Permalänk
Medlem

Skulle Hamilton blivit 2a idag om någon annan var först? Kändes som Hamilton gav bort vinsten idag då han viste att det skulle missgynna honom att ta första platsen. Skulle gärna vilja se varvtiderna som Hamilton gjorde under loppet.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Det spekuleras tydligen kring om Max var sur för Monaco-kvalet där Checo krashade avsiktligen, för att förstöra för bakomliggande bilar (däribland Max).

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Fan va grisigt av Max att inte ta team orders att släppa förbi Perez. Där sjunk han enormt i mina ögon.

Alonso dock! Vilken hjälte! ❤️🥳

Skulle vilja se Alonso i en vinnarbil. Han har fortfarande vinnarglöden när han kör och visar med hela kroppen när han inte är nöjd vilket ger bra TV. 👍

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det spekuleras tydligen kring om Max var sur för Monaco-kvalet där Checo krashade avsiktligen, för att förstöra för bakomliggande bilar (däribland Max).

Hoppas detta är enda året som MAX blir världsmästare vilket elak..... med tanke på så mycket hjälp han fått av sin team/ team kompis

(Förra året valde någon annan att Lewis H inte skulle vinna)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Nä inte oavsett.

Det är nya regler gällande overtaking.
Här har du en video
https://www.youtube.com/watch?v=p4JCTPfFx-s

Hamilton är tvungen att lämna plats till Verstappen med tanke på bilarnas position. Jag skulle säga att det va racing incident, men att Verstappen fick 5s är ju fel.
Men det går fort och med tanke på att Hamilton älskar stänga folk på insidan https://www.youtube.com/watch?v=g156vj8y-oU så borde Max varit smartare.

Reglerna är uppenbarligen fortfarande en tolkningsfråga. På vad man kan läsa sig till och på det han förklarar i videon. Enligt domarnas bedömning var Max inte tillräckligt långt fram för att det skulle vara hans kurva och gjorde inte en säker omkörning på insidan.
Men mer racing incident då ingen vill backa av heller.

https://www.planetf1.com/features/f1-overtaking-rules-engagem...

På tanke på att stänga, det älskar dem allihopa att göra och sedan lipa om att folk inte lämnar plats.
Så absolut, Max borde vara smartare när han själv kör likadant vid flera tillfällen.
https://youtu.be/6LSAaVq4Dsw

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Nä inte oavsett.

Det är nya regler gällande overtaking.
Här har du en video
https://www.youtube.com/watch?v=p4JCTPfFx-s

Hamilton är tvungen att lämna plats till Verstappen med tanke på bilarnas position. Jag skulle säga att det va racing incident, men att Verstappen fick 5s är ju fel.
Men det går fort och med tanke på att Hamilton älskar stänga folk på insidan https://www.youtube.com/watch?v=g156vj8y-oU så borde Max varit smartare.

Jag håller med om att Verstappen var tillräckligt "högt upp" på Hamilton för att Hamilton skulle lämna en bilbredd på insidan - vilket han inte gjorde. Men å andra sidan hade Verstappen en hastighet och vinkel som gjorde det omöjligt för honom att hålla sig på den bilbredden, även om han hade fått den. Hamilton hade behövt släppa av helt och låtit bli att styra in i kurvan för att Max skulle haft en chans att klara det (vilket man mer eller mindre ser efter kontakten, när Max ändå är helt av banan på vänster sida). Max må ha rätt till en bilbredd, men alltså inte hela banan. Hade Max varit före på väg ner mot apex på kurva 2 så hade han haft rätt att välja linje i kurvan (men då lämna en bilbredd kvar åt Hamilton på utsidan).

Om man tittar på bilden nedan så följer Hamilton mer eller mindre exakt samma spår som Russel, medan då Verstappen kommer mycket brantare in mot apex, plus att han har betydligt högre hastighet. Jag skulle därför tro att domarna bedömde det som en omöjlig omkörning som Verstappen aldrig ens borde ha gett sig in i.

Jag kan tycka att incidenten som sådan har vissa likheter med Silverstone förra året, där Hamilton borde ha backat ur då han hade för hög hastighet för att hålla sig inom en bilbredd från apex och "racing line". Hamilton blev bestraffad då, Verstappen blir bestraffad nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jag håller med om att Verstappen var tillräckligt "högt upp" på Hamilton för att Hamilton skulle lämna en bilbredd på insidan - vilket han inte gjorde. Men å andra sidan hade Verstappen en hastighet och vinkel som gjorde det omöjligt för honom att hålla sig på den bilbredden, även om han hade fått den. Hamilton hade behövt släppa av helt och låtit bli att styra in i kurvan för att Max skulle haft en chans att klara det (vilket man mer eller mindre ser efter kontakten, när Max ändå är helt av banan på vänster sida). Max må ha rätt till en bilbredd, men alltså inte hela banan. Hade Max varit före på väg ner mot apex på kurva 2 så hade han haft rätt att välja linje i kurvan (men då lämna en bilbredd kvar åt Hamilton på utsidan).

Om man tittar på bilden nedan så följer Hamilton mer eller mindre exakt samma spår som Russel, medan då Verstappen kommer mycket brantare in mot apex, plus att han har betydligt högre hastighet. Jag skulle därför tro att domarna bedömde det som en omöjlig omkörning som Verstappen aldrig ens borde ha gett sig in i.
<Uppladdad bildlänk>

Jag kan tycka att incidenten som sådan har vissa likheter med Silverstone förra året, där Hamilton borde ha backat ur då han hade för hög hastighet för att hålla sig inom en bilbredd från apex och "racing line". Hamilton blev bestraffad då, Verstappen blir bestraffad nu.

Håller med.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jag håller med om att Verstappen var tillräckligt "högt upp" på Hamilton för att Hamilton skulle lämna en bilbredd på insidan - vilket han inte gjorde. Men å andra sidan hade Verstappen en hastighet och vinkel som gjorde det omöjligt för honom att hålla sig på den bilbredden, även om han hade fått den. Hamilton hade behövt släppa av helt och låtit bli att styra in i kurvan för att Max skulle haft en chans att klara det (vilket man mer eller mindre ser efter kontakten, när Max ändå är helt av banan på vänster sida). Max må ha rätt till en bilbredd, men alltså inte hela banan. Hade Max varit före på väg ner mot apex på kurva 2 så hade han haft rätt att välja linje i kurvan (men då lämna en bilbredd kvar åt Hamilton på utsidan).

Om man tittar på bilden nedan så följer Hamilton mer eller mindre exakt samma spår som Russel, medan då Verstappen kommer mycket brantare in mot apex, plus att han har betydligt högre hastighet. Jag skulle därför tro att domarna bedömde det som en omöjlig omkörning som Verstappen aldrig ens borde ha gett sig in i.
<Uppladdad bildlänk>

Jag kan tycka att incidenten som sådan har vissa likheter med Silverstone förra året, där Hamilton borde ha backat ur då han hade för hög hastighet för att hålla sig inom en bilbredd från apex och "racing line". Hamilton blev bestraffad då, Verstappen blir bestraffad nu.

Dumt att spekulera i om Ver hade kunnat hålla sig på sin bilbredd eftersom han aldrig fick den. Det går ju inte att ha regler som säger att man ska lämna en bilbredd om föraren bredvid kan hålla samma hastighet på sin bredd.
Silverstone är en helt annan femma med de två väsentliga skillnaderna att reglerna såg annorlunda ut och att Ham fick sin bilbredd. Regeln säger förvisso varken då eller nu att du måste lämna bredd så att den andre bilen ska kunna ta apex i optimal fart och vinkel.
Hade Ham lämnat utrymme och Ver driftat ut i honom så hade straffet på Ver varit odiskutabelt. Men så som regeln ser ut i dagsläget är det snarare oförståeligt.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Hjärtskärande verkligen.
Ja, det är uselt och otroligt osportsligt utav honom.. sätter sig själv på en väldigt hög häst.

https://youtu.be/4sK90puN0uk

Äpplet faller inte så långt från trädet, han är lik sin far.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Rätt säker på att Max hade klarat svängen om han inte krockat med Lewis. Han är på ett spår för att köra bilen på framhjulen; i princip, få dem att greppa hårt efter apex för att styra bilen rätt och hålla sig på banan när han kommer till utsidan. Vänster fram studsar och förlorar grepp när han stöter emot Lewis, varför han understyr och inte kan hålla sig kvar på banan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Äpplet faller inte så långt från trädet, han är lik sin far.

Väldigt lik sin far ur den aspekten.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jag håller med om att Verstappen var tillräckligt "högt upp" på Hamilton för att Hamilton skulle lämna en bilbredd på insidan - vilket han inte gjorde. Men å andra sidan hade Verstappen en hastighet och vinkel som gjorde det omöjligt för honom att hålla sig på den bilbredden, även om han hade fått den. Hamilton hade behövt släppa av helt och låtit bli att styra in i kurvan för att Max skulle haft en chans att klara det (vilket man mer eller mindre ser efter kontakten, när Max ändå är helt av banan på vänster sida). Max må ha rätt till en bilbredd, men alltså inte hela banan. Hade Max varit före på väg ner mot apex på kurva 2 så hade han haft rätt att välja linje i kurvan (men då lämna en bilbredd kvar åt Hamilton på utsidan).

Om man tittar på bilden nedan så följer Hamilton mer eller mindre exakt samma spår som Russel, medan då Verstappen kommer mycket brantare in mot apex, plus att han har betydligt högre hastighet. Jag skulle därför tro att domarna bedömde det som en omöjlig omkörning som Verstappen aldrig ens borde ha gett sig in i.
<Uppladdad bildlänk>

Jag kan tycka att incidenten som sådan har vissa likheter med Silverstone förra året, där Hamilton borde ha backat ur då han hade för hög hastighet för att hålla sig inom en bilbredd från apex och "racing line". Hamilton blev bestraffad då, Verstappen blir bestraffad nu.

Skrivet av eFoppa:

Dumt att spekulera i om Ver hade kunnat hålla sig på sin bilbredd eftersom han aldrig fick den. Det går ju inte att ha regler som säger att man ska lämna en bilbredd om föraren bredvid kan hålla samma hastighet på sin bredd.
Silverstone är en helt annan femma med de två väsentliga skillnaderna att reglerna såg annorlunda ut och att Ham fick sin bilbredd. Regeln säger förvisso varken då eller nu att du måste lämna bredd så att den andre bilen ska kunna ta apex i optimal fart och vinkel.
Hade Ham lämnat utrymme och Ver driftat ut i honom så hade straffet på Ver varit odiskutabelt. Men så som regeln ser ut i dagsläget är det snarare oförståeligt.

Jag är benägen att tycka att tolkningen av situationen verkar ganska rimlig som en mer allmän tolkning av vad som nog hade hänt, MEN att det samtidigt blir väldigt vanskligt att man i ett domslut verkar ha valt att inte bedöma den situation som faktiskt uppstod utan istället fokusera på antaganden om vad som skulle ha hänt straxt därefter om detta inte skett först.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Dumt att spekulera i om Ver hade kunnat hålla sig på sin bilbredd eftersom han aldrig fick den. Det går ju inte att ha regler som säger att man ska lämna en bilbredd om föraren bredvid kan hålla samma hastighet på sin bredd.
Silverstone är en helt annan femma med de två väsentliga skillnaderna att reglerna såg annorlunda ut och att Ham fick sin bilbredd. Regeln säger förvisso varken då eller nu att du måste lämna bredd så att den andre bilen ska kunna ta apex i optimal fart och vinkel.
Hade Ham lämnat utrymme och Ver driftat ut i honom så hade straffet på Ver varit odiskutabelt. Men så som regeln ser ut i dagsläget är det snarare oförståeligt.

Fast nu gör domarna en helhetsbedömning, och har alltid gjort. Man tar inte en snapshot på själva kontakten och resonerar enkom utifrån den. I så fall hade man alltid kunna launch:a som en idiot på insidan i 300 km/h, och sedan om föraren framför inte är beredd och inte lämnar en bilbredd, så blir han T-bone:ad vid apex och sedan bestraffad för att han inte lämnade en bilbredd, även om den bakomvarande föraren hade kraschat rakt in i muren på andra sidan banan även utan kontakt. Detta hade ju snarare gett incitament att bara kasta in bilen i situationer, för om det blir kontakt, så är det den framförvarande som blir straffad, eftersom de alltid i så fall måste lämna en bilbredd.

I F1 så brukar det handla om "predominately to blame". Det är sällan en förare bedöms vara 100% vållande till en kollision, utan förarna har mer eller mindre båda tänjt på gränserna, och kunde ha agerat annorlunda. I detta fall så borde Lewis ha lämnat mer plats, men Max kom alldeles för fort (domarna kan se exakt vilken hastighet han hade) och med alldeles för snäv vinkel (domarna kan även se styrutslag och all annan data), och därför bedömdes det sannolikt som att Verstappen hade alldeles för hög fart och vinkel för att kunna klara omkörningen med den plats han kunde förvänta sig att få, givet att den inte var "hans kurva".

The verdict:

Citat:

Verstappen attempted to pass Hamilton on the outside of turn one by braking very late. He did not complete the pass in turn one and his excess speed compromised his entry into turn two, at which point he made contact with Hamilton."

While the stewards recognise that Hamilton could possibly have given a little more room at the apex of turn two, the stewards determined that Verstappen was predominantly at fault.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Rätt säker på att Max hade klarat svängen om han inte krockat med Lewis. Han är på ett spår för att köra bilen på framhjulen; i princip, få dem att greppa hårt efter apex för att styra bilen rätt och hålla sig på banan när han kommer till utsidan. Vänster fram studsar och förlorar grepp när han stöter emot Lewis, varför han understyr och inte kan hålla sig kvar på banan.

Det är möjligt att han hade kunnat hålla sig inom bangränsen genom kurvan, om han var helt ensam och fått fritt spelutrymme. Men nu var Hamilton först in i kurvan och har alltså "rätt till kurvan", däremot skyldig att lämna en bilbredd åt Max. Men det är alltså inte tvärt om, att Max hade rätten till kurvan och endast behövde lämna en bilbredd åt Hamilton.

Skrivet av evil penguin:

Jag är benägen att tycka att tolkningen av situationen verkar ganska rimlig som en mer allmän tolkning av vad som nog hade hänt, MEN att det samtidigt blir väldigt vanskligt att man i ett domslut verkar ha valt att inte bedöma den situation som faktiskt uppstod utan istället fokusera på antaganden om vad som skulle ha hänt straxt därefter om detta inte skett först.

Fast man bedömer ALLTID situationen som en helhet, inte bara situationen exakt vid kontakt. Som jag gör gällande i min post ovan så hade det varit totalt orimligt om man inte tog in vad som skett före, och hur situationen hade kunnat utspela sig om förarna agerat annorlunda. Då är det ju fritt fram att kasta in bilen och köra på den framför, för ingen kan ju bedöma om jag hade kunnat klara kurvan i 300+ om den framförvarande bara gett mig utrymmet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast nu gör domarna en helhetsbedömning, och har alltid gjort. Man tar inte en snapshot på själva kontakten och resonerar enkom utifrån den. I så fall hade man alltid kunna launch:a som en idiot på insidan i 300 km/h, och sedan om föraren framför inte är beredd och inte lämnar en bilbredd, så blir han T-bone:ad vid apex och sedan bestraffad för att han inte lämnade en bilbredd, även om den bakomvarande föraren hade kraschat rakt in i muren på andra sidan banan även utan kontakt. Detta hade ju snarare gett incitament att bara kasta in bilen i situationer, för om det blir kontakt, så är det den framförvarande som blir straffad, eftersom de alltid i så fall måste lämna en bilbredd.

I F1 så brukar det handla om "predominately to blame". Det är sällan en förare bedöms vara 100% vållande till en kollision, utan förarna har mer eller mindre båda tänjt på gränserna, och kunde ha agerat annorlunda. I detta fall så borde Lewis ha lämnat mer plats, men Max kom alldeles för fort (domarna kan se exakt vilken hastighet han hade) och med alldeles för snäv vinkel (domarna kan även se styrutslag och all annan data), och därför bedömdes det sannolikt som att Verstappen hade alldeles för hög fart och vinkel för att kunna klara omkörningen med den plats han kunde förvänta sig att få, givet att den inte var "hans kurva".

The verdict:

Njae det finns regler som motverkar dive-bombing. Du är tillåten att bromsa sent, men det är inte riktigt samma sak. En helhetsbedömning är det alltid ja. I detta fall bedömer domarna situationen som en divebomb vilket jag tycker är fel. Det är först i kurva två som situationen uppstår. Faktum är att den kurvan går att ta på ett helt okej sätt där Max befann sig. Det är inte optimalt (vilket det sällan är för två förare som slåss om banposition) men heller ingen anledning till att han inte skulle ha rätt till en bilbredd. Det är ju dock så domarna motiverar sitt beslut, och som så många andra gånger tycker jag de fattat ett felaktigt beslut
Skulle säga att det är vanligare att en förare får hela skulden även om det inte är ovanligt att man delar upp skuldfrågan i vem som är mest skyldig.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Njae det finns regler som motverkar dive-bombing. Du är tillåten att bromsa sent, men det är inte riktigt samma sak. En helhetsbedömning är det alltid ja. I detta fall bedömer domarna situationen som en divebomb vilket jag tycker är fel. Det är först i kurva två som situationen uppstår. Faktum är att den kurvan går att ta på ett helt okej sätt där Max befann sig. Det är inte optimalt (vilket det sällan är för två förare som slåss om banposition) men heller ingen anledning till att han inte skulle ha rätt till en bilbredd. Det är ju dock så domarna motiverar sitt beslut, och som så många andra gånger tycker jag de fattat ett felaktigt beslut
Skulle säga att det är vanligare att en förare får hela skulden även om det inte är ovanligt att man delar upp skuldfrågan i vem som är mest skyldig.

Menar du att det finns ytterligare regler, skilt från de som rör omkörning och lämnande av plats, som då hanterar dive-bombs separat och som då säger att detta inte var en dive-bomb?

Det spelar väl ingen roll hur många sätt du kan ta kurvan på, om Hamilton är först in så har han rätt att välja spår, sen ska då Verstappen få en bilbredd, men han har inte rätt att själv välja spår. Så jag förstår inte riktigt din motivering här. Domarna ansåg ju att Hamilton visserligen borde ha kunnat lämna mer plats, men att det, givet situationens övriga omständigheter, inte hade spelat någon roll, för Max hade med sig på tok för mycket fart och för snäv vinkel för att överhuvudtaget ha en möjlighet att hålla det spåret som de ansåg att man kunde kräva av Hamilton att släppa. Så oaktat om Hamilton gav en bilbredd eller inte, så bedömer man att det hade blivit en kollision.

Permalänk
Medlem

Ang. omstarts incidenten så tycker att det var en klassisk Verstappen dive-bomb där han förväntar sig att HAM flyttar på sig. "I knew we would come together, it cost him the race win, for me it cost 5 seconds".

Och ang. teamordern på slutet så tycker jag att det var extremt småaktigt att inte släppa fram Perez, för en 6e plats dessutom. Men och andra sidan är jag inte förvånad. Det finns inget team för Verstappen, bara Verstappen. Dålig PR för Red Bull.

Team radio: https://streamable.com/f5gy4n

Post race intervju

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Ni som konstant försvarar Max. Han gjorde givetvis rätt i Imola och Barcelona 2021 när Lewis tvingades köra av vägen för att undvika en kollision. Men den här gången, och Monza 2021 när Lewis inte backar ur trots han har rätt till kurvan, då är det plötsligt inte heller Max fel?

Om ni faktiskt tar er tid att kika på onboarden kommer Max med alldeles för mycket fart på utsidan av T1 och får en horribel linje inför T2. Alla andra förare backar ur den situationen för att åtminstone få en någorlunda exit ur T3 men Max väljer istället att sticka in nosen och acceptera en kollision. Detta bekräftade han även i intervjuer efteråt. Enligt mig är det ett riktigt fult att han fortsätter med sin attityd "antingen ger du mig kurvan eller så kraschar vi". Han må vara hur duktig som helst på att köra bil men hans attityd är helt horribel, vilket även Perez nu kan bekräfta.

Max sätt att köra wheel to wheel kan summeras i följande:
Max insida = tvingar bilen på utsidan av banan för det är "Max kurva".
Max utsida med horribel linje = Accelererar för att skicka in nosen och skapar en kollision för "Max har rätt till utrymme".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Max insida = tvingar bilen på utsidan av banan för det är "Max kurva".
Max utsida med horribel linje = Accelererar för att skicka in nosen och skapar en kollision för "Max har rätt till utrymme".

Detta kan sägas om många av förarna inklusive Ham.
Skulle gissa att det är precis därför just dessa 2 också inte riktigt har en kompatibel körstil.

Tidigare iår har Max och Leclerc lyckas köra tätt under lång lång tid.
Men såfort Max och Ham ens är i närheten av varandra är det kollision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Detta kan sägas om många av förarna inklusive Ham.
Skulle gissa att det är precis därför just dessa 2 också inte riktigt har en kompatibel körstil.

Tidigare iår har Max och Leclerc lyckas köra tätt under lång lång tid.
Men såfort Max och Ham ens är i närheten av varandra är det kollision

Men, Lewis och Max hade inte kolliderat förrän Lewis bestämde sig för att sluta låta Max tvinga honom av vägen? Jag vet att du är ett stort fan av Max men hans körstil har retat upp en hel del förare samt t.o.m. skapat regeländringar.

Max och Leclerc körde cleant något enstaka race i början. Det hade inte hänt om mer saker stod på spel, vilket det sällan gör i början av säsongen. Kommer du ihåg Österrike för några år sedan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Menar du att det finns ytterligare regler, skilt från de som rör omkörning och lämnande av plats, som då hanterar dive-bombs separat och som då säger att detta inte var en dive-bomb?

Det spelar väl ingen roll hur många sätt du kan ta kurvan på, om Hamilton är först in så har han rätt att välja spår, sen ska då Verstappen få en bilbredd, men han har inte rätt att själv välja spår. Så jag förstår inte riktigt din motivering här. Domarna ansåg ju att Hamilton visserligen borde ha kunnat lämna mer plats, men att det, givet situationens övriga omständigheter, inte hade spelat någon roll, för Max hade med sig på tok för mycket fart och för snäv vinkel för att överhuvudtaget ha en möjlighet att hålla det spåret som de ansåg att man kunde kräva av Hamilton att släppa. Så oaktat om Hamilton gav en bilbredd eller inte, så bedömer man att det hade blivit en kollision.

Ja alltså de ”regler” vi diskuterar gällande apex är inte bindande utan så kallade ”Drivers Standards Guidline” och är ett dokument FIA skickade ut innan Bahrain i år där man upplyste hur Race Control skulle tolka situationer. Men i reglerna står det att man inte får köra oförsiktigt och ta för mycket fart in för att slå den andra bilen till apex (divebomb).

Ja du förklarar hur domarna ser på saken, och jag tycker deras beslut är helt fel. I guidelines osv står ingenting om att förutse en förares körning. Hade Ver driftat ut i Ham så hade man kunnat peka på reglerna och säga att han hade för mycket fart.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Ja alltså de ”regler” vi diskuterar gällande apex är inte bindande utan så kallade ”Drivers Standards Guidline” och är ett dokument FIA skickade ut innan Bahrain i år där man upplyste hur Race Control skulle tolka situationer. Men i reglerna står det att man inte får köra oförsiktigt och ta för mycket fart in för att slå den andra bilen till apex (divebomb).

Ja du förklarar hur domarna ser på saken, och jag tycker deras beslut är helt fel. I guidelines osv står ingenting om att förutse en förares körning. Hade Ver driftat ut i Ham så hade man kunnat peka på reglerna och säga att han hade för mycket fart.

Men hur gör du då skillnad på att "köra oförsiktigt och ta för mycket fart in i till apex" och det Verstappen gjorde?

För om din motivering är att Verstappen sannolikt hade kunnat klara kurvan (om vi nu helt tänker bort Hamilton), och att han därmed bevisligen inte tog för mycket fart (a.k.a. ingen dive-bomb), så har du själv gjort en spekulativ bedömning om huruvida Max klarat kurvan eller ej. Hur är inte det samma sak?
Vidare, räcker det med att man sannolikt kunnat stanna kvar på banan, för att i så fall åtnjuta sig inte bara en bilbredd, utan hela banans bredd?

Du tycker inte själv att det känns besynnerligt att säga att om Hamilton lämnat en meter mot apex, till förmån för Verstappen, så hade det varit Verstappens fel, men eftersom Lewis inte gjorde det så är det istället enkom Lewis fel, även om exakt samma sak hade hänt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Men, Lewis och Max hade inte kolliderat förrän Lewis bestämde sig för att sluta låta Max tvinga honom av vägen? Jag vet att du är ett stort fan av Max men hans körstil har retat upp en hel del förare samt t.o.m. skapat regeländringar.

Max och Leclerc körde cleant något enstaka race i början. Det hade inte hänt om mer saker stod på spel, vilket det sällan gör i början av säsongen. Kommer du ihåg Österrike för några år sedan?

Jag är väl mer av den åsikt att jag tycker att F1 har en sådan annorlunda (lägre och inkonsevent) tröskel för regler och kontakt än många andra motorsporter. Jag ser inte kontakt som något dåligt helt enkelt
Se t.ex Indycar och se mängden kontakt de har där och hur få antal bestraffningar de delar ut.
Men även inom tex DTM (även innan det blev en GT3-serie) som också haft mycket auro och bilar som faktiskt inte tål särskilt mycket har kontakt varit mycket mer tillåtet. Även om det varit rent absurt senaste 2årens sista race-helg i DTM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Du tycker inte själv att det känns besynnerligt att säga att om Hamilton lämnat en meter mot apex, till förmån för Verstappen, så hade det varit Verstappens fel, men eftersom Lewis inte gjorde det så är det istället enkom Lewis fel, även om exakt samma sak hade hänt?

Jag ska förstås inte svara för någon annan, men jag skulle ju säga att den rimlighet som finns i det där är att man då bara dömt utifrån det som faktiskt hände, istället för att döma baserat på vad man förmodar hade hänt om den här första förseelsen inte hade skett.

Skrivet av Blomman90:

Fast man bedömer ALLTID situationen som en helhet, inte bara situationen exakt vid kontakt. Som jag gör gällande i min post ovan så hade det varit totalt orimligt om man inte tog in vad som skett före, och hur situationen hade kunnat utspela sig om förarna agerat annorlunda. Då är det ju fritt fram att kasta in bilen och köra på den framför, för ingen kan ju bedöma om jag hade kunnat klara kurvan i 300+ om den framförvarande bara gett mig utrymmet...

En jämförelse som drar det hela till absurda extremer känner jag inte hjälper den här diskussionen ett skvatt.

Men *om* själva poängen du vill lyfta är att dagens regelverk inte tål att man bara dömer utifrån reglerna så är jag benägen att hålla med om att det finns problem, och att detta i förlängningen orsakar en massa inkonsekventa domslut.

Som jag varit inne på flera ggr tidigare i tråden så önskar jag att man dömer utifrån reglerna, och om det inte fungerar så måste man ändra reglerna.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Men hur gör du då skillnad på att "köra oförsiktigt och ta för mycket fart in i till apex" och det Verstappen gjorde?

För om din motivering är att Verstappen sannolikt hade kunnat klara kurvan (om vi nu helt tänker bort Hamilton), och att han därmed bevisligen inte tog för mycket fart (a.k.a. ingen dive-bomb), så har du själv gjort en spekulativ bedömning om huruvida Max klarat kurvan eller ej. Hur är inte det samma sak?
Vidare, räcker det med att man sannolikt kunnat stanna kvar på banan, för att i så fall åtnjuta sig inte bara en bilbredd, utan hela banans bredd?

Du tycker inte själv att det känns besynnerligt att säga att om Hamilton lämnat en meter mot apex, till förmån för Verstappen, så hade det varit Verstappens fel, men eftersom Lewis inte gjorde det så är det istället enkom Lewis fel, även om exakt samma sak hade hänt?

Skillnaden för mig är att hade detta inträffat i Kurva 1 där Verstappen kom klart bakifrån så hade det absolut varit en divebomb men det sker i kurva 2, när Ham vet att han har Ver på insidan.

Jag säger inte att det är Lewis fel. Jag tycker det är en racing incident först och främst. Sen är det inte första gången Lewis får för sig att stänga någon på insidan. Max borde vart smartare. Jag tror inte ha hade inte försökt så på Latifi eller Stroll, och han borde inte ha gjort det på Hamilton.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Inte läst hela tråden nu, men i Monaco finns det nu data på att Perez kanske crashade i kvalet med flit för att behålla 3e platsen och hålla Max bakom sig.

Perez håller 100 % gas några tiondelar mitt i kurvan, något han inte gjorde någon gång innan. Kan ju kanske ha andra förklaringar, så som att han ville drifts sig igenom sladden och rädda den så... men det är lite knepigt i Monaco och i den kurvan.

Skulle förklara varför Max är pissed. Dock tycker man Perez har hjälpt Max nog genom de hör två mästerskapen för Max att glömma en sån grej. 🤷

Källa: https://twitter.com/F1DataAnalysis/status/1592076400588357632...

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Inte läst hela tråden nu, men i Monaco finns det nu data på att Perez kanske crashade i kvalet med flit för att behålla 3e platsen och hålla Max bakom sig.

Perez håller 100 % gas några tiondelar mitt i kurvan, något han inte gjorde någon gång innan. Kan ju kanske ha andra förklaringar, så som att han ville drifts sig igenom sladden och rädda den så... men det är lite knepigt i Monaco och i den kurvan.

Skulle förklara varför Max är pissed. Dock tycker man Perez har hjälpt Max nog genom de hör två mästerskapen för Max att glömma en sån grej. 🤷

Källa: https://twitter.com/F1DataAnalysis/status/1592076400588357632...

Jag tycker den där debatten eller diskussionen är så jäkla svag. Det görs en strut av foliepapper i något twitter-inlägg(?) med ett endaste fokus för Max Verstappen, ett påstående som nu fått lite fart.

Det vore hemskt om det stämde att Perez gjorde den där sladden med uppsåt. Men det låter lite otroligt med tanke på hur mycket som blev skrotat på bilen, vilket hade kunnat droppat ned honom i fältet för att han behövde ta en ny transmission t ex. Perez är då ingen match för Verstappen och nu får man sörja för det inom RB, då maktstrukturen har blivit helt skev inom stallet och V-fanbasen ser Perez som en flyttkartong. (detta kan jag känna)

Gör De Vries ett jäkla bra nästa år så, tror jag det finns en god ton till att han uppas till RB-stallet. Om nu RB är väsentliga nästa år. Det kändes väldigt skakis hela helgen att Mercedes (nu) käkat upp mycket av försprånget och pga catering-debaclet så kan RB få det svårt att försvara sin position. Men sanningen är väl att RB nu fokuserar på nästa år, årets bil har ju utfört sitt uppdrag.

Alonso lyckades i alla fall köra upp sig, utan ett nytt haveri. Händelserikt race i övrigt, fattades typ bara regn så vore cirkeln sluten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Inte läst hela tråden nu, men i Monaco finns det nu data på att Perez kanske crashade i kvalet med flit för att behålla 3e platsen och hålla Max bakom sig.

Perez håller 100 % gas några tiondelar mitt i kurvan, något han inte gjorde någon gång innan. Kan ju kanske ha andra förklaringar, så som att han ville drifts sig igenom sladden och rädda den så... men det är lite knepigt i Monaco och i den kurvan.

Skulle förklara varför Max är pissed. Dock tycker man Perez har hjälpt Max nog genom de hör två mästerskapen för Max att glömma en sån grej. 🤷

Källa: https://twitter.com/F1DataAnalysis/status/1592076400588357632...

Om Max aktivt sabbar för sin teamkamrat för en sån liten "gammal" grej för placering på ett kval. Fy fan alltså.
Jag var inte direkt nåt fan av Max förut men han verkar ju vara ett riktigt as.
Hade jag vart Checo så hade jag gått fullständigt i taket med tanke på hur många gånger han fått sabba sitt eget race för att hjälpa Max. Nästa gång Max ville ha nån typ av hjälp hade jag bara svarat med ett "Go F yourself" och kört vidare.
Det går ju dessutom ganska stora rykten om att Red Bull har "utvecklat" bilen i år 100% för Verstappens körstil, vilket har gjort den mycket sämre för hur Checo kör.

Jag är 100% team Checo nästa år.

Roligaste konversationen i helgen var absolut Ocons race engineer. "I do NOT want you fighting Fernando! Is that clear?"
Underbart

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag ska förstås inte svara för någon annan, men jag skulle ju säga att den rimlighet som finns i det där är att man då bara dömt utifrån det som faktiskt hände, istället för att döma baserat på vad man förmodar hade hänt om den här första förseelsen inte hade skett.

En jämförelse som drar det hela till absurda extremer känner jag inte hjälper den här diskussionen ett skvatt.

Men *om* själva poängen du vill lyfta är att dagens regelverk inte tål att man bara dömer utifrån reglerna så är jag benägen att hålla med om att det finns problem, och att detta i förlängningen orsakar en massa inkonsekventa domslut.

Som jag varit inne på flera ggr tidigare i tråden så önskar jag att man dömer utifrån reglerna, och om det inte fungerar så måste man ändra reglerna.

Men vad säger då ens reglerna? Om du nu hävdar att det inte dömdes enligt reglerna, så får du ju säga vad reglerna faktiskt säger och varför man skulle dömt på ett annat sätt.

Anledningen till att man drar saker till sin extrem är för att påvisa bristerna i den andres argumentation. Om du nu menar att en sådan typ av "extrem" dive-bomb givetvis inte är tillåten så måste du då peka på varför så inte är fallet, vilket då ger oss möjligheten att nå fram till själva pudelns kärna. För endera säger du ju att reglerna tillåter en att alltid dyka huvudstupa in i en situation, och om bilen framför ger dig en bilbredd och det ändå blir kollision så är det ditt fel, men om bilen framför inte gör det så är det dennes fel, oavsett hur fort och snett du dyker in. Alternativt så menar du att det är någon form av gränsdragning, att vissa dyk är "okej", medan andra inte är det. Men då måste du även kunna argumentera för vad som är okej och vad som inte är det och någonstans så dras det en gräns - vilket är den gräns jag försöker finna.

Skrivet av eFoppa:

Skillnaden för mig är att hade detta inträffat i Kurva 1 där Verstappen kom klart bakifrån så hade det absolut varit en divebomb men det sker i kurva 2, när Ham vet att han har Ver på insidan.

Jag säger inte att det är Lewis fel. Jag tycker det är en racing incident först och främst. Sen är det inte första gången Lewis får för sig att stänga någon på insidan. Max borde vart smartare. Jag tror inte ha hade inte försökt så på Latifi eller Stroll, och han borde inte ha gjort det på Hamilton.

Det där med kurva 1 vs kurva 2 köper jag inte för fem öre. Det betyder alltså att eftersom Hamilton nu visste att Verstappen kommer på insidan, så ska han, även om han är först in i kurvan och borde ha rätt att välja spår, släppa hela kurvan till Verstappen, eftersom det nu inte längre är en dive-bomb?

Framförallt så är det en ganska vag och ospecifik definition som är ganska svår att upprätthålla.

Hade Verstappen istället tydligt försökt backa ur, men ändå slagit i säg Hamiltons backdäck, så hade jag varit benägen att kalla det en race-incident, då en kollision sannolikt hade undvikits om Hamilton gav Verstappen mer utrymme. Men vad Verstappen gjorde var ju en full send på insidan - enligt "move over or crash"-manér - rakt in i sidan på Lewis, det fanns inte en tillstymmelse till tendens att backa ur situationen. De erkände ju Verstappen till och med efteråt.

Men vad tur då att Verstappen aldrig fått för sig att stänga, eller för den delen dive-bomba tidigare då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Om Max aktivt sabbar för sin teamkamrat för en sån liten "gammal" grej för placering på ett kval. Fy fan alltså.
Jag var inte direkt nåt fan av Max förut men han verkar ju vara ett riktigt as.
Hade jag vart Checo så hade jag gått fullständigt i taket med tanke på hur många gånger han fått sabba sitt eget race för att hjälpa Max. Nästa gång Max ville ha nån typ av hjälp hade jag bara svarat med ett "Go F yourself" och kört vidare.
Det går ju dessutom ganska stora rykten om att Red Bull har "utvecklat" bilen i år 100% för Verstappens körstil, vilket har gjort den mycket sämre för hur Checo kör.

Jag är 100% team Checo nästa år.

Roligaste konversationen i helgen var absolut Ocons race engineer. "I do NOT want you fighting Fernando! Is that clear?"
Underbart

Fundera på det där ett par tre gånger.

Vem är världsmästare och vem har dominerat i RB-bilen ute på banan, sedan Ricciardo lämnade stallet? Det börjar på V och slutar på n. No contest.

Ska RB-stallet komma upp med ett mellanting i sin utveckling som fungerar halvt dåligt för de båda förarna, vilket troligen sinkar utgången i mästerskapet? Köp en färdigbyggd och tråkig Volvo, men Svensson-stilen fungerar inte inom racing där tuffa beslut måste tas och inriktningar måste ges relativt tidigt. Resurserna är inte oändliga som under det tidiga 2000-talet.

Vore Perez en absolut utmanare till Max, så skulle Perez bära på mer vikt i utvecklingen. Men han är inte i nivå med Verstappen. Jag ger alltså väldigt lite sympatiflöjt åt Perez vad gäller bilens utveckling, att den går åt Verstappens riktning.