Kommer mer RAM-Minne öka FPS i mitt fall?

Permalänk
Medlem

Kommer mer RAM-Minne öka FPS i mitt fall?

Tja, jag sitter på denna burk och vill primärt spela MW2 och Warzone 2 när det släpps.

- Palit GeForce GTX 1660 SUPER GamingPro OC
- AMD Ryzen 5 3600
- Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 16GB
- Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD
- ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4
- Corsair TX550M, 550W PSU

Kommer t ex 16 gb minne öka min FPS något?
För rekommenderade specs för MW2 Beta är 16 gb minne. Och tänkte att om jag har lite mer kanske den inte behöver jobba lika hårt, eller?

Hade jag haft råd hade jag uppgraderat med Moderkort, processor och Grafikkort i första taget. Men det enda jag har råd med just nu är 2x8 gb Ram minne för drygt 800-1000 kr. Så därav min fråga. Om det får upp min FPS med 10-15 så är jag nöjd. Kan ju även vara en investering för framtida dator. Men om det inte påverkar FPSen så skiter jag i att köpa.

Mvh 🙂

Permalänk
Medlem

mer ram brukar inte påverka fps så mycket, hastighet kan göra det dock. kan bli mindre stutters etc i alla fall

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prophet^:

mer ram brukar inte påverka fps så mycket, hastighet kan göra det dock. kan bli mindre stutters etc i alla fall

Hmm okej, då är det nog inte värt att köpa det för tillfället kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Tja, jag sitter på denna burk och vill primärt spela MW2 och Warzone 2 när det släpps.

- Palit GeForce GTX 1660 SUPER GamingPro OC
- AMD Ryzen 5 3600
- Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 16GB
- Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD
- ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4
- Corsair TX550M, 550W PSU

Kommer t ex 16 gb minne öka min FPS något?
För rekommenderade specs för MW2 Beta är 16 gb minne. Och tänkte att om jag har lite mer kanske den inte behöver jobba lika hårt, eller?

Hade jag haft råd hade jag uppgraderat med Moderkort, processor och Grafikkort i första taget. Men det enda jag har råd med just nu är 2x8 gb Ram minne för drygt 800-1000 kr. Så därav min fråga. Om det får upp min FPS med 10-15 så är jag nöjd. Kan ju även vara en investering för framtida dator. Men om det inte påverkar FPSen så skiter jag i att köpa.

Mvh 🙂

Finns inget ditt GTX 1660 kan driva som kräver mer än 16gb minne.. Och har noll påverkan på spel prestandan.

Permalänk
Inaktiv

Finns ingen ide att köra mer minne än 2x8GB för en speldator idag annat än för att försöka framtidssäkra eller om man har igång en massa annan skit samtidigt.

Edit. Även fast du hade haft 12900k och RTX 3090TI

Permalänk
Medlem

Bättre att spara pengarna(till elräkningen)

Skämt åsido så kommer du inte märka någon skillnad.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Hade det variot att gå från 8GB till 16GB så hade du nog märkt en del skillnad.
Men 16GB till 32Gb nja du kanske får till en skillnad som är just vad du kan märka av i bästa fall.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Finns inget ditt GTX 1660 kan driva som kräver mer än 16gb minne.. Och har noll påverkan på spel prestandan.

Nä det var väl det jag antog. Måste ha nytt grafikkort först och främst, sen processor. Nåväl tack för input iaf👌

Får helt enkelt spara🙂

Permalänk
Medlem

Ja tack för alla svar, även om jag hoppades på andra.

Vad tror ni bästa steget upp skulle vara? Från att ha drygt 80-90 fps till att ha kanske 120-140 fps regelbundet?
Vilket grafikkort och processor är det minsta steget man bör ta då?

Kör förövrigt det mesta på Low, men höjer gärna till normal på en del saker ska nämnas. Vill att det ska se snyggare ut än vad jag har nu när jag bara försöker maxa FPSen liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Ja tack för alla svar, även om jag hoppades på andra.

Vad tror ni bästa steget upp skulle vara? Från att ha drygt 80-90 fps till att ha kanske 120-140 fps regelbundet?
Vilket grafikkort och processor är det minsta steget man bör ta då?

Kör förövrigt det mesta på Low, men höjer gärna till normal på en del saker ska nämnas. Vill att det ska se snyggare ut än vad jag har nu när jag bara försöker maxa FPSen liksom.

Grafikkort givetvis. Finns ingen tvivel. Köp ett av nyare generation i 3k~ klassen så kan du köra mycket på high med lite tweak och ha 60+ FPS utan problem. Köp aldrig ett high end, för efter det så duger inte mellanklassen längre. En stor anledning till att jag inte kan spela konsol. Delvis på grund av handkontrollen men till största del bildfrekvensen, jag blir illamående och förbannad. Den senare på grund av begränsningarna i handkontrollen och att jag är otroligt usel med dem.

Att köpa ett high-end grafikkort är som att köpa en skärm med hög uppdateringsfrekvens. Går man 120+ så går man aldrig tillbaka.

Kan du traggla på med ditt grafikkort ett tag till så gör det tills nästa generation AMD/Nvidia-kort kommer.

Spelen blir faktiskt inte särskilt roligare med bra grafik. Men det skadar inte.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Ja tack för alla svar, även om jag hoppades på andra.

Vad tror ni bästa steget upp skulle vara? Från att ha drygt 80-90 fps till att ha kanske 120-140 fps regelbundet?
Vilket grafikkort och processor är det minsta steget man bör ta då?

Kör förövrigt det mesta på Low, men höjer gärna till normal på en del saker ska nämnas. Vill att det ska se snyggare ut än vad jag har nu när jag bara försöker maxa FPSen liksom.

Ju lägre upplösning och grafiknivå du kör i, ju mer flyttar du belastningen från grafikkortet till processorn.

Sen beror det på vilka spel också, vissa är mer cpu intensiva, andra mer gpu intensiva.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Nop, 0% då resten av din dator behöver en uppgradering innan 32gb skulle överhuvudtaget komma till nytta.

Grafikkortet är det sämsta men att börja uppgradera det är dyrt och drar med sig eventuellt nätaggsbyte också du bara har ett 550w av tveksam kvalitet.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Tja, jag sitter på denna burk och vill primärt spela MW2 och Warzone 2 när det släpps.

- Palit GeForce GTX 1660 SUPER GamingPro OC
- AMD Ryzen 5 3600
- Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 16GB
- Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD
- ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4
- Corsair TX550M, 550W PSU

Kommer t ex 16 gb minne öka min FPS något?
För rekommenderade specs för MW2 Beta är 16 gb minne. Och tänkte att om jag har lite mer kanske den inte behöver jobba lika hårt, eller?

Hade jag haft råd hade jag uppgraderat med Moderkort, processor och Grafikkort i första taget. Men det enda jag har råd med just nu är 2x8 gb Ram minne för drygt 800-1000 kr. Så därav min fråga. Om det får upp min FPS med 10-15 så är jag nöjd. Kan ju även vara en investering för framtida dator. Men om det inte påverkar FPSen så skiter jag i att köpa.

Mvh 🙂

Spara dina stålars till ett nytt grafikkort

Kommer finnas gott om bra deals från butiker och på andrahandsmarknaden framöver så håll ögonen öppna och fortsätt samla pengar på hög.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Ja ett nytt nätagg är nog att föredra också såklart om man ska köpa ett bättre grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Grafikkort givetvis. Finns ingen tvivel. Köp ett av nyare generation i 3k~ klassen så kan du köra mycket på high med lite tweak och ha 60+ FPS utan problem. Köp aldrig ett high end, för efter det så duger inte mellanklassen längre. En stor anledning till att jag inte kan spela konsol. Delvis på grund av handkontrollen men till största del bildfrekvensen, jag blir illamående och förbannad. Den senare på grund av begränsningarna i handkontrollen och att jag är otroligt usel med dem.

Att köpa ett high-end grafikkort är som att köpa en skärm med hög uppdateringsfrekvens. Går man 120+ så går man aldrig tillbaka.

Kan du traggla på med ditt grafikkort ett tag till så gör det tills nästa generation AMD/Nvidia-kort kommer.

Spelen blir faktiskt inte särskilt roligare med bra grafik. Men det skadar inte.

Vilka grafikkort tänker du på då?🤔
Pratar vi typ GeForce 3050? Såg att det var oftast en skillnad på 5-10 fps mellan dom två. Men att med 3050 kunde man ha tillgång till DLSS bland annat och få spelen att se snyggare ut samtidigt.

Och om jag bestämmer mig för att köpa ett 3050 t ex.
Kommer jag behöva byta ut något annat i min dator direkt för att det ska funka, eller kommer det funka alldeles utmärkt genom att bara byta grafikkortet? Om så är fallet kanske det är värt att köpa. Och kan ju alltid sälja mitt 1660 SUPER och få någon tusing för det kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Vilka grafikkort tänker du på då?🤔
Pratar vi typ GeForce 3050? Såg att det var oftast en skillnad på 5-10 fps mellan dom två. Men att med 3050 kunde man ha tillgång till DLSS bland annat och få spelen att se snyggare ut samtidigt.

Och om jag bestämmer mig för att köpa ett 3050 t ex.
Kommer jag behöva byta ut något annat i min dator direkt för att det ska funka, eller kommer det funka alldeles utmärkt genom att bara byta grafikkortet? Om så är fallet kanske det är värt att köpa. Och kan ju alltid sälja mitt 1660 SUPER och få någon tusing för det kortet.

Inte värt besväret RTX 3050 är ett 1660S med strålspårning, bättre satsa på ett RX6600 för samma pris, det ger dock bara cirka 30% extra. Skramla till ett RX7600 (RDNA 3 kommer i november) eller motsvarande.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Kan man trimma ner timings på minnena (eller köpa nya som klarar det) så kan man nog få 5-10fps mer.
Sen är de såklart superviktigt att det installerade som DDR annars så tappar du lätt 20fps.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Inte värt besväret RTX 3050 är ett 1660S med strålspårning, bättre satsa på ett RX6600 för samma pris, det ger dock bara cirka 30% extra. Skramla till ett RX7600 (RDNA 3 kommer i november) eller motsvarande.

Är ett 3060 bättre då?
Eller vilka grafikkort är egentligen vettiga (och ens passar) för att passa ihop med resten av datorn utan att på stört byta ut någon annan komponent pga att jag inte har råd att uppgradera så mkt. Ju bättre grafikkort desto bättre Nätagg behöver jag såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Är ett 3060 bättre då?
Eller vilka grafikkort är egentligen vettiga (och ens passar) för att passa ihop med resten av datorn utan att på stört byta ut någon annan komponent pga att jag inte har råd att uppgradera så mkt. Ju bättre grafikkort desto bättre Nätagg behöver jag såklart.

Ja, du kan köra upp till ett 3060Ti eller ett 6700XT utan att behöva byta PSU, dem är cirka 80% bättre.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Ja, du kan köra upp till ett 3060Ti eller ett 6700XT utan att behöva byta PSU, dem är cirka 80% bättre.

Tack för svar👌
Då blir det att satsa på ett 3060 eller 3060Ti. Dom lär väl gå ner liiite i pris när nya 4000-serien släpps, förhoppningsvis😬😬 Om inte så är det okej ändå.

Permalänk
Medlem

6700 XT för strax under 5 500.

https://www.amazon.se/dp/B08YKCC8XD/

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Nej, även om det finns ett par titlar där RAM hjälper.
Håll utkik efter 3060ti och 6700xt, men de ska inte kosta mer än 3000kr beggat idag, isf har du en orealistisk säljare...

Efter det kan en r5 5600 hålla grafikkortet i arbete mycket bättre än din 3600. Det borde vara en 1300-1500 på begagnatmarknaden nu som 7600x intar marknaden så sakteligen.

Ditt moderkort lär ha stöd för 5800x3d också, den är uppe och slåss, och ibland t.om toppar 12900KS och 7950x vad gäller spel. Den är så vass där ingen annan CPU orkar hänga med att den de facto förnedrar motståndet.
Det är verkligen inte någon poäng att byta moderkort för dig, du sitter väldigt bra med det du har och tiden vi är i.

3060/6600xt är ganska meh, men det fungerar om du kunde köpt en r5 5600 samtidigt. Passa dig för överpriser 3060 fanns det gott om -> de blev populära -> överprisade. På denna tier kan du lika gärna ordna billig 5700xt, 1080ti, 2080 eller nåt sånt.

Det är ett stort hopp till 3060ti och 6700xt, men väldigt liten skillnad på 3060 och de äldre korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotten:

Nej, även om det finns ett par titlar där RAM hjälper.
Håll utkik efter 3060ti och 6700xt, men de ska inte kosta mer än 3000kr beggat idag, isf har du en orealistisk säljare...

Efter det kan en r5 5600 hålla grafikkortet i arbete mycket bättre än din 3600. Det borde vara en 1300-1500 på begagnatmarknaden nu som 7600x intar marknaden så sakteligen.

Ditt moderkort lär ha stöd för 5800x3d också, den är uppe och slåss, och ibland t.om toppar 12900KS och 7950x vad gäller spel. Den är så vass där ingen annan CPU orkar hänga med att den de facto förnedrar motståndet.
Det är verkligen inte någon poäng att byta moderkort för dig, du sitter väldigt bra med det du har och tiden vi är i.

3060/6600xt är ganska meh, men det fungerar om du kunde köpt en r5 5600 samtidigt. Passa dig för överpriser 3060 fanns det gott om -> de blev populära -> överprisade. På denna tier kan du lika gärna ordna billig 5700xt, 1080ti, 2080 eller nåt sånt.

Det är ett stort hopp till 3060ti och 6700xt, men väldigt liten skillnad på 3060 och de äldre korten.

Tighta timings gör faktiskt stor skillnad i warzone, primärt på Zen3, så det är ju definitivt värt att nämna om man är ute efter att få ut så mycket fps som möjligt. Speciellt när beggat DDR4 med bra specs börjar bli fruktansvärt billigt.
https://youtu.be/FB_8zXW46Jw?t=12

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JexxitS:

Tja, jag sitter på denna burk och vill primärt spela MW2 och Warzone 2 när det släpps.

- Palit GeForce GTX 1660 SUPER GamingPro OC
- AMD Ryzen 5 3600
- Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 16GB
- Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD
- ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4
- Corsair TX550M, 550W PSU

Kommer t ex 16 gb minne öka min FPS något?
För rekommenderade specs för MW2 Beta är 16 gb minne. Och tänkte att om jag har lite mer kanske den inte behöver jobba lika hårt, eller?

Hade jag haft råd hade jag uppgraderat med Moderkort, processor och Grafikkort i första taget. Men det enda jag har råd med just nu är 2x8 gb Ram minne för drygt 800-1000 kr. Så därav min fråga. Om det får upp min FPS med 10-15 så är jag nöjd. Kan ju även vara en investering för framtida dator. Men om det inte påverkar FPSen så skiter jag i att köpa.

Mvh 🙂

Svar: nej!

Köp snabbare grafikkort om du vill ha mera fps då det gör mest påverkan på fps med ett vassare grafikkort 👍👍

Permalänk
Medlem

Är det så stora skillnader i spelprestanda på de olika 3060 ti korten som finns eftersom det skiljer någon tusenlapp här och där på olika modeller... Vad är det som gör att det skiljer så mkt t ex? Och varför ska man inte köpa det billigaste 3060 ti kortet om man sitter på ett 1660 Super som jag gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Är det så stora skillnader i spelprestanda på de olika 3060 ti korten som finns eftersom det skiljer någon tusenlapp här och där på olika modeller... Vad är det som gör att det skiljer så mkt t ex? Och varför ska man inte köpa det billigaste 3060 ti kortet om man sitter på ett 1660 Super som jag gör?

Skiljer 2% som mest mellan korten, skillnaden är kylar lösningen oftast. 2/3 fläkt platser

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Skiljer 2% som mest mellan korten, skillnaden är kylar lösningen oftast. 2/3 fläkt platser

Och om man har 2 fläktar i burken redan och ganska stort utrymme dvs bra luftflöde överlag, så kanske det inte spelar så stor roll vad jag väljer isåfall. Går ju annars att köpa 1-2 till fläktar för jättebilligt istället för att lägga 1-2k mer på en annan modell med 3 fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Och om man har 2 fläktar i burken redan och ganska stort utrymme dvs bra luftflöde överlag, så kanske det inte spelar så stor roll vad jag väljer isåfall. Går ju annars att köpa 1-2 till fläktar för jättebilligt istället för att lägga 1-2k mer på en annan modell med 3 fläktar.

Inte riktigt så det fungerar med gpuer då dess fläktar är viktigare än omkringliggande fläktar.
Generellt 2 slots fläktar modeller låter mera, korten är oftast kortare och lite varmare.

3 slots gör att man kan köra fläktarna tystare med samma kylning eller köra de hårdare med OC

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Inte riktigt så det fungerar med gpuer då dess fläktar är viktigare än omkringliggande fläktar.
Generellt 2 slots fläktar modeller låter mera, korten är oftast kortare och lite varmare.

3 slots gör att man kan köra fläktarna tystare med samma kylning eller köra de hårdare med OC

Okej, så för en som inte OC så är det enbart ljudet som är skillnaden utöver dom där 2% ish som sades?

En jävla djungel för en som inte är insatt på detaljnivå hahaha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Okej, så för en som inte OC så är det enbart ljudet som är skillnaden utöver dom där 2% ish som sades?

En jävla djungel för en som inte är insatt på detaljnivå hahaha.

I enkelhet ja,
Kan skilja i bas frekvens, utseende och Rgb också såklart men prestandan kommer ligga inom ett rimligt spann.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25