Hur kan priset skilja sig så mycket?

Permalänk
Medlem

Hur kan priset skilja sig så mycket?

Hur kommer det sig att priset på Windows 11 skiljer sig så otroligt mycket mellan olika återförsäljare?

På Inet kostar till exempel Windows 11 Pro 2690kr och samtidigt kan jag hitta vad jag förstår är samma licens på CDON för ynka 399kr, vad är det jag missar här förutom att ena är en nyckel medan den andra levereras på ett USB minne? Jag menar minnet är ju inte direkt värt 2k.

Cdon: https://cdon.se/hemelektronik/microsoft-windows-11-pro-retail...
Inet: https://www.inet.se/produkt/9123574/windows-11-pro-svensk-usb

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag undrar är för att jag håller på att bygga en ny dator och behöver då ett operativsystem så snart jag är klar.

Permalänk
Medlem

Winlicenser säljs för runt 10-15usd överallt, lägg absolut inte mer.

Permalänk
Medlem

Köpte min nyckel på difmark.com tror det gick på 40kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallas86:

Hur kommer det sig att priset på Windows 11 skiljer sig så otroligt mycket mellan olika återförsäljare?

På Inet kostar till exempel Windows 11 Pro 2690kr och samtidigt kan jag hitta vad jag förstår är samma licens på CDON för ynka 399kr, vad är det jag missar här förutom att ena är en nyckel medan den andra levereras på ett USB minne? Jag menar minnet är ju inte direkt värt 2k.

Cdon: https://cdon.se/hemelektronik/microsoft-windows-11-pro-retail...
Inet: https://www.inet.se/produkt/9123574/windows-11-pro-svensk-usb

Att det ena bara är en digital produktnyckel och licens innebär ju att där finns det inga kostnader för tillverkning, transport, eller lagerhållning.
Förklarar ju inte hela prisskillnaden men antagligen en hel del av den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallas86:

Hur kommer det sig att priset på Windows 11 skiljer sig så otroligt mycket mellan olika återförsäljare?

På Inet kostar till exempel Windows 11 Pro 2690kr och samtidigt kan jag hitta vad jag förstår är samma licens på CDON för ynka 399kr, vad är det jag missar här förutom att ena är en nyckel medan den andra levereras på ett USB minne? Jag menar minnet är ju inte direkt värt 2k.

Cdon: https://cdon.se/hemelektronik/microsoft-windows-11-pro-retail...
Inet: https://www.inet.se/produkt/9123574/windows-11-pro-svensk-usb

Det är ju inte Cdon som säljer den själv utan en återförsäljare av nycklar som typ G2A och liknande. Anledningen till att dem kan sälja så billigt är att de köper billiga nycklar från typ Turkiet eller argentina och säljer vidare till oss. Sen kan det också vara stulna kreditkort och skit bakom men det är absolut inte givet utan alltid så

Permalänk
Moderator
Moderator

CDON är numera ett "marketplace" som låter mer eller mindre seriösa aktörer annonsera.
Licenserna som säljs mycket billigare än den på Inet är inte "vanliga", de kan mycket väl fungera men det är lite sketchy kring ursprunget.

I just länkade fallet på CDON (Programvara.se) så är det väl rätt högt pris för att vara den typen av nyckel.
Edit: Som några nämnde ovan så går det förmodligen att hitta samma typ av nycklar för mindre än halva det priset.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Avstängd

Billiga licenser är i allmänhet "överblivna" volymlicenser från företag och liknande. Har man säg åttio anställda så kanske det är billigare att teckna ett paket med hundra licenser än ett för femtio och tre för tio exempelvis, och då har man ju tjugo kvar. De får inte sälja dessa vidare, men kontrollen är ju inte så omfattande direkt. Jag antar också att det inte är företagen som säljer dessa vidare egentligen utan snarare en individ som jobbar där som ser alla dessa licenser som inte används. En annan källa är ju medföljande licenser till företagsdatorer. Varje gång jag får en ny dator i jobbet så får jag med ett USB-minne med Windows från Dell, Lenovo eller vilka det nu är som bygger datorn, men mitt företag betalar ju för mina licenser så denna används inte. Nyckeln "ligger i BIOS" och inte på stickan men likväl är det ju en nyckel som valideras som giltig, även om den borde vara låst till datorer från den tillverkaren och så.

Licenser köpta med stulna kreditkort och så finns förstås också, men vinstpotentialen där jämfört med att köpa andra saker för dessa stulna kort är inte så hög, så det är sannolikt inte så värst vanligt.

Permalänk
Medlem

Det finns med andra ord ingen som helst anledning för mig att betala över 2000kr för en windows licens då jag kan får "samma" licens för ca 200kr? Eller tänker jag fel, finns det någon bra anledning till att betala över 10 gånger mer på t.ex Inet?

Tack för alla svar!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Dallas86:

Det finns med andra ord ingen som helst anledning för mig att betala över 2000kr för en windows licens då jag kan får "samma" licens för ca 200kr? Eller tänker jag fel, finns det någon bra anledning till att betala över 10 gånger mer på t.ex Inet?

Tack för alla svar!

Vill du betala för en volymlicens som säljs till flera personer men inte får säljas och riskera att den svartlistas närsom av MS så varsågod.

Permalänk
Medlem

Har köpt flera sådana där billiga nycklar och inte haft problem. Upptäckte till och med att man kunde använda en för flera datorer. MS har inte gjort något för att stoppa det. Verkar som de ser mellan fingrarna annars hade de nog gjort mer. YouTubers har även kontaktat dem och frågat och de svarar att om nyckeln fungerar så är det ok.

Däremot köpte jag en ”riktig” Windows 11 nyckel för 1390kr till mitt nya bygge på inet nu eftersom de har gratis byggnation just nu så köpte till Windows så de även kan installera det. Hade betalt 200kr mer för retail istället för OEM men det stod att de bara installerade OEM så blev en sådan.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Avstängd

Råkade på en office som inte fungerade och behövde installeras. Den hade en sådan här "tveksam" nyckel och ville inte aktiveras.
Tänkte att det var ett perfekt tillfälle att testa supporten och det var inga problem alls. De såg att det var en pro plus office 2021 och aktiverade den manuellt till mig utan knussel.
Så även support fungerar med dessa licenser.

Det riktigt fina är att man kan köpa en 50-pack rds user/device cal för cirka 800 skr. Där gör man ett kap.

Permalänk
Avstängd

MS bryr sig inte mycket om dessa "gråa" licenser då hela privatmarknaden för Windows-licenser utgör en väldigt liten del av deras intäkter. För Windows specifikt så tjänar de ju mest på företag med volymlicensavtal av olika slag, både företag som använder licenserna själva och de som bygger datorer och säljer till konsumenter eller andra företag. De som köper en egen licens och uppgraderar eller bygger egna datorer utgör en väldigt liten del, och hade de inte kunnat köpa en licens billigare än "retail" så hade den delen förstås varit bra mycket mindre. De hade istället vänt sig till piratkopior, eller ännu värre (ur MS synpunkt), installerat Linux. Sen är väl MS medvetna om att denna lilla grupp ändå driver mer köp än sina egna då de ofta utgör informell support och/eller rådgivning inför köp för deras familjer eller vänskapskretsar.