Hantera två eller fler GitHub konton på samma maskin

Permalänk
Medlem

Hantera två eller fler GitHub konton på samma maskin

Hej,

Vad behöver man göra för att kunna använda flera GitHub konton på samma maskin? I det här fallet vill jag kunna använda två olika konton. Finns det något command för att lägga till flera emails via Git Bash eller behöver man generera SSH keys till varje konto? Vilka olika sätt finns det?

Tack!

Permalänk
Medlem

Jag gör såhär:

Host github-konto-1 HostName github.com User git IdentityFile ~/.ssh/github_konto_1_rsa Host github-konto-2 HostName github.com User git IdentityFile ~/.ssh/github_konto_2_rsa

och när jag klonar skriver jag git clone github-konto-1:<repo> för att klona med användaren associerad med den nyckeln.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Mm, lite utförligare beskrivet, fast mot gitlab ist. Men principen är densamma: https://medium.com/uncaught-exception/setting-up-multiple-git...

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Hej,

Vad behöver man göra för att kunna använda flera GitHub konton på samma maskin? I det här fallet vill jag kunna använda två olika konton. Finns det något command för att lägga till flera emails via Git Bash eller behöver man generera SSH keys till varje konto? Vilka olika sätt finns det?

Tack!

Går det inte att ladda upp samma publika nyckel på flera konton?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Går det inte att ladda upp samma publika nyckel på flera konton?

Nej, då nyckeln även används för att matcha mot rätt konto.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Google Chrome har stöd för flera profiler, kan man inte använda det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag gör såhär:

Host github-konto-1 HostName github.com User git IdentityFile ~/.ssh/github_konto_1_rsa Host github-konto-2 HostName github.com User git IdentityFile ~/.ssh/github_konto_2_rsa

och när jag klonar skriver jag git clone github-konto-1:<repo> för att klona med användaren associerad med den nyckeln.

Skrivet av DarkBob:

Mm, lite utförligare beskrivet, fast mot gitlab ist. Men principen är densamma: https://medium.com/uncaught-exception/setting-up-multiple-git...

Är på sista steget i guiden men då jag använder windows så kan jag inte använda touch kommandot. Finns det något liknande kommando för windows eller kan man göra sista steget på ett annat sätt?

Permalänk
Medlem

Löste sig med configfilen. Ett annat problem nu är att man bara kan koppa Git till ett email i GitHub Desktop verkar det som. Finns det något sätt att koppla Git till två emails?