Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem
Skrivet av fitch:

Haha, va sköna ni är! <3

Efter att ha slipat processorn så såg jag att tre av kontakt-kvadraterna (vafasen heter dem?) var antingen skadade eller hade flytande metall på dem. Jag blev riktigt demoraliserad när jag såg detta så luften gick ur mig lite. Halva datorn är ihopsatt och sitter och funderar på hur jag kan åtgärda det, eller om jag bara skall sätta i skiten och hoppas på det bästa (för ingen minns en fegis, eller hur @MinscS2? )

Bilder på förödelsen:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Om ni som är experter har några ideer på vad jag kan göra för att fixa det, skriv gärna! Alla tips och tankar uppskattas!

Hade jag haft ett mikroskop hade det varit enklare och se om det är en skada eller flytande metall som ligger på kontaktytorna.

Ser fram emot lite moraliskt stöd och tips när jag kikar tillbaka imorgon!

tack <3

Är ju bara att försöka torka av/suga upp det som sitter där. Det viktigaste är att det inte sitter nåt kvar som bryggar två kontaktytor. Fast inte ens det är ett problem om det råkar vara så att alla plupparna tillhör jord, för de är nog alla sammanlänkade ändå. Här är ett exempel från Intels generation 8/9, där "VSS", svarta rutor, är jordkontakter. Som du ser finns det massvis av dem, och de sitter i ett rutmönster på vissa ställen, så det är inte helt osannolikt att alla tre på din är jord. Jag tror dessutom att processorn klarar även bortfallet av några jordkontakter om det kniper. Det är värre med pluskontakter ("VCC") och helt katastrof om det är signalkontakter (allt annat). Jag har tyvärr inte hittat nån "karta" för 13000-seriens processorer.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av fitch:

Haha, va sköna ni är! <3

Efter att ha slipat processorn så såg jag att tre av kontakt-kvadraterna (vafasen heter dem?) var antingen skadade eller hade flytande metall på dem. Jag blev riktigt demoraliserad när jag såg detta så luften gick ur mig lite. Halva datorn är ihopsatt och sitter och funderar på hur jag kan åtgärda det, eller om jag bara skall sätta i skiten och hoppas på det bästa (för ingen minns en fegis, eller hur @MinscS2? )

Bilder på förödelsen:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Om ni som är experter har några ideer på vad jag kan göra för att fixa det, skriv gärna! Alla tips och tankar uppskattas!

Hade jag haft ett mikroskop hade det varit enklare och se om det är en skada eller flytande metall som ligger på kontaktytorna.

Ser fram emot lite moraliskt stöd och tips när jag kikar tillbaka imorgon!

tack <3

Det är anmärkningsvärt att det är målat på kontakterytor som har märken.
Det finns dock fler kontaktytor med märken utan att de är målade.
Frågan är vem som har målat dessa.
Hade det varit flytande metall så borde det varit utsmetat mycket mer, inte så koncentrerat, det ser snarare ut som någon målat på dessa med tuschpenna.

Själv skulle jag slänga in CPU:n och se om den fungerar. Det hade varit en helt annan sak om du returnerat den tidigare innan du tagit bort IHS:en...
Antingen tvättar du rent CPU:n före du monterar den eller så gör du det efter om du upplever att något inte fungerar som det ska.
Är det jordpunkter eller strömförsörjning så är det nog inga problem, är det däremot som det var med min 8700k så fungerade inte ena minneskanalen.
Köpte den begagnad billigt av någon som förmodligen bara ville dumpa på någon annan utan att veta att en rengöring fixade minnesproblemet.
Den hade två kontaktytor som såg ut som den mest målade.

Permalänk
Medlem

Årets rysare detta.

Först så deliddar du en dyr nyare processor, sen kör du med kniven i PCB'et, och till slut gör du kladdkaka ur kontakterna. Jesus!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Årets rysare detta.

Först så deliddar du en dyr nyare processor, sen kör du med kniven i PCB'et, och till slut gör du kladdkaka ur kontakterna. Jesus!

Sweclockers Dave Chappelle har anlänt 🤡

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fitch:

Sweclockers Dave Chappelle har anlänt 🤡

Friskt klockat, hälften brunnet. Sätt igång nu! Vi vill veta om den lever!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fitch:

Men detta är ju bara att tvätta bort? Gör det sen testa om den funkar!

Permalänk
Medlem

Ta en tops och försök torka bort det så märker du väl om det är en skada eller ”flytande” metall!?
Inte rocket science direkt 😉

Permalänk
Medlem

Hur gick det - har du fått moderkortet än?

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Fick boot, processorn kändes igen och inga problem hittils. Skall installera Windows och göra lite djupare tester och analyser. Återkommer

Permalänk
Medlem

Grattis!

Visa signatur

Ge mig en kaka till kaffet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fitch:

Fick boot, processorn kändes igen och inga problem hittils. Skall installera Windows och göra lite djupare tester och analyser. Återkommer

Slår 13900k Nokia 3310 i hållbarhet?

Röstade först "ja" på att den skulle fungera, men sedan efter en del lusläsning i denna spännande tråd, så såg jag kontakterna... och tänkte att nu är det kört

Återkom med resultat i 3Dmark eller valfritt stresstest-program.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Anekdot: Som när jag 2013 "hjälpte" @Calle delidda en 3770k(?) fastskruvad i ett städ och med slägga och träkloss. Lite för mycket engagemang och processorn flög genom hela rummet. Då mådde jag inte bra. Men även den levde!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Anekdot: Som när jag 2013 "hjälpte" @Calle delidda en 3770k(?) fastskruvad i ett städ och med slägga och träkloss. Lite för mycket engagemang och processorn flög genom hela rummet. Då mådde jag inte bra. Men även den levde!

LGA är bra! En PGA hade varit stendöd. Obegripligt för mig att nån tycker att PGA är ens en måttligt bra idé...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av fitch:

Halva datorn är ihopsatt och sitter och funderar på hur jag kan åtgärda det, eller om jag bara skall sätta i skiten och hoppas på det bästa (för ingen minns en fegis, eller hur @MinscS2? )

Skrivet av fitch:

Grattis till både att processorn verkar funka och att du inte är en fegis!

Men erkänn, det var lite så här när du skulle boota va?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Haha! Den fick sedan ett fortsatt hårt liv överklockad så långt det gick

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Körde Cinebench i 10 min, gick kanon.

Permalänk
Medlem

Nedå, inte nog med att datorn startade, processorn pallade med 10 min multi-thread test i Cinebench och peakade 94 grader.

Körde single core testet i 5 min och peakde 58 grader typ. Idle runt 36. Tyvärr har jag ju inga före-resultat då jag delidade och planade IHSen direkt, men skall göra lite research och se vad andra fått för resultat.

Bifogar bilderna från cinebench och HWmonitor nedan.

Jag har inte rört någonting ännu, inte ens satt XMP-profil. Så på ett sätt är detta en baseline innan överklockningen börjar.

Fyra stycken ram-minnen verkar inte ha fungerat (felkod vid windows install), så fick köra 2 stycken bara nu och sedan skall jag köra lite memory tests och se om det har med moderkortet att göra eller om det är defekta minnen. Har installerat senaste BIOSet men hjälpte ej tyvärr.

Återkommer med mer info när jag börjat med överklockningen.

Grattis ni 100 personer som gissade Ja på att processorn skulle fungera.

Har ni några tips på tester jag bör göra så skicka gärna tips, det uppskattas

Permalänk
Medlem
Skrivet av fitch:

Nedå, inte nog med att datorn startade, processorn pallade med 10 min multi-thread test i Cinebench och peakade 94 grader.

Körde single core testet i 5 min och peakde 58 grader typ. Idle runt 36. Tyvärr har jag ju inga före-resultat då jag delidade och planade IHSen direkt, men skall göra lite research och se vad andra fått för resultat.

Bifogar bilderna från cinebench och HWmonitor nedan.

Jag har inte rört någonting ännu, inte ens satt XMP-profil. Så på ett sätt är detta en baseline innan överklockningen börjar.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Fyra stycken ram-minnen verkar inte ha fungerat (felkod vid windows install), så fick köra 2 stycken bara nu och sedan skall jag köra lite memory tests och se om det har med moderkortet att göra eller om det är defekta minnen. Har installerat senaste BIOSet men hjälpte ej tyvärr.

Återkommer med mer info när jag börjat med överklockningen.

Grattis ni 100 personer som gissade Ja på att processorn skulle fungera.

Har ni några tips på tester jag bör göra så skicka gärna tips, det uppskattas

Oroväckande med ram minnena. Ibland är det processorn som felar när bara några stickor fungerar. Men hoppas att det löser sig för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fitch:

Just minnesproblem är vanligt om signalkontakter eller banor till dem skadats.
Om du får två minnen att funka är det ju enkelt att växla in de andra två på samma platser. Om det fortfarande funkar då är det troligtvis inte fel på minnena, och med en knivhuggen processor så skulle jag nog ändå gissa på att felet är där snarare än i moderkortet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kände mig gammal som inte fattade vad delide var och fick googla. Så ni menar att ni tar bort själva ovansidan och lägger flytande silver för att skapa bättre förutsättning att nå toppen på CPU för att kyla bättre? Aldrig hört detta innan. Är det verkligen upp mot 20 grader skillnad eller är detta något slags max? Någon som gjort det och jämfört?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 64 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: Corsair RM 1000e W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

kände mig gammal som inte fattade vad delide var och fick googla. Så ni menar att ni tar bort själva ovansidan och lägger flytande silver för att skapa bättre förutsättning att nå toppen på CPU för att kyla bättre? Aldrig hört detta innan. Är det verkligen upp mot 20 grader skillnad eller är detta något slags max? Någon som gjort det och jämfört?

Skillnad kan det göra, men det är ändå ett slöseri på både tid och garanti. Detta är enbart för den uttråkade.
På senaste generationen CPU är det bara köra -30% lägre effekt och ta 2% förlorad prestanda. Om dessa 2% kostar dig så mycket, har du nog inte tid lyfta locket på en cpu egentligen :D.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Mattiiss:

Det är en galliumlegering men ja flytande metall i vilket fall som helst. Det började när Intel slutade löda fast IHSn med Ivy bridge, blev relativt vanligt tills intel började löda fast IHSn igen med Coffee Lake Refresh och delidda gjorde ganska liten skillnad. Börjar bli vanligare nu igen med när 12e och 13e generationen genererar mycket värme och man försöker förbättra värmeöverförningen vart man än kan. Hur mycket man sänker temperaturen kan variera, minns att jag överklockade min 4690K och sänkte temperaturen i load med 15 grader genom att delidda.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Vad kör du för kylning? Jag snuddar 70 grader efter 10min CB23 med min custom loop + omoddad 13900K. Så vet inte om din temp står rätt till riktigt.

Vad gäller minnena, kör du 4 stickor i JEDEC? Eller använder du XMP? För med XMP kan jag förstå att det inte startar. Intel 12/13-gen (z690/z790) klarar helt enkelt inte av att köra 4 stickor i några höga hastigheter i regel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Vad kör du för kylning? Jag snuddar 70 grader efter 10min CB23 med min custom loop + omoddad 13900K. Så vet inte om din temp står rätt till riktigt.

Vad gäller minnena, kör du 4 stickor i JEDEC? Eller använder du XMP? För med XMP kan jag förstå att det inte startar. Intel 12/13-gen (z690/z790) klarar helt enkelt inte av att köra 4 stickor i några höga hastigheter i regel.

Varken 2 eller 4 stickor kunde boota i XMP, så du hade rätt. Fick dem stabila när jag körde manuell klock på 5400 (stickorna är 6200), då är de stabila i de tester jag kört hittils i varje fall. Har inte ändrat något mer gällande minnena.

Du har riktigt bra temps. Kör en EK-AIO Basic 360 för nu, har tänkt köra en custom loop senare, om jag lyckas få till contact framen och lite annat som kan styra tempsen en del om den inte är perfekt åtdragen och så. Vad får du ut i clocks och score när du kör Cinebench?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fitch:

Kör en EK-AIO Basic 360 för nu, har tänkt köra en custom loop senare,

Din delidding har gett resultat iallafall.
En normal 13900k peakar vanligen utan problem i 100C efter 10 min Cinebench, även med 360mm AIOs.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vad din flytande metall har för smältpunkt, men en bra lödpenna, avlödningsfläta (koppar) och lite flux borde lösa det snabbt (men ta det försiktigt). Tvätta med isopropylalkohol efteråt så är saken biff och padsen rena igen.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Nu vet jag inte vad din flytande metall har för smältpunkt, men en bra lödpenna, avlödningsfläta (koppar) och lite flux borde lösa det snabbt (men ta det försiktigt). Tvätta med isopropylalkohol efteråt så är saken biff och padsen rena igen.

Smältpunkten är under rumstemperatur. Det är därför den kallas flytande...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fitch:

Varken 2 eller 4 stickor kunde boota i XMP, så du hade rätt. Fick dem stabila när jag körde manuell klock på 5400 (stickorna är 6200), då är de stabila i de tester jag kört hittils i varje fall. Har inte ändrat något mer gällande minnena.

Du har riktigt bra temps. Kör en EK-AIO Basic 360 för nu, har tänkt köra en custom loop senare, om jag lyckas få till contact framen och lite annat som kan styra tempsen en del om den inte är perfekt åtdragen och så. Vad får du ut i clocks och score när du kör Cinebench?

Jag kan köra 6.2GHz p-core och 4.6GHz e-core, men når 100°C under laster såsom Benchmark och liknande. I spel går det hålla, men når ändå 90°C och har valt att köra stock. Märker faktiskt ingen skillnad i form av fps ändå.

Min SP rating är 118
P-core rating: 131 (1.319V @ 5.80GHz)
E-core rating 94

Det går att använda AI overclock för 6.3GHz på 3 kärnor och 6.0GHz på resterande 3. Men ogillar ojämna siffror på det viset.

Loopen består av 2 x EK 360 45mm, EK Magnitude block. Kör separat loop för GPU.

Detta utan några mods, men har en contact frame liggandes dock finns ingen ork att slita av vattenblock m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Är ju bara att försöka torka av/suga upp det som sitter där. Det viktigaste är att det inte sitter nåt kvar som bryggar två kontaktytor. Fast inte ens det är ett problem om det råkar vara så att alla plupparna tillhör jord, för de är nog alla sammanlänkade ändå. Här är ett exempel från Intels generation 8/9, där "VSS", svarta rutor, är jordkontakter. Som du ser finns det massvis av dem, och de sitter i ett rutmönster på vissa ställen, så det är inte helt osannolikt att alla tre på din är jord. Jag tror dessutom att processorn klarar även bortfallet av några jordkontakter om det kniper. Det är värre med pluskontakter ("VCC") och helt katastrof om det är signalkontakter (allt annat). Jag har tyvärr inte hittat nån "karta" för 13000-seriens processorer.

<Uppladdad bildlänk>

jag tror själv på klämteorin, när allting sitter ihoptryckt så sker en bättre kontakt, så jag skulle inte göra något alls om det inte felar.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av fitch:

Här kommer resultat från Cinebench R23 i Stock konfiguration.

https://valid.x86.fr/euypw9
Delar även "kundvagnen" till det som sitter i min loop till CPU. Så har du lite siffror att gå på vad gäller temps
https://www.inet.se/kundvagn/visa/mEoMAZo77I1BoqhGoqzhSEttXC8...

Edit: Skall köra ett 10min test också, slänger in bilden här efteråt med resultat på temps