Permalänk
Medlem

Hur starta Apache?

Har precis installerat Slackware 9 i min 486-burk.. installerade apache, perl och php vid installationen... hoppades på att allt skulle starta direkt vid nästa omstart... Men webservern är inte igång :/
Nätverket fungerar, det går att pinga datorerna.. MEN jag kommer varken in på FTP eller webservern...
(ProFTP och Apache)

Hur startar jag upp dessa, och hur gör jag för att de alltid ska starta vid uppstart?)

Verkar som ProFTP är igång, men inte accepterar när jag försöker logga in som root, eller anonym..

Vad göra?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

apachectl start

Permalänk
Medlem

gå in i /etc/rc.d/ och aktivera / editera de relevanta skripten. Du kan stänga av ett visst program som har ett eget script genom att "chmod -x script" och starta genom att skriva: "chmod +x script"

Permalänk
Medlem

The_Ace: Det säger honom nog inte så mkt eftersom han inte ens visste hur man startar apachen.

Trådskaparn: lägg till /path/to/apache/bin/apachectl start i /etc/rc.d/rc.local så går den igång automatsikt vid boot. Gör lika dant fast för proftpd för att få den till att gå igång. På en ny rad.

Permalänk
Medlem

Kan inte problemet vara inbyggd firewall som är på vid default?

Visa signatur

Björn

Permalänk

Nope, det hade iaf inte jag i min fullinstall av slack9

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Slack har inte sånt bös med som stnd..

Permalänk
Medlem

Hur installerar man nano editor sen då?
Har tankat ner nano-1.2 eller nåt sånt och i386 och hela falledruttan .. och filen avslutas med .tar.gz.. skriver tar xzvf nano-1.21.i386.tar.gz men då påstår tar-programmet att det inte är en tar-fil?
Vad göra? Har tankat ner det flera gånger, men med samma resultat...

Visa signatur

WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Hur installerar man nano editor sen då?
Har tankat ner nano-1.2 eller nåt sånt och i386 och hela falledruttan .. och filen avslutas med .tar.gz.. skriver tar xfvs nano-1.21.i386.tar.gz men då påstår tar-programmet att det inte är en tar-fil?
Vad göra? Har tankat ner det flera gånger, men med samma resultat...

$ tar xzvf nano-1.21.i386.tar.gz
$ cd nano-1.21.i386
$ ./configure
$ make
# make install

Visa signatur

When drops of sadness falls...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frozen
$ tar xzvf nano-1.21.i386.tar.gz
$ cd nano-1.21.i386
$ ./configure
$ make
# make install

Tack!
Men då står det ju fel på hur man installerar ett program i FAQ:n???
Där står nån annan kombination av bokstäver efter tar..
typ xfvs .. ?

Aja, nåväl har gjort det nu och fått skiten uppackad.. körde då ./configure

då kommer följande upp:
"Checking whether build environment is same... configure error: Newly created files is older than distributed files!
Check your system clock"

Alltså jag blir så jävla lack
Varför kan inget som har med Linux att göra nånsin fungera som jag vill? =(

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack!
Men då står det ju fel på hur man installerar ett program i FAQ:n???
Där står nån annan kombination av bokstäver efter tar..
typ xfvs .. ?

Nja. Det står "a) tar xfvz filensnamn.tar.gz". Bara att jag skrev i en annan ordning, men båda fungerar. Spelar ingen roll vilken ordning man skriver i.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Nja. Det står "a) tar xfvz filensnamn.tar.gz". Bara att jag skrev i en annan ordning, men båda fungerar. Spelar ingen roll vilken ordning man skriver i.

Okej, men vet du vad felmeddelandet som jag skrev betyder??
Blir så jävla trött på skiten =(
Har jobbat hela jävla dan så jag är tyvärr inte på mitt bästa humör .. guud vad trött jag blir på den där jävla burken.. det enda jag vill är att ha igång apache, en editor och ftp:n. editorn behöver jag för att ändra de inställningar jag vill ändra...
men neeeeeeeeeee inget vill funka =(
Har trots allt använt Gentoo förut och det ska ju va mycket svårare.. tyckte det var mycket bättre! Dessvärre funkar ju inte det särskilt bra på en sketen jävla 486 som jag egentligen borde kasta ut genom fönstret...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej, men vet du vad felmeddelandet som jag skrev betyder??
Blir så jävla trött på skiten =(
Har jobbat hela jävla dan så jag är tyvärr inte på mitt bästa humör .. guud vad trött jag blir på den där jävla burken.. det enda jag vill är att ha igång apache, en editor och ftp:n. editorn behöver jag för att ändra de inställningar jag vill ändra...
men neeeeeeeeeee inget vill funka =(
Har trots allt använt Gentoo förut och det ska ju va mycket svårare.. tyckte det var mycket bättre! Dessvärre funkar ju inte det särskilt bra på en sketen jävla 486 som jag egentligen borde kasta ut genom fönstret...

Du kanske inte tog med paketet för att kunna packa upp tar.gz i installationen (kommer inte ihåg vad paketet heter )? Du kan annars testa att se om du har pico installerat, jag ser ingen skillnad på den och nano.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Du kanske inte tog med paketet för att kunna packa upp tar.gz i installationen (kommer inte ihåg vad paketet heter )? Du kan annars testa att se om du har pico installerat, jag ser ingen skillnad på den och nano.

Men alltså... jag har packat upp nano nu .. men det är när jag skriver ./configure som det inte funkar ... *suck* --> Linux är bra jävla jobbigt ibland =(

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Men alltså... jag har packat upp nano nu .. men det är när jag skriver ./configure som det inte funkar ... *suck* --> Linux är bra jävla jobbigt ibland =(

Jaha, jag missade din redigering. Tyvärr vet jag inget om det där problemet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kör ntpdate ntp.kth.se
Din klocka står fel.

Visa signatur
Permalänk

nano? Som i texteditorn? Använd pico, samma program, annat namn

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frälsarn
nano? Som i texteditorn? Använd pico, samma program, annat namn

Förutom att nano inte kräver att man installerar hela Pine som i detta fall kanske är rätt onödigt.. Pico är en integrerad editor för Pine som är en mailklient under linux.

Permalänk

Med tanke på att han kör slack så läggs det in om man kör... vettefan vilket paket men det kommer oftast med
(Gjort alla 6ggr för mig ;0)

Men mjo, kan ju vara onödigt iof

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Den läggs in när du går in på Network (N) och väljer Pine (som är valt som stnd). Även Nano är valt som stnd i Slackware installationen. Så är det se du

Permalänk

Se där, då lärde man sig det också
Jag hittar inget nano i min standard install av Slackware9 faktiskt, och då mosade jag trots allt in hela alltet

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nej jag hittar inget i min installation av slack9 heller :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du bara ska kludda runt i lite .conf-filer kan du ju använda emacs, eller, i värsta fall, vi.

Visa signatur

No Tomorrow

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piggymon
Om du bara ska kludda runt i lite .conf-filer kan du ju använda emacs, eller, i värsta fall, vi.

Vet inte om du missat hela tråden eller bara driver, men grabben är nybörjare på *nix. Då är det ganska korkat att säga åt honom att använda emacs eller vi, eller hur?

W

Editerat för att låta trevligare

Permalänk

Fredrik: Har du kollat om du har pico installerat? För det fungerar (nästan?) likadant som nano, jag märkte ingen skillnad iaf

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har letat efter både pico och nano.. Emacs valde jag bort i installationen eftersom jag inte gillar det.
(Jag har kört lite linux förut, så jag har inte helt tappad bakom en vagn, bara till hälften )

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Vet inte om du missat hela tråden eller bara driver, men grabben är nybörjare på *nix. Då är det ganska korkat att säga åt honom att använda emacs eller vi, eller hur?

W

Tycker det är enklare att skriva "emacs dokument" och göra ändringarna, spara och stänga av med ctrl-cx än att börja installera något annat.

Visa signatur

No Tomorrow

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn

W

Det är coolt att kunna vi och emacs, visste du inte det?

/Neco som klarar editera filer i båda, men inte mer, använder ee/pico/nano.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Det är coolt att kunna vi och emacs, visste du inte det?

/Neco som klarar editera filer i båda, men inte mer, använder ee/pico/nano.

Vad är det att kunna med emacs när man bara ska ändra några configfiler? Mycket enklare än att installera någon annan editor, vill jag påstå. Men nu hade han inte emacs så den planen sprack.

Visa signatur

No Tomorrow