Permalänk

Ansluta Switch till Mesh

Hej alla!

Pga. av att vi har lite dålig täckning i barnens rum skaffade vi under BF ett TP-Link Deco x50 Mesh-system (3 noder). Något jag noterade bak på noderna är att det finns 3 st Ethernet-uttag, men inga dedikerade "in" och "ut" som en gammal hederlig router vilket fick mig att undra..

Idag kopplar vi:
Fiberbox > Router (Asus) > Switch, och sedan vidare till de olika uttagen i huset. Men på den Routern finns ju en enkel WAN in och ut, vilket tydligen inte finns på x50.

Så frågan är hur man kopplar med x50? Läste nått om Backhaul, och som jag förstod det var att portarna kunde skicka vidare signal utan dedikerad port(?). Men att detta isf krävde en Switch med Backhaul-stöd? Har ju ingen vidare lust att byta ut den med...

Eller måste ens Mesh-systemet in i switchen om den enbart används för WIFI? Så kan jag kopplar jag in fiberboxen direkt i Switchen utan att blanda in Mesh-enheterna?

Googlat och letat på youtube men ingen verkar vilja visa hur man får in switch i systemet mer än illustrationer som visar typ:
Fiberbox > Mesh > switch >övriga mesh. Men där förutsättningarna inte framgår mer än att meshen stödjer Backhaul (dock inget om krav på Switch).

Hoppas någon fattar min frågeställning

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Varför inte Fiberbox > Mesh1 > Mesh2 > Mesh3 och släng in switchen på den meshnod som blir bäst rent fysiskt?
Tror TP-Linken har "auto" WAN/LAN på portarna dvs den listar ut själv om det är "in" eller "ut"

Permalänk

Hej tack för svar!
Du menar att jag skulle då koppla fiberboxen direkt till Switchen utan att blanda in Mesh-systemet, och sedan koppla in respektive mesh-dosa runt om i huset på ett fiberuttag (har 2 uttag i varje rum)? Hade från början bara tänk ansluta 1, och ställa ut de övriga 2 utan att ansluta dem till fibernätet i huset, utan bara fungera som Wifi-spotar. Men det kanske är bättre (hastighet och täckning) om jag ansluter alla noder till LAN. Antar jag då kan använda de övriga 2 Ethernet-portarna på noderna till att ansluta enheter som datorer och konsoler mm (lite som en inbyggd switch)..

Permalänk
Skrivet av Brannigan:

Hej tack för svar!
Du menar att jag skulle då koppla fiberboxen direkt till Switchen utan att blanda in Mesh-systemet, och sedan koppla in respektive mesh-dosa runt om i huset på ett fiberuttag (har 2 uttag i varje rum)? Hade från början bara tänk ansluta 1, och ställa ut de övriga 2 utan att ansluta dem till fibernätet i huset, utan bara fungera som Wifi-spotar. Men det kanske är bättre (hastighet och täckning) om jag ansluter alla noder till LAN. Antar jag då kan använda de övriga 2 Ethernet-portarna på noderna till att ansluta enheter som datorer och konsoler mm (lite som en inbyggd switch)..

om de går att koppla som accesspunktrer så gör det kabel ger alla dar i veckan bättre stabilitet än trådlöst.

trådlösa meshsystem känns mer som en lösning för folk som inte har eller vill installera kabel till rummen som behövs.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brannigan:

Hej tack för svar!
Du menar att jag skulle då koppla fiberboxen direkt till Switchen utan att blanda in Mesh-systemet, och sedan koppla in respektive mesh-dosa runt om i huset på ett fiberuttag (har 2 uttag i varje rum)? Hade från början bara tänk ansluta 1, och ställa ut de övriga 2 utan att ansluta dem till fibernätet i huset, utan bara fungera som Wifi-spotar. Men det kanske är bättre (hastighet och täckning) om jag ansluter alla noder till LAN. Antar jag då kan använda de övriga 2 Ethernet-portarna på noderna till att ansluta enheter som datorer och konsoler mm (lite som en inbyggd switch)..

Du behöver nog en router som första burk för att göra ett LAN så switch direkt till fiberbox blir nog inge bra, man får oftast bara en IP av sin ISP så blir knas om man kopplar in fler enheter som förväntar sig ett WAN IP så att säga.

Svårt att ge svar utan att veta vad för möjlighet till kabeldragning du har men en mesh nod i fiberboxen, sen kan du koppla in switchen i meshnoden och dra alla kablar till alla rum och sätta de andra två där de gör mest nytta, gärna med kabel från switchen då om det går.

Permalänk
Medlem

Så här borde man kunna koppla så man får trådad mesh. Då kan du även dra kabel från switchen till andra uttag i huset.

Hoppas jag tolkade din fråga rätt..?

Permalänk
Medlem

Ett annat alternativ är du har kvar det som idag men att du kopplar in dina mesh puckar i switchen och kör dem i AP läge, samt stänger av WiFi i din ASUS router.

Permalänk
Medlem

Så länge du har den första Mesh-noden direkt efter fiberboxen så kan du sätta switchen där du tycker att den passar bäst.

Anslut gärna resterande noder med nätverkskabel för ökad stabilitet och hastighet.

Du kan även behålla Asus-routern och låta den fortsätta sitta direkt efter fiberboxen om du vill. Stäng då av WiFi på den och låt Mesh-systemet hantera WiFi och konfigurera Mesh-noderna som Accesspunkter. Men samtidigt finns ingen anledning att blanda in Asus-routern i och med att Mesh-systemet har inbyggd router.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av Engann:

https://i.ibb.co/R6NNGJH/Sk-rmbild-2022-12-02-105235.png

Så här borde man kunna koppla så man får trådad mesh. Då kan du även dra kabel från switchen till andra uttag i huset.

Hoppas jag tolkade din fråga rätt..?

Får nog bli så! Tack så mycket för hjälpen!

Permalänk

tack alla för input, blir att experimentera lite men nu har jag fått lite mer koll på hur det fungerar. Noll koll på nätverk, så skönt att Sweclockers finns