscha så det finns inget batteriproblem med dessa även om batteritiden skulle kunna vara bättre, det skulle ju vara bra om man reser en längre sträcka och inte då behövde tänka på att batteriet kan ta slut.
Snart kommer en ny uppdatering till alla klockor upp från 4an så att man får ut mer av batteriet, ska bli intressant att se hur den fungerar.

EDIT: Stavfel.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Gör din Garmin Epix allt detta? Att en Apple Watch fixar detta är jag fullt medveten om.

jag missförstod helt