SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

I5 13600KF går väldigt varm

Hej!
Tänkte kolla om någon mer här har problem med värmen från 13600KF.

Kollat en del i denna tråden:
https://www.reddit.com/r/intel/comments/ycfqkk/i513600k_heat_...

Har testat att ändra bla CPU lite mode till 8 nu. Som standard (12) kunde jag inte ens starta ett spel innan den rusa upp i 90+ och snart så kom den någon core upp i 100g o spelet stängdes av. Att ha den på 8 gör att jag stannar vid 90g ungefär.
Kör XMP så minnerna körs i 3600mhz.

MEN det borde väl inte vara så här??! Visst jag kan har fått på kylan snett, har inte rivit ner o dubbelkollat detta än.
Tycker dock inte att det skall gå så här varmt med vattenkylning o allt helt standard (förutom XMP om man räknar med det då)
När jag bara sitter i Windows som nu ligger tempen på 33-38g.

Är det någon som ha några bra tips? Är det så att jag skall deaktivera något som genererar massor av värme som är meningslös eller är det fel på själva kylningen?
Tager gärna alla tips!

Setup:
Moderkort
MSI Pro Z690-A-DDR4
https://www.inet.se/produkt/1903602/msi-pro-z690-a-ddr4
CPU:
I5 13600KF
https://www.inet.se/produkt/5304909/intel-core-i5-13600kf-3-5...
Minne:
Corsair 32GB 3600mhz
https://www.inet.se/produkt/5302777/corsair-32gb-2x16gb-ddr4-...
Kylning:
EK Supremacy waterblock för 1366, med ny backplate.
360mm kyl med 3 fläktar på o väldigt välventilerat chassi.
Nytt vatten och jag håll på många timmar för att få ut all gammal skit (skruva isär cpu-kylaren osv) o sen även luften. Säkert någon luftbubbla kvar i radiatorn men bör inte göra så stor skillnad.
Ny pasta.

Permalänk

Har du senaste bios? Dubbelkolla kylaren

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Japp senaste BIOS. Jo bör göra det. Är rädd att jag inte har nog med ny pasta så drar mig lite för det innan jag har mer hemma.

Permalänk
Skrivet av AlphaD:

Japp senaste BIOS. Jo bör göra det. Är rädd att jag inte har nog med ny pasta så drar mig lite för det innan jag har mer hemma.

Är den färsk behövs inte mer pasta, se till att det ser ut som jämt tryck och att plast skyddet inte sitter kvar på kylaren

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Har du kollat att pumpen verkligen går?

Permalänk
Medlem

Tyckte jag drog jämnt men kan dubbelkolla om jag kan återanvända pastan.
Såg en bild på en 12:e gen cpu där någon glömt en plastbit. Jag såg aldrig någon på min cpu o kylaren är ju gammal så där satt inget sådant heller. Hade dock varit kul o höra om någon fått en plastfilm på 13:e gen cpu. (Men det kanske bara är kylare som har kommit med plastfilm?)

Pumpen gick när allt luftades o den vibrerar som vanligt. Skulle impellern sitta dåligt på axlen så är det ju jäkligt långsökt o krångligt att verifiera tänker jag.
Har jag riktigt otur så har det låssnat ännu mer glegg som satt sig i cpu kylaren men även det är tveksamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlphaD:

Tyckte jag drog jämnt men kan dubbelkolla om jag kan återanvända pastan.
Såg en bild på en 12:e gen cpu där någon glömt en plastbit. Jag såg aldrig någon på min cpu o kylaren är ju gammal så där satt inget sådant heller. Hade dock varit kul o höra om någon fått en plastfilm på 13:e gen cpu. (Men det kanske bara är kylare som har kommit med plastfilm?)

Pumpen gick när allt luftades o den vibrerar som vanligt. Skulle impellern sitta dåligt på axlen så är det ju jäkligt långsökt o krångligt att verifiera tänker jag.
Har jag riktigt otur så har det låssnat ännu mer glegg som satt sig i cpu kylaren men även det är tveksamt.

Där är aldrig plastfilm på cpu, det finns bara på vissa kylare.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk
Medlem

Låter som att antingen sitter blocket dåligt eller så har du nåt som stör flödet i blocket (luft, klegg, en elak liten demon, eller dylikt).

Permalänk
Medlem

Skall ta loss kylaren så fort jag får möjlighet o kolla.

Men ingen som har erfarenhet av cpu:n i sig och om den går varm för någon annan?

Permalänk
Skrivet av AlphaD:

Skall ta loss kylaren så fort jag får möjlighet o kolla.

Men ingen som har erfarenhet av cpu:n i sig och om den går varm för någon annan?

Sitter fläktarna rätt i chassit? Att de inte blåser luft mot varandra
13 serien går varmt men inte extremt varmt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kolla gärna hur kylpastan ligger emot cpu:n.
Lga 1700 cpu kan bli lätt skeva att de buktar ner i mitten och på så sätt försämrar värmeöverföringen mellan kylare och cpu.

Permalänk
Avstängd

Stäng av Multicore Enhancement eller vad nu MSIs heter. Min 13600K gick från 100c+ i Cinebench till <85c, ca 60c i spel.

Kanske heter Turbo Enhanced eller så.

Permalänk
Medlem

Stängt av enchanced turbo. (Blev lite bättre)
Kollat kylaren o allt ser bra ut.
När jag testar i Cinebench så går p-cores upp i 98-100g o den klockas ner till ca 4,7Ghz.
Fläktarna snurrar på som vanligt. Samma loop har använts i många år.

Någon som har mer idéer? Magkänslan säger att svaret finns i bios.
Alt köpt värdens sämsta kylpasta. Eller skräp som har fastnat i kylaren...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AlphaD:

Stängt av enchanced turbo. (Blev lite bättre)
Kollat kylaren o allt ser bra ut.
När jag testar i Cinebench så går p-cores upp i 98-100g o den klockas ner till ca 4,7Ghz.
Fläktarna snurrar på som vanligt. Samma loop har använts i många år.

Någon som har mer idéer? Magkänslan säger att svaret finns i bios.
Alt köpt värdens sämsta kylpasta. Eller skräp som har fastnat i kylaren...

Jag kör en D15S med bara en fläkt i ett Meshify 2C med 2 fläktar i fronten som kom med chassit och MX4 pasta på CPUn, gjorde 1 större prick i mitten och 4 små runtom.

Kör Cinebench Multi nu och får: 161-191w package power. Temperaturer: 80-85c

Om du kan se vad du har för package power kanske? Om bios låter cpun göra sitt så kanske den går över 200w

Om inte någonting fungerar så kan du alltid försöka undervolta med offset eller så, börja med -0.1 t.ex.

Permalänk
Medlem

Hmm, ja som jag ser det så har jag 140-150W o då ligger den på 98-100c.
Detta med CPU lite mode 7 som begränsar just hur många watt man kan använda (som jag fattar det) vilket också minskar tempen då.

Men med det sagt så kan ju du kyla ca 50W mer med en luftkylare vilket får mig att tro att något inte stämmer med kylningen här ändå.
Det kan mycket väl vara så att jag har för mycket kylpasta....

Kanske är ett annat ämne men använder ni AVX?

Edit: Testade att köra CPU lite mode 2 o den klarar nästan av att hålla 5.1Ghz. Med 24016 poäng i Cinebench R23 vilket är rätt nära vad det ska klara tror jag.
Men skall se om jag ska ta bort lite pasta, kanske kan göra lite skillnad.