Skadad skruv som inte går att skruva bort

Permalänk

Skadad skruv som inte går att skruva bort

Hejsan!

Jag köpte för ett litet tag sen en ny laptop, och ville öppna upp den för att se hur jag kan uppgradera lagringsutrymmet på den. Problemet är det att en av skruvarna satt åt för hårt, och nu har mönstret släppt på den och jag kan inte få ur den.

Vad är ert bästa tips för att få ut skadade skruvar? Har googlat runt massa och försökt hittat olika metoder, men ingen av de jag har testat har funkat. Ha i åtanke att det är en ganska liten skruv

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

I det läget hade jag förmodligen försökt få tag i en torx-bit som är precis en aning för stor, verkligen bara några procent större än hålet. Tvingat ner biten, som då hade grävt in sina flänsar i sidorna, och sen gjort det möjligt att skruva ut.
Samma knep med en platt mejsel funkar också, men är inte lika enkelt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

borra ur den.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Grispitt eller skruvutdragare för att använda finare namn. Behöver dock hitta en väldigt liten, samt en ny skruv så klart.

Permalänk
Medlem

Borra bort eller grispitt (som du redan fått tips om).

Nu pratar vi ju pytteskruv av dålig kvalitet...
Så tyvärr tror jag att även om du är en mästare med borrmaskinen så blir det för lite kvar av skruven för att få ut den.
Att borra ur en så liten skruv helt och hållet och gänga om blir nog svårt. Grispitt/skruvutdragare blir nog också knepigt då det är en så liten skruv.

Det kan ju vara så att det sitter gänglås på skruven också.
Kan underlätta att värma skruven med toppen på en lödkolv mem värm inte för mycket bara får då lossnar säker insatsen som skruven sitter i.

Du skulle kunna testa att limma fast en skruv mot den trasiga skruven med ex epoxy. Väldigt liten chans att det fungerar men har du tur så... Den metoden sabbar ju inte chansen till andra kreativa lösningar.

Störst chans är nog som också sagts ovan att du kör en torx och pressar ner. I kombination med lite värme som lossar ev gänglåsning.

Permalänk
Medlem

har du testat gummibandtricket för att skapa friktion mellan mejsel och skruv?

Permalänk
Medlem

Mini-dremel borr med en minimal kapskiva och gör ett nytt jack i den som du kan ta med en vanlig flathead mejsel.

Edit : Här kan du få lite YT inspiration också https://www.youtube.com/watch?v=_mTFQbaT3Zc

Permalänk
Skrivet av Javis:

har du testat gummibandtricket för att skapa friktion mellan mejsel och skruv?

Ja, men det blir typ bara hål i gummibanden och får inget grepp alls tyvärr :/

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

I det läget hade jag förmodligen försökt få tag i en torx-bit som är precis en aning för stor, verkligen bara några procent större än hålet. Tvingat ner biten, som då hade grävt in sina flänsar i sidorna, och sen gjort det möjligt att skruva ut.
Samma knep med en platt mejsel funkar också, men är inte lika enkelt.

Tror jag redan har testat detta, men skadar ju inte att testa igen

Permalänk
Skrivet av AllMessedUp:

borra ur den.

Har dessvärre ingen borr

Permalänk
Skrivet av SuperNova:

Borra bort eller grispitt (som du redan fått tips om).

Nu pratar vi ju pytteskruv av dålig kvalitet...
Så tyvärr tror jag att även om du är en mästare med borrmaskinen så blir det för lite kvar av skruven för att få ut den.
Att borra ur en så liten skruv helt och hållet och gänga om blir nog svårt. Grispitt/skruvutdragare blir nog också knepigt då det är en så liten skruv.

Det kan ju vara så att det sitter gänglås på skruven också.
Kan underlätta att värma skruven med toppen på en lödkolv mem värm inte för mycket bara får då lossnar säker insatsen som skruven sitter i.

Du skulle kunna testa att limma fast en skruv mot den trasiga skruven med ex epoxy. Väldigt liten chans att det fungerar men har du tur så... Den metoden sabbar ju inte chansen till andra kreativa lösningar.

Störst chans är nog som också sagts ovan att du kör en torx och pressar ner. I kombination med lite värme som lossar ev gänglåsning.

Har läst om att vissa droppar lite superlim ner i skruven och sen trycker fast skruvmejseln i limmet och låter torka, för att sedan skruva ut den på det viset. Tror du det är något som skulle funka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sackosomg:

Har läst om att vissa droppar lite superlim ner i skruven och sen trycker fast skruvmejseln i limmet och låter torka, för att sedan skruva ut den på det viset. Tror du det är något som skulle funka?

Superlim är dåligt på att fylla ut tomrum. Men valfri epoxy borde fungera. Men kör ner någon torx och epoxy i sådana fall.

Sen kan du ju testa med ex att trycka en pytteliten boll aluminiumfolie och trycka ner torx/spårmejsel i det samtidigt som du vrider. Det kan ge tillräckligt med friktion för att den ska lossna.

Permalänk
Medlem

Hade personligen bara brutit loss plasten runtom och låtit det vara ett hål sen. Kanske lite svart eltejp för att förhindra onödigt damm?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av SuperNova:

Superlim är dåligt på att fylla ut tomrum. Men valfri epoxy borde fungera. Men kör ner någon torx och epoxy i sådana fall.

Sen kan du ju testa med ex att trycka en pytteliten boll aluminiumfolie och trycka ner torx/spårmejsel i det samtidigt som du vrider. Det kan ge tillräckligt med friktion för att den ska lossna.

Yes tack, jag ska titta in mig i detta

Permalänk
Medlem

Epoxy kan funka. Jag har fått loss trasiga skruvar genom att löda fast mejseln också. Det kan dock vara rätt pilligt och man riskerar att bränna plasten runtom.

Visa signatur

---

Permalänk
Inaktiv

Superlim i kombination med allt från bakpulver, bomull, ciggaska etc för att reparera skruvspåret.

Kolla på youtube
https://www.youtube.com/results?search_query=superglue

Permalänk
Medlem

Vi får väl anta att skruven är ur vid det här laget. Det hade knappast tagit mig mer än ett par minuter. Så förbaskat svårt är det inte...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S