Permalänk
Medlem

IKEA Styrspel

Såg av en slump att IKEA lanserat en ergonomisk mesh-"gamingstol" nyligen. Någon som haft möjlighet att provsitta/köpt den?

Den svarta färgen som imho är den enda vettiga verkar inte lanserats i Sverige än, men kommer säker in snart. Främst den lila färgen ser tillgänglig ut runtom i landet.

Jag tycker den ser väldigt attraktiv ut vid första anblick då jag blir ganska varm av läder/PU/tygstolar generellt. Sitter i dagsläget i en gamingstol (HyperX Stealth) som så många andra som jag egentligen inte lider av annat än värmeutvecklingen pga PU-lädret. I en perfekt värld hade jag investerat i en HM-stol av något slag, men det är lite andra summor vi pratar om där då jag önskar högre rygg och nackstöd, och de 4-5 olika Kinnarp-stolar jag arbetat i på jobbet har aldrig imponerat tillräckligt för att vara värda pengarna för min del heller tyvärr.

Så vi skiter i diskussionen kring att "investera x i en vettig stol istället" och försöker hålla tråden till upplevelser av nämnda stol tänker jag! Ska försöka ta mig till närmsta IKEA inom 1-2v och provsitta, återkommer därefter.

Permalänk
Medlem

Testade den aldrig själv när jag var på Ikea i Västerås.
Frugan testade den och hon tyckte den var bättre än kontorstolen jag har hemma som är en Sihoo M57 som jag köpt på amazon.

Permalänk

Köpte styrspel för ca 1 vecka sen och jag är jäkligt nöjd så här långt.
Pga. inställningsmöjligheterna med att bl.a. kunna dra ut/justera sittytan så kunde jag inte låta bli.
Trots den lila färgen (Var i desperat behov av nya stol)

Permalänk
Medlem

Är det mjukt att sitta på mesh?
Jag får ont i räva av IKEAs andra stolar (järvfjället) då dem har så lite stoppning.

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem
Skrivet av torrsara:

Testade den aldrig själv när jag var på Ikea i Västerås.
Frugan testade den och hon tyckte den var bättre än kontorstolen jag har hemma som är en Sihoo M57 som jag köpt på amazon.

Skrivet av Mackan_mind:

Köpte styrspel för ca 1 vecka sen och jag är jäkligt nöjd så här långt.
Pga. inställningsmöjligheterna med att bl.a. kunna dra ut/justera sittytan så kunde jag inte låta bli.
Trots den lila färgen (Var i desperat behov av nya stol)

Skrivet av TJ:

Är det mjukt att sitta på mesh?
Jag får ont i räva av IKEAs andra stolar (järvfjället) då dem har så lite stoppning.

Låter ju klart lovande initialt ändå!
Jag är också intresserad av hur nu upplever sitsen, den ser inte superkomfortabel ut under längre tid, men det kanske den är?

Permalänk
Medlem

Råkade se den och provsatt den när jag var på IKEA för ett par veckor sedan (då den inte ens fanns på Svenska sidan) och det jag minns var att jag inte gillade hjulkorset då det var alldeles för skrymmande, jämfört med ett vanligt 5-armars.
Annars så tyckte jag den var skön och kunde tänka mig en.

Permalänk

Jag skulle rekommendera ett besök hos närmsta butik.
Den är bekvämare än plywood iaf 😆

Permalänk
Avstängd

Ser ganska nice ut, förutom den lila färgen förstås. Det jag funderar på är hur bra Ikea är på att bygga nätmaterial som håller formen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TJ:

Är det mjukt att sitta på mesh?
Jag får ont i räva av IKEAs andra stolar (järvfjället) då dem har så lite stoppning.

Nu har jag inte just ikea meshstolen utan den jag länkade tidigare. Jag upplever att det är hårdare än skum. Men jag fördrar mesh över skum för jag slipper få massor av rövsvett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ser ganska nice ut, förutom den lila färgen förstås. Det jag funderar på är hur bra Ikea är på att bygga nätmaterial som håller formen.

Nä det är ju också en fråga såklart. Man räknar ju ändå med att en stol ska hålla ok form 3-5år iallafall.

Jag inser dock att Styrspel inte har samma inställningsmöjlighet på nackstödet som "Gruppspel" https://www.ikea.com/se/sv/p/gruppspel-stol-foer-gaming-gunna... vilket är lite synd, fick för mig de var lika inställningsbara. Att kunna ställa in det i djupled är något jag saknar på de flesta stolar för att verkligen kunna nyttja nackstöder i fler olika positioner.

Permalänk
Medlem

Vart det något köp? Eller är det någon annan på forumet som testat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larskrister:

Vart det något köp? Eller är det någon annan på forumet som testat?

Kunde provsitta ordentligt i veckan och insåg att stolen inte är något för mig, främst pga att främre delen av sitsen är brutalt hård och jag sitter ofta med ena benet upp under det andra vilket inte alls gick går med denna konstruktion tyvärr. Har man aldrig den sittpositionen tycker jag nog dock stolen känns helt okej, förutom nackstödet som hade behövt kunna regleras i djupled - för mig hamnar det alldeles för långt bak.