Veckans fråga: Vad önskar du i din jobbdator?

Permalänk
Medlem

Jag letar efter en lätt laptop med stor och skarp skärm (16”+, klarglas som Mac) och vanlig 1920x1200, med RJ45, med prestanda så att den inte behöver flåsa så värst när jag har distansmöten.

Blir ev en ThinkPad T16. Tyvärr uppfyller den inte alla dessa önskemål.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Hela huset nyligen fått Lenovo X1 Carbon Gen 9, till vilken nytta har vi dem? Vi sitter med M365, SAP och Unifaun Web-TA i skitig lagermiljö. Dator för 17K + två skärmar för ca 4k/styck för att skriva ut 100-ish papper om dagen.

Finns inte direkt några anslutningsmöjligheter (En USBC-kabel till två nya skärmar varav en SKÄRM(!) agerar USB-hubb)
Inte ens en RJ45-port finns.
Väldigt slimma så fläkt/kylningen/batteritiden är kass (Våran tidigare HP-laptop fick vi utbytt pga överhettningsproblem/BSOD)
Ömtåliga AF, redan några få repor.

Med det sagt behöver vi;
Bättre anslutningsmöjligheter.
Bättre kylning.
Mycket bättre batteritid.
Mer RAM som standard.

Permalänk
Medlem

Egentligen bara att det inte tar tio minuter att starta en webläsare eller laggar när man skriver i notepad. :X

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem

Många kärnor som även är snabba, om bara en kan boosta högt bryr jag mig inte om. Även kompetent Quadro GPU med mycket minne. Som någon tidigare, så jobbar även jag mycket med CAD och simulering och ligger ofta på 100% belastning i timmar under vissa simuleringarna.

Permalänk
Medlem

Business laptop med 120Hz skärm. Många business laptops i de övre segmenten har typ allt jag vill ha förutom 120Hz skärm.
T.ex Lenovo Thinkpad eller Dell XPS serierna hade jag gärna velat se tillval om att få 120Hz. Senast jag kollade fanns inte det, men har kanske tillkommit ?

Visa signatur

Intel 9600k - 1080Ti - 32gb ram
AMD Threadripper 1920x - Asus GTX 1070 - 48gb ram
Intel 5820k - MSI GTX 1070 - 16gb ram

Permalänk
Medlem

Hittade inte mer RAM bland svarsalternativen. Tycker alltid det snålas på det i jobbdatorer.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Hedersmedlem

En kärra som inte blåskärmar. Och utan group policyn som sätter Edge som standardwebläsare.

Fler USB-anslutningar hade inte varit fel heller. Både -C och traditionella.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Just nu sitter jag med en Zbook modell hyfsat fet (i7 11800H, 32GB RAM, 1TB) och det enda jag skulle kunnat önska utöver vad den har vore väl i så fall en bättre skärm, men då jag ändå kör externa skärmar oavsett om jag sitter på kontoret eller hemma så är det mer en novelty-önskan.
Edit: Jo, att den inte lät som ett JAS på startplattan när den får för sig att den är för varm vore önskvärt. Inte för att jag hade något emot det ljudet när jag satt på SAAB för ett par år sedan, men nu känns det lite "meh".

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Jobbar på ett av världens största IT-företag på Irland och har en förvånansvärt risig jobbdator. 13-tums skärm som dessutom endast är FullHD och bara en USB-A ingång är det jag ogillar mest. Använder den oftast dockad men de tillfällen då jag inte gör det önskar jag mig en rejäl uppgradering.

Permalänk
Medlem

Sitter mestadels med datorn inkopplad i hubben i skärmarna.
Så mer ram, mer cpu och bättre nätverkskort hade varit önskvärt, ska sägas att min dator är 4 år gammal och jag ska få en ny efter nyår.
Ser man till tiden jag faktiskt måste sitta med datorn så är det nog mest tangentbord och pekplatta jag stör mig på, mycket för att mina fingrar är för långa, så sitter med de böjda, känns efter några timmar.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Batteritid, minne, processor, vikt. I den ordningen.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Skärm kompatibel med penna att skissa på med tryckkänslighet. Kör en Precission 7760 med både bra processor, dedikerad GPU och 32GB ram. Vilket är gött då jag caddar mycket och renderar en del. Dock hade det varit gött att även kunna skissa direkt på skärmen. Kopplar idag in en wacom-bräda vilket inte alltid är så praktiskt när en sitter på tåg och liknande. Sen att den väger över 3kg och laddaren är stor som en pocketbok för jag in i fältet vardagsmotion.

Visa signatur

Databurk: Den lilla vita

Permalänk

Grym grafik och låg ljudnivå

Jag hade älskat en kombination som magiskt lyckas kombinera fantastisk grafikprestanda med en nästintill knäpptyst kylning även under grafiskt tungt arbete.
Helst 16” och inte ryggknäckande tung.

Permalänk
Medlem

När jag jobbade som tekniker var ethernet-porten ovärderlig. Hade en Lenovo T480s som jag köpte just pga att den hade en kompakt, nedfällbar ethernet-port. Hade väldigt stor nytta av den på fält. Nu ska man ha med sig donglar kors och tvärs som glöms överallt.

Som tur är jobbar jag inte med sånt längre och då har min X1 Carbon det mesta. Skulle dock vilja ha lite bättre skärm, bättre webkamera och åtminstone nån fler USB-port. Tråkigt bara att det inte finns nåt kompakt alternativ med ethernet-port längre för de som jobbar med nätverk och sånt.

Permalänk
Medlem

Jag önskar att jag kunde ta bort IT-avdelningens bloat som gör att datorn känns 15 år gammal.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Den måste ha senaste displayportstandarden över usb-c. Ju srnare standard och större bandbredd destå bättre. Varför? -När jag växlar mellan dockningsstation (usb c) hemma och på jobbet vill jag att den ska klara minst 2 högupplösta skärmar, usbtillbehören, extern lagring och NÄTVERK (trådat) utan att begränsa datahastigheten. Tröttsamt om nån dator inte funkar i hemmasetupen. Som apple m1 som inte stöder flera skärmar över displayport på fruns jobbdator...

Permalänk
Medlem

Prestandamässigt så är jag väldigt nöjd, sitter med en XPS 9520. i7-12700H, 32GB DDR4, 1TB, RTX 3050ti… enda nackdelen är att det är varianten med 4K plus touch, så batteritiden är inte vad den hade kunnat varit tyvärr.

Med en docka har jag alla uttag jag behöver, annars är det ju endast USB-C som gäller, bra att Dell skickade med en USB-C till HDMI+USB-A adapter.

Driver dock min Samsung 49” i 5120x1440 @ 120Hz väldigt bra.

Permalänk
Medlem

En tyyyyst sval laptop <3 lite fler usb portar skadar inte

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Just nu sitter jag med en Zbook modell hyfsat fet (i7 11800H, 32GB RAM, 1TB) och det enda jag skulle kunnat önska utöver vad den har vore väl i så fall en bättre skärm, men då jag ändå kör externa skärmar oavsett om jag sitter på kontoret eller hemma så är det mer en novelty-önskan.
Edit: Jo, att den inte lät som ett JAS på startplattan när den får för sig att den är för varm vore önskvärt. Inte för att jag hade något emot det ljudet när jag satt på SAAB för ett par år sedan, men nu känns det lite "meh".

sitter på en nyare variant Zbook firefly g9 i7-1270P och den låter helt jävlig när den er inkopplad , kör den i "batteri" modus för tystnad och då er den lika snabb som en laptop från 2012

jag skulle vilja ha en macbook pro, knepp tyst och snabb.

Permalänk
Hedersmedlem

Med min nya MBA M1 är det egentligen bara bättre webbkamera som står på önskelistan, det kan ju dock lösas med att köra iphonen som webbkamera.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Att den kör MacOs.

Visa signatur

Stationär.

Permalänk
Medlem

Beställde ny jobbdator i Aug/Sept.
Kraven var då:
Max 14", är ute mycket hos kunderna. På kontoret är den dockad med externa skärmar ändå.
IPS
16GB ram eller mer, förra hade 8, det räcker inte.
AMD cpu (fanboy)
USB-C för laddning
Lenovo, Dell hade fungerat men HP är big no no.
RJ45 är bra då jag sitter en hel del med switchar och annat men vikten och 14" var betydligt viktigare, har ändå en USB-RJ45 som fungerar mycket bra.

Blev en Lenovo ThinkPad T14s med 5650U + 16GB RAM.
Hade gärna tagit 5850 men fanns inte i lager. Har dock inte märkt att jag skulle behöva mer ös i den hittills.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Fn-tangenten

Jag som har en arbetsdator från Lenovo irriterar mig mycket på detta:

Dvs. att det sitter en Fn-tangent till vänster om Ctrl. Jag använder oftast datorn med externt tangentbord, men när man ska använda den utanför kontoret så blir det en massa feltryckningar på alla kortkommandon som använder Ctrl.

Fn är en tangent som man använder väldigt sällan. Och även om man måste ha den på nedersta raden så hade det varit bättre att sätta in den mellan Ctrl och Windows-tangenten eller något liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Jag som har en arbetsdator från Lenovo irriterar mig mycket på detta:

<Uppladdad bildlänk>

Dvs. att det sitter en Fn-tangent till vänster om Ctrl. Jag använder oftast datorn med externt tangentbord, men när man ska använda den utanför kontoret så blir det en massa feltryckningar på alla kortkommandon som använder Ctrl.

Fn är en tangent som man använder väldigt sällan. Och även om man måste ha den på nedersta raden så hade det varit bättre att sätta in den mellan Ctrl och Windows-tangenten eller något liknande.

Det går att funktionellt byta Ctrl och Fn med varandra i BIOS.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Det går att funktionellt byta Ctrl och Fn med varandra i BIOS.

Gjorde det nu efter ditt tips. Fantastiskt!

Stort tack!

Permalänk
Medlem

Svårt att uppfylla alla önskemål tyvärr.

• 13-14" (helst 3:2 skärm)
• Lätt
• Tablet läge
• Linux
• 32gb ram (uppgraderingsbart)
• Minst 512Gb nvme (uppgraderingsbart)
• Bra batteritid, ska klara en hel arbetsdag utan att behöva laddas (Är man på språng ute i en serverhall så är det inte kul att behöva ta en paus för att ladda laptopen, man vill bli klar så snart som möjligt)
• 2 usb C (thunderbolt, displayport alt mode, laddning)
• Minst 1 usb A
• Vettigt wifi och bluetooth kort (utbytbart)
• Helst utan kamera i laptopen (ska den existera så ska den fysiskt gå att stänga av)
• Tangentbord som inte sviktar när man skriver
• Finns en trackpoint så är det ett plus

Bra docka med stöd för 3 skärmar (displayport)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Idiotin med portar på sidorna i stället för bak. Kabeln blockerar stor del av ytan där musen behöver vara.

<Uppladdad bildlänk>

I ditt fall skulle jag ha en dongeldocka alla dagar i veckan än att sitta sådär!! Omg.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Gjorde det nu efter ditt tips. Fantastiskt!

Stort tack!

Kom ihåg att kleta Dymo lappar på tangenterna...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För stunden finns inget trevligare än min mac

Tyst, sval, galen batteritid, bra prestanda, skärm, marknadsledande touchpad

Enda jag inte älskar är tangentbordet, men det är helt okej ändå. Sen kan man alltid önska sig mer anslutningar, men har istället gått ifrån att koppla in saker istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

I ditt fall skulle jag ha en dongeldocka alla dagar i veckan än att sitta sådär!! Omg.

Möjligen en USB-C-till-DP-kabel skulle funka. Men inte en chans att jag köper en dyr "dongle".

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S