Permalänk
Medlem

Fiber funkar sämre än mobiltbredband

Hej, har precis valt att skaffa fiber istället för mobiltbredband, betalar för 250/250 hos bredband2 men får inte bättre resultat än vad som står nedanför? Finns det några åtgärder att göra eller bör jag kontakta leverantören?

NEDLADDNING
25,58 Mbit/s
UPPLADDNING
4,56 Mbit/s
SVARSTID
20,72 ms

Permalänk
Medlem

Prova utan ev router, dvs rakt in i väggen. Kvarstår problemet ring B2.

Det ser ut som du kör på ADSL eller mobilt.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Prova utan ev router, dvs rakt in i väggen. Kvarstår problemet ring B2.

Det ser ut som du kör på ADSL eller mobilt.

Routern är inkopplad i fiberdosan, bör jag testa köra datorn rätt in i fiberdosan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av abb3s1:

Routern är inkopplad i fiberdosan, bör jag testa köra datorn rätt in i fiberdosan?

Ja, för då kan du utesluta ev. fel på routern eller om det ligger någon inställning i den som strular.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Ja, för då kan du utesluta ev. fel på routern eller om det ligger någon inställning i den som strular.

Okej! Ja, jag börjar nästan tro att det är routern, nu har jag ca 100/90 utan kabel men blir utskickad var 5e minut..

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Ja, för då kan du utesluta ev. fel på routern eller om det ligger någon inställning i den som strular.

LAN 1 & LAN 5/WAN TP blinkar orange, vad kan de betyda? (Fiberdosan)

Permalänk
Medlem
Skrivet av abb3s1:

Okej! Ja, jag börjar nästan tro att det är routern, nu har jag ca 100/90 utan kabel men blir utskickad var 5e minut..

Är du säker på att din uppgradering har gått igenom? Det låter nästan som att du har 100/100? Orange på ett nätverksuttag brukar betyda att det är 100 mbit, grön 1000 mbit. Kollat din kabel till datorn?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abb3s1:

LAN 1 & LAN 5/WAN TP blinkar orange, vad kan de betyda? (Fiberdosan)

Beror helt på vilket fabrikat fiberdosan är av. Vissa har orange för 100Mbit/s och vissa har orange för 1000Mbit/s.
Vilket fabrikat och modell är din fiberdosa?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av abb3s1:

Okej! Ja, jag börjar nästan tro att det är routern, nu har jag ca 100/90 utan kabel men blir utskickad var 5e minut..

CTS HES 3106 PLUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Är du säker på att din uppgradering har gått igenom? Det låter nästan som att du har 100/100? Orange på ett nätverksuttag brukar betyda att det är 100 mbit, grön 1000 mbit. Kollat din kabel till datorn?

Ja, har köpt 250/250 direkt dvsa ingen uppgradering så hoppas jag fått det jag betalar för haha

Permalänk
Medlem

Routern har 2 alternativ att koppla upp sig på, NETGEAR52 och NETGEAR52-5G, vilken bör jag använda?

Permalänk
Skrivet av abb3s1:

Routern har 2 alternativ att koppla upp sig på, NETGEAR52 och NETGEAR52-5G, vilken bör jag använda?

5g, 2 4 är långsammare men det beror på hur lång borta du är från routern

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

5g, 2 4 är långsammare men det beror på hur lång borta du är från routern

Ca 30 cm, dock en betongvägg mellan

Permalänk
Medlem
Skrivet av abb3s1:

Routern har 2 alternativ att koppla upp sig på, NETGEAR52 och NETGEAR52-5G, vilken bör jag använda?

Vad fick du för resultat när du kopplade in datorn direkt i fiberdosan? Kör du en wifi-uppkopping så finns det massor med variabler som kan ge dig sämre hastighet (andra störande nätverk, routerns kapacitet, föremål mellan router och dator etc.)

Så kolla upp vad du faktiskt får från dosa till dator.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Avstängd

Och vad är detta "netgearX" för något? Kan det möjligen vara din gamla 4g router som du kör på den vägen?

Hur är denna netgearpryl inkopplad och konfigurerad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Och vad är detta "netgearX" för något? Kan det möjligen vara din gamla 4g router som du kör på den vägen?

Hur är denna netgearpryl inkopplad och konfigurerad?

Det är routern, inkopplad i fiberdosan i vägen. Den ger ut två möjliga nätverk att koppla sig till , ett netgear och sedan netgear52. Har ej gjort några inställningar i den, bör jag ändra något?

Permalänk
Avstängd

Hade den hand om ditt mobila bredband innan? Vad är det för routermodell?
Om den hade hand om ditt mobila bredband, har du tagit ut simkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Hade den hand om ditt mobila bredband innan? Vad är det för routermodell?
Om den hade hand om ditt mobila bredband, har du tagit ut simkortet?

Nej, hade en annan router till det mobila. routern jag använder just nu är en "Netgear NIGHTHAWK ax3000 RAX40"

Permalänk
Medlem

Koppla datorn direkt med en kabel direkt i väggen. Vi vill se resultatet när du använder en kabel och inte Wifi.

Permalänk
Medlem

Ta en ethernet kabel och koppla från fiberdosan rätt in i datorn. Stäng av wifi och eventuella 4g,5g nätverk. Bara då kan du se hur snabbt fibret är.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Koppla datorn direkt med en kabel direkt i väggen. Vi vill se resultatet när du använder en kabel och inte Wifi.

Ska kila upp på vinden och hämta kabeln, återkommer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ta en ethernet kabel och koppla från fiberdosan rätt in i datorn. Stäng av wifi och eventuella 4g,5g nätverk. Bara då kan du se hur snabbt fibret är.

Ska bli, går det att på något sett avaktivera i routern så att jag enbart har ett nätverk att koppla upp mig på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av abb3s1:

Ska bli, går det att på något sett avaktivera i routern så att jag enbart har ett nätverk att koppla upp mig på?

Du ska inte ha routern. Bara en sladd direkt från fiber dosan rätt in i datorn.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Du ska inte ha routern. Bara en sladd direkt från fiber dosan rätt in i datorn.

Med internetkabel rätt in i fiberdosan får jag följande:
NEDLADDNING
249,33 Mbit/s
UPPLADDNING
214,58 Mbit/s
SVARSTID
19,22 ms

Permalänk
Medlem
Skrivet av abb3s1:

Ca 30 cm, dock en betongvägg mellan

Låter som att problemet kan ligga här....
Testa med din ethernet sladd kopplad i routern. Så får du se om det är ditt WiFi som är orsaken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Låter som att problemet kan ligga här....
Testa med din ethernet sladd kopplad i routern. Så får du se om det är ditt WiFi som är orsaken.

Har datorn inkopplad rätt in i fiberdosan just nu och får bra uppkoppling, fortsätts dock få grova ping drops i spel och loggas ut från internet lite då och då..

Permalänk
Medlem
Skrivet av abb3s1:

Med internetkabel rätt in i fiberdosan får jag följande:
NEDLADDNING
249,33 Mbit/s
UPPLADDNING
214,58 Mbit/s
SVARSTID
19,22 ms

Vilket program/sida mäter du med? Jag tycker att din svarstid är ganska dålig för att vara fiber. Kör jag bredbandskollen så är min svarstid 2,03. Hastigheten däremot mycket bättre nu. Trådlösa var problemet men att du droppar ur är lite konstigt. Är ethernet kabeln bra och hyfsat modern? skulle själv inte köra sämre än cat6 i dagens läge.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vilket program/sida mäter du med? Jag tycker att din svarstid är ganska dålig för att vara fiber. Kör jag bredbandskollen så är min svarstid 2,03. Hastigheten däremot mycket bättre nu. Trådlösa var problemet men att du droppar ur är lite konstigt. Är ethernet kabeln bra och hyfsat modern? skulle själv inte köra sämre än cat6 i dagens läge.

Använder mig också av bredbandskollen.. Ja kabeln ska va bra och hyffsat modern! CAT6 kabel. Dock har jag en 20m kabel för att få in den i rummet för att undvika borra hål i väggen, kanske därför svarstiden är dålig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av abb3s1:

Använder mig också av bredbandskollen.. Ja kabeln ska va bra och hyffsat modern! CAT6 kabel. Dock har jag en 20m kabel för att få in den i rummet för att undvika borra hål i väggen, kanske därför svarstiden är dålig..

tvek, jag har typ 30m kabel till routern och sen 30m till kabel till datorn och får 6ms

Visa signatur

hatar företag

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vilket program/sida mäter du med? Jag tycker att din svarstid är ganska dålig för att vara fiber. Kör jag bredbandskollen så är min svarstid 2,03. Hastigheten däremot mycket bättre nu. Trådlösa var problemet men att du droppar ur är lite konstigt. Är ethernet kabeln bra och hyfsat modern? skulle själv inte köra sämre än cat6 i dagens läge.

Bredband2 har sämst routing och runt 20 ping är vad man kan förvänta sig.