Blandade frågor. All hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

Blandade frågor. All hjälp uppskattas!

Hej kära Sweclockers,

Till vår kommer jag äntligen att ha sparat ihop en större summa för att uppgradera min dator. Min nuvarande dator består av en salig blandning nya och väldigt gamla komponenter. Helst skulle jag vilja köpa komponenter istället för en helt ny dator för att jag gillar att mecka och skruva lita. Det vore toppen om ni ville hjälpa mig att reda ut några frågor innan jag spenderar en massa pengar.

---

Nuvarande dator:

ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, Socket-1151
Intel Core i5-9600K Processor
GTX 1080
HyperX Fury RGB DDR4 2666MHz 16GB (2x8GB)

Kingston 120GB SSDNow V300 SATA3 2,5\" - 450/450 MB/s / 85k IOPS
Western Digital Black SN750 NVMe M.2 SSD, PCIe M.2 Typ 2280 - 1 TB
Seagate Barracuda® 7200.12 1TB SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 32MB Cache, 7200RPM, 3,5"

Silver Power SP-SS620M 620W PSU

Cooler Master CM 690 II Advanced Svart

ASUS VA32AQ 31.5 inch WQHD Monitor

---

Frågor:

1. Angående min äldre Kingston SSD
    a. Kan en SSD bli "gammal"? Slits de ut och blir långsammare med tiden?
    b. Hittintils har jag kört Windows separerat från spel o.s.v. på denna SSD. Är det vettigt?

2. Nätagget är också gammalt. Gör det något så längre det fungerar?

3. Jag har tänkt att köpa nytt graffikort. Förmodligen 4080/4070 eller 7900 beroende på pris och prestanda.
    a. Kommer 620W räcka? Hur kan jag kolla detta själv?
    b. Kommer min CPU att flaska? Jag har hört att man måste ha kraftig CPU för de nya korten.
    c. Min skärm är också gammal. Är det ens vettigt att köpa nytt grafikkort om skärmen bara har 1440p och 60Hz?

4. Fläkten som blåser ut luft längst upp där bak på datorn har gått sönder. De verkar inte skärskilt dyra men det finns så många olika märken. Kan ni tipsa om något?

5. Kör ni Windows 11? Är det stabilt och bra?

6. Har ni nå allmänna tips när ni ser mina nuvarande komponenter?

Är tacksam för alla svar! Små som långa.

Ha en fin decemberdag!

//yolof

dubbla frågetecken
Permalänk
Medlem
Skrivet av yolof:

Hej kära Sweclockers,

Till vår kommer jag äntligen att ha sparat ihop en större summa för att uppgradera min dator. Min nuvarande dator består av en salig blandning nya och väldigt gamla komponenter. Helst skulle jag vilja köpa komponenter istället för en helt ny dator för att jag gillar att mecka och skruva lita. Det vore toppen om ni ville hjälpa mig att reda ut några frågor innan jag spenderar en massa pengar.

---

Nuvarande dator:

ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, Socket-1151
Intel Core i5-9600K Processor
GTX 1080
HyperX Fury RGB DDR4 2666MHz 16GB (2x8GB)

Kingston 120GB SSDNow V300 SATA3 2,5\" - 450/450 MB/s / 85k IOPS
Western Digital Black SN750 NVMe M.2 SSD, PCIe M.2 Typ 2280 - 1 TB
Seagate Barracuda® 7200.12 1TB SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 32MB Cache, 7200RPM, 3,5"

Silver Power SP-SS620M 620W PSU

Cooler Master CM 690 II Advanced Svart

ASUS VA32AQ 31.5 inch WQHD Monitor

---

Frågor:

1. Angående min äldre Kingston SSD
    a. Kan en SSD bli "gammal"? Slits de ut och blir långsammare med tiden?
    b. Hittintils har jag kört Windows separerat från spel o.s.v. på denna SSD. Är det vettigt?

2. Nätagget är också gammalt. Gör det något så längre det fungerar?

3. Jag har tänkt att köpa nytt graffikort. Förmodligen 4080/4070 eller 7900 beroende på pris och prestanda.
    a. Kommer 620W räcka? Hur kan jag kolla detta själv?
    b. Kommer min CPU att flaska? Jag har hört att man måste ha kraftig CPU för de nya korten.
    c. Min skärm är också gammal. Är det ens vettigt att köpa nytt grafikkort om skärmen bara har 1440p och 60Hz?

4. Fläkten som blåser ut luft längst upp där bak på datorn har gått sönder. De verkar inte skärskilt dyra men det finns så många olika märken. Kan ni tipsa om något?

5. Kör ni Windows 11? Är det stabilt och bra?

6. Har ni nå allmänna tips när ni ser mina nuvarande komponenter?

Är tacksam för alla svar! Små som långa.

Ha en fin decemberdag!

//yolof

1.a Ja, de slits genom hur många gånger man skriver data till dem. Bra program för att kolla diskar: https://www.guru3d.com/files-details/crystal-diskmark-downloa...
1.b spelar ingen större roll, men installerar du om Windows, så kan du behöva installera om spelen.
2. Om PSU är äldre än dubbla garantitiden så är det nog dags att byta. (verkar vara 2 år, så är det äldre än 4 år kan det vara dags att byta)
3.a 620W är i snålaste laget, det startar nog, men vill du kunna göra mer än att surfa vilket du troligen vill med så kraftfulla grafikkort så bör du minst ha 850W.
b. Ja det CPU kommer bli en flaskhals.
c. Om du vill ha strålspårning på, så duger din skärm.
4. Beror på hur ljudkänslig du är, men finns fläktar från cirka 20:- Inet fläkt till 300:- Noctua. Så länge din fläkt där bak fungerar så är det dock ingen panik.
5. Nej, jag ser personligen ingen fördel med det...än.
6. Var köpte du nätaggregatet, komplett? Jag tror inte jag har sett det märket tidigare.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe|Acer XV272Uz 1440p 240Hz|MinuxLint på Kanelen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

1.a Ja, de slits genom hur många gånger man skriver data till dem. Bra program för att kolla diskar: https://www.guru3d.com/files-details/crystal-diskmark-downloa...
1.b spelar ingen större roll, men installerar du om Windows, så kan du behöva installera om spelen.
2. Om PSU är äldre än dubbla garantitiden så är det nog dags att byta. (verkar vara 2 år, så är det äldre än 4 år kan det vara dags att byta)
3.a 620W är i snålaste laget, det startar nog, men vill du kunna göra mer än att surfa vilket du troligen vill med så kraftfulla grafikkort så bör du minst ha 850W.
b. Ja det CPU kommer bli en flaskhals.
c. Om du vill ha strålspårning på, så duger din skärm.
4. Beror på hur ljudkänslig du är, men finns fläktar från cirka 20:- Inet fläkt till 300:- Noctua. Så länge din fläkt där bak fungerar så är det dock ingen panik.
5. Nej, jag ser personligen ingen fördel med det...än.
6. Var köpte du nätaggregatet, komplett? Jag tror inte jag har sett det märket tidigare.

Tack så mycket för ditt svar!

Mitt nätagg köpte jag på Komplett för över 10 år sedan... Enligt ditt svar på fråga 2 så är det definitivt dags att köpa nytt!

"Om du vill ha strålspårning på, så duger din skärm."
Får jag fråga vad du menar? Drar strålspårningen ner FPSn så rejält så att 60hz räcker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yolof:

Tack så mycket för ditt svar!

Mitt nätagg köpte jag på Komplett för över 10 år sedan... Enligt ditt svar på fråga 2 så är det definitivt dags att köpa nytt!

"Om du vill ha strålspårning på, så duger din skärm."
Får jag fråga vad du menar? Drar strålspårningen ner FPSn så rejält så att 60hz räcker?

Ditt PSU klarar säkert av din nuvarande dator i några år till, men ska du koppla in nya dyra och strömtörstiga komponenter så kan PSU inte bara själv dö utan ta med sig ett splirrans nytt grafikkort eller moderkort, det är visserligen väldigt ovanligt, men för ett grafikkort över 10k så är ett nytt PSU för runt 1k en bra investering.

Det varierar från spel till spel, men strålspårning drar ner FPS ganska rejält, utan DLSS så klarar ett 4090 cirka 100FPS i 1440p med 70FPS 1% låg. Iaf om man ska tro den här: https://www.tomshardware.com/reviews/nvidia-geforce-rtx-4090-...

stavfel
Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe|Acer XV272Uz 1440p 240Hz|MinuxLint på Kanelen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Ditt PSU klarar säkert av din nuvarande dator i några år till, men ska du koppla in nya dyra och strömtörstiga komponenter så kan PSU inte bara själv dö utan ta med sig ett splirrans nytt grafikkort eller moderkort, det är visserligen väldigt ovanligt, men för ett grafikkort över 10k så är ett nytt PSU för runt 1k en bra investering.

Det varierar från spel till spel, men strålspårning drar ner FPS ganska rejält, utan DLSS så klarar ett 4090 cirka 100FPS i 1440p med 70FPS 1% låg. Iaf om man ska tro den här: https://www.tomshardware.com/reviews/nvidia-geforce-rtx-4090-...

Tack för dina svar återigen!

Om du skulle uppgradera datorn i steg? Hur skulle du göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yolof:

Tack för dina svar återigen!

Om du skulle uppgradera datorn i steg? Hur skulle du göra?

Då skulle jag fundera på RAM, vilket verkar vara största flaskhalsen, där kan du tjäna cirka 10% extra FPS genom att komma upp till 3200MHz. Det kan dock vara lite dumt att köpa nya DDR4 även om dom är prisvärda så har dom nog inte framtiden för sig.
Kan du klocka upp dina nuvarande, så skulle det ge en billig boost.

I andra hand skulle jag titta på CPU, där bör du nog titta på 13600K, 13700k, 13900k, 5800x3D, 7600(x), 7700(x).
12400F & 5600 är iofs prisvärda, men jag tycker steget från en 9600k blir för litet för att det ska vara lönt.
Det innebär då byte av moderkort, vilket i sin tur gör att du nog borde skaffa nytt PSU.

Just nu tror jag därför att detta kan vara ett bra steg:

Det kan dock vara värt att vänta in om ryktet stämmer att en 7600 utan X är på väg och om DDR5 blir mer prisvärt.

Alternativt kan du investera i DDR4 3200MHz eller 3600MHz Och skaffa 5800X3D + B550 senare eller möjligen en 13600k + Z690 men 13-serien har jag läst presterar bäst med DDR5.

Edit:
Gällande PSU hade jag just nu nog satsat på Phanteks AMP 850W för 1499:- eller 1000W för 1699:- men PSU priserna har varit riktigt dåliga de senaste veckorna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fråga 1*
Den där gamla Kingstondisken är både gammal, liten och långsam. (och ja de slits)
Jag skulle helt enkelt pensionera den om jag vore dig, om du ändå ska skaffa nytt moderkort osv och ändå lär installera om allting.

Visa signatur

9800X3D | RTX 3080 | 64GB DDR5 | 1+2+2TB M.2 | MSI B850 Tomahawk | RM1000x | NZXT H7
A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Då skulle jag fundera på RAM, vilket verkar vara största flaskhalsen, där kan du tjäna cirka 10% extra FPS genom att komma upp till 3200MHz. Det kan dock vara lite dumt att köpa nya DDR4 även om dom är prisvärda så har dom nog inte framtiden för sig.
Kan du klocka upp dina nuvarande, så skulle det ge en billig boost.

I andra hand skulle jag titta på CPU, där bör du nog titta på 13600K, 13700k, 13900k, 5800x3D, 7600(x), 7700(x).
12400F & 5600 är iofs prisvärda, men jag tycker steget från en 9600k blir för litet för att det ska vara lönt.
Det innebär då byte av moderkort, vilket i sin tur gör att du nog borde skaffa nytt PSU.

Just nu tror jag därför att detta kan vara ett bra steg:
https://komponentkoll.se/bild/sNPna.png
Det kan dock vara värt att vänta in om ryktet stämmer att en 7600 utan X är på väg och om DDR5 blir mer prisvärt.

Alternativt kan du investera i DDR4 3200MHz eller 3600MHz Och skaffa 5800X3D + B550 senare eller möjligen en 13600k + Z690 men 13-serien har jag läst presterar bäst med DDR5.

Edit:
Gällande PSU hade jag just nu nog satsat på Phanteks AMP 850W för 1499:- eller 1000W för 1699:- men PSU priserna har varit riktigt dåliga de senaste veckorna.

Skrivet av Roger W:

Fråga 1*
Den där gamla Kingstondisken är både gammal, liten och långsam. (och ja de slits)
Jag skulle helt enkelt pensionera den om jag vore dig, om du ändå ska skaffa nytt moderkort osv och ändå lär installera om allting.

Tack för era svar! Vad tror ni om detta?

Sidan säger att moderkortet inte fungerar med CPUn. Varför? (Bor i Tyskland)

Och hur vet jag om min nuvarande CPU-kylare passar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yolof:

Sidan säger att moderkortet inte fungerar med CPUn. Varför? (Bor i Tyskland)

Z690 är förra generationens moderkort (för 12xxx serien)
Z790 är de färskaste för nya generationen!
Nu ska ju förra generationen funka, OM moderkortet har ett BIOS som är up to date.
Plus att du måste se till att moderkortet du köper faktiskt har ett färskt BIOS ut ur lådan, eller skaffa en moderkort som stödjer BIOS-uppdatering utan CPU (Vad som gäller för det specifika moderkortet du valt vet jag inte på rak arm )

Visa signatur

9800X3D | RTX 3080 | 64GB DDR5 | 1+2+2TB M.2 | MSI B850 Tomahawk | RM1000x | NZXT H7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Z690 är förra generationens moderkort (för 12xxx serien)
Z790 är de färskaste för nya generationen!
Nu ska ju förra generationen funka, OM moderkortet har ett BIOS som är up to date.
Plus att du måste se till att moderkortet du köper faktiskt har ett färskt BIOS ut ur lådan, eller skaffa en moderkort som stödjer BIOS-uppdatering utan CPU (Vad som gäller för det specifika moderkortet du valt vet jag inte på rak arm )

Aha ok!

Jag uppdaterade moderkortet:

Felmeddelandet är kvar:
"Die CPU passt nicht in den Sockel des Mainboards."
"CPUn passar inte i moderkortets sockel."

Varför?

Permalänk
Skrivet av yolof:

Aha ok!

Jag uppdaterade moderkortet:
https://buildapc.gg/de/share/zulRc.png

Felmeddelandet är kvar:

Varför?

Den passar både till z690 och Z790, z690 kan behöva ny bios innan så då måste du ha q-Flash på moderkortet.
Om du enbart spelar är i5-13600k det mer prisvärda alternativet ju högre upplösning du spelar i

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Citat:

Felmeddelandet är kvar:

Varför?

Skumt, kan inte förklara den

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kanske är någon bugg! När jag bytte till 13600K fungerade det:

Sista frågan:
Hur vet jag om min nuvarande CPU-kylare passar till det nya moderkortet? Vad är det jag ska leta efter? Eller ska jag mäta?

Permalänk
Skrivet av yolof:

Kanske är någon bugg! När jag bytte till 13600K fungerade det:

https://buildapc.gg/de/share/DfvyI.png

Sista frågan:
Hur vet jag om min nuvarande CPU-kylare passar till det nya moderkortet? Vad är det jag ska leta efter? Eller ska jag mäta?

Lga 1700 skall det stå att den har stöd för alternativt kit för lga 1700

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Lga 1700 skall det stå att den har stöd för alternativt kit för lga 1700

Ok tack så mycket! Jag hittar tyvärr inte beställningen så har ingen aning vilken kylning det är.

Nu har jag ett moderkort med socket för 1155 så jag antar att kylningen är anpassad till det. Ska jag köpa ny helt ny kylning (+fläkt?) eller kan man köpa till något som gör att den kommer att passa på det nya moderkortet?

Permalänk
Skrivet av yolof:

Ok tack så mycket! Jag hittar tyvärr inte beställningen så har ingen aning vilken kylning det är.

Nu har jag ett moderkort med socket för 1155 så jag antar att kylningen är anpassad till det. Ska jag köpa ny helt ny kylning (+fläkt?) eller kan man köpa till något som gör att den kommer att passa på det nya moderkortet?

De flesta kylar märken har nya fästen för gamla kylare, beroende på vad du har kan det vara värt en ny kylare

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

De flesta kylar märken har nya fästen för gamla kylare, beroende på vad du har kan det vara värt en ny kylare

Ok! Tack tack