Permalänk
Medlem

Med och utan tangentbord och mus

Hejsan! Ny på forumet😃

Har ett litet dilemma. Har bytt MK i veckan. Har nu ett ASUS B-600 plus D4.
På detta:
16gb ram ddr4
Nätagg: Corsair 430W
Grafikkort: ASUS GeForce GT 740
Processor: intel core i5-12400 cpu
1st ssd 1Tb. (ej inkopplad just nu.)
1st mekinsk 250 Gb ( ej inkopplad just nu)
1 st M2 250Gb.

Nu e problem att i bios funkar tang.bord och mus
Men när jag ska till att installera Windows så funkar inte dessa. Ingen belysning alltså.

Usb uttagen är 3.0 och de bör tar inte olika mkt ström om man befinner sig i bios eller en installation ?

Har provat flytta runt bland usb- uttagen.
I bios ska det inte finnas några konstigheter. Men ska kolla igen.
Svårt med denna typ av felsökning.

Hade tidigare ett äldre MK. Inköptes för runt 20 år sedan... Har tappat mycket av den nya marknaden och inte kunnat vara lika insatt när man har familj och annat att göra. Känner mig rätt novis helt plötsligt 😆

Kasta över lite tankar, frågor och ideer .
OBS ! Har inte uppdaterat bios. Det var därför jag bytte MK nu. Hela datorn la av. Den gick i gång men inget usb uttag eller skärm fungerade. 🙄🙄🙄

Ursäktar det långa inlägget, men TACK! på förhand 👍👌

Felstavning
Permalänk
Rekordmedlem

Kolla i bios under usb om du stängt av nån port och prova även växla mellan alla 3 lägena på legacy usb support.
Det vore också bra om du provade med ett vanligt tangentbord utan belysning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ofta fungerar inte några andra uttag än de faktiska USB 2-uttagen i BIOS, testa att plugga in tangentbordet där.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Har provat alla uttag. Händer ingenting när jag ska börja installera win. Det e för liksom. Funkar fint din sagt i bios. Vilket uttag jag än använder.. 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Ofta fungerar inte några andra uttag än de faktiska USB 2-uttagen i BIOS, testa att plugga in tangentbordet där.

... Ny jävlar vänta något. Kopplade på min C drive/ssd..... Windows hoppade igång och ska filer verkar vara kvar 😃😃😃😃
Behövde inte installera eller nåt.

Problemet nu är att jag får varningsmeddelande efter att ha kopplat in min D:/ drive🤔

Felstavning.
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kolla i bios under usb om du stängt av nån port och prova även växla mellan alla 3 lägena på legacy usb support.
Det vore också bra om du provade med ett vanligt tangentbord utan belysning.

Nu kommer jag in i windows och allt e galant. C disken lyckade reparera sig själv och funkar fint.

Nu har d disken börjat bråka. När jag kör igång datorn får jag meddelande om att d:/disken kan ta skada/ tappa filer.
Med kör en over ride via bios och då kommer jag åt d://.
Försökt med defrag/optimering och kikat i bios. Kan inte hitta något. Har kört SMART och disken ska fungera fint. Inga grej hittade.
Ska jag skippa F1 , in i bios å rota och bara köra på när jag kommer åt d:/ via over ride?

Tillägg i tråd
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vayzeria:

Nu kommer jag in i windows och allt e galant. C disken lyckade reparera sig själv och funkar fint.

Nu har d disken börjat bråka. När jag kör igång datorn får jag meddelande om att d:/disken kan ta skada/ tappa filer.
Med kör en over ride via bios och då kommer jag åt d://.
Försökt med defrag/optimering och kikat i bios. Kan inte hitta något. Har kört SMART och disken ska fungera fint. Inga grej hittade.
Ska jag skippa F1 , in i bios å rota och bara köra på när jag kommer åt d:/ via over ride?

Bios har ingen "override" som släpper in dig på en disk så vad är det du försöker göra ? Beskrivningen är väldigt luddig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bios har ingen "override" som släpper in dig på en disk så vad är det du försöker göra ? Beskrivningen är väldigt luddig.

Det e lite luddigt... Typ.
Fanns faktiskt en disk over ride i bios under "boot".
Vet inte hur det gick till.

Men problemet var att D:/ disken verkade vara skadad vid uppstart och jag skulle köra en backup innan jag fortsatte mot att starta upp windows.

Gick in bios /over ride. Problemet löst. Sedan var det bara att göra över gamla filer på den nya ssd /M2.

Allt har ordnar sig som det verkar.

👍