Permalänk
Medlem
Skrivet av Simoneriksson:

Jag har köpt denna modell till mig själv och min familj

https://www.kitchentime.se/p/stekpanna-o-28-cm-gjutjarn-med-h...

Tycker den är cool, gjutjärn fast non-stick
Diskar den endast med varmt vatten.

Har haft en sån (32 cm) i ca 9 månader och är hur nöjd som helst, fortfarande inte minsta antydan till att beläggningen skulle lossna eller att mat fastnar. Ser att andra har lite sämre erfarenhet av den på det området, men min funkar precis som när den var ny. Använder bara en slickepott med gummihuvud i den, så absolut inget skrapande, och diskar också bara med varmt vatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Yep, det stämmer vad jag har läst också, i alla fall när det gäller gjutjärn. Detta är vad Kenji Lopez-Alt skriver:
Källa: https://www.seriouseats.com/the-truth-about-cast-iron

Det där jänkeexemplet gör sig dåligt som ett mått för Sverige. För våra spisplattor går primärt på el och inte gas.

Sedan stämmer den här argumentationen ganska så självklart i och med den bilden som visas i artikeln. Där gasspisens brännare är lika stor som en tumnagel eller ett mindre värmeljus. Löjligt.

Ja, gjutjärn är sämre än aluminium som värmetransportör. Men det är betydligt lättare att kontrollera värmen i en gjutjärnspanna kontra en i aluminium. Så en aluminiumpanna, i mitt tycke, gör sig betydligt sämre i köket för att flippa fiskpinnar och vart annat jämfört med en gjutjärnspanna.

Skrivet av spacedebree:

Köpte på Dollarstore. Någon Tefal. Ganska tjock. Funkar prima om man använder den på rätt sätt, dvs INTE hetta upp innan man lägger i kall mat, INTE skölja med kallt vatten på varm panna, INTE använda metallredskap, INTE bränna maten.

Tror jag gav 250 kr. Känns mkt mer premium än så. Men gjutgärnspannan kommer fram när det ska stekas kött "på riktigt".

Kokar du bara din mat?

Permalänk
Medlem

Scanpan kostar typ 1000 lappen medan ett annat märkes som ex Fiskars ligger runt 500 kr. Har du testat någon Scanpan? Hur är din erfarenhet runt hållbarheten jämfört med andra teflon pannor? Får uppfattningen av omdömen att det ska iallafall hålla lite längre.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag tänkte mig en kolstålspanna från Kockums Jernverk 28 cm för 499 hos Clas Ohlson.

https://www.clasohlson.com/se/Kockums-Jernverk-kolståls...

Dock rekommenderar många rostfria pannor med keramisk eller titanbeläggning.

Jag vet inte vilken jag ska köra på, kolstålspannor gillar ju egentligen inte sur mat vad jag förstår, men om man behandlar dem med fett ordentligt så kanske det inte är ett så stort problem.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHJ:

Använder bara en slickepott med gummihuvud i den, så absolut inget skrapande, och diskar också bara med varmt vatten.

Pratade med Vikingsun (Satake är deras egna märke) och de säger att man kan ha vilka redskap man vill. Metallredskap kommer göra repor och påverka estetiskt men ska inte påverka funktionen.

Har du testat att göra en omelett och se hur jämn värnefördelningen är? I min minsta satake är det inga problem men i 28an stelnar omeletten olika jämnt.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Scanpan kostar typ 1000 lappen medan ett annat märkes som ex Fiskars ligger runt 500 kr. Har du testat någon Scanpan? Hur är din erfarenhet runt hållbarheten jämfört med andra teflon pannor? Får uppfattningen av omdömen att det ska iallafall hålla lite längre.

Jag vet att Scanpan är hypad som fan och jag testa :/
Köpte 2 pack Scanpan CTX, en 28cm och 20cm (tror jag). Det är skönt att ha en liten när man bara ska steka ett par ägg eller en köttbit.
Tror jag gav 1300kr på någon rea (BF eller mellandags).

Steker bra när dom va nya (vilken panna gör inte det?)
Men hållbarheten va inte ett dugg bättre än en stekpanna för halva prset, efter mitt användarmönster slets dom lika fort.
Användt plastbestick och diskmaskin.

Väljer hellre min stålkolspanna eller gjutjärnspanna.
Visst dom va ett pain in the ass innan man "skapat" sin egen "non stick". Men när den väl är där så är dom bättre enligt mig.
Köp hellre en Tefal eller Fiskars som ofta ligger på halva priser om man behöver en non-stick.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skrivet av Nautilus011:

Jag vet att Scanpan är hypad som fan och jag testa :/
Köpte 2 pack Scanpan CTX, en 28cm och 20cm (tror jag). Det är skönt att ha en liten när man bara ska steka ett par ägg eller en köttbit.
Tror jag gav 1300kr på någon rea (BF eller mellandags).

Steker bra när dom va nya (vilken panna gör inte det?)
Men hållbarheten va inte ett dugg bättre än en stekpanna för halva prset, efter mitt användarmönster slets dom lika fort.
Användt plastbestick och diskmaskin.

Väljer hellre min stålkolspanna eller gjutjärnspanna.
Visst dom va ett pain in the ass innan man "skapat" sin egen "non stick". Men när den väl är där så är dom bättre enligt mig.
Köp hellre en Tefal eller Fiskars som ofta ligger på halva priser om man behöver en non-stick.

Kan skriva under på detta. Har haft Scanpan CTX, 2-3 olika pannor. Och även fast man steker på lagom värme och endast diskar med diskmedel efteråt så släpper non-stick beläggningen efter ett år eller så. Morsans Satake-panna har hon haft i tre år snart och där har inget börjat släppa ännu i alla fall, och hon är mycket nöjd. Blir en sån nästa gång för mig.

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Strix Z490-F | ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | Fractal Design Define 7 Mid Tower | Corsair Force Series MP600 1TB | LG 27GL850 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Jag vet att Scanpan är hypad som fan och jag testa :/
Köpte 2 pack Scanpan CTX, en 28cm och 20cm (tror jag). Det är skönt att ha en liten när man bara ska steka ett par ägg eller en köttbit.
Tror jag gav 1300kr på någon rea (BF eller mellandags).

Steker bra när dom va nya (vilken panna gör inte det?)
Men hållbarheten va inte ett dugg bättre än en stekpanna för halva prset, efter mitt användarmönster slets dom lika fort.
Användt plastbestick och diskmaskin.

Väljer hellre min stålkolspanna eller gjutjärnspanna.
Visst dom va ett pain in the ass innan man "skapat" sin egen "non stick". Men när den väl är där så är dom bättre enligt mig.
Köp hellre en Tefal eller Fiskars som ofta ligger på halva priser om man behöver en non-stick.

Så klart de slits ut när du diskar de i diskmaskin, herregud..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Jag vet att Scanpan är hypad som fan och jag testa :/
Köpte 2 pack Scanpan CTX, en 28cm och 20cm (tror jag). Det är skönt att ha en liten när man bara ska steka ett par ägg eller en köttbit.
Tror jag gav 1300kr på någon rea (BF eller mellandags).

Steker bra när dom va nya (vilken panna gör inte det?)
Men hållbarheten va inte ett dugg bättre än en stekpanna för halva prset, efter mitt användarmönster slets dom lika fort.
Användt plastbestick och diskmaskin.

Väljer hellre min stålkolspanna eller gjutjärnspanna.
Visst dom va ett pain in the ass innan man "skapat" sin egen "non stick". Men när den väl är där så är dom bättre enligt mig.
Köp hellre en Tefal eller Fiskars som ofta ligger på halva priser om man behöver en non-stick.

Tillverkaren må säga att stekpannorna går att köra i diskmaskin men det är inte rekomenderat, diskmanskin är känt att slita på all disk. Så jag får nog ta din utvärdering av Scanpan med en nypa salt, visst kommer de slitas ut men jag har läst många som haft sina i 3+ år. Våra vanliga teflon brukar hålla runt 2 år och då pratar vi om pannor i 600-700 kr klassen, scanpan är inte jätte långt ifrån det priset.

Jo, vi väljer också hellre kolstol men för oss finns det ett par livsmedel som bara teflonpannor kan ge det resultat vi vill ha. Vi invigde Scanpan idag med Findus fiskpinnar från filé, det finns inte en chans att vi fått samma resultat i kolstål även om de vid detta laget är väl inarbetade.

Jag tror på filosofien, rätt verktyg för rätt jobb. Man kan lösa det mesta med en kofot men ibland finns det verktyg som ger bättre resultat, bryr man sig? Tja det är en smaksak antar jag

Skrivet av Perra2001:

Kan skriva under på detta. Har haft Scanpan CTX, 2-3 olika pannor. Och även fast man steker på lagom värme och endast diskar med diskmedel efteråt så släpper non-stick beläggningen efter ett år eller så. Morsans Satake-panna har hon haft i tre år snart och där har inget börjat släppa ännu i alla fall, och hon är mycket nöjd. Blir en sån nästa gång för mig.

Jo Scanpan får inga super betyg på prisjakt men trots det läser man en hel del omdömen i forum på nätet där man pratar om 3-5 år iallafall vilket för mig är godkänt på en panna som kostar 1000 lapp.

Nu när vi byter ut vår utslitna teflonpanna så har vi analyserat denna mer och kan konstatera att den har en del hack och repor. Vi har inte tänkt på det men ganska ofta hackar/delar vi råvaror direkt i pannan, särskilt förr när vi körde köttfärs innan kolstål. Vi hoppas på att mer försiktighet och stekspade i silikon ska förlänga livet. Dessutom använder vi teflon pannan kanske 2 gånger i veckan, resten är kolstål vilket också kommer förlänga livet. Kanske kan vi får 4-5 år ut av scanpan pannan.

Vi har nyligen bytt häll(Siemens) så jag har börjat mäta upp värmenivåerna. 5/10 get 160-170 grader på ytan av pannan samtidigt säger man att teflon klarar runt 230-250 grader så troligen borde vi aldrig gå över 6an men det får vi mäta oss till.

Stake har jag läst en del om, den var väldigt hypad för något år sen men de få positiva omdömen jag hittat är i denna tråden, resterande slängde ut dem efter 6-12 månader.

Egentligen intressant hur livslängden kan variera så pass mycket inom ett och samma märke\modell. Man får anta att många använder sin egen blandningar av non-stick och de är olika hållbara under olika omständigheter. Att de slits ut får man tyvärr leva med och så är det med mycket prylar i vårt samhälle, vi får hoppas att företagen får hårdare krav på sig och styr oss i en mer hållbar riktning. När det gäller teflon pannor borde man kunna panta dem där fabriken putsar upp och lägger på ett nytt lager.

Förövrigt är jag inte mycket för att testa "nya och bättre beläggningar", oftast visar det sig inte vara bättre och i många fall har man inte ens hunnit analysera hur "nyttiga" kemikalierna i non-stick beläggningen är. Bara för att man säger att det är teflon betyder inte att alla pannor har samma kemikalie blandning. Detta är också en anledning till varför vi egentligen vill skippa non-stick helt, så länge riktar vi in oss på de mer beprövade tillverkarna\modellerna.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Älskar teflonpannorna och man får nästan acceptera att man inte behåller dom i 322 år som man gör med gjutjärn. Det är värt det tho!

Permalänk
Medlem

Har 2 gjutjärns pannor från skeppshult, haft dom i 20 år, tänker att mina barn kan få ärva dom när jag stryker med

Visa signatur

Bara för idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av AddeC:

Har 2 gjutjärns pannor från skeppshult, haft dom i 20 år, tänker att mina barn kan få ärva dom när jag stryker med

Ser bara till att vänja in dem med pannorna så de vet hur man ska sköta om dem och hur värdefulla de är

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Så klart de slits ut när du diskar de i diskmaskin, herregud..

Ja herregud att man ibland diskar sina teflon stekpannor i diskmaskinen.
Jag har "misshandlat" alla teflon panner på samma sätt. Om jag jämför en ScanPan CTX och en Tefal för 500kr. Med samma BETEENDEMÖNSTER så håller dom lika länge som en stekpanna för halva priset.
Jag bara delade mig mig av mina erfarenheter av Dom två scanpans som jag äger vs dom andra billigare.

Om två stekpannor med samma stekegenskaper (ja dom är bra på Scanpan)
om dom håller i 4 år och den ena kostar 1000kr+ och den andra 500kr så ser jag inte vistsen med att betala dubbelt så mycket.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Pratade med Vikingsun (Satake är deras egna märke) och de säger att man kan ha vilka redskap man vill. Metallredskap kommer göra repor och påverka estetiskt men ska inte påverka funktionen.

Har du testat att göra en omelett och se hur jämn värnefördelningen är? I min minsta satake är det inga problem men i 28an stelnar omeletten olika jämnt.

Hm, näe, dels lagar jag inte direkt omelett, och när jag gör äggröra eller bara steker ägg så har jag en liten och smidig 29-kronors teflonpanna från IKEA. 32 cm för ägg behövs ju inte så ofta om man inte ska laga frukost till ett kompani. Har gjort äggröra i den någon gång, men då rör man ju ändå om hela tiden så kan inte säga något om värmefördelningen direkt..

Permalänk
Medlem

Jag har kört på IKEAs panna i rostfritt stål i några år nu och jag tycker den är kalas! Kör allt i den nu för tiden. Det gäller bara att inte snåla med fettet.

Så skönt med en panna man inte behöver dalta med. Hög värme, vätska i varm panna för att skölja ur, köra i diskmaskinen osv... Den tar all misshandel utan minsta gnäll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Jag har kört på IKEAs panna i rostfritt stål i några år nu och jag tycker den är kalas! Kör allt i den nu för tiden. Det gäller bara att inte snåla med fettet.

Så skönt med en panna man inte behöver dalta med. Hög värme, vätska i varm panna för att skölja ur, köra i diskmaskinen osv... Den tar all misshandel utan minsta gnäll.

Ja, den verkar generellt omtyckt, man säger att det är inte den bästa rostfria pannan men det är mycket bra för sitt pris. Jag är själv inne på att testa en faktiskt, priset känns lagom även om det skulle visa sig inte vara något.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Rekommenderar också det varmaste(pun) att ha en rostfri stekpanna utan beläggning. Skönt att slippa tänka på en nonstick beläggning som blir sämre efter varje användning. En annan fördel med rostfri stekpanna är man kan ha i tomatsås och vinäger utan att riskera att pannans instekning/"seasoning" släpper som man har med gjutjärn och kolstål. Dessutom kan man steka på med hög värme utan problem för fin stekyta och är man lat som mig när maten är klar kan man diska i diskmaskinen utan att oroa sig.

Köpte en Demeyere Proline 28cm förra vintern och använder den i säkert 9 fall av 10, lätt mitt bästa köp i köket med tanke på hur ofta den används. Ett tips är att köpa glaslock i samma dimension som sin stekpanna så får man även en låg kastrull/traktörpanna på köpet och kan göra goda grytor för 1-4 pers.

Har en Skeppshult gjutjärn enbart för pannkakor då ägg och "ömtåliga" saker som tex fisk kräver mer fett och erfarenhet att få bra i rostfri obelagd panna. Där är en instekt gjutjärnspanna svår att slå. Köp den tyngsta du kan hitta så tappar den mindre temperatur när du stoppar i tex frysta hamburgare och kräver färre justeringar av plattorna när du står vid spisen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Bara för att man säger att det är teflon betyder inte att alla pannor har samma kemikalie blandning. Detta är också en anledning till varför vi egentligen vill skippa non-stick helt, så länge riktar vi in oss på de mer beprövade tillverkarna\modellerna.

Det är exakt vad det betyder. Teflon är Duponts beläggning, och även om de fick ta bort C8 2015 som orsakat mycket cancer hos djur och människor så är det inte olika beläggningar på två teflonpannor. Teflon är en specifik beläggning, som vart så populär att folk i allmänhet fått för sig att ”teflonpanna” är detsamma som en belagd panna, men nej en teflonpanna har Duponts teflonbeläggning och inget annat.

Skrivet av Stealthbomb:

Köpte en Demeyere Proline 28cm förra vintern och använder den i säkert 9 fall av 10, lätt mitt bästa köp i köket med tanke på hur ofta den används. Ett tips är att köpa glaslock i samma dimension som sin stekpanna så får man även en låg kastrull/traktörpanna på köpet och kan göra goda grytor för 1-4 pers.

❤️
Demeyere är bäst.
Mauviel är i princip lika bra förutom att handtagen inte är lika sköna.
Sägs att Demeyere-kastrullerna ska vara bra också, men detta jag inte kommit ännu. Har du testat dessa?

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Ja herregud att man ibland diskar sina teflon stekpannor i diskmaskinen.
Jag har "misshandlat" alla teflon panner på samma sätt. Om jag jämför en ScanPan CTX och en Tefal för 500kr. Med samma BETEENDEMÖNSTER så håller dom lika länge som en stekpanna för halva priset.
Jag bara delade mig mig av mina erfarenheter av Dom två scanpans som jag äger vs dom andra billigare.

Om två stekpannor med samma stekegenskaper (ja dom är bra på Scanpan)
om dom håller i 4 år och den ena kostar 1000kr+ och den andra 500kr så ser jag inte vistsen med att betala dubbelt så mycket.

Att man ens kommer på tanken att ställa stekpannan i diskmaskinen? O.o

Permalänk
Medlem

Teflon är slit-och-släng skräp som bara orsakar massa hemska föroreningar.

Nej, välj mellan ren rostfri, kolstål eller gjutjärn beroende på vad man har för stil på matlagningen. De två sistnämna håller i flera livstider så länge man inte ger dom en kallchock och böjer botten.

Kolstål och gjutgärn kräver lite kärlek och skötsel för att vara riktigt bra. Olja in med *lite* rapsolja och hetta upp ifall det blir rostfläckar, osv. Rostfritt är bara att diska rent ordentligt i och steka på med tillräckligt med fett. Beter sig som en belagd panna då, men utan allt det otrevliga. Kräver viss teknik med att inte steka för varmt eller att peta på maten innan den fått sig en stekyta.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Teflon är slit-och-släng skräp som bara orsakar massa hemska föroreningar.

Nej, välj mellan ren rostfri, kolstål eller gjutjärn beroende på vad man har för stil på matlagningen. De två sistnämna håller i flera livstider så länge man inte ger dom en kallchock och böjer botten.

Kolstål och gjutgärn kräver lite kärlek och skötsel för att vara riktigt bra. Olja in med *lite* rapsolja och hetta upp ifall det blir rostfläckar, osv. Rostfritt är bara att diska rent ordentligt i och steka på med tillräckligt med fett. Beter sig som en belagd panna då, men utan allt det otrevliga. Kräver viss teknik med att inte steka för varmt eller att peta på maten innan den fått sig en stekyta.

Teflon används såklart inte längre. Det är ett varumärke. Det är vad jag fått höra. Att steka potatis, ägg osv i gjutgärna är ingen höjdare. Används en slippery-slide (som inte är Teflon då och ett ord jag just hittade på) så funkar det bra OM man inte bränner eller plågar pannan på andra vis. Man kan ju absolut inte använda den som en gjutjärn om någon undrar. Olika pannor för olika bruk.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Det är exakt vad det betyder. Teflon är Duponts beläggning, och även om de fick ta bort C8 2015 som orsakat mycket cancer hos djur och människor så är det inte olika beläggningar på två teflonpannor. Teflon är en specifik beläggning, som vart så populär att folk i allmänhet fått för sig att ”teflonpanna” är detsamma som en belagd panna, men nej en teflonpanna har Duponts teflonbeläggning och inget annat.

Låt oss titta på fakta istället ex Naturskyddsföreningen :

Vad är det för skillnad på PFAS, PFOA och PFOS?
PFAS är ett samlingsnamn för över 4700 olika ämnen med liknande kemisk struktur. PFOS är PFOA är två av de mest kända PFAS-ämnena, och båda är numera förbjudna (över vissa halter) inom EU. Både PFOA och PFOS är misstänkt cancerframkallande och reproduktionstoxiska.

Men om min produkt är märkt ”PFOA-fri”?
PFOA är bara ett av 4700 PFAS-ämnen. Sommaren 2020 infördes ett förbud mot PFOA inom EU. Vissa företag som fasat ut PFOA ur sina produkter kan ibland använda det i sin marknadsföring för att ge intrycket av att de är PFAS-fria. I själva verket har de oftast bara ersatt ett PFAS-ämne med ett annat.

När det gäller DuPont skandalen(1951-1961(skada på djur)-1982(skada på människa)) så handlade det om PFOA som används vid tillverkningen av teflon pumpades ut i vattnet i stora mängder vilket resulterade i missbildningar i djur och människor. Man menade på att pannorna innehåll så gott som ingen PFOA och vad jag vet har man aldrig lyckats spåra något. Det var egentligen 3M som tog fram PFOA och PFOS men man såg risker redan då, DuPont valde att ignorera because MONEY.

Du har dock lite rätt, i grunden innehåller alla PFAS pannor samma kemikalie men sen har man förfinat detta på ett eller annat vis för att stå ut bland övriga konkurrenter. Vi har haft en del olika pannor och för oss har det varit tydligt att det är skillnad på PFAS beläggning och PFAS beläggning, tyvärr slits de dock alltid ut förr eller senare.

Nu tror jag tyvärr att den största andelen teflon man får i sig kommer från vatten och livsmedel så en teflon panna gör varken till eller från men man ska absolut ha respekt för kemikalier! PFAS har funnits i bra många år, ändå verkar det svårt att verkligen bevisa faktiskt skadlighet, oftast heter det misstänkt skadlighet och då vet vi att vi redan utsätts i stor grade för denna kemikalie.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Har en stekgryta i gjutjärn också som är kalas att använda. Oftast blir det någon stek som exempelvis porterstek. Använder den även när jag tillagar köttfärssås och det gör absolut inget för beläggningen, om man inte gör det varje gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

❤️
Demeyere är bäst.
Mauviel är i princip lika bra förutom att handtagen inte är lika sköna.
Sägs att Demeyere-kastrullerna ska vara bra också, men detta jag inte kommit ännu. Har du testat dessa?

Mauviel har jag inte provat men Demeyere har jag utöver stekpanna även vanlig kastrull samt såskastrull från Atlantis serien. Har svårt att se något bättre alternativ om man har induktionshäll. De kokar upp rekordsnabbt och kommer ut som nya varje gång i diskmaskinen.

Med risk för OT är Fissler Original Profi ett annat alternativ och kanske mer prisvärda, speciellt när de reas ut på tyska sidor eller amazon.se. Svenska ÅF har gett upp med Fissler verkar det som, verkligen synd då deras stekpannor är suveräna på induktion tack vare sin tjocka botten. Har större grytor från den serien men Demeyere känns mer exklusiva tack vare sin ytfinish och design. Locken sitter bättre på Fissler OP dock, en smaksak.

Trist att nonstick märken som Scanpan och GreenPan kan genom aggressiv marknadsföring och låga reapriser fortsätta sälja mängder av sina förbrukningsvaror som inom några få år hamnar på soptippen.

Permalänk
Medlem

Vilken är den bästa non-stick pannan?

Permalänk
Medlem

Tycker alla här ska se dark waters
Ja det handlar om Du Pont (teflonskandalen)

https://m.imdb.com/title/tt9071322/

Tycker många missar en liten detalj.
På den tiden var företag skyldiga att rapportera vad som fanns i saker som tillverkades som teflonpannan. Dom rapporterade bara ämnen som forskare läckt... Resten är såklart hemligstämplat. Så det finns andra skadliga ämnen i teflonpannan som vi inte vet om..
så är ni intresserade så se filmen den är verkligen bra 👍

Permalänk
Medlem

Slåg också till på en Demeyere, måste ju ändå köpa nya non-stick var 2-4 år så kändes värt och jag använder extra fett i dom ändå (kanske fel av mig iof) så tänker att jag testar en rostfritt stål denna gång.

https://bagarenochkocken.se/kokkarl-stekpannor/stekpannor/dem...

Visa signatur

Dator - Chassi: Fractal Design North Svart \ Cpu: AMD Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz 104MB / Mb: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI Gpu: ASUS TUF GeForce RTX 4070Ti 12GB Gaming \ Ram: Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000 MHz CL30 / Psu: ASUS TUF Gaming 850W Gold
Skärm - Alienware AW3423DW
Hörlurar - Philips Fidelio X3

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Teflon används såklart inte längre. Det är ett varumärke. Det är vad jag fått höra. Att steka potatis, ägg osv i gjutgärna är ingen höjdare. Används en slippery-slide (som inte är Teflon då och ett ord jag just hittade på) så funkar det bra OM man inte bränner eller plågar pannan på andra vis. Man kan ju absolut inte använda den som en gjutjärn om någon undrar. Olika pannor för olika bruk.

Gjutjärn är perfekt för äggstekning dock. Och stekt potatis för den delen... Det senare är rätt bra sägs det att vara det första man steker efter en ny omgång inbränning av olja.

Men ja, alla pannor kräver lite olika tekniker. Non-stick härket också, som är väldigt känsliga för både värme och skrapande. Jag vill dock heller inte ha plaststekspadar och annat liknande i matlagningen, så det är en anledning till att det går tvärbort.

Skrivet av addictyo:

Vilken är den bästa non-stick pannan?

Den som ligger på metallskroten utbytt emot rostfri.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

En sak jag har märkt är att mina stekpannor är väldigt ojämna i värmen. Jag har mätt både på min gjutjärn från Ronneby samt min Onyx, och det skiljer väldigt mycket i temp i vardera väderstreck.
Jag kan inte riktigt komma fram till om det är mina pannor som är kassa eller min Siemens induktionshäll som ändå gick på ca 10k när jag köpte den för 18 månader sen.

Va tror ni? Funderar på om jag ska byta ut pannorna mot något tjockare då det verkar sägas att värmespridningen är bättre på tjockare pannor

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Låt oss titta på fakta istället ex Naturskyddsföreningen :

Vad är det för skillnad på PFAS, PFOA och PFOS?
PFAS är ett samlingsnamn för över 4700 olika ämnen med liknande kemisk struktur. PFOS är PFOA är två av de mest kända PFAS-ämnena, och båda är numera förbjudna (över vissa halter) inom EU. Både PFOA och PFOS är misstänkt cancerframkallande och reproduktionstoxiska.

Men om min produkt är märkt ”PFOA-fri”?
PFOA är bara ett av 4700 PFAS-ämnen. Sommaren 2020 infördes ett förbud mot PFOA inom EU. Vissa företag som fasat ut PFOA ur sina produkter kan ibland använda det i sin marknadsföring för att ge intrycket av att de är PFAS-fria. I själva verket har de oftast bara ersatt ett PFAS-ämne med ett annat.

När det gäller DuPont skandalen(1951-1961(skada på djur)-1982(skada på människa)) så handlade det om PFOA som används vid tillverkningen av teflon pumpades ut i vattnet i stora mängder vilket resulterade i missbildningar i djur och människor. Man menade på att pannorna innehåll så gott som ingen PFOA och vad jag vet har man aldrig lyckats spåra något. Det var egentligen 3M som tog fram PFOA och PFOS men man såg risker redan då, DuPont valde att ignorera because MONEY.

Du har dock lite rätt, i grunden innehåller alla PFAS pannor samma kemikalie men sen har man förfinat detta på ett eller annat vis för att stå ut bland övriga konkurrenter. Vi har haft en del olika pannor och för oss har det varit tydligt att det är skillnad på PFAS beläggning och PFAS beläggning, tyvärr slits de dock alltid ut förr eller senare.

Nu tror jag tyvärr att den största andelen teflon man får i sig kommer från vatten och livsmedel så en teflon panna gör varken till eller från men man ska absolut ha respekt för kemikalier! PFAS har funnits i bra många år, ändå verkar det svårt att verkligen bevisa faktiskt skadlighet, oftast heter det misstänkt skadlighet och då vet vi att vi redan utsätts i stor grade för denna kemikalie.

Ska vara ärlig och undrar lite på vad ditt svar syftar på? Det enda jag svarade på va detta du skrev (se nedan)

Skrivet av Jimmy:

Bara för att man säger att det är teflon betyder inte att alla pannor har samma kemikalie blandning.

Teflon är en specifik beläggning från DuPont och har samma kemikalieblandning oavsett vilken panna som använt Duponts Teflon-beläggning. Så när du säger att teflon inte betyder att alla har samma så är det fel. Teflon är alltid Teflon. Oavsett vad svenska naturskyddsföreningen säger. Sen va Teflon lite annorlunda innan 2015, men säger man Teflon så menar man en specifik beläggning.

Skrivet av Stealthbomb:

Mauviel har jag inte provat men Demeyere har jag utöver stekpanna även vanlig kastrull samt såskastrull från Atlantis serien. Har svårt att se något bättre alternativ om man har induktionshäll. De kokar upp rekordsnabbt och kommer ut som nya varje gång i diskmaskinen.

Med risk för OT är Fissler Original Profi ett annat alternativ och kanske mer prisvärda, speciellt när de reas ut på tyska sidor eller amazon.se. Svenska ÅF har gett upp med Fissler verkar det som, verkligen synd då deras stekpannor är suveräna på induktion tack vare sin tjocka botten. Har större grytor från den serien men Demeyere känns mer exklusiva tack vare sin ytfinish och design. Locken sitter bättre på Fissler OP dock, en smaksak.

Trist att nonstick märken som Scanpan och GreenPan kan genom aggressiv marknadsföring och låga reapriser fortsätta sälja mängder av sina förbrukningsvaror som inom några få år hamnar på soptippen.

God affärssed säger väl att jag inte ska gå in på det i detalj, men jag satt så sent som i våras i diskussion med Fissler om distribution i Sverige. Deras upplägg va inget som fungerade för oss, och mig veterligen har ingen annan distributör plockat upp dem. Det är dock fina produkter och anledningen till att vi va intresserade av dem

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5