Permalänk
Medlem

Raspberry pi helt död

Mina två Rasberry pi är helt döda.
Även minneskorten och ett USB minne gick samma väg samtidigt med det ena kortet.
Nu till frågan, kan det vara nätdelen, en nätdel som köps för Raspberry pi.
Är en laddare som ger 5 volt och 2,5A.

Koppla mitt oscilloskop nätdelen.
https://1drv.ms/u/s!Av0RY92k_VXMgaNhyjy7ltvrfuBtEg?e=fBupbY

Komplement.
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BertR:

Mina två Rasberry pi är helt döda.
Även minneskorten och ett USB minne gick samma väg samtidigt med det ena kortet.
Nu till frågan, kan det vara nätdelen, en nätdel som köps för Raspberry pi.
Är en laddare som ger 5 volt och 2,5A.

Koppla mitt oscilloskop nätdelen.
https://1drv.ms/u/s!Av0RY92k_VXMgaNhyjy7ltvrfuBtEg?e=fBupbY

Enligt bilden så mäter det 0 V och har du mätt rätt så är det uppenbarligen så att nätdelen inte fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Enligt bilden så mäter det 0 V och har du mätt rätt så är det uppenbarligen så att nätdelen inte fungerar.

Mäter bara ripplet AC. Är lite över 500 mV.
Fått förklaringen av en vän att en laddare kan skicka dessa pulser för att pigga upp batteriet när det ska laddas.
Spänningen är 5 volt.
Frågan är, kan dessa förstöra Rasberryn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BertR:

Mäter bara ripplet AC. Är lite över 500 mV.
Fått förklaringen av en vän att en laddare kan skicka dessa pulser för att pigga upp batteriet när det ska laddas.
Spänningen är 5 volt.
Frågan är, kan dessa förstöra Rasberryn?

Det som brukar kallas USB/telefon-laddare är egentligen inte batteriladdare, de är bara små 5v nätaggregat. Pulserna som din kompis pratar om hör till riktiga batteriladdare.

Angående dina raspberry pi så kan det vara så att endast säkringarna gått, och dessa börjar fungera igen efter ett tag https://en.wikipedia.org/wiki/Resettable_fuse. Har haft raspberry pis som verkad döda som jag sen testat några månader senare och de funkar igen.

Permalänk
Medlem

polyswitch-säkring bygger på värme och när de blir svala igen så är dessa tillbaka till sin normala läge igen - man behöver inte vänta speciellt lång tid innan de är återställda om (över) lasten är borta - dock behöver man koppla bort förbrukningen helt då det annars ger underhållsvärme och håller polyswitchen varm även vid mycket lägre strömförbrukning än vid normalläget med högre ström när den är kall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Det som brukar kallas USB/telefon-laddare är egentligen inte batteriladdare, de är bara små 5v nätaggregat. Pulserna som din kompis pratar om hör till riktiga batteriladdare.

Angående dina raspberry pi så kan det vara så att endast säkringarna gått, och dessa börjar fungera igen efter ett tag https://en.wikipedia.org/wiki/Resettable_fuse. Har haft raspberry pis som verkad döda som jag sen testat några månader senare och de funkar igen.

Kan du då förklara dessa pulser som laddaren ger med regelbundna signaler.
Om det ändå var så att det var en säkring.
Korten är testade efteråt och varför gick minneskorten sönder plus en USB minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

polyswitch-säkring bygger på värme och när de blir svala igen så är dessa tillbaka till sin normala läge igen - man behöver inte vänta speciellt lång tid innan de är återställda om (över) lasten är borta - dock behöver man koppla bort förbrukningen helt då det annars ger underhållsvärme och håller polyswitchen varm även vid mycket lägre strömförbrukning än vid normalläget med högre ström när den är kall.

Jag kan inte förklara varför men en 3B var död när jag testade den några dagar efter att jag upptäckte att den inte var igång, men efter någon månad eller mer så gick den igång och jag har fortfarande kvar den.

Skrivet av BertR:

Kan du då förklara dessa pulser som laddaren ger med regelbundna signaler.
Om det ändå var så att det var en säkring.
Korten är testade efteråt och varför gick minneskorten sönder plus en USB minne.

Dålig filtrering av switch mode power supply kanske, transienter från andra saker kopplade till elnätet, dålig kvalitet, kan vara mycket. Att mäta med eller utan last kan också påverka.

Permalänk
Medlem

Dom är döda så funderar inte mer, tack för tipsen, nu soprna med allt.