Idag så har de flesta biltillverkare en egen serviceklassning för motoroljor, ex. VW 509.00, dexos2, Porsche C30 eller liknande. Köp en olja som uppfyller den klassning som biltillverkaren säger så behöver man som konsument egentligen inte fundera på detta mer.
Alla motoroljor består av en basolja, vilket normalt är en blandning av flera sorters oljor, och ett tillsatspaket som utgör ca. 15-20% av volymen - vilka till största delen utgörs av dispergenter och detergenter. Övriga tillsatser i detta paket är bland annat viskositetsindexförbättrare, lägstaflytpunktsförbättrare, skumdämpare, antioxidanter, korrosionsinhibitorer och filmbildare som antiwear-tillsatser och friktionsmodifierare.
De flesta motoroljor som säljs idag är baserade på basoljor i API grupp II och III, dvs de är vad som vanligen klassas som mineraloljor även om de är ganska hårt processade. Sedan kan dessa i vissa fall innehålla en mindre andel av ex. polyalfaolefiner (PAO, API grupp IV) och/eller estrar (API grupp V) för att erhålla förbättrade egenskaper. Den höga kostnaden och begränsade produktionskapaciteten för grupp IV och V medför i regel att de enbart utgör en mindre del. Vissa av API grupp III oljorna kan också vara icke-konventionellt producerade, ex. från slack wax eller Gas-To-Liquids vilket ger temperaturstabila oljor med högt VI till en lägre kostnad än ex. PAO.
Det SAPS, Sulfated Ash, Phosphorus, and Sulfur härstammar ifrån är de tillsatser i motoroljan som innehåller sulfataska, fosfor och svavel. Exempelvis kalcium sulfonat är en basisk detergent och korrosionsinhibitor som neutraliserar sura förbränningsrester och håller motorn ren och rostfri invändigt men som också ger upphov till sulfataska vid förbränning. Fosfor, men även svavel hittar vi bland annat i tillsatsen zinkalkylditiofosfat vilken är en antioxidant och filmbildande antiwear-tillsats, väldigt viktig för bland annat kamaxelslitage. Antioxidanterna är också det som förhindrar att oljan i motorn oxiderar till en tjock svart smet. Så låg-SAPS oljor är inte nödvändigtvis bästa valet för en äldre motor som saknar den senaste avgasreningstekniken, det ökar i regel också kostnaden för oljan något när man behöver finna alternativa additiv, låt säga MoDTC+lägre halt ZDDP snarare än enbart ZDDP för att klara kamaxeltesterna.
Passa er också för oljor med låg HTHS viskositet om biltillverkaren inte säger att sådan ska användas. HTHS står för High Temperature High Shear. Alltså, när dessa oljor utsätts för hög temperatur och hög skjuvning så får de en lägre viskositet än andra oljor vilket motorer som inte är konstruerade för dessa oljor kan skadas av. Dessa kan ha klassningar som ex. ACEA A5.