Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

Är utbildad Konstruktions och Kvalitets -ingenjör, så kan lite om tribology, vilket handlar om smörjmedels egenskaper och dess filmuppbyggnad i glidlager.

Då kan du nämna vilka 5 egenskaper en motorolja ska ha.
Detta är vad som står i fordonsböckerna och inte på google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Är upp till var och en att uttrycka sig så, det är den personens egendom. Men hur mycket vet personen om biltillverkarens beslut bakom motorns design? Är den verkligen så insatt att den kan säga, jag vet vad jag gör!
Då med tanke på uppbyggnaden av lager i motorn, val av lagermaterial, designparametrar, så att den helt kan skita i tillverkarens rekommendationer.
Skiter man då även i serviceintervaller och allt som står i serviceboken, för personen vet ju bäst.

Är knappast en bil jag skulle vilja köpa i andra hand

Serviceintervall har vi inte tagit upp. Gör oljeanalys så kan man skita i den också.
Men helt klart så klarar inte alla oljor lika långa serviceintervall.
Hade motorerna krävt superspecifik olja hade biltillverkarna tillverkat helt egna oljor.

Väldigt vanlig med olika olje-specifikationer på samma motor beroende på vilket årtal eller vilket land den sålts i.

Har du koll tribology bör du uppdatera dig eller helt sluta använda orden helsyntet och mineralolja. För vad som får marknadsföras som helsyntet idag är långt ifrån en rena PAO eller Ester oljor.

Volvo själva följde inte sina oljerekommendationer på VEA motorn när 0W-20 oljan inte fanns tillgänglig i USA. Då blev det 0/5W-30 A5B5 istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas_ace:

Då kan du nämna vilka 5 egenskaper en motorolja ska ha.
Detta är vad som står i fordonsböckerna och inte på google.

Är du rolig, eller?

1a. Tribology
1b. Upprätthålla sitt flödesmotstånd
2. Termodynamik -> konduktion -> Transport av värme
3. Korrosion, förhindra.
4. Akustik, dämpa vibration och ljud.
5. Partikeltransport, för att hålla motorn ren från föroreningar.

Du vet väl om att det är körkortsfrågor

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TijY:

Serviceintervall har vi inte tagit upp. Gör oljeanalys så kan man skita i den också.
Men helt klart så klarar inte alla oljor lika långa serviceintervall.
Hade motorerna krävt superspecifik olja hade biltillverkarna tillverkat helt egna oljor.

Väldigt vanlig med olika olje-specifikationer på samma motor beroende på vilket årtal eller vilket land den sålts i.

Har du koll tribology bör du uppdatera dig eller helt sluta använda orden helsyntet och mineralolja. För vad som får marknadsföras som helsyntet idag är långt ifrån en rena PAO eller Ester oljor.

Volvo själva följde inte sina oljerekommendationer på VEA motorn när 0W-20 oljan inte fanns tillgänglig i USA. Då blev det 0/5W-30 A5B5 istället.

Hoppas du vet vad viskositet är?
Då volvo valde en olja med ett större område än den som dom rekommenderade = oljan täckte området som dom rekommenderade med råge.

Det du nu tar upp innefattas av SAE, API, AGEA med flera standarder.

Sen så har biltillverkarna även egna standarder, som ex:
GM-LL-A-025/B-025
VW 500.00, 502.00, 505.00, 505.01
503.00, 506.00, 506.01
WSS-M2C912-A1, -913-A, -913-B
MB 229.1, MB 229.3
med flera...

Dessa står som ex. på förpackningen eller i dess datablad. För det mesta framtaget på uppdrag och i samarbete mellan biltillverkare och oljebolag.

Vad tror du är orsaken till olika rekommendationer beroende på land? Grundläggande är omgivningstemperaturen för fordonet i landet. Högre temperatur = olja med högre viskositet klass, lägre omgivningstemperatur = lägre viskositet.

Om du nu vill kalla en syntetisk eller mineralolja för något annat så är det upp till dig, men då blir det tyvärr bara du som förstår hittpå orden
PS! Där har alltid varit tillsatser i motorolja, så nu känns det som du glider i försök att få fram något...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

@Bengt-Arne: Eftersom vi inte vet vad det är för olja eller vilken bil TS har så kan oljan mycket väl vara godkänd eller klara de klassificeringar tillverkaren själv har. Spåret fyller inte riktigt funktion, då jag inte tror någon bygger en racemotor och blandar överblivna oljor för att bryta in den. Fristående klassificeringar som ACEA har ju dessutom förändrats över åren, likaså har biltillverkarna hittat på nya klassifikationer och specifikationer. En verkstad använder garanterat olja ur ett fat/tank som "överlappar" ett gäng klassificeringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Bengt-Arne: Eftersom vi inte vet vad det är för olja eller vilken bil TS har så kan oljan mycket väl vara godkänd eller klara de klassificeringar tillverkaren själv har. Spåret fyller inte riktigt funktion, då jag inte tror någon bygger en racemotor och blandar överblivna oljor för att bryta in den. Fristående klassificeringar som ACEA har ju dessutom förändrats över åren, likaså har biltillverkarna hittat på nya klassifikationer och specifikationer. En verkstad använder garanterat olja ur ett fat/tank som "överlappar" ett gäng klassificeringar.

Jag har redan svarat TS.
Ja, inte skulle jag bygga en motor och blanda vilt, hur det är med andra i tråden kan man bara gissa

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

Är du rolig, eller?

1a. Tribology
1b. Upprätthålla sitt flödesmotstånd
2. Termodynamik -> konduktion -> Transport av värme
3. Korrosion, förhindra.
4. Akustik, dämpa vibration och ljud.
5. Partikeltransport, för att hålla motorn ren från föroreningar.

Du vet väl om att det är körkortsfrågor

Som jag sa, inte vad du hittar på google.
Vad du hittar i fordonsböckerna, dvs skolböckerna inom fordonsteknik.
Du kan ta bort punkt 4, för den stämmer inte. En olja dämpar inte vibrationer.
Den egenskap jag är ute efter som står i böcker är: ska vara blandbar med andra oljor
En olja ska vara kompatibel med en annan olja.
Däremot så kan du få andra egenskaper, men inget som slår ut den andra.

Och det är klart att man inte ska blanda hej vilt med oljor.
Men principen är att så länge den olja du blandar med uppfyller eller överträffar minimum kravet från motortillverkaren så ska man vara safe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas_ace:

Som jag sa, inte vad du hittar på google.
Vad du hittar i fordonsböckerna, dvs skolböckerna inom fordonsteknik.
Du kan ta bort punkt 4, för den stämmer inte. En olja dämpar inte vibrationer.
Den egenskap jag är ute efter som står i böcker är: ska vara blandbar med andra oljor
En olja ska vara kompatibel med en annan olja.
Däremot så kan du få andra egenskaper, men inget som slår ut den andra.

Vilken skolbok är det?

Vore verkligen kul att veta, då den verkligen inte är "upp to date".
Den borde blivit reviderad redan i början på 80-talet då syntetoljan introducerades.

Edit: Introducerades, var fel.
Borde stått, kom på bredare front.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas_ace:

Som jag sa, inte vad du hittar på google.
Vad du hittar i fordonsböckerna, dvs skolböckerna inom fordonsteknik.
Du kan ta bort punkt 4, för den stämmer inte. En olja dämpar inte vibrationer.
Den egenskap jag är ute efter som står i böcker är: ska vara blandbar med andra oljor
En olja ska vara kompatibel med en annan olja.
Däremot så kan du få andra egenskaper, men inget som slår ut den andra.

Och det är klart att man inte ska blanda hej vilt med oljor.
Men principen är att så länge den olja du blandar med uppfyller eller överträffar minimum kravet från motortillverkaren så ska man vara safe.

I regel är det så att om vi pratar "vanliga bruksbilar" så räcker det med "motorolja". Mer noga än så behöver man inte specificera sig.

Speciellt med tanke på vad som numera används som standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Jag har redan svarat TS.

Ja, inte skulle jag bygga en motor och blanda vilt, hur det är med andra i tråden kan man bara gissa

Som jag sa tidigare när jag härledde till ditt inlägg så fick oljor med låg saps tidigare marknadsföras som A3/B4 (B3 med för den delen), nu verkar de mer försiktiga med detta efter de ändrat ACEA-specifikationerna. Är det en bil som är några år gammal så kan exakt samma olja, alltså tillverkad av samma tillverkare till samma specifikationer gått i motorn tidigare, men då var de bekväma med att trycka A3/B4 på förpackningen. Ska motorn ha A3/B3-olja så är det säkert en äldre motor. Det är automatiskt ingen dieselmotor som ska ha någon exakt specifikation för att inte haverera.

Det jag sade nu är att vi inte behöver massor sidospår. Vad helt andra oljor har för egenskaper eller inte handlar inte tråden om.

Permalänk
Medlem

Idag så har de flesta biltillverkare en egen serviceklassning för motoroljor, ex. VW 509.00, dexos2, Porsche C30 eller liknande. Köp en olja som uppfyller den klassning som biltillverkaren säger så behöver man som konsument egentligen inte fundera på detta mer.

Alla motoroljor består av en basolja, vilket normalt är en blandning av flera sorters oljor, och ett tillsatspaket som utgör ca. 15-20% av volymen - vilka till största delen utgörs av dispergenter och detergenter. Övriga tillsatser i detta paket är bland annat viskositetsindexförbättrare, lägstaflytpunktsförbättrare, skumdämpare, antioxidanter, korrosionsinhibitorer och filmbildare som antiwear-tillsatser och friktionsmodifierare.

De flesta motoroljor som säljs idag är baserade på basoljor i API grupp II och III, dvs de är vad som vanligen klassas som mineraloljor även om de är ganska hårt processade. Sedan kan dessa i vissa fall innehålla en mindre andel av ex. polyalfaolefiner (PAO, API grupp IV) och/eller estrar (API grupp V) för att erhålla förbättrade egenskaper. Den höga kostnaden och begränsade produktionskapaciteten för grupp IV och V medför i regel att de enbart utgör en mindre del. Vissa av API grupp III oljorna kan också vara icke-konventionellt producerade, ex. från slack wax eller Gas-To-Liquids vilket ger temperaturstabila oljor med högt VI till en lägre kostnad än ex. PAO.

Det SAPS, Sulfated Ash, Phosphorus, and Sulfur härstammar ifrån är de tillsatser i motoroljan som innehåller sulfataska, fosfor och svavel. Exempelvis kalcium sulfonat är en basisk detergent och korrosionsinhibitor som neutraliserar sura förbränningsrester och håller motorn ren och rostfri invändigt men som också ger upphov till sulfataska vid förbränning. Fosfor, men även svavel hittar vi bland annat i tillsatsen zinkalkylditiofosfat vilken är en antioxidant och filmbildande antiwear-tillsats, väldigt viktig för bland annat kamaxelslitage. Antioxidanterna är också det som förhindrar att oljan i motorn oxiderar till en tjock svart smet. Så låg-SAPS oljor är inte nödvändigtvis bästa valet för en äldre motor som saknar den senaste avgasreningstekniken, det ökar i regel också kostnaden för oljan något när man behöver finna alternativa additiv, låt säga MoDTC+lägre halt ZDDP snarare än enbart ZDDP för att klara kamaxeltesterna.

Passa er också för oljor med låg HTHS viskositet om biltillverkaren inte säger att sådan ska användas. HTHS står för High Temperature High Shear. Alltså, när dessa oljor utsätts för hög temperatur och hög skjuvning så får de en lägre viskositet än andra oljor vilket motorer som inte är konstruerade för dessa oljor kan skadas av. Dessa kan ha klassningar som ex. ACEA A5.

Permalänk
Medlem

Lite OT nu men vissa glömmer att biltillverkarna ibland byter referensmotor och då måste oljetillverkarna klassa om en olja (vilket kostar pengar).

Ett bra exempel på detta är BMW som bytte motor och bla Castrol mfl ville inte klassa om sina oljor. Dvs exakt samma olja som tidigare hade BMWs klassning tappade den helt plötsligt.

Så rätt var det var så var det de billigare ”mainstream” oljorna som hade rätt klassning.

Mina oöppnade dunkar var ju bara att kassera för exakt samma olja fick inte längre användas i min motor, trots att jag kört den i flera år. NEJ, jag kasserade den inte så klart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Lite OT nu men vissa glömmer att biltillverkarna ibland byter referensmotor och då måste oljetillverkarna klassa om en olja (vilket kostar pengar).

Ett bra exempel på detta är BMW som bytte motor och bla Castrol mfl ville inte klassa om sina oljor. Dvs exakt samma olja som tidigare hade BMWs klassning tappade den helt plötsligt.

Så rätt var det var så var det de billigare ”mainstream” oljorna som hade rätt klassning.

Mina oöppnade dunkar var ju bara att kassera för exakt samma olja fick inte längre användas i min motor, trots att jag kört den i flera år. NEJ, jag kasserade den inte så klart!

Normalt sett så byter man bara de motorer som används vid dessa tester i samband med att testet görs om inför en ny klassning, eller att ett nytt prov införs. Normalt sett så använder man ett flertal olika motorer från olika tillverkare i samband med dessa tester och de testmotorer man använder brukar vara kända "problemmotorer". Därtill så kan man förstås justera andra krav på oljan som ex. max fosforinnehåller eller askhalt. Något som tillkommit mycket den senaste tiden är också de sk. LSPI-testerna, alltså Low Speed Pre-Ignition vilket är ett fenomen som framförallt brukar drabba direktinsprutade motorer, även hårdare krav på kamkedjeslitage och "turbo coking" tillhör sådant som tillkommit på senare tid.

De flesta tillverkarspecifika klassningarna brukar bygga på ILSAC och ACEA testerna, eventuellt med vissa justeringar för vad som krävs för att få godkänt samt tillägg av vissa egna prover.

Många oljeproducenter vänder sig också till en additivtillverkare som ex. Infineum eller Afton Chemical för att få hjälp med hur man måste blanda en olja för att klara vissa klassningar. Om du blandar vårt additivpaket med basoljor som uppfyller de här kraven så kommer du klara de här klassningarna. Vill man sedan sätta biltillverkarens godkännande på oljeflaskan så brukar det krävas någon form av licensiering från tillverkaren i fråga; man skickar in oljeprov, resultat från godkända tester och betalar de avgifter som tillverkaren vill ha för detta. Skulle tillverkaren då gå ut och köpa din olja i handeln så kan de testa om det är samma olja som du fick godkänd när du ansökte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svampae:

Hade en skoda octavia från 08 som jag avyttrade i våras. Aldrig någonsin läckt olja.

Att en bil drar olja idag är dock helt normalt. Sen att din Skoda inte gjorde det är ju jätte bra. Men en modern motor drar olja, tyvärr oftast mycket mer än vad många tror.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

Vilken skolbok är det?

Vore verkligen kul att veta, då den verkligen inte är "upp to date".
Den borde blivit reviderad redan i början på 80-talet då syntetoljan introducerades.

Edit: Introducerades, var fel.
Borde stått, kom på bredare front.

Gick ut gymnasiet 99.
Var nog ganska nya upplagor för den tiden, då vi läste om OBD2 systemen i dem oxå.

Men du får gärna med din ingenjörs utbildning visa 2st motoroljor som inte är kompatibla med varandra som slår ut den andra, typ som vatten och matolja.

Om en olja inte var blandbar med en annan så skulle väldigt många bilar haft motorhaveri eller stått varningstexter att den inte får blandas.
Ungefär som glykol. Etylen och propylen är ej blandbara och det är ganska känt att dem inte ska blandas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Vilken skolbok är det?

Vore verkligen kul att veta, då den verkligen inte är "upp to date".
Den borde blivit reviderad redan i början på 80-talet då syntetoljan introducerades.

Edit: Introducerades, var fel.
Borde stått, kom på bredare front.

Bara som exempel.

"COMPATIBILITY
AMSOIL Signature Series Synthetic Motor Oil is compatible with other conventional and synthetic motor oils. Mixing AMSOIL motor oils with other oils, however, will shorten the oil’s life expectancy and reduce its performance benefits. AMSOIL does not support extended drain intervals where oils have been mixed.
"
https://www.forspeed.se/en/oil/ams-aslqt-signature-series-5w-...

Inte en nisse som sköljer ur oljekylaren eller hela toppen vid byte av olja.
Oljor blandas hej villt vid påfyllning.

Permalänk
Medlem

"War of the motoroils", only on swec.

TS borde kika i sin manual om han är orolig. Personligen skulle jag inte vara speciellt orolig om det är en vanlig bruksbil och oljan inte hittades i en källare med dateringen 1957.

Betydlig bättre att fylla på med fel olja än att köra med för lite olja.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av TijY:

Bara som exempel.

"COMPATIBILITY
AMSOIL Signature Series Synthetic Motor Oil is compatible with other conventional and synthetic motor oils. Mixing AMSOIL motor oils with other oils, however, will shorten the oil’s life expectancy and reduce its performance benefits. AMSOIL does not support extended drain intervals where oils have been mixed.
"
https://www.forspeed.se/en/oil/ams-aslqt-signature-series-5w-...

Fortfarande blandbar, men hållbarheten/egenskaper (kan) minskas
AMSOIlL tillverkar grupp V olja, vilket är ester, glycol och silicon.
Den oljan är oerhört ren och tillhör egentligen inte dem vanliga motoroljorna.

Även AMSOIL skriver: There is no danger mixing synthetic and conventional motor oil. However, conventional oil will detract from the superior performance of synthetic oil and reduce its benefits

Finns vissa special verkstäder som sköljer hela systemet, men det kostar en hel del.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

"War of the motoroils", only on swec.

TS borde kika i sin manual om han är orolig. Personligen skulle jag inte vara speciellt orolig om det är en vanlig bruksbil och oljan inte hittades i en källare med dateringen 1957.

Betydlig bättre att fylla på med fel olja än att köra med för lite olja.

Du ska bara veta hur det ser ut när det nämns Biltema olja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas_ace:

Du ska bara veta hur det ser ut när det nämns Biltema olja

Ja kan jag tänka mig. Biltemas olja brukar möta eller överträffa mina bilars classifieringar och det räcker mer än väl.
Lite kul med de som köper olja för hutlösa pengar till sin 10 år gamla renault megan eller liknande.

Jag själv hälde i "goth oil" (ja den hette så) från ÖB i min trimmade turbo bil utan några negativa effekter. Den var nästan löjligt billig när det begav sig för ca 15 år sedan, 4 liter för 99kr var taget.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja kan jag tänka mig. Biltemas olja brukar möta eller överträffa mina bilars classifieringar och det räcker mer än väl.
Lite kul med de som köper olja för hutlösa pengar till sin 10 år gamla renault megan eller liknande.

Jag själv hälde i "goth oil" (ja den hette så) från ÖB i min trimmade turbo bil utan några negativa effekter. Den var nästan löjligt billig när det begav sig för ca 15 år sedan, 4 liter för 99kr var taget.

Köpte själv olja på Gekås/Ullared ( var "märkes" olja), kostade typ 180kr för 5 liter, högre klassificering än Biltema.
Men det var typ 2010-2015 kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

"War of the motoroils", only on swec.

TS borde kika i sin manual om han är orolig. Personligen skulle jag inte vara speciellt orolig om det är en vanlig bruksbil och oljan inte hittades i en källare med dateringen 1957.

Betydlig bättre att fylla på med fel olja än att köra med för lite olja.

Som sagt mycket möjligt att exakt samma olja sålts som A3/B3 eller A3/B4-olja tidigare.

Personen skriven i landet med TS namn har dessutom en Volkswagenbil och alla C3-oljor är i princip klassade som VW502, även om det inte skulle stå så på just den olja TS hittade och fyllde med så är det inte skadligt på en gammal motor som sett värre olja tidigare. Sen om det är låg nivå för att oljebyte aldrig görs kan det ju redan vara för sent med sludge i motorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Att en bil drar olja idag är dock helt normalt. Sen att din Skoda inte gjorde det är ju jätte bra. Men en modern motor drar olja, tyvärr oftast mycket mer än vad många tror.

Ja om man frågar VAG-koncernen så är det fullt normalt enligt dem. Har själv ägt flertalet av deras olika bilmodeller och har aldrig behövt fylla på någon olja mellan service-tillfällena.

När man var ung ägde man däremot några riktigt gamla risiga kärror som drack en del olja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas_ace:

Du ska bara veta hur det ser ut när det nämns Biltema olja

Minns det ryktades om att det fanns "sand" i Biltemaoljan. Om det finns något uns av sanning i det har jag ingen aning om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Minns det ryktades om att det fanns "sand" i Biltemaoljan. Om det finns något uns av sanning i det har jag ingen aning om.

Skulle det vara sand i oljan skulle vi nog ha en hel del haverier i landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas_ace:

Fortfarande blandbar, men hållbarheten/egenskaper (kan) minskas
AMSOIlL tillverkar grupp V olja, vilket är ester, glycol och silicon.
Den oljan är oerhört ren och tillhör egentligen inte dem vanliga motoroljorna.

Även AMSOIL skriver: There is no danger mixing synthetic and conventional motor oil. However, conventional oil will detract from the superior performance of synthetic oil and reduce its benefits

Finns vissa special verkstäder som sköljer hela systemet, men det kostar en hel del.

Amsoil listar "hydrogenated base oil" som innehåll i säkerhetsdatabladen, det är ett annat ord för vätebehandlad mineralolja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas_ace:

Köpte själv olja på Gekås/Ullared ( var "märkes" olja), kostade typ 180kr för 5 liter, högre klassificering än Biltema.
Men det var typ 2010-2015 kanske.

Ibland hittar man guldkorn på oväntade platser.

Skrivet av Petterk:

Som sagt mycket möjligt att exakt samma olja sålts som A3/B3 eller A3/B4-olja tidigare.

Personen skriven i landet med TS namn har dessutom en Volkswagenbil och alla C3-oljor är i princip klassade som VW502, även om det inte skulle stå så på just den olja TS hittade och fyllde med så är det inte skadligt på en gammal motor som sett värre olja tidigare. Sen om det är låg nivå för att oljebyte aldrig görs kan det ju redan vara för sent med sludge i motorn

Ja viktigast av allt är att byta olja i tid. Annars spelar det ingen roll hur bra oljan är.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ibland hittar man guldkorn på oväntade platser.

Ja viktigast av allt är att byta olja i tid. Annars spelar det ingen roll hur bra oljan är.

Behövs inte, den byter sig själv på en del nyare bensinare.

Räknade ut att det bör gå ett oljebyte på ca 3000 mil, så det är inte så mycket över intervallet på 2500 (om man kör tillräckligt mycket inom tidsintervallet dvs)… Eftersom jag har känslan att motorvägskörning eldar på förbrukningen (skulle behöva en växel till) så bör man kunna komma ned till 2500 mil.

Den här tråden var lite som ett omen för jag fick hälla i en liter igår, vilket kändes sådär eftersom oljan ska bytas, men när man är nedåt Min och harvar så finns det inte så mycket att göra. Trodde inte det var riktigt så dåligt, men jag fick gå tillbaka och hämta olja. Får se det som en extra sköljning med nya friska rengörande tillsatser inför byte…

Permalänk
Medlem

På tal om lågprisolja så har Lidl 5L för 199 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

På tal om lågprisolja så har Lidl 5L för 199 kr.

Lika bra i fritösen som B23:an?