Veckans fråga: Vilken uppskalningsteknik använder du helst?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Vilken uppskalningsteknik använder du helst?

Är uppskalningsteknikerna det bästa sedan skivat bröd? Vilka typer har du testat, och finns det någon favorit?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är det FSR inbyggt i Steam Deck? Vilken version i så fall? Har dock aldrig slagit på det aktivt (har inte så modern hårdvara förutom Deck)

Permalänk
Medlem

Det har t.o.m. Gått så långt så det är viktigt för mig att spelet har uppskalning om jag skall köpa det. Buttery smooth vill jag ha mina spel.

Nu är inte frame generation uppskalning men även detta kommer bli viktigt för mig. Spelar Plage Tale: Requiem i 150fps+ i 5120x1440 nu. Ser smooth ut.

Permalänk
Medlem

Ingen aning för det mest moderna jag spelar lanserades 2015 och det jag spelar mest är från 2004.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det har t.o.m. Gått så långt så det är viktigt för mig att spelet har uppskalning om jag skall köpa det. Buttery smooth vill jag ha mina spel.

Nu är inte frame generation uppskalning men även detta kommer bli viktigt för mig. Spelar Plage Tale: Requiem i 150fps+ i 5120x1440 nu. Ser smooth ut.

Smooth eller låg latens? Inte samma sak när det kommer till dlss3 i alla fall

Permalänk
Medlem

Efter att ha börjat spela på en 4k-TV så har jag helt slutat prioritera native upplösning. Första peioriteten är att nå TVns 60Hz, sedan avväger jag mellan upplösning och grafikinställningar. Har spelet en bättre uppskalningsteknik än TVn blir det klart bättre resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Smooth eller låg latens? Inte samma sak när det kommer till dlss3 i alla fall

Jag känner ingen skillnad i Plague Tale, inte ens när jag spelar med mus. Nu spelar jag normalt med controller dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är det FSR inbyggt i Steam Deck? Vilken version i så fall? Har dock aldrig slagit på det aktivt (har inte så modern hårdvara förutom Deck)

Både FSR och FSR 2.0 funkar på Steamdeck vad jag sett. Det kräver inga AI cores.
Sen vet jag inte om spelet måste stödja det. Lirar mest Indie-spel på Decken där prestada inte är ett problem.

På datorn kör jag DLSS, funkar bra.

Permalänk
Medlem

Mitt grafikkort stödjer ej någon av uppskalningsteknikerna

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Iom att XESS och FSR finns i så få spel och funnits tillgängligt en ganska kort tid. Så känns det ganska självklart att DLSS skulle användas av de flesta.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Smooth eller låg latens? Inte samma sak när det kommer till dlss3 i alla fall

DLSS 2.X sänker dock latensen istället IOM att den renderar i lägre upplösning. Den behöver inte vänta på nästa bild i sekvensen innan den skapar den emellan som DLSS 3 gör

Permalänk
Medlem

Jag använder den som fungerar. Så få spel som faktiskt använder uppskalning. Fattar att man vill fram effektivare lösningar hela tiden men jag tycker det läggs alldeles för lite tid på att få dem i spel. Jag menar man återlanserar spel med uppskalning som nytt innehåll.

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem

Vilken uppskalningsteknik använder du helst?
Ser ett fel men frågan. Frågan borde vara "Vilken uppskalningsteknik har spelen du spelar?" För det är det som avgör för många.
Eller ja, jag kan inte använda DLSS än. Men ändå.

Men ska jag svara så blir det.. helst ingen.

En del spel har Render resolution. Det gillar jag. Blir snyggare och får mindre fps på köpet 😂

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Aldrig riktigt brytt mig om uppskalning, men testade DLSS i Escape from tarkov.
Såg förjävligt ut så det stängdes av illa kvikt

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Sänker hellre vanliga effekt-kvalitetsinställningar i första hand, men visst det är bra om det finns stöd i spelen. Spelar i 1440p och lägger snabbt märke till om det dyker upp nya artefakter. Högsta kvalitetsläget a med endera skalningsteknik kan duga, men långt ifrån alltid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zippeer:

Aldrig riktigt brytt mig om uppskalning, men testade DLSS i Escape from tarkov.
Såg förjävligt ut så det stängdes av illa kvikt

DLSS i Quality ser för nästan alla, bättre ut än Native. Möjligt att du valde Performance eller något.

Permalänk
Medlem

Vet ej. Då jag brukar installera och spela utan att kolla på inställningarna. Vad är standard?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

DLSS i Quality ser för nästan alla, bättre ut än Native. Möjligt att du valde Performance eller något.

Jag vill ju ha ut så mycket som möjligt av det i FPS boost men jag testade nog alla som gick att testa, sprang man runt var det okej men så fort man siktade in med något valfritt sikte så såg allt ut som skit

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Då jag sitter på AMD grafikkort så är det FSR som gäller, om något. Funkar det utan uppskalning så är det optimalt.

Permalänk
Medlem

Valde "Jag vägrar uppskalningstekniker" för jag gillar inte när pixlarna ser utsmetade ut även när det är subtilt. Testat i några olika spel och det känns alltid som jag vill justera fokus på linsen.

Men annars har jag inget principiellt emot uppskalning, tvärtom, bara bra att de utvecklar tekniker för att göra det så bra som möjligt.

Permalänk
Medlem

Kört DLSS då jag haft Nvidia men mycket öppen för FSR

Permalänk
Medlem

FSR. Spelar endel RDR2 nu med FSR, 4k och finslipade inställningar, mestadels på high, texturer på Ultra. 100-130fps vilket jag är nöjd med.

Mitt 6900XT drog lite ström under spelsessionen!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

DLSS om de behövs mer frames, men bara i SP spel

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd

Använder helst inte alls, i de spel jag har lirat så blir det ofta en bildförsämring.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Vet ej. Då jag brukar installera och spela utan att kolla på inställningarna. Vad är standard?

Går du inte igenom spelets grafikinställningar när du startar det för första gången? Då vet man ju inte alls vad spelet själv har valt och man kan ofta få det att se bättre ut med manuella inställningar. Eller få det att flyta på bättre. Det är alltid det första jag gör.

Permalänk
Medlem

Med 4090 behövs det inte.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Uppskalning är ju fusk, det finns inga genvägar till den perfekta grafiken dårååå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zippeer:

Jag vill ju ha ut så mycket som möjligt av det i FPS boost men jag testade nog alla som gick att testa, sprang man runt var det okej men så fort man siktade in med något valfritt sikte så såg allt ut som skit

Det ska se likadant ut om man står stilla, om inte aningen bättre. Fast spelar du i 1080p?

Permalänk
Medlem

Windows - "Dra ut" funkar helt ok för mig.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är det FSR inbyggt i Steam Deck? Vilken version i så fall? Har dock aldrig slagit på det aktivt (har inte så modern hårdvara förutom Deck)

Skrivet av Myllerman:

Både FSR och FSR 2.0 funkar på Steamdeck vad jag sett. Det kräver inga AI cores.
Sen vet jag inte om spelet måste stödja det. Lirar mest Indie-spel på Decken där prestada inte är ett problem.

Åtminstone FSR1 finns ju direkt i steamdeck-menyerna (som en av uppskalningsvarianterna om spelet är inställt på en lägre upplösning).
Vad gäller FSR2 måste ju rimligen spelet sköta det hela, men jag antar att det rent principiellt fungerar det också.

En fråga är väl hur bra FSR faktiskt fungerar för *uppskalning till* 1280x800... Det varierar nog klart mer om det är en vettig idé (nödlösning?) jämfört med uppskalning från högre upplösning till ännu högre upplösning.

(Misstänker att XESS också fungerar, om spelet har stöd.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304