PizzaClockers - pizzans hemligheter!

Permalänk
Medlem

Godkväll alla pizzabagare.

Som så många andra har jag alltid velat få till en riktigt schysst pizza hemma i den vanliga ugnen, har testat massa olika recept men tycks aldrig bli riktigt nöjd.

Har provat en del recept där det ska kalljäsas allt från 6timmar till 24timmar. Men har nu hittat ett recept som jag blev rätt imponerad av som endast tog 1 timma från start till en färdig pizza.

Receptet kommer från en på youtube som heter Brian Lagerstrom.
https://youtu.be/T57vFsL8eAU

En stor fördel med receptet var också att det underlätta rejält med bakplåtspapprena till att kunna justera en jämn och rund botten.

Har även lyckats hitta en ost i min 'utländska' livsmedelsbutik som tycks ha bra smältförmåga för pizzor. kashkaval ost heter det.

Kanske inte ser lika vacker ut som många andra Neopolitan pizzor här på forumet men smaken satt faktiskt riktigt bra.

Trevlig kväll. /D

.

Permalänk
Medlem

Köpte en precisionsvåg som visar 0,00g. Om någon använder torrjäst är 1 kryddmått (struket) ca 0,57g.
Bakar oftast med färsk jäst men tycker torrjäst hittills funkar lika bra.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Degeriet:

Godkväll alla pizzabagare.

Som så många andra har jag alltid velat få till en riktigt schysst pizza hemma i den vanliga ugnen, har testat massa olika recept men tycks aldrig bli riktigt nöjd.

Har provat en del recept där det ska kalljäsas allt från 6timmar till 24timmar. Men har nu hittat ett recept som jag blev rätt imponerad av som endast tog 1 timma från start till en färdig pizza.

Receptet kommer från en på youtube som heter Brian Lagerstrom.
https://youtu.be/T57vFsL8eAU

En stor fördel med receptet var också att det underlätta rejält med bakplåtspapprena till att kunna justera en jämn och rund botten.

Har även lyckats hitta en ost i min 'utländska' livsmedelsbutik som tycks ha bra smältförmåga för pizzor. kashkaval ost heter det.

Kanske inte ser lika vacker ut som många andra Neopolitan pizzor här på forumet men smaken satt faktiskt riktigt bra.

Trevlig kväll. /D

http://bildtagg.se/file/ek3y90a7u3t1co5ubpn7hyn4.

Den där hade jag smaskat i mig otroligt snabbt. Bra jobbat!

Permalänk
Medlem

Jahopp, Då var det fredag igen vilket vi alla vet vad det betyder. Då är det pizza på menyn!

Samma recept men försök på att få lite vassare kanter. Toppad med färs, ägg och går under namnet 'mafioso'.

Skål och trevlig helg. /D

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Köpte en precisionsvåg som visar 0,00g. Om någon använder torrjäst är 1 kryddmått (struket) ca 0,57g.
Bakar oftast med färsk jäst men tycker torrjäst hittills funkar lika bra.

Ja, jag kör med torrjäst (kör med poolish). Går i tankarna att införskaffa en bättre våg, som kan väga noggrannare än 1g.

Permalänk
Medlem

En liten fundering kring det som ofta nämns som semolina av Italienska (och andra internationella) pizzabagare. Det används ju ofta för att vända degbollen i när pizzan ska bakas ut. Jag trodde först att det var nån form av majsmjöl, med tanke på den lite gulaktiga färgen jag har sett mestadels, men när jag läser om det så står det att det är (durum) vetemjöl.

Så, min fråga till er som använder något i den stilen när ni bakar ut era pizzor, vad använder ni? Själv har jag hittills vänt mina bollar i 00-mjölet som jag använder i degen, men det fastnar och sitter kvar en hel del när man ska baka pizzan i ugnen, vilket inte är optimalt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Libra-75:

En liten fundering kring det som ofta nämns som semolina av Italienska (och andra internationella) pizzabagare. Det används ju ofta för att vända degbollen i när pizzan ska bakas ut. Jag trodde först att det var nån form av majsmjöl, med tanke på den lite gulaktiga färgen jag har sett mestadels, men när jag läser om det så står det att det är (durum) vetemjöl.

Så, min fråga till er som använder något i den stilen när ni bakar ut era pizzor, vad använder ni? Själv har jag hittills vänt mina bollar i 00-mjölet som jag använder i degen, men det fastnar och sitter kvar en hel del när man ska baka pizzan i ugnen, vilket inte är optimalt.

Semolina är samma sak som mannagryn, så det är bara att köpa det. Personligen gillar jag inte det, blir smuligt och knastrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Semolina är samma sak som mannagryn, så det är bara att köpa det. Personligen gillar jag inte det, blir smuligt och knastrigt.

Jaså. Så det gör inte att mindre mjöl följer med in i ugnen och bränns? Använder du bara samma mjöl (00 eller vad du använder) som du har i degen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Libra-75:

Jaså. Så det gör inte att mindre mjöl följer med in i ugnen och bränns? Använder du bara samma mjöl (00 eller vad du använder) som du har i degen?

Jo, mjöl för att inte degen ska fastna är väl ganska standard? Gå inte helt bananas med det bara så är det inget problem med bränt mjöl.

Jag har fått semolina på någon ok pizzeria men aldrig någon bra. Där de alltid använder det är dominoes och det är de sämsta pizzorna av alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

En liten fundering kring det som ofta nämns som semolina av Italienska (och andra internationella) pizzabagare. Det används ju ofta för att vända degbollen i när pizzan ska bakas ut. Jag trodde först att det var nån form av majsmjöl, med tanke på den lite gulaktiga färgen jag har sett mestadels, men när jag läser om det så står det att det är (durum) vetemjöl.

Så, min fråga till er som använder något i den stilen när ni bakar ut era pizzor, vad använder ni? Själv har jag hittills vänt mina bollar i 00-mjölet som jag använder i degen, men det fastnar och sitter kvar en hel del när man ska baka pizzan i ugnen, vilket inte är optimalt.

Jag använder durumvetemjöl (Kungsörnen) när jag bakar ut bollarna och gnider in pizzaspaden med det. Jag tycker det fungerar bättre än 00-mjölet ialalafall. Åtminstone känns som det blir mindre bränt mjöl i ugnen. Det är inte lika finmalt och pudrigt jämfört med vanligt mjöl så pizzarn rullar av spaden lättare.

Mannagryn har jag också testat och det är för grovt enligt mig och det påverkar slutresultatet för mycket när man får stora hårda gryn i munnen. Det finmalda semolinan som Italienarna använder har jag inte orkat leta reda på.

Det är väl egentligen bara att testa och se vad du tycker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, mjöl för att inte degen ska fastna är väl ganska standard? Gå inte helt bananas med det bara så är det inget problem med bränt mjöl.

Jag har fått semolina på någon ok pizzeria men aldrig någon bra. Där de alltid använder det är dominoes och det är de sämsta pizzorna av alla.

Jag använder mannagryn och tycker det funkar bra, det mesta ramlar av pizzan när den bakas och jag har inte upplevt någon smak/textur på pizzan ifrån det. Det jävliga är dock precis som det skrivs, att det är små bollar som far åt alla håll och kanter och man får gå med dammsugaren efter varje bak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Ja, jag kör med torrjäst (kör med poolish). Går i tankarna att införskaffa en bättre våg, som kan väga noggrannare än 1g.

Kan vara bra att ha men jag behöver faktiskt ingen då jag kör samma antal pizzor hela tiden och nu vet jag hur mycket 1g är. 2 kryddmått är ca 1,14-1,17g. 1g eller 1,17g spelar ingen roll men annars är det bara att ta aningen mindre.
Tycker ändå inte det är så jätteexakt med jästen och man kan måtta upp samma mängd som tidigare vid lyckat resultat, rumstemperaturen påverkar också. Lämnade tillbaka min våg då den var skev i botten men annars verkade den bra men de där vågarna för 100-200:- på amazon borde kosta ca 40:-.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mockasin:

Jag använder durumvetemjöl (Kungsörnen) när jag bakar ut bollarna och gnider in pizzaspaden med det. Jag tycker det fungerar bättre än 00-mjölet ialalafall. Åtminstone känns som det blir mindre bränt mjöl i ugnen. Det är inte lika finmalt och pudrigt jämfört med vanligt mjöl så pizzarn rullar av spaden lättare.

Mannagryn har jag också testat och det är för grovt enligt mig och det påverkar slutresultatet för mycket när man får stora hårda gryn i munnen. Det finmalda semolinan som Italienarna använder har jag inte orkat leta reda på.

Det är väl egentligen bara att testa och se vad du tycker.

Ja, jag kanske får prova durumvetemjöl.

Skrivet av bennyfax:

Kan vara bra att ha men jag behöver faktiskt ingen då jag kör samma antal pizzor hela tiden och nu vet jag hur mycket 1g är. 2 kryddmått är ca 1,17g. 1 eller 1,17g spelar ingen roll men annars är det bara att ta aningen mindre.
Tycker ändå inte det är så jätteexakt med jästen och man kan måtta upp samma mängd som tidigare vid lyckat resultat, rumstemperaturen påverkar också. Lämnade tillbaka min våg då den var skev i botten men annars verkade den bra men de där vågarna för 100-200:- på amazon borde kosta ca 40:-.

Okej. Jag var inne på att skaffa en bättre våg oavsett än den jag har, en helt värdelös Andersson våg, så jag tänkte att en som kan väga noggrannare än 1g inte vore helt fel. Kan komma till användning för mer än bara pizzabakning.

Permalänk
Medlem

@Libra-75 ja en våg är något man kan bli ovän med. Min gamla är ok, aningen okänslig speciellt vid låga vikter och så stänger den ibland av sig mitt under vägningen. Funkar dock för mjöl och vatten.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Skrivet av Libra-75:

En liten fundering kring det som ofta nämns som semolina av Italienska (och andra internationella) pizzabagare. Det används ju ofta för att vända degbollen i när pizzan ska bakas ut. Jag trodde först att det var nån form av majsmjöl, med tanke på den lite gulaktiga färgen jag har sett mestadels, men när jag läser om det så står det att det är (durum) vetemjöl.

Så, min fråga till er som använder något i den stilen när ni bakar ut era pizzor, vad använder ni? Själv har jag hittills vänt mina bollar i 00-mjölet som jag använder i degen, men det fastnar och sitter kvar en hel del när man ska baka pizzan i ugnen, vilket inte är optimalt.

Jag har kört med caputos semola 10 bak nu ca, funkar riktigt bra, går inte att jämföra med mannagryn som någon skrev då det är mycket grövre. Men testa och skaffa dig en egen uppfattning är mitt tips.

Men jag kommer nog inte beställa nytt utan köra med det mjöl jag har till degen istället, caputo tipo 00.

Det du behöver göra är att när du väl bakar ut pizzan är det viktigt att "mätta" degen med mjöl, sedan daska av den ordentligt så att du har så lite mjöl med dig in i ugnen. Då glider den in lätt och fastnar inte, ligger dock pizzan utbakad för länge på bänken så suger degen upp mjölet och fastnar igen.

I detta klippet kan du se ur lilla napoli gör:

https://www.instagram.com/tv/CfuD0ZzKDdQ/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Hur jag gör:

https://www.instagram.com/p/ChPlYhpDifP/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Bra våg för dem som letar efter det:

https://shop.lillanapoli.se/products/knarkvag-0-01g-100g

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

En liten fundering kring det som ofta nämns som semolina av Italienska (och andra internationella) pizzabagare. Det används ju ofta för att vända degbollen i när pizzan ska bakas ut. Jag trodde först att det var nån form av majsmjöl, med tanke på den lite gulaktiga färgen jag har sett mestadels, men när jag läser om det så står det att det är (durum) vetemjöl.

Så, min fråga till er som använder något i den stilen när ni bakar ut era pizzor, vad använder ni? Själv har jag hittills vänt mina bollar i 00-mjölet som jag använder i degen, men det fastnar och sitter kvar en hel del när man ska baka pizzan i ugnen, vilket inte är optimalt.

Det här är ett enkelt missförstånd. Semolina säger många (italienska) pizzabagare att de använder, bl.a. Vito säger gång på gång Semolina. Men zooma in på paketet i valfri video så ser ni att det står Semola vilket verkligen inte är samma sak som Semolina!

Kolla in den här videon för lite mer info
https://www.youtube.com/watch?v=yllJPAHzv_s&t=83s

Semolina => grovmalet durumvetemjöl. Samma sak som mannagryn. Det är kasst till att baka ut pizzor, av anledningar som flera tidigare redan har nämnt i tråden.

Semola => finmalet durumvetemjöl. Kan hittas i svenska butiker även som "skiktat durumvetemjöl". Riktigt bra till pizzautbak.

Jag bytte nyligen själv från Semolina till just Semola (https://www.finax.se/sv/produkter/mjol/durum-siktat-durumvete...) för bara några veckor sedan, skillnaden är enorm!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagaren:

Det här är ett enkelt missförstånd. Semolina säger många (italienska) pizzabagare att de använder, bl.a. Vito säger gång på gång Semolina. Men zooma in på paketet i valfri video så ser ni att det står Semola vilket verkligen inte är samma sak som Semolina!

Kolla in den här videon för lite mer info
https://www.youtube.com/watch?v=yllJPAHzv_s&t=83s

Semolina => grovmalet durumvetemjöl. Samma sak som mannagryn. Det är kasst till att baka ut pizzor, av anledningar som flera tidigare redan har nämnt i tråden.

Semola => finmalet durumvetemjöl. Kan hittas i svenska butiker även som "skiktat durumvetemjöl". Riktigt bra till pizzautbak.

Jag bytte nyligen själv från Semolina till just Semola (https://www.finax.se/sv/produkter/mjol/durum-siktat-durumvete...) för bara några veckor sedan, skillnaden är enorm!

Det var verkligen intressant, jag har haft en del problem senaste tiden med utbak av degarna. Tack för länken!

Verkar tyvärr inte finnas på min lokala ICA, vet du hur kungsörnens durumvetemjöl är jämfört med ramlösa kvarn? Det står att det är siktat på deras hemsida.

https://www.kungsornen.se/produkter/durumvetemjol-1000g/

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagaren:

Det här är ett enkelt missförstånd. Semolina säger många (italienska) pizzabagare att de använder, bl.a. Vito säger gång på gång Semolina. Men zooma in på paketet i valfri video så ser ni att det står Semola vilket verkligen inte är samma sak som Semolina!

Kolla in den här videon för lite mer info
https://www.youtube.com/watch?v=yllJPAHzv_s&t=83s

Semolina => grovmalet durumvetemjöl. Samma sak som mannagryn. Det är kasst till att baka ut pizzor, av anledningar som flera tidigare redan har nämnt i tråden.

Semola => finmalet durumvetemjöl. Kan hittas i svenska butiker även som "skiktat durumvetemjöl". Riktigt bra till pizzautbak.

Jag bytte nyligen själv från Semolina till just Semola (https://www.finax.se/sv/produkter/mjol/durum-siktat-durumvete...) för bara några veckor sedan, skillnaden är enorm!

Okej, tack för förtydligandet. Får kolla efter finmalet/skiktat durumvetemjöl nästa gång det är dags för pizzabakning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Det var verkligen intressant, jag har haft en del problem senaste tiden med utbak av degarna. Tack för länken!

Verkar tyvärr inte finnas på min lokala ICA, vet du hur kungsörnens durumvetemjöl är jämfört med ramlösa kvarn? Det står att det är siktat på deras hemsida.

https://www.kungsornen.se/produkter/durumvetemjol-1000g/

Skrivet av Libra-75:

Okej, tack för förtydligandet. Får kolla efter finmalet/skiktat durumvetemjöl nästa gång det är dags för pizzabakning.

Kul att kunna hjälpa andra. Jag slet med i alldeles för många pizzabak med Semolina, så skönt att man hittat rätt nu.

Har inte själv testat Kungsörnens variant, men ser inte att det skulle vara några större skillnader mot Finax. Skulle det mot all förmodan inte fungera, så kan du alltid blanda ut det med lite 00-mjöl i ditt nästa pizzabak istället

Permalänk

Tjenare, ska nu börja på min andra deg ikväll för att käka lite pizza till veckan som kommer.
Har någon koll på hur stor roll det spelar om man bollar degen direkt när man ska jäsa den i kylen i 3 dagar istället för att bulkjäsa för att sen bolla den?

Börjar öga på en ooni av något slag nu oxå, ska man köra 12 eller 16 är ju frågan....

Permalänk
Skrivet av secretlyunknown:

Tjenare, ska nu börja på min andra deg ikväll för att käka lite pizza till veckan som kommer.
Har någon koll på hur stor roll det spelar om man bollar degen direkt när man ska jäsa den i kylen i 3 dagar istället för att bulkjäsa för att sen bolla den?

Börjar öga på en ooni av något slag nu oxå, ska man köra 12 eller 16 är ju frågan....

Kollar du runt lite på tuben/nätet så sägs det väldigt olika. Degen skall mogna i bulk först innan bollning etc, skiljer sig väldigt beroende på vilken typ av pizza och recept. Men den största märkbara skillnaden skulle jag säga är att ju närmare utbak du bollar desto tightare kommer degen vara. Längre tid i boll ger glutenet tid att slappna av.

Jag hade kört på Ooni koda 16 om du inte har tänkt att släpa med den ut i skogen, då är 16 lite väl stor. Jag köpte koda 16 och hade idag ångrat mig om jag hade köpt 12. Men det finns ju dem som är helt nöjda med 12an också.

Permalänk
Skrivet av Patrik1984:

Kollar du runt lite på tuben/nätet så sägs det väldigt olika. Degen skall mogna i bulk först innan bollning etc, skiljer sig väldigt beroende på vilken typ av pizza och recept. Men den största märkbara skillnaden skulle jag säga är att ju närmare utbak du bollar desto tightare kommer degen vara. Längre tid i boll ger glutenet tid att slappna av.

Jag hade kört på Ooni koda 16 om du inte har tänkt att släpa med den ut i skogen, då är 16 lite väl stor. Jag köpte koda 16 och hade idag ångrat mig om jag hade köpt 12. Men det finns ju dem som är helt nöjda med 12an också.

Alright låter rimligt. Kör enligt Stadler mades recept just nu, ska börja prova mig fram efter ett par degar men vill få processen nailad först.

Ja asså 16 känns som det givna valet synd att den är så mycket dyrare haha.

Permalänk
Medlem

Jag testade siktat durumvetemjöl för ett tag sedan. Gjorde degen med hälften durum och hälften vanligt vetemjöl.
Bakade även ut degen med durumet.
Det var helt klart mycket lättare att baka ut degen och den blev även lite godare.

Fyllningsmässigt så gjorde jag en variant av denna pizza.
Gjorde en snabb 1-2-3 lag för den röda paprikan som fick mysa till sig i ca 1 timma.
Det gifte sig rikigt fint alltihop.

Glömde dock ta kort på pizzan

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Snackar vi fryspizzor så har jag fastnat för denna:
https://i.imgur.com/1S5fRZ5.png

Grandiosas pan pizza classic har jag ju käkat i typ 15-20 år så den har också en speciell plats i mitt pizza-hjärta. Det är ju inte bra pizza men jag gillar den ändå. Så det så.
https://i.imgur.com/rY9E5gN.png

Gillar du Mozarella+tomater så är ICA's markant bättre än DR. Oetker. Klart mer smak, lite syrligare dock.
Jag anser faktiskt att majoriteten av DR.Oetker's pizzor är rätt smaklösa. Men deras Mozzarella + pesto är ok.
En Grandiosa sitter inte fel när man vaknar en lördagsmorgon med bakfylla..

Men vill ni göra en OK pizza på under en timme så är ICA's färska sureg, med San Marzano-tomater en väldigt bra grund. Ta det lugnt med köttpåläggen dock då det ofta slutar med för mycket salt.

Bäst pizza fårt ni om ni har en redig ugn och en bra pizzadeg. Alla underskattar degen, men det är degen som är viktigast.

Har ni likt mig en halvdassig ugn så skaffa ett redigt pizzastål eller om ni har cash så kan jag hjälpa er att fixa eldfast tegel. Men de tar låååång tid att värma upp. Bra för eldvedade ugnar dock.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagaren:

Kul att kunna hjälpa andra. Jag slet med i alldeles för många pizzabak med Semolina, så skönt att man hittat rätt nu.

Har inte själv testat Kungsörnens variant, men ser inte att det skulle vara några större skillnader mot Finax. Skulle det mot all förmodan inte fungera, så kan du alltid blanda ut det med lite 00-mjöl i ditt nästa pizzabak istället

Hittade semola di grano duro på maxi. Jäklar vad bra det blev. Nu hade jag iofs en snabbdeg men har aldrig varit så bra att hantera degen innan. Tackar för tipset!

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Hittade semola di grano duro på maxi. Jäklar vad bra det blev. Nu hade jag iofs en snabbdeg men har aldrig varit så bra att hantera degen innan. Tackar för tipset!

👌🏻😃

Permalänk

Jag är långt ifrån ett pizzaproffs vad beträffar bakning. Däremot är jag "kritisk" när jag äter pizza ute på restaurang. Men vad jag lärt mig så är det två saker man ska hålla koll på. Mjölet och temperaturen i ugnen. Finmalet vetemjöl med hög glutenhalt och HÖG temperatur i ugnen anser jag är a och o när det gäller pizzabakning.

Visa signatur

Jag besöker SWECLOCKERS för att lära mig mer om datorer och även om mina nära vänner inte tror mig så kan jag mer om datorer idag än vad jag kunde igår.

Permalänk
Medlem

En liten men naggande god Calzone.

Permalänk
Medlem

Jag håller på och lär mig hantera degblandaren som finns publicerad i ett tidigare inlägg. Än så länge blir degen alldeles för elastisk, det var en kamp att ens få till denna blygsamma diameter på pizzan.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Söndagspizza.
70% 00, 30% manitoba. Kalljäst i 24h.