Veckans fråga: Använder du någon spelstreamingtjänst?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Använder du någon spelstreamingtjänst?

Stadia går i graven i januari, men spelstreaming lever och frodas. Eller lever i alla fall. Använder du någon?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Då datorn är nedpackad just nu så har kör jag alla spel på Ps5an använder ps+ en hel del faktiskt sen tror jag nog inte det lönar sig i längden för min del men ja..

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Snusfri

Ingenting idag, men kan bli i framtiden på lappen när man reser.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Nej. Det är nog för att jag alltid vill ställa in allt själv i grafiken och spelet.
Det första jag gör med ett nytt spel är att gå igenom grafikutställningarna för att ställa in allt så jag för max bildkvalité
till den FPS jag vill uppnå. Stänga av saker som motion blur och kromatisk aberration i vissa spel osv. om jag inte gillar hur det ser ut.
Ändra skärpa om jag kör med DLSS till en nivå jag tycker ser bra ut på min skärm osv.

Jag vill helt enkelt ha kontroll över bilden och spelet.

Permalänk
Medlem

Tror det beror mycket på "personlighet", tröttnar man efter ett par dagar är nog en streamingtjänst med spel något att satsa på.
Jag är mer en "nötare", spelar ett fåtal spel mycket och länge.

Permalänk

Nvidia Gamestream/Moonlight från speldator till Nvidia Shield TV Pro eller Steam Deck. Eller till bärbar dator vid sammankomster (LAN).

Betalar även för Geforce Now FE men använder den i stort sett aldrig. Blev sparfils-konflikt vid något tillfälle så en timmes spelande försvann. Inte mycket förlust, men tillräckligt för att inte våga riskera att det händer igen.

Permalänk
Medlem

Spelar Settlersonline, webbläsarbaserat spel. Så det är väl en form av streamat spel och lokaliserat om än inte installerat per say.

I övrigt mest gps-baserad spel på mobilen.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Nej, spelar endast på datorn (senaste jag spelade på mobil var Snake II för 20 år sen) och enbart lokalt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Nej, jag spelar nästan enbart "offline" dessutom.

stavfel
Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Yes, både Playstation plus/now och Xbox cloud

Permalänk
Medlem

Inte idag, hoppade på Stadia tåget för jag gillade helt klart upplägget men visade sig inte bli så långlivat tyvärr.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Kör Xbox cloud lite då och då på en chromebook när man e på landet.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk

Tack vare playstation+ har jag spelat genom Hollow Knight. De var värt bara för det.

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Medlem

Jag har testat att spela PS5 på min bärbara via PS remote play, och det är knappt spelbart. Jag är en spel-entusiast så jag förväntar mig inte att streaming av spel kommer vara aktuellt på många år för min del. Men det känns som det är framtiden.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Har provat Xbox Game Pass Ultimate ett tag för en billig peng men känner inte att jag fått någon valuta för pengarna. Hittar inga bra spel, jag är nog en dålig spelentusiast 😆

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Enbart steam remote play till Steam deck/TV ibland när något krånglar, men oftast spelar jag lokalt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Steam remote play har jag använt några gånger.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Nej, inte nu när jag har en bra dator.

När den förra höll på att säcka ihop körde jag lite Cyberpunk 2077 på Geforce Now och det var ju inte så dumt att ha det alternativet tillgängligt, än om FPS är en av de genrer som lider mycket av minsta lilla latens då man tittar runt med musen.
Upplevde också att videokomprimeringen sabbade mycket av poängen med att spela på höga settings osv; särskilt det spelet har mycket menyer och text och tunna linjer och sånt i just den där röda färgen som alltid tycks bli smetigast när den komprimeras.

December 2018 testade jag Shadow.tech mest för skojs skull och det var ju riktigt coolt att man liksom fick "en hel dator", inte bara spel. Fanns inga servrar med under 50 ms för mig dock så det var synd men fick faktiskt ett mail för inte så länge sedan om att dom ska slänga upp servrar i Sverige. Kanske intressant för någon framöver!

Visa signatur

torzelan.com | instagram.com/torzelan | youtube.com/torzelan | En fragmovie från 2021, jisses!
AMD 5900X, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, G.Skill 32 GB 3600 MHz CL14 Ripjaws, 1 & 2 TB WD Black SN850 Gen 4, Samsung Odyssey NEO G9 49" 240Hz, Pwnage Stormbreaker Magnesium Wireless, Endgame Gear KB65HE, SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless (m.fl.), etc.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Har haft perioder där Stadia och Xbox Cloud Gaming rullat varmt. Det sistnämnda är riktigt trevligt då det rullar på bra med stabilt wifi samt riktigt trevligt spelutbud.

Permalänk
Medlem

Kanske är dags att prova Game Pass igen. Var ett tag sedan sist.
Ser att de har en bra deal iallafall för mig i MS Store just nu - 10 SEK för en månad med Ultimate.

Klicka för mer information
Visa mer
Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Kör både Stadia och Geforce Now. Rent tekniskt tycker jag Stadia är bättre även om utbudet av spel var på tok för dåligt. Geforce Now har nog en smartare affärside.

Jag föredrar att spela på PC men kan inte motivera ett inköp med tanke på hur få timmars spelande jag hinner med.

Permalänk
Rekordmedlem

Ja men för video, jag skaffade en Stadia för att få Chromecasten för det och handkontrollen kan man ha till hallonpajen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

När bandbredden och input lagg blir bättre så kanske jag börjar överväga.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Japp, PS Plus...

Permalänk
Medlem

Har varit sugen på att testa, men vi har bara mobilt internet hemma så uppkopplingshastigheten fluktuerar rätt mycket. Känns inte värt det då det knappt gått att streama film med vettig upplösning.

Visa signatur

Konsolgubbe

Permalänk
Medlem

Streamar med Moonlight till mobilen i soffan! Har till och med lyckats streama över VPN in i routern från mobilen med 4G helt smärtfritt.

Vill köpa en handhållen konsoll likt Ayn Odin att strömma till

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Rent tekniskt ja, men jag spelar inte med den. Kör Parsec för att använda min stationära på min laptop. Gör det mest för att kunna jobba på grafiktunga grejer när jag ligger i soffan eller är bortrest. Älskar ju laptops just av bekvämlighetsanledning, så att få stationär kraft vartsomhelst är asnajs. Att bara sitta o surfa eller kolla Youtube är ju tillomed snabbare genom Parsec än att använda laptopens egna browser.
Spelar jag så kör jag däremot igång teven som stationära är kopplad till, aldrig att jag skulle streamgejma på en laptopskärm istället för en 120hz OLED-tv.

Permalänk
Medlem

Borde inte frågan varit multiselect?

Har aldrig testat, men främst för att det kommer med månadskostnad

Permalänk

Kör faktiskt xbox på macbooken när jag är ute och rör på mig. Samt på ena plattan ibland. Väljer passande spel för ändamålet. Ser fram emot tangentbord mus kombon kommer i större utsträckning

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Jag och några polare brukar träffas och köra igenom skräckspel mm i soffan, men under pandemin så bromsades det litegranna. Då träffades vi regelbundet i discord istället, och vår digitala soffa blev Parsec

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11