Priskoll: AMD Radeon RX 7900 XTX och RX 7900 XT hos svenska återförsäljare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Aldrig hört och det är alltid bra att skriva ut vad man menar. Nu är jag också klokare med denna vetskap.

Det är en del av modellnamnet, man brukar väl inte standardmässigt förklara varför en modell heter som den heter? Det får väl den som är intresserad själv kolla upp om han/hon vill?

Permalänk
Medlem

Inet levererar iallafall produkten direkt. Kortet packades omgående och en och en halv dag senare fanns kortet att hämta i budbeeboxen. Snabbt jobbat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johannes93:

Någon som har erfarenhet av att köpa direkt från AMD via AMD Store?

Jag har bara status ”Order in Process” sen onsdags och det verkar inte finnas någon e-postadress eller telefonnummer för att kontakta angående beställningar.

Tror mitt 6800xt tog 5 dagar innan det uppdaterades från "order in process" till "shipped" och jag fick spårningsuppgifter. Kan dock tänka mig att det kan dröja något längre vid en release än det gjorde när jag handlade (jag köpte mitt 6800xt i april 2021).

Permalänk
Skrivet av meanh:

Tror mitt 6800xt tog 5 dagar innan det uppdaterades från "order in process" till "shipped" och jag fick spårningsuppgifter. Kan dock tänka mig att det kan dröja något längre vid en release än det gjorde när jag handlade (jag köpte mitt 6800xt i april 2021).

Tack för info, jag får sitta still i båten några dagar till. Kan nog överleva några få dagar till 😅

Permalänk
Medlem

Är det någon som köpt av AMD som har erfarenhet av garanti ärenden. Har nu beställt en 7900xtx och har order in process sedan Lucia. Känns otroligt korkat av mig att köpa en produkt av någon man inte kan nå. Men jag har inte börjat svettas än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Nope ingen VPN.. Den bara laddar om sig själv, spammar man bakåt knappen så hinner man gå tillbaks innan man blir blockerad.
Väldigt mysko problem, både Edge och Firefox så jag gissar det är på AMD's håll som strular..

Händer här med. Verkar vara när den ska ladda bilden som det går på tvären.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yippikayey:

Vackert... XTX kortet man beställde och betalade för från Komplett 15:02 vid release stod det först att det förväntades i lager 25/12, nu står det "förväntas i lager 17 februari 2023" 💩

Samma här. Som tur var nöp jag ett från Netonnet också som dök upp idag.
Målet är att få tag i ett Red Devil.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Skrivet av PeÖ:

Är det någon som köpt av AMD som har erfarenhet av garanti ärenden. Har nu beställt en 7900xtx och har order in process sedan Lucia. Känns otroligt korkat av mig att köpa en produkt av någon man inte kan nå. Men jag har inte börjat svettas än.

Min är order in process också.

Tror vi kommer få kontakta Digital River då det är AMDs partner som hanterar deras beställningar.

https://www.digitalriver.com/shopper-support/

Jag kommer avvakta några dagar till dock.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

R9 7900 | B650 Tomahawk | 2x16gb 6000mhz cl36 | B580 | Kingston NV3 1TB | 35" Curved 3440x1440 120Hz | EK-Nucleus AIO 360 Dark

Permalänk
Medlem

https://store.digitalriver.com/store/defaults/en_IE/DisplayDR....#local_international_terms
Indet finstilta får man reda på att 3 års garanti gäller i sverige.

Permalänk
Medlem

Haha! Proshop släppte Gigabytekort kl 14.00. 14.00.10 när jag lagt det i kundkorgen var det slut. Stod 1 som lagersaldo - vet inte om det stämde eller om det bara var en placeholdersiffra...

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

Haha! Proshop släppte Gigabytekort kl 14.00. 14.00.10 när jag lagt det i kundkorgen var det slut. Stod 1 som lagersaldo - vet inte om det stämde eller om det bara var en placeholdersiffra...

Bottar bevakar och köper proshops lager oftast. Det är min erfarenhet. De är sämst att köpa av.

Permalänk
Medlem

Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GBpå netonnet.

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/s...

14490sek
Förväntat datum: 2023-01-10

Permalänk

Powercolor Radeon RX7900 XTX
14 995 kr

https://www.dustinhome.se/product/5011318609/radeon-rx7900-xt...

Finns en i lager nu som legat där en stund

Permalänk
Skrivet av Fuzzydemon:

Powercolor Radeon RX7900 XTX
14 995 kr

https://www.dustinhome.se/product/5011318609/radeon-rx7900-xt...

Finns en i lager nu som legat där en stund

tack du den tog jag

Visa signatur

AMD 5800x3D | 4080 MSI GAMING Z | G.skill 2x16GB 3600MHz | MSI MPG X570S Carbon MAX WIFI | Corsair RM850e |
Skärm: TUF GAMING VG27WQ x2 | Mus: Razer DeathAdder Elite | Tangentbord: Corsair K70 LUX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av unixware:

Nu finns AMD Radeon™ RX 7900 XTX Graphics i lager igen på https://www.amd.com/en/direct-buy/se

Hur ofta fyller AMD på med egna?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Asus B650E-F | 32GB G.Skill DDR5 6000MHZ | PowerColor Red Devil 7900 XTX OC | Fractal Design North | Noctua NH-D15 chromax | Corsair RM850e | Kingston Fury Renegade M.2 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TateM:

Hur ofta fyller AMD på med egna?

De verkar som de fyller på varje vardag kl 16:00 ish.

Permalänk
Medlem

Inet fick in 16st Gigabyte Radeon RX 7900 XTX 24GB MBA
14490kr 11:54 Tog slut på runt minuten

Permalänk
Medlem

7900 XTX finns i lager igen på AMD
https://www.amd.com/en/direct-buy/se

Sidan semi-trasig atm

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arcec:

Sidan semi-trasig atm

Heeeeelt broke. Är som att handla på ticketmaster. De är slut igen... Kom fram för att betala så var mitt kort borta.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Asus B650E-F | 32GB G.Skill DDR5 6000MHZ | PowerColor Red Devil 7900 XTX OC | Fractal Design North | Noctua NH-D15 chromax | Corsair RM850e | Kingston Fury Renegade M.2 2TB

Permalänk
Medlem

Inet fick in en massa kort nu. De tar slut - men det går inte fort. Red Devil försvann först. Har hypen dött lite? Anser ju själv att 14500 för ett referenskort med vad som visat sig vara felprogrammerad kylning inte riktigt lockar till det priset. För 12990 - kanske. Men ser att Power lagt ett preliminärt pris på Nitro+ på 14999. Stämmer det priset så är ju ett MBA-kort ännu mindre intressant. Men då är ju frågan... 4080 från div. tyska webshops kostar inte många ören mer.

Gha!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeÖ:

Skrivet av Lodisen:

Samma här. Som tur var nöp jag ett från Netonnet också som dök upp idag.
Målet är att få tag i ett Red Devil.

Skrivet av unixware:

De verkar som de fyller på varje vardag kl 16:00 ish.

Skrivet av Arcec:

Sidan semi-trasig atm

Har någon av er fått era Made by AMD kort? Kan ni bekräfta att ni lider av throttling när Memory Junction Temp när 110c?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TateM:

Har någon av er fått era Made by AMD kort? Kan ni bekräfta att ni lider av throttling när Memory Junction Temp när 110c?

Mitt är inte MBA.
Men haft problem med att kortet klockar sig själv sathögt och gav performance drops.
Klockade gpu till 3.3 GHz max och låg mellan 2.9-3.1 GHz på gpu som avg beroende på spel.

Fick låsa clocks till mer normala nivåer vilket även gav högre prestanda.

Junction maxar ut vid 88c för mig.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

Inet fick in en massa kort nu. De tar slut - men det går inte fort. Red Devil försvann först. Har hypen dött lite? Anser ju själv att 14500 för ett referenskort med vad som visat sig vara felprogrammerad kylning inte riktigt lockar till det priset. För 12990 - kanske. Men ser att Power lagt ett preliminärt pris på Nitro+ på 14999. Stämmer det priset så är ju ett MBA-kort ännu mindre intressant. Men då är ju frågan... 4080 från div. tyska webshops kostar inte många ören mer.

Gha!

Har du länk dit där dom påstår det är felprogrammerad kylning?
Jag har följt det här ganska noga och nu är första gången jag hör något om felprogrammering..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Har du länk dit där dom påstår det är felprogrammerad kylning?
Jag har följt det här ganska noga och nu är första gången jag hör något om felprogrammering..

Njae mest min tolkning... Var det inte så att de borde baserar kortets fläktkurvor på den där hotspoten istället? Såg Toms Hardware's video om Sapphire Nitro+, där de har med Sapphires talesfabror, som sa att Nitro+ baserade fläktkurvor på hotspottempen istället.

Men såg nu att mycket berodde på dålig värmeöverföring på MBA-korten med. Hur som så känns de som trista köp om man måste sumpa garantin (montera om kylaren) för att kunna utnyttja prestandan utan en massa onödig throttling.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

Njae mest min tolkning... Var det inte så att de borde baserar kortets fläktkurvor på den där hotspoten istället? Såg Toms Hardware's video om Sapphire Nitro+, där de har med Sapphires talesfabror, som sa att Nitro+ baserade fläktkurvor på hotspottempen istället.

Men såg nu att mycket berodde på dålig värmeöverföring på MBA-korten med. Hur som så känns de som trista köp om man måste sumpa garantin (montera om kylaren) för att kunna utnyttja prestandan utan en massa onödig throttling.

Ja absolut, ska verkligen inte behöva vara såhär med MBA korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TateM:

Har ett XFX MBA kort. Vet ej vad min junction temp är men temperaturen jag får från Adrenalin säger 68-72C när jag spelar MW2, som är mer GPU krävande. Ljudvolym tycker jag går som förväntat under både idle (fläktarna kan t.om. vara avstängda men kickar igång rätt så lätt vid vanlig surf eller liknande), lättare belastning och tyngre belastning.

Kan man se junction i Adrenalin eller behöver jag annan programvara för det?

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 7800x3D w/Custom EK loop | RX 7900 XTX | G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5 6000Mhz CL30 | MSI MAG X670e Tomahawk WIFI | Corsair RM1000x | Corsair Obsidian 500D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeNnalol:

Har ett XFX MBA kort. Vet ej vad min junction temp är men temperaturen jag får från Adrenalin säger 68-72C när jag spelar MW2, som är mer GPU krävande. Ljudvolym tycker jag går som förväntat under både idle (fläktarna kan t.om. vara avstängda men kickar igång rätt så lätt vid vanlig surf eller liknande), lättare belastning och tyngre belastning.

Du kan köra https://www.cpuid.com/downloads/hwmonitor/hwmonitor_1.48.zip
Hot spot bör inte ligga på 110c, sen ser du även om du får Temperature Limit.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av DeNnalol:

Jag sitter inte vid datorn just nu men du kan klicka in på Prestanda-fliken och sedan till höger finns Överlägg (Overlay) som du kan trycka igång som bland annat visar junction temp.

Sen bara att gå in i ett spel så har du overlay som visar data i realtid.

Permalänk
Medlem

Tragedi

Jag vet inte ifall man ska skratta eller gråta, fick hem ett 7900 XTX (MBA) idag och kollade upp temperaturer i Cyberpunk 2077. Hur kan AMD bygga ett kort som inte går att montera vertikalt (i/o upp)?.

Edit: Som tur är ska jag byta chassi strax (då vattenblock blir tillgängligt) så det är inte hela världen.