Permalänk
Medlem

Ubuntu hittar inte hdd/ssd

Hej!

Jag kommer till Ubuntu frågan längre ner.

Jag har en Asus laptop från 2019. Av anledning så ska den rensas från allt och nytt Win ska installeras.
Laptopen har 1st HDD (1TB) och 1 SSD nvme (256GB).
Väl vid Windows installationen där man ska välja partition så finns inte SSDn, bara HDDn syns.
I bios så hittar jag både HDDn och SSDn, allt ser korrekt ut och båda diskarna funkar och syns i det Windows som är installerat men som ska rensas bort.

Så då läste jag mig fram att en killa körde Linux via USB och formaterade diskarna där för att få allt att synas korrekt i en Windows installation.

Nu kör jag Ubuntu (try out) via ett USB. Klickar mig in till Disks, men där syns bara HDDn och USBt, ingen SSD.
Har kört kommando som:
sudo parted -l
ingen SSD

Har någon tips på hur jag kan hitta SSDn i Ubuntu, eller hur jag kan hitta den överhuvudtaget?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Pröva gparted.
sudo apt install gparted
sedan kör du sudo gparted
Gparted är rätt så självförklarande. Du väljer disk uppe i högra hörnan i programmet.
Klicka på visa i programmet och bocka i "enhetsinformation" så får du upp info om disken på vänstra sidan.
Finns inte disken där så gissar jag att den kanske är trasig.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Tack!

Det jag får fram uppe i högra rullistan är hddn på 1 TB samt usbminnet. Men ingen 256GB ssd.
Jag tror verkligen inte den är trasig (kan ju så klart inte vara säker) då nuvarande windows körs på den och att den syns i bios.

Allt funkade innan jag drog igång med detta.

Permalänk
Medlem

Jag körde kommandot:

ls /dev/disk/by-id

Och fick fram:

ata-ST1000LM035-1RK172_WGS3F561 usb-General_UDisk-0:0-part1
usb-General_UDisk-0:0 wwn-0x5000c500beb93da8

Vad säger detta mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av patander:

Vad säger detta mig?

Att varken windows eller linux verkar känna av disken. Låter som att du behöver göra något sånt här: https://www.asus.com/support/FAQ/1044458/

Permalänk
Medlem

Haha, asså mitt IT-liv när det gäller att hjälpa andra^^

Kamouflage, tack! Jag har gjort exakt som guiden säger. Dubbelkollat samt trippelkollat och gjort det två gånger. Men när jag väl väljer mappen där drivrutinen ligger så får jag svaret: Det gick inte att hitta några signerade enhetsdrivrutiner....

Windows hittar ssdn och den fungerar för det windows som körs i dagsläget körs på ssdn. Väldigt märkligt allt detta.

Permalänk
Medlem

FYI

I bios under Advanced så fanns det bl.a. två rader:
SATA Config
NVMe Config

OBS! Det fanns inget val om VMD som andra guider har hänvisat till.

Under NVMe Config så fanns inga val som om det inte finns någon SSD.
Under SATA Config var något "standard option INTEL bla bla" förvalt. Detta ändrade jag till AHCI.
Sen gick jag in på BOOT menue och tog disable på valet att den skulle boota från SSDn. Det finns nu alltså inget BOOT val alls, helt tomt.

Testade att köra Windows installationen. OCH DÄR FANNS SSDn!
Testade att köra Ubuntu och kollade i Disks. OCH DÄR FANNS SSDn!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av patander:

FYI

I bios under Advanced så fanns det bl.a. två rader:
SATA Config
NVMe Config

OBS! Det fanns inget val om VMD som andra guider har hänvisat till.

Under NVMe Config så fanns inga val som om det inte finns någon SSD.
Under SATA Config var något "standard option INTEL bla bla" förvalt. Detta ändrade jag till AHCI.
Sen gick jag in på BOOT menue och tog disable på valet att den skulle boota från SSDn. Det finns nu alltså inget BOOT val alls, helt tomt.

Testade att köra Windows installationen. OCH DÄR FANNS SSDn!
Testade att köra Ubuntu och kollade i Disks. OCH DÄR FANNS SSDn!

Är det en nvme disk så kör den som nvme, ahci klarar max 560MB/.

Använd nvme-cli för ändamålet.

nvme-2.2.1 usage: nvme <command> [<device>] [<args>] The '<device>' may be either an NVMe character device (ex: /dev/nvme0), an nvme block device (ex: /dev/nvme0n1), or a mctp address in the form mctp:<net>,<eid>[:ctrl-id] The following are all implemented sub-commands: list List all NVMe devices and namespaces on machine list-subsys List nvme subsystems id-ctrl Send NVMe Identify Controller id-ns Send NVMe Identify Namespace, display structure id-ns-granularity Send NVMe Identify Namespace Granularity List, display structure id-ns-lba-format Send NVMe Identify Namespace for the specified LBA Format index, display structure list-ns Send NVMe Identify List, display structure list-ctrl Send NVMe Identify Controller List, display structure nvm-id-ctrl Send NVMe Identify Controller NVM Command Set, display structure nvm-id-ns Send NVMe Identify Namespace NVM Command Set, display structure nvm-id-ns-lba-format Send NVMe Identify Namespace NVM Command Set for the specified LBA Format index, display structure primary-ctrl-caps Send NVMe Identify Primary Controller Capabilities list-secondary List Secondary Controllers associated with a Primary Controller cmdset-ind-id-ns I/O Command Set Independent Identify Namespace ns-descs Send NVMe Namespace Descriptor List, display structure id-nvmset Send NVMe Identify NVM Set List, display structure id-uuid Send NVMe Identify UUID List, display structure id-iocs Send NVMe Identify I/O Command Set, display structure id-domain Send NVMe Identify Domain List, display structure list-endgrp Send NVMe Identify Endurance Group List, display structure create-ns Creates a namespace with the provided parameters delete-ns Deletes a namespace from the controller attach-ns Attaches a namespace to requested controller(s) detach-ns Detaches a namespace from requested controller(s) get-ns-id Retrieve the namespace ID of opened block device get-log Generic NVMe get log, returns log in raw format telemetry-log Retrieve FW Telemetry log write to file fw-log Retrieve FW Log, show it changed-ns-list-log Retrieve Changed Namespace List, show it smart-log Retrieve SMART Log, show it ana-log Retrieve ANA Log, show it error-log Retrieve Error Log, show it effects-log Retrieve Command Effects Log, show it endurance-log Retrieve Endurance Group Log, show it predictable-lat-log Retrieve Predictable Latency per Nvmset Log, show it pred-lat-event-agg-log Retrieve Predictable Latency Event Aggregate Log, show it persistent-event-log Retrieve Presistent Event Log, show it endurance-event-agg-log Retrieve Endurance Group Event Aggregate Log, show it lba-status-log Retrieve LBA Status Information Log, show it resv-notif-log Retrieve Reservation Notification Log, show it boot-part-log Retrieve Boot Partition Log, show it get-feature Get feature and show the resulting value device-self-test Perform the necessary tests to observe the performance self-test-log Retrieve the SELF-TEST Log, show it supported-log-pages Retrieve the Supported Log pages details, show it fid-support-effects-log Retrieve FID Support and Effects log and show it mi-cmd-support-effects-log Retrieve MI Command Support and Effects log and show it media-unit-stat-log Retrieve the configuration and wear of media units, show it supported-cap-config-log Retrieve the list of Supported Capacity Configuration Descriptors set-feature Set a feature and show the resulting value set-property Set a property and show the resulting value get-property Get a property and show the resulting value format Format namespace with new block format fw-commit Verify and commit firmware to a specific slot (fw-activate in old version < 1.2) fw-download Download new firmware admin-passthru Submit an arbitrary admin command, return results io-passthru Submit an arbitrary IO command, return results security-send Submit a Security Send command, return results security-recv Submit a Security Receive command, return results get-lba-status Submit a Get LBA Status command, return results capacity-mgmt Submit Capacity Management Command, return results resv-acquire Submit a Reservation Acquire, return results resv-register Submit a Reservation Register, return results resv-release Submit a Reservation Release, return results resv-report Submit a Reservation Report, return results dsm Submit a Data Set Management command, return results copy Submit a Simple Copy command, return results flush Submit a Flush command, return results compare Submit a Compare command, return results read Submit a read command, return results write Submit a write command, return results write-zeroes Submit a write zeroes command, return results write-uncor Submit a write uncorrectable command, return results verify Submit a verify command, return results sanitize Submit a sanitize command sanitize-log Retrieve sanitize log, show it reset Resets the controller subsystem-reset Resets the subsystem ns-rescan Rescans the NVME namespaces show-regs Shows the controller registers or properties. Requires character device discover Discover NVMeoF subsystems connect-all Discover and Connect to NVMeoF subsystems connect Connect to NVMeoF subsystem disconnect Disconnect from NVMeoF subsystem disconnect-all Disconnect from all connected NVMeoF subsystems config Configuration of NVMeoF subsystems gen-hostnqn Generate NVMeoF host NQN show-hostnqn Show NVMeoF host NQN gen-dhchap-key Generate NVMeoF DH-HMAC-CHAP host key check-dhchap-key Validate NVMeoF DH-HMAC-CHAP host key gen-tls-key Generate NVMeoF TLS PSK check-tls-key Validate NVMeoF TLS PSK dir-receive Submit a Directive Receive command, return results dir-send Submit a Directive Send command, return results virt-mgmt Manage Flexible Resources between Primary and Secondary Controller rpmb Replay Protection Memory Block commands lockdown Submit a Lockdown command,return result dim Send Discovery Information Management command to a Discovery Controller show-topology Show the topology version Shows the program version help Display this help See 'nvme help <command>' for more information on a specific command The following are all installed plugin extensions: amzn Amazon vendor specific extensions dell DELL vendor specific extensions dera Dera vendor specific extensions huawei Huawei vendor specific extensions intel Intel vendor specific extensions innogrit innogrit vendor specific extensions memblaze Memblaze vendor specific extensions micron Micron vendor specific extensions netapp NetApp vendor specific extensions nvidia NVIDIA vendor specific extensions sfx ScaleFlux vendor specific extensions seagate Seagate vendor specific extensions shannon Shannon vendor specific extensions solidigm Solidigm vendor specific extensions toshiba Toshiba NVME plugin transcend Transcend vendor specific extensions virtium Virtium vendor specific extensions wdc Western Digital vendor specific extensions ymtc Ymtc vendor specific extensions zns Zoned Namespace Command Set ocp OCP cloud SSD extensions

Intel optane stöds inte i linux så det måste vara OFF annars kommer inte disken att hittas.

awk '/nvme/ {print $2}' /proc/devices || apt install nvme-cli -qyy

Du kommer dock att behöva installera om skulle jag tro om du kört den som ahci nu men är lite osäker på det, men om du precis installerat om så är det väl bättre att köra den som den är tänkt att köras så installera om genom att stänga av intel optane och raid i bios så löser du säkert problemet.

Node Generic SN Model Namespace Usage Format FW Rev --------------------- --------------------- -------------------- ---------------------------------------- --------- -------------------------- ---------------- -------- /dev/nvme0n1 ng0n1 806PC71Cxxxx KBG40ZNV256G KIOXIA 1 256.06 GB / 256.06 GB 512 B + 0 B HP00AE00

Exempel på hur det kan se ut.

nvme list-subsys nvme-subsys0 - NQN=nqn.2018-06.com.toshiba-memory:KBG40ZNV256G KIOXIA:806PC71Cxxxx \ +- nvme0 pcie 0000:01:00.0 live

Använd fwupmgr för att ha koll på firmware/hårdvara:

fwupdmgr refresh Updating lvfs Downloading… [***************************************] Downloading… [***************************************] Successfully downloaded new metadata: 0 local devices supported

Kolla om det finns firmware upgrade:

fwupdmgr get-updates

fwupdmgr get-devices --show-all-devices HP HP EliteDesk 800 G5 Desktop Mini │ ├─CoffeeLake-S GT2 [UHD Graphics 630]: │ Device ID: 5792b48846ce271fab11c4a545-xxxxxxxx │ Vendor: Intel Corporation (PCI:0x8086) │ GUIDs: 36d6f0eb-c9e4-50ce-a5ae-xxxxxxxx ← PCI\VEN_8086&DEV_3E92 │ d0bb01f3-37ce-5de6-8fa8-xxxxxxxx ← PCI\VEN_8086&DEV_3E92&REV_00 │ 31eb033b-3446-545f-9550-xxxxxxxx ← PCI\VEN_8086&DEV_3E92&SUBSYS_103C8595 │ af63d5c8-aaef-5d34-9354-xxxxxxxx← PCI\VEN_8086&DEV_3E92&SUBSYS_103C8595&REV_00 │ Device Flags: • Internal device │ • Cryptographic hash verification is available │ └─Core™ i5-9500T CPU @ 2.20GHz: Device ID: xxxxxxxx Vendor: Intel GUIDs: b9a2dd81-159e-5537-a7db-xxxxxxxx ← cpu 30249f37-d140-5d3e-9319-xxxxxxxx ← CPUID\PRO_0&FAM_06 809a0b93-8a12-5338-a571-xxxxxxxx← CPUID\PRO_0&FAM_06&MOD_9E 72ec2ff3-49ff-5ec2-bdbb-xxxxxxxx ← CPUID\PRO_0&FAM_06&MOD_9E&STP_A Device Flags: • Internal device ........nvme_etc etc etc.........

Exempel för smnart-log

nvme smart-log /dev/nvme0n1 Smart Log for NVME device:nvme0n1 namespace-id:ffffffff critical_warning : 0 temperature : 42°C (315 Kelvin) available_spare : 100% available_spare_threshold : 5% percentage_used : 17% endurance group critical warning summary: 0 data_units_read : 21571107 data_units_written : 38234971 host_read_commands : 191981767 host_write_commands : 834846656 controller_busy_time : 2787 power_cycles : 1057 power_on_hours : 11563 unsafe_shutdowns : 197 media_errors : 0 num_err_log_entries : 0 Warning Temperature Time : 0 Critical Composite Temperature Time : 0 Temperature Sensor 1 : 42°C (315 Kelvin) Thermal Management T1 Trans Count : 0 Thermal Management T2 Trans Count : 0 Thermal Management T1 Total Time : 0 Thermal Management T2 Total Time : 0

Kör du som ahci så använder du ju en begränsad del av den disk du har vilket jag personligen hade viljat ändra till att få full kapacitet såklart därför visar jag detta så du ser att det finns fördelar med att köra nvme som just nvme.

Angående boot så måste du installera om grub antagligen med:

grub-install --efi-directory=/boot

Men ubuntu gör detta automatiskt skulle jag tro genom att köra: update2-grub men det sköter installationen av sig själv vid en ominstallation så stäng av optane och ev. raid så skall du se att det kommer gå bättre med största sannolikhet.

Du kan testa läs hastigheten med hdparm te.x i ahci läge:

hdparm -tT /dev/sda (ändra sda till disken som används)

Jämför sedan det resultatet när du har nvme0n1 istället så kommer du se skillnaden jag menar på jag tror du skulle vilja få ut av din hårdvara såklart.

"det funkar ju nu iaf" .. Är inte alltid en bra lösning men nu vet du att du kan få ut mer av den i alla fall, det var syftet med detta inlägget så du inte går på 25% av prestandan när du kan få ut 100% av disken.

Angående efibootmgr, så kan du lista detta med nedan men det är kanske inget att börja med nu i detta stadiet så om du har möjlighet försök lägga trill det manuellt i bios/uefi om du har den möjligheten OM inte ubuntu skulle göra det själv när du kör disken som nvme nästa gång:

/home/w $ efibootmgr BootCurrent: 0000 Timeout: 0 seconds BootOrder: 0003,0001 Boot0000* \EFI\gnu\gentoo\grubx64.efi PciRoot(0x0)/Pci(0x1b,0x0)/Pci(0x0,0x0)/NVMe(0x1,8C-E3-8E-04-00-XX-XX-XX)/HD(2,GPT,4a864437-40c8-472e-8499-1xxxxx)/File(\EFI\gnu\gentoo\grubx64.efi)0000000049535048 Boot0001* KBG40ZNV256G KIOXIA-806PC71xxxxx PciRoot(0x0)/Pci(0x1b,0x0)/Pci(0x0,0x0)/NVMe(0x1,8C-E3-8E-04-XX-XX-XX-CF)4eac0881119f594d850ee21a522c59b210xxxxxxxxxx0x Boot0005* Hard Drive PciRoot(0x0)/Pci(0x17,0x0)/Sata(512,32768,0)4eac0881119f594d850ee2xxxxxxxxx Boot0006* Windows Boot Manager HD(2,GPT,6c66062f-92bc-4689-a6c9-f6fc771f75d6,0xe1800,0x32000)/File(\EFI\Microsoft\Boot\bootmgfw.efi)57494e444f5753000100000088000000780000004200430044004f0042004a004500430054003d007b00390064006500610038003600320063002d0035006300640064002d0034006500370030002d0061006300630031002d006600330032006200330034003400640034003700390035007d00000033000100000010000000040000007fff0400

Det är stor skillnad på "ssd" och "ssd" numera, det är rätt rörigt tycker jag själv men förhoppningsvis vet du lite mer efter detta inlägget i alla fall om nvme+linux+efibootmgr.

// wuseman

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Är det en nvme disk så kör den som nvme, ahci klarar max 560MB/.

NVMe och AHCI är olika protokoll, man kan inte köra en NVMe SSD via AHCI eller omvänt. AHCI har för övrigt inte en gräns på ca 560 MB/s, det är SATA som har det. SATA SSDer kör dock alltid AHCI medan PCIe SSDer nästan alltid kör NVMe (några av de tidigaste PCIe SSDerna körde AHCI innan NVMe introducerades).

Att ändra inställningen från Intel RAID till AHCI stänger alltså bara av RAID-funktionen, det tvingar inte alla SSDer att prata AHCI eftersom NVMe SSDerna inte skulle fungera då. Det är bara en rätt dum meny-design med andra ord.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

NVMe och AHCI är olika protokoll, man kan inte köra en NVMe SSD via AHCI eller omvänt. AHCI har för övrigt inte en gräns på ca 560 MB/s, det är SATA som har det. SATA SSDer kör dock alltid AHCI medan PCIe SSDer nästan alltid kör NVMe (några av de tidigaste PCIe SSDerna körde AHCI innan NVMe introducerades).

Att ändra inställningen från Intel RAID till AHCI stänger alltså bara av RAID-funktionen, det tvingar inte alla SSDer att prata AHCI eftersom NVMe SSDerna inte skulle fungera då. Det är bara en rätt dum meny-design med andra ord.

Ja just det, helt korrekt jag läste av nedan och tog fel på ahci/sata. Men ja verkligen, det är ganska rörigt tycker jag själv speciellt när inte Linux har stöd för alla dessa funktioner heller som Windows har.

Citat:

[ 2.506871] ahci 0000:00:17.0: AHCI 0001.0301 32 slots 1 ports 6 Gbps 0x2 impl SATA mode

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Som sagt, det har redan löst sig. Se mitt svar ovan
Tack för allt engagemang!

Permalänk
Medlem
Skrivet av patander:

Som sagt, det har redan löst sig. Se mitt svar ovan
Tack för allt engagemang!

Jo jag vet. Tänkte bara det kunde vara förklaringen till att disken hittades under SATA-menyn i BIOS då det finns SATA-diskar med M.2 anslutning. Själv är jag sådan som vill veta orsaken till varför något fungerar för att kunna förstå problemet nästa gång det händer.

Permalänk
Medlem

Det är 1st SSD M.2 NVMe disk och 1st HDD SATA disk.