Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Näst bäst. På LG i alla fall.

Peak brightness, "Inställning för högsta ljusstyrka" är den viktigaste inställningen (Av, låg, mellan, hög) eftersom detta styr beteende för hela panelen och hur ljusstark den ska bli. Effekten av OLED-ljusreglaget/Pixel etc. beror sedan på vad Peak Brightness-inställningen står på. Peak Brightness: High kommer riskerar även göra temporala halvtoner mer framträdande vilket en del kan uppfatta som "mer brus" eller "oroligare" bild. Plus att ljusnivåerna pendlar mycket mer. ABL är tydligare.

OLED-ljus: 100 med Peak brightness på OFF kan vara svagare i ljus än än OLED-ljus: 70, när peak brightness på HIGH.

Är man ute efter tittande i mörka rum mestadels och att köra verkligen safe nivåer:

SDR: Peak Brightness på off och håll OLED-ljus runt 50. Då lyser det sällan mer än 120–160 nits (räcker mer än väl för mysbelysning) och ABL är så gott som nedspelat i praktiken.

HDR: Peak brightness på off, low eller mid beroende på om du vill dämpa mot 400, 500 eller 600 nits. Men håll gärna OLED-ljus kvar så nära 100 som möjligt. Sänker man här kommer nämligen påverka EOTF och HDR-bilden kommer bli mörkare i sin toning också. För att tonemappingen ska fungera behöver reglaget vara på 100.

LG notoriska på att döpa om reglagen och flytta runt på sådant som energisparlägen och ljussensor till andra delar i menysystemet.

Edit: Peak Brightness-inställningen dök upp med 9 eller X-modellerna. Jag har anteckningar från tester på 9-modellerna om reglaget "Högsta ljusstyrka" men jag tror inte jag hade greppat hur viktigt det reglaget var då.

Tack för klargörande!

Personligen har jag Peak Brightness på off för SDR på min 42C2. HDR vill jag gärna ska blåsa på så hårt det går så jag kör High på den. Har ändå sällan hundratals timmar av statiska element på bild då.

C8 har ingen sådan inställning. Där regleras ljusstyrkan endast av Oled-light av vad jag kan se.

Permalänk

#size: 48"
#mgf: LG
#model: CX
#time: 24
#dutycycle: 7
#usecase: spel, film, serier, YT och ibland som skärm

Energy Saving: Off, Screen Shift: On, Logo Luminance Adjustment: High

SDR: Vanligtvis 35 OLED light för att vara nära 100 nits, i vissa spel med BFI 50 OLED light.
HDR/DV: OLED light 100 och Peak Brightness: High

Klicka för mer information
Visa mer
Permalänk
Medlem

Efter att ha sätt nu en del andra skärmar, så kan jag konstatera att min inte är så farlig som jag först trodde
Men men här är min i alla fall tillslut.
YouTube progresbar och hjärtan från minecraft kollande på youtube. och nere i högra hörne har det varit en gul sök knapp när man använde youtube appen i tvin (finns ej på sheld och nu ej häller i tvi appen), öppe i höger är tidens till youtube loggan.
Storlek 65
Tivärkare LG
Modell C7
Drifttid vet ej
Inköpt black friday 2017
Försöker alltid köra i auto eko mode, så ljuset ändrar sig.
Används mest för Youtube, Film, konsollspel och lite tv.

Tänk om YouTube hadde kunnat införa ett "OLED tema" (ta bort det röda loggorna och progressbaren) så hade det nog kunnat rädda några OLED apparater...

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Varför skulle du sabotera din TV genom att fota några testbilder?

Personen under dig listade ut det.

Skrivet av thesutex:

Ignorance is bliss, tänk om man uptecker nått man inte har sett för, da kan man jo aldri un-see it

Exakt

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Körde testet på en LG från 2015, såg helt okej ut, lite små inbränningar men inget vi stör oss på.
Orkade inte ladda upp bilder här dock.
Tror den klarart sig så bra för jag kalibrerade den till 120 candela dag ett, den var inställd på betydligt högre ur kartong.

Drifttid: 14373

Jag tycker inte inbränningen är något problem alls, kvaliteten på bilden slår trots inbränningar vanlig LED med hästlängder. 😊

Permalänk
Medlem

#size: 65
#mgf: Philips
#model: OLED873
#time: 60+
#dutycycle: 3
#usecase: Vardagsbruk/Film/Spel

Har inte möjlighet att ta några bilder men TVn har varit klockren, lika underbar idag som när jag köpte den. Ingen inbränning, pixelfel eller annat.

Permalänk
Medlem

#size: 55
#mgf: LG
#model: B7V
#time: 48
#dutycycle: 4
#usecase: film/tv

Funkat fint tills för 2 månader sedan. Började lägga märke till en vertikal rand i center på bilden.
Nyansförändring mellan vänster och höger.
Blivit mer tydlig med tiden.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING Processor: AMD Ryzen 5800x3D Kylning: Corsair Hydro H100i RGB Platinum Grafikkort: EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA Minne: Kingston 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL17 Diskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Kingston A2000 1TB M.2 Nätagg: Corsair RM750 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Näst bäst. På LG i alla fall.

Peak brightness, "Inställning för högsta ljusstyrka" är den viktigaste inställningen (Av, låg, mellan, hög) eftersom detta styr beteende för hela panelen och hur ljusstark den ska bli. Effekten av OLED-ljusreglaget/Pixel etc. beror sedan på vad Peak Brightness-inställningen står på.

Peak Brightness: High kommer riskerar även göra temporala halvtoner mer framträdande vilket en del kan uppfatta som "mer brus" eller "oroligare" bild. Plus att ljusnivåerna pendlar mycket mer. ABL är tydligare. Det omvända råder om du sänker denna inställning. Lägre ljus överlag, men också mindre ABL och mindre tydliga halvtoner.

Alltså OLED-ljus: 100 med Peak brightness på OFF kan vara svagare i ljus än än OLED-ljus: 70, ifall peak brightness på HIGH.

Är man ute efter tittande i mörka rum mestadels och att köra verkligen safe nivåer:

SDR: Peak Brightness på off och håll OLED-ljus runt 50. Då lyser det sällan mer än 120–160 nits (räcker mer än väl för mysbelysning) och ABL är så gott som nedspelat i praktiken.

HDR: Peak brightness på off, low eller mid beroende på om du vill dämpa mot 400, 500 eller 600 nits. Men håll gärna OLED-ljus kvar så nära 100 som möjligt. Sänker man här kommer nämligen påverka EOTF och HDR-bilden kommer bli mörkare i sin toning också. För att tonemappingen ska fungera behöver reglaget vara på 100.

LG notoriska på att döpa om reglagen och flytta runt på sådant som energisparlägen och ljussensor till andra delar i menysystemet.

Edit: Peak Brightness-inställningen dök upp med 9 eller X-modellerna. Jag har anteckningar från tester på 9-modellerna om reglaget "Högsta ljusstyrka" men jag tror inte jag hade greppat hur viktigt det reglaget var då.

Tack så för mycket för tipset.

Hur mycket mer blir det om jag har Peak brightness på low istället för var en skillnad att ha de på off.

På C1 77" var allt på max inställning standard oled ljus 100% och peak Brightness på high.

har också sänkt oled ljus till 50%.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Jonas79:

Tack så för mycket för tipset.

Hur mycket mer blir det om jag har Peak brightness på low istället för var en skillnad att ha de på off.

På C1 77" var allt på max inställning standard oled ljus 100% och peak Brightness på high.

har också sänkt oled ljus till 50%.

Förhållandet är inte linjärt. Och det är olika nivåer mellan LG-modeller och storlekar exakt vilka nits de uppnår. Philips, Panasonic och Sonys OLED har i sin tur sina reglage som beter sig annorlunda.

Dessutom varierar en OLED hela tiden i exakt ljusstyrka beroende på när man mäter den i förhållande till den har jobbat och hur den befinner sig i energirelgering och inbränningskydd.

Om du med en modernare LG OLED håller OLED-ljus på 100 och ändrar Peak Brightness mellan High och Off kommer High vara typiskt runt 50 procent ljusstarkare än off-läget. Till exempel kan det vara så här, från mina anteckningar från en 55-tums G1-modell med korrekt nivåankring av vitt, brukar vara med Kontrast: runt 80–85 i SDR.

OLED-ljus 100, PB High: ≈370 nits
OLED-ljus 100, PB Off: ≈240 nits

Detta då vid en 25% APL-nivå i bilden – typiskt "filmiskt ljus bild" och mer blandat tittande.

När du håller OLED-ljus under 20 kommer den skillnaden börja minska och vid OLED-ljus:0 i praktiken vara lika mörkt oavsett var du ställer Peak Brightness, ofta runt 50 nits.

OLED-ljus 20, PB High: ≈120 nits
OLED-ljus 20, PB Off: ≈80 nits

OLED-ljus 0, PB High: ≈50 nits
OLED-ljus 0, PB Off: ≈50 nits

---
Ökar APL-nivånerna kommer skillnaderna minska och det är vid 75% APL-nivå – närbilder i typ slalom – ingen praktisk skillnad mellan High och Off.

75% APL – OLED-ljus 100, PB High: ≈240 nits
75% APL – OLED-ljus 100, PB Off: ≈240 nits

75% APL – OLED-ljus 20, PB High: ≈80 nits
75% APL – OLED-ljus 20, PB Off: ≈80 nits

Det vill säga att när panelen i stort försöker lysa hela tiden kommer nivåerna bli samma. Panelen lyser så mycket den kan.

---

Sjunker APL-nivåerna ännu mer under 20 procent kommer det vara samma förhållande mellan Off och High. Vid APL om 10% – mörka filmscener – kan skillnaden mellan Off och High fungerar det lite annorlunda mer hur ljusnivåer pumpar.

Själva ABL:n minskar och Off-läget ger inte lika synliga pendlingar i ljusstyrka. Bilden blir lugnare i Off-läget. Därför är reglagets namn "Peak Brightness".

Lite kort och gott: Håller man OLED-ljud under 50 är det på typiska vardagsrumsnivåer där High-läget kommer att skjuta på mer ljus mot det svarta så fort den kan i mörka scener. Därför är Off eller Low-lägena mer behagliga vid tittande i mysbelysning eftersom det inte skjuts till extra mycket ljus i mörka scener.

10% APL – OLED-ljus 40, PB High: ≈180 nits <-ökar
10% APL – OLED-ljus 40, PB Off: ≈125 nits <-konstant nivå

25% APL – OLED-ljus 40, PB High: ≈180 nits <-ökar
25% APL – OLED-ljus 40, PB Off: ≈125 nits <-konstant nivå

75% APL – OLED-ljus 40, PB High: ≈130 nits <-sjunker
75% APL – OLED-ljus 40, PB Off: ≈125 nits <-konstant nivå

Allt detta för SDR då. HDR är något annat.

Detta är ungefär så enkelt jag kan beskriva det utan att göra det komplicerat eller rita grafer. Finns en gräns för hur mycket man orkar mäta.

Permalänk

Kan va lite svårt att se skärmen i mörkret men . . .

https://i.imgur.com/hxtg6y3.png

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®