Potential Overcurrent/Overpower Risk With 12VHPWR Connectors

Permalänk
Medlem

Potential Overcurrent/Overpower Risk With 12VHPWR Connectors

Ja vad säger vi om detta?
Jag tänker att när det väl är dags för mig att köpa ett grafikkort ur 4K serien eller 5K serien så är det ändå hög tid för mig med ett nytt nätagg.
Så för mig är detta inte ett problem fören om något år. Jag lär köpa nätagg före jag har råd med ett så högpresterande grafikkort.
Jag har varit med om att kablar från nätagget har börjat brinna. DET tänker jag inte vara med om igen.

Men ni andra då? Ni som tänker uppgradera nu. Tänker ni ta chansen med ert nuvarande äldre nätagg? (För er det gäller)

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Personligen har jag ett corsair 1600w nätagg, och kommer absolut inte att byta ut det. Jag är övertygad om att det inte är några problem.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Personligen har jag ett corsair 1600w nätagg, och kommer absolut inte att byta ut det. Jag är övertygad om att det inte är några problem.

Det är inte nätaggen i sig som är problemet (well, egentligen är det det) det är adaptrarna. Dom nya nätaggen kommunicerar med gpu'n via en kontakt på själva adaptern. Om denna länk inte finns (gamla nätagg) så drar gpu'n ner på watten till en säker nivå på 150W. Du har alltså ett kort för 15-25 tusen som presterar som ett 1060.

Sen nämns det ju också att adaptrarna i sin nuvarande form har en ytterst tvivelaktig livslängd och potentiella fail punkter.

Personligen tycker jag det låter som något som absolut inte skulle klara EU kraven vad gäller el säkerhet under normala omständigheter.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Jag får rapportera tillbaka om det skulle börja brinna. Datorn står på 24/7.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Jag får rapportera tillbaka om det skulle börja brinna. Datorn står på 24/7.

Förhoppningsvis kan du rapportera tillbaka om det börjar brinna.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Är det dåliga kablar så är det väl inte agget man byter ut... Sen är det inget nytt med bara 30 åter anslutningar för hållbarheten: molex 8 pin.

De gamla 8 och 6 pin har samma sense metod som den nya 12+4. Nya S1 och S2 behövs inte anslutas alls för att allt ska fungera fint.

Har man ett agg som klarar av att leverera det som behövs så är det bara att köpa en ny kabel för att skippa de stora jobbiga adaptrarna. T.ex: Corsair 12vhpwr "600W load requires a 1200W rated CORSAIR PSU or higher. 450W load requires 1000W or higher. 300W load requires 750W or higher."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Personligen har jag ett corsair 1600w nätagg, och kommer absolut inte att byta ut det. Jag är övertygad om att det inte är några problem.

problemet är ju, du kanske har ett 1600W nätagg men den klarar inte specen, viss antal A på en viss kabel.
1600W är ju irrelevant om det bara är nätaggets TOTAL effekt. Stor glädje du har av o kunna driva 30 st 3.5" diskar när det du vill ha är 500W till ditt grafikkort.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Jag är inte orolig, det kommer funka fint

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Måste erkänna att det var helt nytt för mig att livslängden bara är 30 anslutningar
Back in the days (Thunderbird tiden) så tog jag säkert isär hela datorn varannan vecka i nåt år.

Men så började det också brinna i ATXkontakten på mitt Abit NF7-S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Om denna länk inte finns (gamla nätagg) så drar gpu'n ner på watten till en säker nivå på 150W. Du har alltså ett kort för 15-25 tusen som presterar som ett 1060.

Fast det är ju inte alls så det funkar. Varje ansluten 8-pin klarar enligt standarden att leverera minst 150W i praktiken, så en "dum" 12VHPWR-adapter med 3x 8-pin klarar alltså att skicka över 450W utan problem. Utöver det så kan grafikkortet dra upp till 75W från PCIe-platsen, så begränsningen hamnar i så fall på 525W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Fast det är ju inte alls så det funkar. Varje ansluten 8-pin klarar enligt standarden att leverera minst 150W i praktiken, så en "dum" 12VHPWR-adapter med 3x 8-pin klarar alltså att skicka över 450W utan problem. Utöver det så kan grafikkortet dra upp till 75W från PCIe-platsen, så begränsningen hamnar i så fall på 525W.

Jag fattade det som att det är grafikkortet som skär ner på watten, inte nätagget. Kan ha misstolkat. Vore å andra sidan korkat på en helt ny nivå från Nvidias sida.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Fast det är ju inte alls så det funkar. Varje ansluten 8-pin klarar enligt standarden att leverera minst 150W i praktiken, så en "dum" 12VHPWR-adapter med 3x 8-pin klarar alltså att skicka över 450W utan problem. Utöver det så kan grafikkortet dra upp till 75W från PCIe-platsen, så begränsningen hamnar i så fall på 525W.

GPUn får bara dra 150W om ingen av SENSE pinnarna är jordade Intel docs. Är samma med de gamla 8 och 6 pin, om den extra SENSE pinnen från 8 pin är inte jordat så får just den pluggen bara dra 75W istället för 150W. Eller har jag tolkat det helt fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlphaNoob:

GPUn får bara dra 150W om ingen av SENSE pinnarna är jordade Intel docs. Är samma med de gamla 8 och 6 pin, om den extra SENSE pinnen från 8 pin är inte jordat så får just den pluggen bara dra 75W istället för 150W. Eller har jag tolkat det helt fel?

Det stämmer säkert, men den aspekten har de ju garanterat tänkt på när de designat adapterkabeln. Det är ju just ingen separat signalväg i den meningen utan frågan om den är jordad eller ej.

För övrigt varnar interna dokument beträffande adapterkabelns risker med överbelastning att det kan finnas kunder som bara kopplar in två av tre kontaktstycken på adaptern, så det bekräftar ju i princip att begränsningen är vid 450W via en adapterkabel med 3x 8-pin.

Permalänk

Jo det verkar vara lätt att göra en adapter som får GPUn att tro den klarar av 600W. Enligt spec så borde 3x8-pin adapter vara märkt med 450W och endast Sense1 jordat, kommer nog finnas adaptrar som inte följer det eller de som helt enkelt inte kopplar in allt som du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlphaNoob:

Jo det verkar vara lätt att göra en adapter som får GPUn att tro den klarar av 600W. Enligt spec så borde 3x8-pin adapter vara märkt med 450W och endast Sense1 jordat, kommer nog finnas adaptrar som inte följer det eller de som helt enkelt inte kopplar in allt som du säger.

Nu är det ju antagligen inte jättemånga som kommer ha 4090 eller snabbare från start, och tvivlar på att man kan lägga något ansvar på tillverkaren vid överklockning som drar såpass mycket mer än standardnivåerna de anger. Det känns på det hela taget inte som något stort problem att varna kreti och pleti för, möjligen kan man lägga till ett allmänt RTFM.

Permalänk
Medlem

Det där gäller inte enligt Corsair själva:

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9