Permalänk
Medlem

Laptop för Lightroom?

Hej!

Jag skulle behöva lite köpråd från er och hoppas ni kan hjälpa.

Jag har väldigt nyligen börjat åka iväg som fotograf på diverse sportevenemang på helger och skulle behöva en laptop där jag kan mellan olika events(samt på kvällar) kan hinna editera mina bilder "on the go" så att säga.
Jag behöver med andra ord en laptop som kan hantera Adobe Lightroom i kombination med kamerans gigantiska RAW-filer
Och med tanke på att jag är lite i "uppstarten" inom detta finns inte ekonomin att lägga 30.000 kr på en bärbar utan jag hade gärna klarat mig på en 10.000-15.000 kr inkl. moms.

Är detta genomförbart är är man bara dumsnål?
Verkar som att alla "testvinnande" laptops för sånt här börjar på 25.000 kr+

Har ni något bra tips?
Tack på förhand!

Permalänk
Permalänk
Medlem

En begagnad MacBook PRO.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

Lightroom är ju inte så krävande, så länge du har ordentligt med minne och en snabb disk. De flesta laptops begränsar ändå prestandan på något sätt när du kör på batteri. Viktigare tycker jag att du tittar på skärmen, som minimum bör den vara 100% sRGB och fabrikskalibrerad om du inte tänker göra det själv, men det finns även laptops med kalibrerad AdobeRGB att köpa om du oftare jobbar i det.

https://laptopified.com/best-laptop/laptop-with-100-adobe-rgb...

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Här är de saker jag hade prioriterat:

1. Bra skärm med korrekt färgåtergivning
2. Snabb CPU med hög enkeltrådad prestanda (de flesta Adobeprogrammen är fortfarande enkeltrådade, tror det gäller Lightroom med men det kan du ju kolla upp)
3. Snabb och tillräckligt stor intern lagring
4. Tillräckligt med minne, minst 16GB men gärna 32GB
(5). Inbyggd kortläsare för minneskort från kameran, mer av en trevlig sak att ha men om det finns så slipper man en jobbig dongel.

Om det inte ska spelas eller köra videoredigering så hade jag nog satsat på en företagsmodell/workstation utan diskret grafikkort och bara kört på den inbyggda grafiken i CPU:n. Intel eller AMD låter jag vara osagt då alla har sina preferenser, tror dock Intels 12th gen är snabbare i enkeltrådat om jag inte kommer ihåg fel.

Glömde minnet...
Permalänk
Medlem

MacBook Air M1 eller M2 för redigering on the go och sedan komplettera med stationär och riktigt skärm hemma för redigering och lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Lightroom är ju inte så krävande, så länge du har ordentligt med minne och en snabb disk. De flesta laptops begränsar ändå prestandan på något sätt när du kör på batteri. Viktigare tycker jag att du tittar på skärmen, som minimum bör den vara 100% sRGB och fabrikskalibrerad om du inte tänker göra det själv, men det finns även laptops med kalibrerad AdobeRGB att köpa om du oftare jobbar i det.

https://laptopified.com/best-laptop/laptop-with-100-adobe-rgb...

Tack! Har helt glömt att skärmen så klart har stor betydelse... Dumt!
Har kikat lite på listan och verkar som att en MSI Creator 15 med 16gb ram kan gå att hitta i de krokarna

Permalänk
Medlem

Tack! Ska kolla lite närmre på de där!
Fint med konkreta och snabba svar

Skrivet av DaBone:

En begagnad MacBook PRO.

Ja, MacBook har jag hört väldans gott om men aldrig rört en Appel-produkt så är lite rädd för dessa
Hur begagnad kan en sådan(vilken årgång) vara och ändå vara bra?

Skrivet av b1ghen:

Här är de saker jag hade prioriterat:

1. Bra skärm med korrekt färgåtergivning
2. Snabb CPU med hög enkeltrådad prestanda (de flesta Adobeprogrammen är fortfarande enkeltrådade, tror det gäller Lightroom med men det kan du ju kolla upp)
3. Snabb och tillräckligt stor intern lagring
4. Tillräckligt med minne, minst 16GB men gärna 32GB
(5). Inbyggd kortläsare för minneskort från kameran, mer av en trevlig sak att ha men om det finns så slipper man en jobbig dongel.

Om det inte ska spelas eller köra videoredigering så hade jag nog satsat på en företagsmodell/workstation utan diskret grafikkort och bara kört på den inbyggda grafiken i CPU:n. Intel eller AMD låter jag vara osagt då alla har sina preferenser, tror dock Intels 12th gen är snabbare i enkeltrådat om jag inte kommer ihåg fel.

Efter en snabb googling verkar det som att Lightroom är multithreaded på något invecklat vis som jag inte förstår... Men även att det inte skulle påverka allt för mycket när man väl redigerar om jag förstod det rätt.
32GB minne lät bra men det är då man landar på 25.000 kr+

Skrivet av pt96hni:

MacBook Air M1 eller M2 för redigering on the go och sedan komplettera med stationär och riktigt skärm hemma för redigering och lagring.

Fler röster på de där MacBookarna alltså... De verkar verkligen vara populära inom denna bransch.

Permalänk
Medlem

Ok, då verkar det som att det har kommit ner till någon av dessa tre.
Någon som är smartare än jag som som har någon input på alternativen?
Vilken vore mest lämplig?

https://www.inet.se/produkt/1973722/acer-swift-3-14-i7-16gb-1...
https://www.inet.se/produkt/1967335/acer-aspire-5-15-6-i7-32g...
https://www.komplett.se/product/1215785/gaming/gamingdator/ga...

Fick tipsen från butikerna själva varpå komplett prutade lite på den sista.
Verkar som att den billigaste Aspiren skulle ha bra prestanda men lite sämre skärm..

Permalänk
Medlem

Jag gick nyligen över från windows till mac för första gången nånsin, och jag är väldigt nöjd. Det är en inlärningskurva självklart.

I min stationära pc har jag en Ryzen 9 3900X, 32gb ram och ett 2070 super, och tycker min Macbook Pro (med M1 Pro-chippet och 16gb ram) hanterar Lightroom bättre.

Du kan få en Macbook Air med M2, 16gb ram och 256gb ssd för ca 17k, och det är något jag skulle kunna rekommendera. Kanske behöver en extern ssd dock

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8
Beyerdynamic DT1990 Pro | Topping E30 II & L30 II | Moondrop Blessing 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

Jag gick nyligen över från windows till mac för första gången nånsin, och jag är väldigt nöjd. Det är en inlärningskurva självklart.

I min stationära pc har jag en Ryzen 9 3900X, 32gb ram och ett 2070 super, och tycker min Macbook Pro (med M1 Pro-chippet och 16gb ram) hanterar Lightroom bättre.

Du kan få en Macbook Air med M2, 16gb ram och 256gb ssd för ca 17k, och det är något jag skulle kunna rekommendera. Kanske behöver en extern ssd dock

Hehe det är så pass ändå?
Jag har snarlik stationär så det låter ju lovande 🙂
Hur mycket "sämre" är en Air med m2 vs en Pro med m1?

Och detta är ett bättre alternativ än de tre ovan?

Permalänk
Medlem

Angående att gå över från Windows till Mac. Lightroom ser och fungerar på samma sätt på båda. Tveksamt om du ens märker att du bytt OS

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickardj:

Hehe det är så pass ändå?
Jag har snarlik stationär så det låter ju lovande 🙂
Hur mycket "sämre" är en Air med m2 vs en Pro med m1?

Och detta är ett bättre alternativ än de tre ovan?

Kommer inte riktigt ihåg prestandaskillnaderna mellan M1 Pro och M2, men väldigt säker på att M2 kommer hantera det bra också. Finns många tester att läsa (undvik MBP M2 dock).

Jag personligen tycker det är ett bättre alternativ, aldrig riktigt varit ett fan av windows-laptops. Det finns självklart undantag, och det har blivit bättre på senaste år men tycker de känns plastiga, eller så blir det varma, eller så är det medioker skärm osv. Skärmen, byggkvalitén, tangentbordet och musplattan känns otroligt bra byggd på min MacBook. Det känns verkligen som om den kommer hålla i flera år, vilket var en sak som gjorde att jag valde mac från början nu.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8
Beyerdynamic DT1990 Pro | Topping E30 II & L30 II | Moondrop Blessing 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickardj:

Ja, MacBook har jag hört väldans gott om men aldrig rört en Appel-produkt så är lite rädd för dessa
Hur begagnad kan en sådan(vilken årgång) vara och ändå vara bra?

Har varit där, men vågade ta klivet... och har inte ångrat det en sekund.

Fördelarna är många och skulle gissa att 90% av alla fotografer använder Mac. Alla jag känner och inklusive mig själv.
Det gör det också lättare om det mot förmodan skulle strula för dig ute på jobb. Lätt att låna någon adapter, nätagg eller annat om du kör samma som alla andra...

Hur gammal är kanske fel fråga... Min är från 2018 och fungerar utmärkt fortfarande och skulle inte tveka att ta med den till en Elitserie-match igen. Dock har den en i7:a och inte någon slö-processor, samt tillräckligt med RAM, SSD....
Nu för tiden används den dock bara för att tanka över bilder/film och ladda upp dem på en server, när jag är iväg.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag har Lightroom Classic på både en MacBook pro M1 och en PC med nedanstående spec, hastighetsmässigt är dom ungefär lika snabba men medan min desktop PC slukar 200-300 watt så använder min Macbook pro M1 max 30 watt för samma jobb.

Om du skaffar en laptop PC som kan hantera Lightroom med stora RAW mediafiler så kommer ditt batteri att räcka max 1/3 av macbooken och den kommer dessutom att vara varm och låta som ett hårfön, been there done that.

Mitt starkaste tips är att hitta en MacBook Pro M1 14 eller 16 tum, dom reas ut och säljs även begagnade för mellan 15 000 - 25 000:-

Så länge du inte ska spela så är det ett enkelt val, jag har ännu inte träffat en bärbar PC som håller måttet efter 20+ års sökande, så för bärbar är det Mac som gäller, då får du även en otrolig skärm och slipper oroa dig över det.
Sök på reviews på MacBook Pro M1 14" 2021 på youtube så finns det en stor hyllningskör, jag kan vara stämma in, jag kan redigera 8K video på min mac, min PC vägrar att ens spela upp den, mediahantering är MacOS bread and butter.

Detta är den billigaste i MacBook Pro M1 2021 serien, sedan stiger dom i pros beroende på hur många kärnor, RAM och lagring du vill ha, men den billigaste duger gott och väl för all bildredigering:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5882412

Gör inte misstaget att köpa MacBook Pro M2 i grundutförandet med liten SSD (256 Gb) Den throttlar och har sämre skärm, inte alls lika prisvärd som M1 2021.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: ASUS ROG STRIX X670E-F Gaming Wifi | CPU: AMD Ryzen 7800X3D | CPU-kylare: Noctua NH-D15S | RAM: G.Skill 6000 CL30 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Crucial T700 2TB + Samsung 9100 Pro 4 Tb | PSU: Corsair RM850 | Chassi: Fractal Design Torrent | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Jag har Lightroom Classic på både en MacBook pro M1 och en PC med nedanstående spec, hastighetsmässigt är dom ungefär lika snabba men medan min desktop PC slukar 200-300 watt så använder min Macbook pro M1 max 30 watt för samma jobb.

Om du skaffar en laptop PC som kan hantera Lightroom med stora RAW mediafiler så kommer ditt batteri att räcka max 1/3 av macbooken och den kommer dessutom att vara varm och låta som ett hårfön, been there done that.

Mitt starkaste tips är att hitta en MacBook Pro M1 14 eller 16 tum, dom reas ut och säljs även begagnade för mellan 15 000 - 25 000:-

Så länge du inte ska spela så är det ett enkelt val, jag har ännu inte träffat en bärbar PC som håller måttet efter 20+ års sökande, så för bärbar är det Mac som gäller, då får du även en otrolig skärm och slipper oroa dig över det.
Sök på reviews på MacBook Pro M1 14" 2021 på youtube så finns det en stor hyllningskör, jag kan vara stämma in, jag kan redigera 8K video på min mac, min PC vägrar att ens spela upp den, mediahantering är MacOS bread and butter.

Detta är den billigaste i MacBook Pro M1 2021 serien, sedan stiger dom i pros beroende på hur många kärnor, RAM och lagring du vill ha, men den billigaste duger gott och väl för all bildredigering:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5882412

Gör inte misstaget att köpa MacBook Pro M2 i grundutförandet med liten SSD (256 Gb) Den throttlar och har sämre skärm, inte alls lika prisvärd som M1 2021.

Jag måste bara dra upp denna fråga igen då jag kliar mig mer i huvudet för varenda dag som går...

Air M1 2020, 16 gb, 256 ssd = 15.000:-
Air M2 2022, 16 gb, 256 ssd = 19.000:-
Pro M1 2020, 16 gb, 256 ssd = 18.500:-

Någon som har lust att bestämma åt mig?

Snålheten vill välja Air 2020 för att spara lite pengar men om jag klarar mig i fler år och samtidigt får märkbart bättre prestanda så kan det vara värt 3-4000 kr till att gå upp... Men helt gör jag inte det
Nöjer man sig med en Air från 2020?
Endast till lightroom-redigering av 40-50mb raw-filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickardj:

Jag måste bara dra upp denna fråga igen då jag kliar mig mer i huvudet för varenda dag som går...

Air M1 2020, 16 gb, 256 ssd = 15.000:-
Air M2 2022, 16 gb, 256 ssd = 19.000:-
Pro M1 2020, 16 gb, 256 ssd = 18.500:-

Någon som har lust att bestämma åt mig?

Snålheten vill välja Air 2020 för att spara lite pengar men om jag klarar mig i fler år och samtidigt får märkbart bättre prestanda så kan det vara värt 3-4000 kr till att gå upp... Men helt gör jag inte det
Nöjer man sig med en Air från 2020?
Endast till lightroom-redigering av 40-50mb raw-filer.

Ja det är extremt rörigt i MacBook produktstacken just nu.
Det som adderar till förvirringen är att kronan kraschat mot dollarn under det senaste året vilket påverkar M2 priset en hel del eftersom Apple sätter priset mot kronan vid lanseringen av produkten i fråga och därefter sällan eller aldrig justerar sina priser under produktens livslängd.
Om det är dom där det står mellan skulke jag välja Air M1 2020.
Saken är den att M2 air har halva lagringsprestandan för sin 256 Gb modell p g a att dom skriver/läser från SSD via en kanal.
Det problemet har inte M2 512 Gb och över.

Med pro modellerna får du lite mer GPU och CPU prestanda överlag men då rekommenderar jag starkt att du istället tittar på macbook pro m1 2021 14 tums, den har det nya chassit och är bättre på allt.

Summering:

Spara pengar:
Macbook air m1

Mest bang for the buck:
Macbook pro m1 2021 14”

Visa signatur

Apple:
PC:
Moderkort: ASUS ROG STRIX X670E-F Gaming Wifi | CPU: AMD Ryzen 7800X3D | CPU-kylare: Noctua NH-D15S | RAM: G.Skill 6000 CL30 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Crucial T700 2TB + Samsung 9100 Pro 4 Tb | PSU: Corsair RM850 | Chassi: Fractal Design Torrent | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Ja det är extremt rörigt i MacBook produktstacken just nu.
Det som adderar till förvirringen är att kronan kraschat mot dollarn under det senaste året vilket påverkar M2 priset en hel del eftersom Apple sätter priset mot kronan vid lanseringen av produkten i fråga och därefter sällan eller aldrig justerar sina priser under produktens livslängd.
Om det är dom där det står mellan skulke jag välja Air M1 2020.
Saken är den att M2 air har halva lagringsprestandan för sin 256 Gb modell p g a att dom skriver/läser från SSD via en kanal.
Det problemet har inte M2 512 Gb och över.

Med pro modellerna får du lite mer GPU och CPU prestanda överlag men då rekommenderar jag starkt att du istället tittar på macbook pro m1 2021 14 tums, den har det nya chassit och är bättre på allt.

Summering:

Spara pengar:
Macbook air m1

Mest bang for the buck:
Macbook pro m1 2021 14”

Ah.. så pass.
Då har jag lite is i magen för att se om jag lyckas hitta någon beggad M1 pro 2021 inom några dagar och annars beställer jag en Air M1.
Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickardj:

Ah.. så pass.
Då har jag lite is i magen för att se om jag lyckas hitta någon beggad M1 pro 2021 inom några dagar och annars beställer jag en Air M1.
Tack för svar!

Sen en sak, OM du ska spara pengar med en air M1 kolla dessa videos först så kanske du kan spara ytterligare några tusenlappar:

https://youtu.be/h487I_5xOZU

https://youtu.be/5ftHdsmf2C0

Visa signatur

Apple:
PC:

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickardj:

Ah.. så pass.
Tack för svar!

Tänk på att en 14' M1 Pro har 16 GB ram och 512 GB SSD och kostar 22' och det priset är satt innan kronan sjönk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Sen en sak, OM du ska spara pengar med en air M1 kolla dessa videos först så kanske du kan spara ytterligare några tusenlappar:

https://youtu.be/h487I_5xOZU

https://youtu.be/5ftHdsmf2C0

Jaha, suck... Nu får man börja räkna med 8 Gb också för det verkar räcka fint till det lilla användandet jag ska göra..
Tack, beslutet blev just ännu svårare!

Skrivet av pt96hni:

Tänk på att en 14' M1 Pro har 16 GB ram och 512 GB SSD och kostar 22' och det priset är satt innan kronan sjönk.

Ja, den verkar vara lite väl över vad jag känner att det är värt.. Vi snackar 4-5 helger om året.
Resten av tiden kommer den ligga still...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickardj:

Jaha, suck... Nu får man börja räkna med 8 Gb också för det verkar räcka fint till det lilla användandet jag ska göra..
Tack, beslutet blev just ännu svårare! :D..

Tvärtom, du kan hitta M1 8 gb för under 10000:- vilket är extremt prisvärt, jag tror ditt val är enkelt med tanke på det användningscenario du målat upp.

Visa signatur

Apple:
PC:

Permalänk
Medlem

Jag röstar också för M1 Air. Fantastisk maskin för pengarna och det fungerar utmärkt med versionen som har 8GB ram.

Jämför jag med de high-end Surface och Dell maskiner jag kört i jobbet, vilket är en del (innan jag gick över till en 16" MacBook Pro 2021), så är M1 Air överlägsen när man ser till helheten.

Formfaktor, skärm, tbord, touchpad, batteri, ljudnivå (obefintlig), högtalare.
MEN, den kör (så klart) MacOS vilket kan vara en liten uppförsbacke för vissa, men väl värt i min mening

Visa signatur

Min fotosida

LT: MacBook Pro 14" 16/512
Kamera kit: OM System OM-1 mk2 | M.zuiko 300mm PRO f4 | M.zuiko 12-40mm PRO 2 f2.8 | M.zuiko 60mm Macro f2.8 | M.zuiko 45mm f1.8 | M.zuiko 1.4x telekonverter