Permalänk
Medlem

Onedrive

Goddagens.
Tänkte jag vänder mig till forumet här då det finns många kunnig personer som vet hur man gör 😊

Köpte en ny stationär dator till mina föräldrar då det var dags att köpa en ny med win 11 home bara som surf dator.
Koppla in allt och den börjar installera allt.
Kommer då sedan till att man MÅSTE fylla i en epost adress jag fyller i min mors epostadress sedan efter det kommer det upp Onedrive och likaså där MÅSTE det tryckas i ok/fortsätt fanns inga andra alternativ.
Datorn är igång allt funkar.
Nu till problemet.
Min mor har en laptop också som jobb dator.
Den mejladressen som fylldes i i den nya stationära är samma mejladress som i hennes jobb dator.
Detta resulterade i att nu är både laptopen och den nya stationära datorn ihop synkade med varandra genom Onedrive.
Hennes Onedrive blev full.
Rensade då allt som hade hamnat i Onedrive och allt blev bra igen. Men sen såg jag att den nya datorn började ladda ner allt till Onedrive igen som jag nyss raderade.
Det jag undrar är hur får man bort Onedrive från den nya datorn?
Antar att mejladressen skall bytas då den mejladressen är kopplad till hennes Onedrive.
vill inte ha Onedrive på den nya datorn den har inget med laptopen att göra så att säga den är ingen jobbdator.
Hur går man tillväga för att stänga/tabort den ena Onedrive från den datorn så att den enbart finns på hennes laptop?

Tacksam för svar 😊
Mvh

Visa signatur

i7 6700K | be quiet! Pure Rock | Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 | HyperX Fury Black DDR4 2133MHz CL14 32 GB | Evga GTX 1080 Classified | Corsair SSD 120GB | Seagate SSHD 4TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | ASUS ROG SWIFT PG278Q G-Sync 144hz | Fractal Design Define R5 Black | HyperX Cloud 2 | Corsair Gaming Strafe RGB MX Silent| Arozzi Torretta Gaming Chair Black | Windows 10 Pro x64 | Laptop Acer Aspire E5-771G | PS4 |

Permalänk
Avstängd

Det är lite lurigt när man blandar ihop privata konton och företagskonton. Normalt ska det ändå bli två separata konton, vilket nog är vad som skett här ändå, men OneDrive verkar ha fått för sig att synka allt från jobbkontot till det privata med samma mail. Den enklaste lösningen är att separera det privata och det som hör till jobbet, har hon inte en privat epost så skaffa en, förslagsvis en från MS, och återställ datorn (eller ta bort kontot du skapade) och kör med det nya kontot istället. Alternativet är ju att få OneDrive att fatta att det är två olika konton och att allt inte ska synkas mellan dem, men det är inte säkert att det är så lätt.

Permalänk
Medlem

Har hon inte användning för Onedrive i den nya datorn så kan man ju logga ut det på den datorn och ställa in så att det inte startar med Windows, sen borde man kunna plocka bort det inne på konton i dator, dvs själva Onedrive kopplingen borde man kunna ta bort.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Ok ja skaffa en mejl till och kanske till och med återställa datorn kanske är de bästa och fylla i en annan epostadress.
Med att ändra konto/ta bort konto vet ej hur man gör de dock.
Så att inte jobb grejer försvinner tänker jag.
Men de kanske de inte gör sålänge man tar bort/ändrar de på den nya datorn och inte jobb datorn?

Ska man komma ihåg hur man återställer en dator med de har jag inte gjort på många år 😅 man behöver ej ha någon windows backup då va?
Men om man återställer den nya datorn det är inte så att laptopens Onedrive blir påverkad då så något försvinner eller liknande?

Visa signatur

i7 6700K | be quiet! Pure Rock | Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 | HyperX Fury Black DDR4 2133MHz CL14 32 GB | Evga GTX 1080 Classified | Corsair SSD 120GB | Seagate SSHD 4TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | ASUS ROG SWIFT PG278Q G-Sync 144hz | Fractal Design Define R5 Black | HyperX Cloud 2 | Corsair Gaming Strafe RGB MX Silent| Arozzi Torretta Gaming Chair Black | Windows 10 Pro x64 | Laptop Acer Aspire E5-771G | PS4 |