Har min iPhone fått "virus"?

Permalänk
Medlem

Har min iPhone fått "virus"?

Massa random folk ringer mig och säger att mitt mobilnummer har ringt dom men det syns inget i min telefon.
Det rör sig om folk från olika delar av landet men ingen är någon som jag känner eller ringt själv.
Tror ni det är nåt knas i min iPhone som åstadkommer problemet eller är det nån som bara roar sig med att ange mitt nummer som avsändare i sina försök att lura folk?
Börjar bli jobbigt när folk är sura på mig för att dom tror att jag ringer mitt i natten fast jag inte gör det.

Permalänk
Medlem

Låter som att de eventuellt har spoofat ditt nummer när de ringer folk. Jag skulle kontakta din telefonoperatör och fråga om du kan få en logg på vilka samtal som gått från ditt nummer.
Risken för att det är ett virus känns osannolikt. Tror mera på min teori om spoofat nummer.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Virus känns osanolikt men har du updpaterat? var itne jättelänge sedan en stor säkerhetsupdpatering släptes.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk

Som andra har sagt: det är troligen fortfarande löjligt lätt att låtsas att man ringer från ett nummer som inte är ens eget. Vad jag vet gör telefonbolagen inga kontroller av att det ursprungsnummer någon angivit stämmer eller att de äger numret.

Hade det varit malware för iPhone som tillät detta att ske från folks telefoner hade större delen av västvärlden haft full panik just nu, och de har de inte. 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Låter som att de eventuellt har spoofat ditt nummer när de ringer folk. Jag skulle kontakta din telefonoperatör och fråga om du kan få en logg på vilka samtal som gått från ditt nummer.
Risken för att det är ett virus känns osannolikt. Tror mera på min teori om spoofat nummer.

Tror du Tele2 släpper den informationen enkelt eller måste dom göra en dyr "masttömning" för att få fram den?
Har du någon förklaring till varför det just är mitt nummer som står som avsändare om det inte skulle vara någon skadlig kod i just min mobil?

Permalänk
Skrivet av Stan Carley:

Tror du Tele2 släpper den informationen enkelt eller måste dom göra en dyr "masttömning" för att få fram den?
Har du någon förklaring till varför det just är mitt nummer som står som avsändare om det inte skulle vara någon skadlig kod i just min mobil?

Gissar på scam-callcenter som bara slumpar fram nummer som ser ut som svenska mobilnummer (070-xxx-xxxx) eftersom ingen svarar på samtal från Indien eller Malawi längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Massa random folk ringer mig och säger att mitt mobilnummer har ringt dom men det syns inget i min telefon.
Det rör sig om folk från olika delar av landet men ingen är någon som jag känner eller ringt själv.
Tror ni det är nåt knas i min iPhone som åstadkommer problemet eller är det nån som bara roar sig med att ange mitt nummer som avsändare i sina försök att lura folk?
Börjar bli jobbigt när folk är sura på mig för att dom tror att jag ringer mitt i natten fast jag inte gör det.

Personerna som ringer dig är riktiga personer då?
Min sambo fick en del konstiga samtal ett tag från random telefonnr, en påstod att våran bil krockat med hans bil och en påstod att hon skulle sluta ringa hennes man. Båda samtalen var mest troligt förinspelade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Massa random folk ringer mig och säger att mitt mobilnummer har ringt dom men det syns inget i min telefon.
Det rör sig om folk från olika delar av landet men ingen är någon som jag känner eller ringt själv.
Tror ni det är nåt knas i min iPhone som åstadkommer problemet eller är det nån som bara roar sig med att ange mitt nummer som avsändare i sina försök att lura folk?
Börjar bli jobbigt när folk är sura på mig för att dom tror att jag ringer mitt i natten fast jag inte gör det.

Det har inget med din telefon att göra, som värst har det med din identitet att göra, dvs någon utger sig för att vara du. Detta är spoofing och dessvärre gör varken lagstiftare eller operatörer ett skit åt problemet eftersom några rättshaverister kräver att få ringa med dolt nummer.

Asterisk är en flexibel plattform...
https://www.rapid7.com/blog/post/2018/05/24/how-to-build-your...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Tror du Tele2 släpper den informationen enkelt eller måste dom göra en dyr "masttömning" för att få fram den?
Har du någon förklaring till varför det just är mitt nummer som står som avsändare om det inte skulle vara någon skadlig kod i just min mobil?

Det finns program som kan visa att man ringer ifrån ett annat nummer. Det är enkelt för en insatt.
Att du ska få en lista från din operatör med ringda samtal från ditt nummer tar inget större ingrepp. Sånt har de loggat och brukar även synas på din månadsfaktura från operatören. Har du kontantkort så brukar det behövas att de skickar en lista till dig.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Troligtvis har du råkat ut för detta: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1672112-blockera-bedra...
Dvs att ditt telefonnummer har blivit spoofad och används för att ringa folk. Har för mig att det är indier som gör spoofningen.
Osäker om du kan göra något åt det men hör med din telefonoperatör.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Hade det varit malware för iPhone som tillät detta att ske från folks telefoner hade större delen av västvärlden haft full panik just nu, och de har de inte. 😆

Du överskattar starkt hur mycket folk bryr sig om säkerhet.

Har varit flera kända exploits i år där folk kunnat ta över din Iphone. https://www.bleepingcomputer.com/news/security/apple-fixes-ei...

Fanns många 2021 också https://www.bleepingcomputer.com/news/security/emergency-appl...

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv

Blivit osams med någon?

Att göra fulsaker med telefonnummer finns det många trådar om på reddit. Tydligen populärt när man vill hämnas på någon man ogillar.

Permalänk
Medlem

Kan inte operatören kolla vilka man ringt.