Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Är hans deliddad då? Det är ju den viktiga frågan egentligen. Skulle kanske slita ner min loop och göra delid också, mest för skojs skull att se om det har någon inverkan alls. Har sedan tidigare en contact frame liggandes oanvänd, verkade si och så för behovet på asus moderkort.

Min ligger på 97 grader cinebench på 1.35v @5800mhz.
360 + 240 rad, trodde jag skulle få bättre temps när jag bytte bort mitt ghettomod block (velocity med buntband) mot velocity2 som var anpassad för 1700, men droppade endast 2 grader, dock ser jag att kontaktytan är kass så jag inväntar contact frame som postmord verkat slarvat bort. På vänster sida samt toppen av CPUn är jag att det är ett betydligt tjockare lager av pasta. (Vattentemp 23 eller 33 spelar ingen roll )

Men... Ett sådant exemplar av den CPUn du har, har jag aldrig sett på några tester, bara att gratulera! En delid på den skulle jag se som onödig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det där är nåt helt annat. Där bildas en ny metallblandning, genom att gallium migrerar in i aluminium och förstör strukturen.
När du beskriver "härda" i trådens sammanhang är det uppenbart att det ska tolkas som att en färdig blandning, utan yttre påverkan, ändrar struktur och stelnar från att vara flytande. Det händer inte.

Flytande metallen härdar inte riktigt som jag skulke använda ordet härdar.
Men den blir hård. Är inte så farligt bökigt att få bort. Reagerat på ngt sätt med koppar så att flytande metallen mergar med kopparyran.
Det blir ingen korrosion med koppar, så det är safe.

Det går rengöra bort allt överflöd av flytande metall om man ska montera om, och det räcker med ganska moderat lapping med völdigt fint slipmedel för att ytan ska bli slät. Dock kommer det synas rester av flytande metallen men kontakten blir minst lika bra när man monterar om.

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Det är "stock", så antar utan upplåst strömbudget.
Der8auers 13900k peakade i 99C under Cinebench 20 och Hardware Unboxeds exemplar peakade i 102C.

Många Z790- (och tidigare Zx90-) har väl upplåst/optimerad strömbudget redan med defsult BIOS-settings? Dvs den högre nivån hela tiden istället för att sänka efter typ 30s som intel-standarden är. Det är väl anledningen att processorerna tenderar gå så varma?

Det är ju bland det första en överklockare gör annars, här verkar det dock vara defsult på många kort.

Har en 13900KS och Z790-f, inte hunnit dubbelkollaatt den ligger kvar på full pwr.

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Min ligger på 97 grader cinebench på 1.35v @5800mhz.
360 + 240 rad, trodde jag skulle få bättre temps när jag bytte bort mitt ghettomod block (velocity med buntband) mot velocity2 som var anpassad för 1700, men droppade endast 2 grader, dock ser jag att kontaktytan är kass så jag inväntar contact frame som postmord verkat slarvat bort. På vänster sida samt toppen av CPUn är jag att det är ett betydligt tjockare lager av pasta. (Vattentemp 23 eller 33 spelar ingen roll )

Men... Ett sådant exemplar av den CPUn du har, har jag aldrig sett på några tester, bara att gratulera! En delid på den skulle jag se som onödig.

Använder ett Z690 ASUS Formula tillsammans med EK Magnitude (LGA1700) vattenblock med default jetplate. Kyler även moderkortets VRM med vatten då det sitter block förmonterat. Vet inte om det är kombinationen som ger bra resultat eller att min 13900 har turen att få en ordenlig "lödning" under IHS. Kör iallafall med Grizzly's flytande metal "kylpasta" och det är allt. Läste att det finns en annan jetplate och botten till blocket som skall ge bättre resultat med lappad cpu, men när man läser reaktionerna över hur pass bra temps min orkar hålla så känns det inte lönt att grotta ner sig i några modifikationer. Men det förbryllar mig ändå hur pass ojämn kvalitet det verkar vara mellan dessa CPUer.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Använder ett Z690 ASUS Formula tillsammans med EK Magnitude (LGA1700) vattenblock med default jetplate. Kyler även moderkortets VRM med vatten då det sitter block förmonterat. Vet inte om det är kombinationen som ger bra resultat eller att min 13900 har turen att få en ordenlig "lödning" under IHS. Kör iallafall med Grizzly's flytande metal "kylpasta" och det är allt. Läste att det finns en annan jetplate och botten till blocket som skall ge bättre resultat med lappad cpu, men när man läser reaktionerna över hur pass bra temps min orkar hålla så känns det inte lönt att grotta ner sig i några modifikationer. Men det förbryllar mig ändå hur pass ojämn kvalitet det verkar vara mellan dessa CPUer.

Diffar något enormt! Slängde på contact frame men det gjorde inget.. kontaktytan måste vara riktigt jäkla kass ännu för min del. Lappade (planade ut) CPUn en sväng för att se om det gör något men inte ens det... Har inte orkat plocka ner vattenblocket ännu för att kolla hur det ser ut men det känns som att något är galet med vattenblocket när jag ska montera det, sätter jag blocket på CPU så kan jag på baksidan se 3 skruvar tydligt, en är säkerligen 4mm längre in. (Man skruvar från baksidan på de nya blocken)

https://ibb.co/sPTjKVJ
P.s jag vet att det är mycket pasta, ville mest se hur pass dålig kontaktyta jag har...

Detta var innan jag lappade den 🤦🏼‍♂️ får se om det kommer en efterbild, är för irriterad just nu för att skruva en snus och whiskey, sen så. Plockade bort vrm kylningen för att se om den tagit i där, men ikke.

Edit;
https://ibb.co/6Dc1MNR
Nee, mitt X är helt enkelt jävligt kass! Man vinner inte alltid på kisellotteriet

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Diffar något enormt! Slängde på contact frame men det gjorde inget.. kontaktytan måste vara riktigt jäkla kass ännu för min del. Lappade (planade ut) CPUn en sväng för att se om det gör något men inte ens det... Har inte orkat plocka ner vattenblocket ännu för att kolla hur det ser ut men det känns som att något är galet med vattenblocket när jag ska montera det, sätter jag blocket på CPU så kan jag på baksidan se 3 skruvar tydligt, en är säkerligen 4mm längre in. (Man skruvar från baksidan på de nya blocken)

https://ibb.co/sPTjKVJ
P.s jag vet att det är mycket pasta, ville mest se hur pass dålig kontaktyta jag har...

Detta var innan jag lappade den 🤦🏼‍♂️ får se om det kommer en efterbild, är för irriterad just nu för att skruva en snus och whiskey, sen så. Plockade bort vrm kylningen för att se om den tagit i där, men ikke.

Edit;
https://ibb.co/6Dc1MNR
Nee, mitt X är helt enkelt jävligt kass! Man vinner inte alltid på kisellotteriet

Har man gjort allt rätt och tempsen skenar, är det nog bara delidd, byte eller ”accept” kvar :-/

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.