Blandade frågor. All hjälp uppskattas!
Hej kära Sweclockers,
Till vår kommer jag äntligen att ha sparat ihop en större summa för att uppgradera min dator. Min nuvarande dator består av en salig blandning nya och väldigt gamla komponenter. Helst skulle jag vilja köpa komponenter istället för en helt ny dator för att jag gillar att mecka och skruva lita. Det vore toppen om ni ville hjälpa mig att reda ut några frågor innan jag spenderar en massa pengar.
---
Nuvarande dator:
ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, Socket-1151
Intel Core i5-9600K Processor
GTX 1080
HyperX Fury RGB DDR4 2666MHz 16GB (2x8GB)
Kingston 120GB SSDNow V300 SATA3 2,5\" - 450/450 MB/s / 85k IOPS
Western Digital Black SN750 NVMe M.2 SSD, PCIe M.2 Typ 2280 - 1 TB
Seagate Barracuda® 7200.12 1TB SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 32MB Cache, 7200RPM, 3,5"
Silver Power SP-SS620M 620W PSU
Cooler Master CM 690 II Advanced Svart
ASUS VA32AQ 31.5 inch WQHD Monitor
---
Frågor:
Angående min äldre Kingston SSD
a. Kan en SSD bli "gammal"? Slits de ut och blir långsammare med tiden?
b. Hittintils har jag kört Windows separerat från spel o.s.v. på denna SSD. Är det vettigt?Nätagget är också gammalt. Gör det något så längre det fungerar?
Jag har tänkt att köpa nytt graffikort. Förmodligen 4080/4070 eller 7900 beroende på pris och prestanda.
a. Kommer 620W räcka? Hur kan jag kolla detta själv?
b. Kommer min CPU att flaska? Jag har hört att man måste ha kraftig CPU för de nya korten.
c. Min skärm är också gammal. Är det ens vettigt att köpa nytt grafikkort om skärmen bara har 1440p och 60Hz?Fläkten som blåser ut luft längst upp där bak på datorn har gått sönder. De verkar inte skärskilt dyra men det finns så många olika märken. Kan ni tipsa om något?
Kör ni Windows 11? Är det stabilt och bra?
Har ni nå allmänna tips när ni ser mina nuvarande komponenter?
Är tacksam för alla svar! Små som långa.
Ha en fin decemberdag!
//yolof