Google vinkar adjö till 32-bitarsapplikationer

Permalänk
Melding Plague

Google vinkar adjö till 32-bitarsapplikationer

I samband med släppet av Pixel 7-serien är övergången till 64-bitars Android är ett faktum och det är dags att säga farväl till 32-bitarsapplikationer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"och spår att fler kommer följa Googles fotspår i framtiden.", är det inte Google som följer i andras spår här?

Permalänk

Jag har läst detta tidigare och frågan man ställer är hur man berörs? Det är på mobiltelefoner mycket mer otydligt att kanske applikationen man har till ODB2 modulen, multimetern, jacuzzi, mopeden, gräsklipparen, dörrlåset etc är en gammal 32 bitars applikation som innebär att man får köpa apparat.
Än att vissa applikationer på ens dator slutar fungera med t.ex. borttagande av 16 bitars stöd. (de som har 16 bitars applikationer på datorn vet mer om detta och vilka)

*edit*
Jag själv oroar mig inte mycket. Då jag till och börja med inte har någon svindyr multimeter med App. Sedan vill jag rensa ut gammal dritt. -På gymmet finns en Androidlöpbräda som funktionsmässigt är skitcool, man kan springa i naturen och se detta på displayen. Men den är lika rask i menyerna som en androidmobil från år 2009.

Permalänk
Medlem

Hur kan inte 64-bitarsprogram vara standard sen evigheter???

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har läst detta tidigare och frågan man ställer är hur man berörs? Det är på mobiltelefoner mycket mer otydligt att kanske applikationen man har till ODB2 modulen, multimetern, jacuzzi, mopeden, gräsklipparen, dörrlåset etc är en gammal 32 bitars applikation som innebär att man får köpa apparat.
Än att vissa applikationer på ens dator slutar fungera med t.ex. borttagande av 16 bitars stöd. (de som har 16 bitars applikationer på datorn vet mer om detta och vilka)

Det låter som att du iaf bör fokusera dina misstankar mot applikationer som inte uppdaterats sedan augusti 2019.

Men rent generellt håller jag med om att det är stökigt att reda ut vad som är vad.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

"och spår att fler kommer följa Googles fotspår i framtiden.", är det inte Google som följer i andras spår här?

Gissar att du syftar på Apple? Inlägget som nyheten verkar hänvisa till formulerar det något mer neutralt:

"Pixel 7 and Pixel 7 Pro are the first Android phones to support only 64-bit apps. This configuration drops OS support for 32-bit code, reducing memory usage, improving performance, and enhancing security. Over time, we expect this device configuration to become commonplace."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

"och spår att fler kommer följa Googles fotspår i framtiden.", är det inte Google som följer i andras spår här?

Det ena utesluter inte det andra?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hur kan inte 64-bitarsprogram vara standard sen evigheter???

Det är ju just för att 64-bitars appar är "standard sen evigheter" som stödet för 32-bits appar nu slopas.

Permalänk
Medlem

sker det ens utveckling av 32-bitars appar på Android idag? Trodde skiftet skedde för minst 5 år sedan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

sker det ens utveckling av 32-bitars appar på Android idag? Trodde skiftet skedde för minst 5 år sedan.

Sedan 2019 är det krav på att lansera med 64-bitars version

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Man kunde gott sätta en gräns för hur gamla appar får vara för att vara med på Google's store, eller varningsskyltar åtminstone inom kategorier som är särskilt utsatta ur säkerhetssynpunkt. Har exempelvis företag X's IoT app inte uppdaterats på ett år så ställ den i skamvrån.

Permalänk
Medlem

Som utvecklare av lågnivå-libraries vore det trevligt om man skulle få lyxen att kunna ignorera 32-bit på både x86 och ARM någon gång då dessa plattformar resulterar i en hel del dubbelarbete med utveckling, underhåll, testning m.m.

Men även när det bara är 1% av enheterna som kör kvar på 32-bit så motsvarar det ändå rätt många tiotals miljoner användare, så även om nya enheter skrotar stödet så lär det nog dröja ett bra tag innan alla gamla enheter försvinner. Mobila enheter är visserligen mer "slit och släng" än annan typ av elektronik, så det kanske går lite fortare där jämfört med PC, där man får räkna med att en hel del folk sitter kvar på 15-20 år gammal hårdvara.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Hur kan 64 bitar ta mindre plats än 32?
Det kan inte finnas en enda app som egentligen behöver 64 bitarskod.

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Skrivet av microblaze:

Hur kan 64 bitar ta mindre plats än 32?
Det kan inte finnas en enda app som egentligen behöver 64 bitarskod.

De skriver ju i artikeln, det är inte apparna i sig utan den runtime som alltid körs om man skulle få för sig att köra en 32-bitars applikation.
Dock så har jag svårt att se att en bra skriven app skulle äta mer än 2GB RAM, så 32 bitars OS med PAE borde vara mer än tillräckligt, ARM kanske är för annorlunda jämfört med x86 för att tänka så dock.

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av microblaze:

Hur kan 64 bitar ta mindre plats än 32?
Det kan inte finnas en enda app som egentligen behöver 64 bitarskod.

Det är inte att 64bit-applikationerna käkar mindre minne utan att själva OSet käkar lite mindre minne om man slänger ut 32bit-stödet.

Och ARM64 är ju en helt annan best än gamla 32bit ARM-arkitekturen, ett omtag med en massa fördelar utöver 64bit adressering. Så den vägen är ju liksom redan vald för den här typen av mer högpresterande enheter.

Avsnittet "Your device is faster, safer and uses less memory" i den olänkade källan känns tydligare än hur artikeln här sammanfattar det.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Låter riktigt mysigt

Permalänk
Medlem

Google borde kanske ha fixat en app som man kunde hitta installerade 32-bit appar med...

Har ingen aning om jag har några 32-bit appar installerade och jag är inte precis den ende som inte vet...

https://www.androidauthority.com/use-32-bit-only-android-apps...

Permalänk
Inaktiv

Skönt! Blir att fira det lite i morgon med någon god middag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon342831:

Skönt! Blir att fira det lite i morgon med någon god middag.

64 bitars sushi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av microblaze:

Hur kan 64 bitar ta mindre plats än 32?
Det kan inte finnas en enda app som egentligen behöver 64 bitarskod.

32-bit ARM är en helt annat instruktionsuppsättning jämfört med ARM64, det är helt olika binärer på assemblynivå även om koden är samma. Effektiviteten kommer från bättre effektivare instruktioner, det tar ofta mindre plats för att instruktionerna bättre matchar det som ska utföras

Permalänk
Datavetare

Värt att repetera ännu en gång: ARM64 är relativt unik när det kommer till 64-bit stöd då det till skillnad från i princip alla andra (x86 inkluderat) så insåg Arm hur mycket allt gammalt junk man samlat på sig i sin existerande design med rötter från 80-talet så man valde helt sonika att designa en helt ny instruktionsuppsättning från scratch.

D.v.s. ARM64 är inte en utökning av 32-bit Arm, det är en helt egen instruktionsuppsättning. De Arm CPUer som stödjer både ARM64 och 32-bit ARM måste utrustas med två "front-ends", en för varje instruktionsuppsättning.

Vidare har 32-bit ARM (likt alla andra ISA som har sina rötter i 70/80-talet) en rad designbeslut som inte kan ändras med mindre än att bryta bakåtkompatibilitet. 32-bit ARM har specifikt problemet att man gjorde en del beslut som i.o.f.s. resulterade i väldigt kompakt kod, men det har också hindrat riktigt "breda" designer (d.v.s. designer med riktigt hög IPC).

ARM64 är designat kring att vara enkelt att utveckla kompilatorer för + i sammanhanget enkelt att bygga mikroarkitekturer med hög IPC. För slutanvändaren betyder det bättre prestanda per transistor, något som i alla fall har potentialen att ge bra perf/$.

Skrivet av Sysop:

"och spår att fler kommer följa Googles fotspår i framtiden.", är det inte Google som följer i andras spår här?

Att Google leder denna utveckling för Android-enheter är lite talande för hur trögt det trots allt går ibland. Tiden börjar snabbt rinna ut då Arm fasar ut 32-bit stödet helt i de CPU-modeller som kommer sitta i de flesta 2023 års Android-modeller.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är inte att 64bit-applikationerna käkar mindre minne utan att själva OSet käkar lite mindre minne om man slänger ut 32bit-stödet.

Och ARM64 är ju en helt annan best än gamla 32bit ARM-arkitekturen, ett omtag med en massa fördelar utöver 64bit adressering. Så den vägen är ju liksom redan vald för den här typen av mer högpresterande enheter.

Avsnittet "Your device is faster, safer and uses less memory" i den olänkade källan känns tydligare än hur artikeln här sammanfattar det.

Det framgick kanske inte att jag var en smula sarkastisk.
Men ok, om arkitekturen inte stödjer 32-bitars instruktionsuppsättning så finns det väl en poäng i att skippa stödet. Artikeln nämner dock inget om det. En MMU borde kunna sköta adresshanteringen för 32-bitarsapplikationer utan så stor påverkan på os och andra program. 150KB "runtime" är ett lågt pris på bakåtkompatibilitet.

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem
Citat:

borttagningen av stöd för 32-bitarsapplikationer kommer med ett par fördelar. Bland annat minskar minnesanvändningen och prestanda samt säkerhet förbättras.

Är det bara jag som tolkar texten som att prestandan minskar vid övergång till 64-bit?
Det blev ett syftningsfel i texten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Är det bara jag som tolkar texten som att prestandan minskar vid övergång till 64-bit?
Det blev ett syftningsfel i texten.

Nej, jag läste det inte så iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Är det bara jag som tolkar texten som att prestandan minskar vid övergång till 64-bit?
Det blev ett syftningsfel i texten.

Texten är lite otydlig, men jag tror den är rätt.
Man kan läsa det som
Bland annat minskar (minnesanvändningen och prestanda), samt säkerhet förbättras.
eller som
Bland annat (minskar minnesanvändningen) och (prestanda samt säkerhet förbättras.)

Den senare läsningen känns mer grammatiskt korrekt, och är antagligen vad som avsågs.

Permalänk
Medlem

Min första dator hade stöd för 64bit, 2005.
Kan inget om programmering men måste va skönt o behöva testa färre versioner.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av microblaze:

En MMU borde kunna sköta adresshanteringen för 32-bitarsapplikationer utan så stor påverkan på os och andra program. 150KB "runtime" är ett lågt pris på bakåtkompatibilitet.

150 MB står det i SweClockers artikel och den tidigare länkade källan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Den stora frågan är om det är något någon här kommer märka av i praktiken? Folk i allmänhet använder ju ett begränsat antal appar på mobilen. Och väldigt få något gammalt men kritisk.

Emulering känns som ett vettigt alternativ, men det känns som om skaran användare av 32 bit arm är så liten på de olika plattformarna så det inte är värt.

Angående tröghet så diskuterar de ta bort 486 stödet i linux. Och hela internet översvämmas av gamers som klagar på hur mycket ewaste detta skapar när de på deras fullt fungerade 486 speldator inte kommer kunna köra de allra senaste spelen med bästa grafiken.

Skämt åsido. Om bakåtkompilatet saknas på en plattform så blir plattformen endast för en användarskara som gör begränsade saker på plattformen, men det är just precis så de flesta idag gör på deras mobiler.

Det kommer dock nu hur mycket nya hårdvaror som helst med mobilstöd och sin egen app, dessa är dock nog idag 64bit och de flesta av dem suger. Som vissa bluetooth lås, det går att diskutera hur säker de är för hacking. Många av dem suger dock katastrofalt för att sändaren sitter bakom en plastlucka som man kan pilla bort med en skruvmejsel och sedan öppna låset. Men man får ge dessa prylar några år och de blir säkert bra.

Permalänk
Medlem

Påminner mig om när jag köpte Chaos Rings från Sqenix på playstore.
relativt nysläppt spel kostade rätt mycket då då de försökte starta en "console games" på android eller nåt.
(över hundringen, närmre 200kr tror jag?)

nån månad senare släpptes Android 5.0 och vi gick från dalvik till ART.

Därav slutade spelet fungera... fick vi en uppdatering med re-compilation...? nop!
abandoned! gotta love it.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Skrivet av GizmoTheGreen:

Påminner mig om när jag köpte Chaos Rings från Sqenix på playstore.
relativt nysläppt spel kostade rätt mycket då då de försökte starta en "console games" på android eller nåt.
(över hundringen, närmre 200kr tror jag?)

nån månad senare släpptes Android 5.0 och vi gick från dalvik till ART.

Därav slutade spelet fungera... fick vi en uppdatering med re-compilation...? nop!
abandoned! gotta love it.

Lite annan situation nu dock, tror att den sista helt 32 bitars telefonen var någonstans runt nexus 6, eller 2014-ish
Det är inte som att vi helt plötsligt går från helt 32-bitars till helt 64-bitars, de flesta telefonerna har nog kört 64-bitars android i åtminstone 5-6 år, bara att nu tar de bort 32-bitars stödet.
iOS gjorde en övergång likt hur du beskrev den, gick väl ganska OK, tvivlar på att det finns några appar som inte är helt övergivna som enbart finns som 32-bitars, kanske dags för google att göra en rensning igen av play store?
Sen finns det ju alltid alternativ om man vill tanka en gammal APK eller liknande för att spela sitt gamla spel. (emulatorer, android 12-enhet)

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi