Hur brukar RAID-1 på 4-bay NAS oftast funka?

Permalänk
Medlem

Hur brukar RAID-1 på 4-bay NAS oftast funka?

Ska troligast inköpa en NAS/DAS, 4 diskvaggor. Tittar främst på en NetGear just nu.
Jag vill helst köra RAID-1. Tycker det känns som säkrast backup, även om det kostar lite mer.
Jag vill köra RAID-1 i konfigurationen att disk 1 och disk 2 speglar varandra, och disk 3 och 4 speglar varandra.

Men jag har svårt att hitta detaljerad info om exakt hur RAID-1 i den (eller dom) specifika NAS/DAS enheterna jag tittar på funkar och vilka begränsningar som eventuellt finns. Är inte super-erfaren med NAS/DAS.

Jag vill som sagt spegla 2 (av dom 4) diskarna med varandra, och dom kvarvarande två diskarna (av dom fyra) med varandra, men är oroad att RAID-1 kanske inte funkar så på dom enheter jag tittar på, eller att det finns begränsningar - typ att RAID 1 gör så att man får 1 huvuddisk, som speglas på de 3 andra diskarna, eller nåt sånt BS.

Undrar om det finns någon här med erfarenheter av t.ex. Netgear NAS eller många andra märken som är van vid hur det 'brukar' se ut i RAID-1 konfiguration med 4 diskar eller fler? Är det så enkelt att man lugnt kan räkna med att RAID-1 är 2x2 diskar som speglar varandra, och jag är bara .. typ paranoid eller nåt?

Tackar för tips och råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dooley:

Ska troligast inköpa en NAS/DAS, 4 diskvaggor. Tittar främst på en NetGear just nu.
Jag vill helst köra RAID-1. Tycker det känns som säkrast backup, även om det kostar lite mer.
Jag vill köra RAID-1 i konfigurationen att disk 1 och disk 2 speglar varandra, och disk 3 och 4 speglar varandra.

Men jag har svårt att hitta detaljerad info om exakt hur RAID-1 i den (eller dom) specifika NAS/DAS enheterna jag tittar på funkar och vilka begränsningar som eventuellt finns. Är inte super-erfaren med NAS/DAS.

Jag vill som sagt spegla 2 (av dom 4) diskarna med varandra, och dom kvarvarande två diskarna (av dom fyra) med varandra, men är oroad att RAID-1 kanske inte funkar så på dom enheter jag tittar på, eller att det finns begränsningar - typ att RAID 1 gör så att man får 1 huvuddisk, som speglas på de 3 andra diskarna, eller nåt sånt BS.

Undrar om det finns någon här med erfarenheter av t.ex. Netgear NAS eller många andra märken som är van vid hur det 'brukar' se ut i raid-1 konfiguration med 4 diskar eller fler? Är det så enkelt att man lugnt kan räkna med att RAId-1 är 2x2 diskar som speglar varandra, och jag är bara .. typ paranoid eller nåt?

Tackar för tips och råd.

En RAID är ingen backup, får du en korrupt fil på disk 1 så har du ju per automatik en korrupt fil på disk 2 med

Den enda fördelen med en RAID-1 är att lägger disk 1 eller 2 av så slutar datorn inte fungera men då måste du ju byta ut den trasiga omgående och beroende på hur stora diskar och hur stort ditt system är så tar det ju tid att återskapa den trasiga disken plus att risken för ett haveri är större vid återskapandet än annars. Så i värsta fall kanske den kvarvarande friska disken också havererar och då förlorar du ju informationen oavsett... Och har du ingen backup så är du ju rökt i vilket fall ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

En RAID är ingen backup, får du en korrupt fil på disk 1 så har du ju per automatik en korrupt fil på disk 2 med

Den enda fördelen med en RAID-1 är att lägger disk 1 eller 2 av så slutar datorn inte fungera men då måste du ju byta ut den trasiga omgående och beroende på hur stora diskar och hur stort ditt system är så tar det ju tid att återskapa den trasiga disken plus att risken för ett haveri är större vid återskapandet än annars. Så i värsta fall kanske den kvarvarande friska disken också havererar och då förlorar du ju informationen oavsett... Och har du ingen backup så är du ju rökt i vilket fall ändå.

Vilket kraxande olyckskorpande

Har man en 4-bay, så självklart skaffar man ju 6 diskar, varav 2 är reserv. Ska man köra RAID-1 så bör ju diskarna vara identiska, och då är det lika bra att införskaffa 2 extra att ha i reserv på en gång så slipper man leta rätt på identiska modeller senare om någon disk ev går i pension oväntat.

Att man kan få korrupta filer på en backup-disk är ju inte RAIDs fel. Ingen hårddisk i sig själv innehåller ju felkorrektion. Det har man väl mest checksum-kontroller till, i mjukvara.

Men frågan var snarare om det kan finnas skum-heter i RAID-1 konfigs på NAS med 4 eller fler diskar, eller om man helt enkelt lugnt kan alltid räkna med att RAID-1 alltid konfigureras i disk-par?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dooley:

Vilket kraxande olyckskorpande

Har man en 4-bay, så självklart skaffar man ju 6 diskar, varav 2 är reserv. Ska man köra RAID-1 så bör ju diskarna vara identiska, och då är det lika bra att införskaffa 2 extra att ha i reserv på en gång så slipper man leta rätt på identiska modeller senare om någon disk ev går i pension oväntat.

Att man kan få korrupta filer på en backup-disk är ju inte RAIDs fel. Ingen hårddisk i sig själv innehåller ju felkorrektion. Det har man väl mest checksum-kontroller till, i mjukvara.

Men frågan var snarare om det kan finnas skum-heter i RAID-1 konfigs på NAS med 4 eller fler diskar, eller om man helt enkelt lugnt kan alltid räkna med att RAID-1 alltid konfigureras i disk-par?

Skippa raiden för du har inte förstått vad raid innebär.
Du bör inte köpa likadana diskar samtidigt för att ha i en raid för då ökar du riskerna för dataförlust eftersom de alla troligen kommer att ha samma typ av fel om det är ett seriefel på hårdvarunivå så risken öäkar att de går sönder samtidigt så att det uppstår dataförlust.

Skaffa gärna en nas men dessutom ett antal usbdiskar så att du kan göra backup på det som är viktigt och sedan koppla loss usbdiskarna så att de inte på något sätt kan nås på ett enkelt sätt, tro inte på nått sätt att en nas som är inkopplad och kör raid 1 är en säker backup för den ökart bara tillgängligheten men ger extremt dåligt skydd mot precis allt utom hårdvarufel på en disk, tex absolut inget skydd mot skadlig programvara, handhavandefel eller elfel och liknade som är det man oftast vill skydda sig mot.
Tänk om, tänk rätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Raid är ingen backup..

Får du virus, malware, hårdvarufel, klantar dig etc så försvinner all data likväl.

Backup bör finnas på minst 3 olika ställen.

Något som är inkopplat och åtkomligt är inte backup.

Själv kör jag en lösning med 2 diskar speglade och med paritet (zfs mirror) och de har jag i sin tur tagit backup på.

Enda anledningen för att köra 2 diskar är att minska risken för bitröta på filer jag lagrar över lång tid.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag har en 4-diskars Synology som kör RAID-1 precis som du önskar disk 1 speglas på disk 2 och disk 3 speglas på disk 4. Varför du "självklart" ska ha två extra diskar förstår jag inte om det inte är för ren backup. Alla viktiga data, de som har med familjen och nostalgi att göra (foton, video, kontrakt, mm) + de som har med jobbet att göra (jag är pensionär men har åtskilliga TB grejer kvar från jobbet, ursprungligen 27, nu nere i 14, rensar då och då när det är säkert att ingen längre behöver grejerna), allt sånt ligger på backup-diskar som inte är kopplade till NASen. De personliga grejerna finns även på NASen men backup-diskar kopplas bara in när jag behöver göra förändringar. Utöver det har jag några usb-minnen med extra backup av familjegrejerna.
Min NAS går inte som backup utan bara som extra lagringsutrymme, i princip som en extern hårddisk på 16 TB (4 x 8 TB i RAID-1). Enda fördelen mot en vanlig extern HDD är att om en disk går åt h-e kan den kopplas ur och tas bort utan risk för att något ska hända, finns en speciell funktionalitet för att kunna göra det utan att stanna NASen och sedan, när jag skaffat in en ny disk, kan jag bara stoppa in den på sin plats och NASen frågar om den ska in istället för den jag tog bort. Svarar jag "ja" så fixar NASen så att den nyinsatta disken blir en exakt spegling av dess "syster"-disk.
Sen kör jag dessutom Linux på alla datorer och TimeShift då och då mot extern hårddisk som kopplas bort när det är klart.

Sen undrar jag varför Netgear? Det anses inte vara bland de bästa. Om jag behöver en NAS till (vet inte varför) så blir det en Synology till. Jag har kört Netgear, Qnap och (tror jag) Buffalo. Buffalo var skit (enligt min åsikt) och Qnap var OK men inte i nivå med Synology.

Enda gången jag behövt byta en disk var då jag fick ett måndagsexemplar från butik och då varnade NASen och sa ifrån att disken inte fungerade som den skulle. Skickade in den till Inet tillsammans med utskrifter från NASen och fick en ny som jag satte i och sen dess (och innan jag satte i den dåliga disken) har allt fungerat bra. Varje vecka kommer ett meddelande om hur systemet och diskarna mår. När diskarna når vägs ände efter 40000 - 60000 timmar (= 4,5 - 6 år) så byter jag diskarna och använder samma procedur som när man byter en trasig disk. Senast (för 1,5 år sen) bytte jag även NASen till en modernare och då använde jag inbyggd funktionalitet för att helt kopiera alla data från den gamla till den nya genom att koppla båda till samma nätverk och helt enkelt be om en fullständig överföring. Tog en hel dag med kopiering och kontroller av att allt gått bra. Lite segt men OK eftersom det var mycket data.

Visa signatur

Debian, bara Debian, Debian överallt

Permalänk
Medlem

I köpeNAS kan man sätta upp volymer som man sedan allokerar diskar till och ofta automatiskt väljer RAID1 vid 2 diskar och RAID5 vid 3 diskar och fler, RAID6 (= 2 paritetsdiskar) brukar man välja om det är 6 diskar eller fler. det fins också manuella metoder att bygga sina RAID-strukturer, men då är det inte automatik längre när man tex. i efterhand petar in flera diskar.

så TS fråga i första inlägget så gör man 2 volymer med 2 diskar i var, för 2 st oberoende RAID1-par.

En hyffsad modern Netgear använder BTRFS som filsystem[1] vilket gör att du på helt annat sätt kan göra osynliga bakgrundsbackupper (kan göras skrivskyddade på filsystemnivå och också göras synliga och åtkommliga över nätverk) med snapshot schemalagd och automatisk utrensning som att behålla alla dagliga snapshot de första 14 dagarna, veckovis till 8 veckor och därefter månadsvis etc.

För ökad säkerhet i RAID-1 paret använder man 2 olika fabrikat HD med hyffsat samma prestanda just för att märkes och modellfel inte skall slå igenom på hela RAID-paret samtidigt - den strategin har lönat sig för min del efter strömavbrott där WD-RED dog på 2 RAID-par samtidigt (hängde sig hårt vid uppstart när det läste en viss segment av diskytan under boot och kunde senare kureras med en fullständig zerofill på hela diskytan och sedan omformatering - WD-RED hade alltså skrivit på diskytan just under strömavbrottet och så pass illa att den senare låste sig när samma ställe senare skulle läsas av under boot) medans Seagate-diskarna den var parad med i var RAID1-par klarade sig.

Jagar man topprestanda så vill man dock ha lika diskar men istället får en ökad exponering av fel som drabbar båda diskarna samtidigt.

Slutligen har man NAS med aktiv write-cache på diskarna (och den delen som styr detta göms mer och mer i GUI:t att man numera inte ens kan stänga av write-cache) så är det närmast ett krav på att den körs via UPS och att UPS kan signalera till NAS när batteriet börja bli tom vid strömavbrott och startar en kontrollerad avstängning.

Har man inte det så 'brukar' det klara sig vid en strömavbrott och det kan reparera sig nästa uppstart med resynkning av diskar och hela faderullan, men har man flera strömavbrott kort efter varandra (hantverkar-strömavbrott typiskt i fastigheter där renovering pågår) och resynkningen hinner startas och köras en bit var gång när nästa strömavbrott kommer så är risken jättestor för en RAID-haveri på grund av att man använder mdadm-RAID eller LVM2 som logisk volymhanterare och inte låter BTRFS själv sköta diskarna.

När man har diskarnas write-cache avstängda (och därmed ibland märkbara prestandaproblem) så är tåligheten mot strömavbrott mycket högre då oredan vid skrivningarna vid strömavbrott bara ligger på sektornivå och inte med dagens diskar flera hundra Mbyte med data som ligger i skriv-cache i väntan på att skriva till diskytan - speciellt när resynkning pågår och man får strömavbrott igen och allt som ligger i diskarnas write-cache glöms bort och oredan i filsystemen blir fatala.

Riktiga enterprise-servrar har disk-write cache (av ECC-typ) på diskkkontrollerkortet backuppad med batteri/superkonding/flash-minne för att just hantera lägen med strömavbrott så att det inte blir oreda i de olika RAID-strukturerna.

---

[1] det gör också Synology på sina +-produkter av samma skäl att bakgrunds backuper och fil-resilens för att mota ransomware-virus som rotar i NAS:en från infekterade klintdatorerna skall vara lätta att återställa när det väl sker och man har sina gamla filer och versioner av dessa på dags-nivå kvar ett bra tag bakåt i tiden.

Permalänk
Medlem

Jag kör såhär vilket jag rekommenderar till dig om du är lite mer sugen på att bygga något själv som du har kontroll över:

Steg 1. Gör zfs-z1 i en 4-bay NAS. Detta ger dig skydd emot bit-rot med månadsvis scrub (har räddat filer för mig genom åren). Har kört zfs i 5 år och det fungerar riktigt bra.
Steg 2. Ta en backup från en separat maskin som är en "cold store". Dvs, den bootar upp med jämna mellanrum och tar en backup, typ med rsync så du får en diff. Det går även snapshota en sådan backup ifall du gillar skottsäkra fallskärmar. Sen sätter du upp den så när den är klar så stänger den av sig själv. Det schyssta här är att den är offline så skulle din NAS få virus/cryptolock på filer eller liknande så är den offline och skyddad (åtminstone t.o.m nästa boot). Om man vill så kan man även köra off-site backups med typ rclone. Dit har inte jag kommit ännu.

För och nackdelar: Billigaste lösningen, kräver mer teknisk "know-how", du har kontroll, tar mer tid att få till så det fungerar bra. Möjlighet att fritt välja hårdvara. Möjlighet att begränsa attack-ytan genom att använda minimalt med mjukvara som skulle kunna utnyttjas av en hackergrupp. Inget "moln" som hackers kan hitta dig och attackera dig.

Ett alternativ (om du vill utlämna kontrollen till företag) skulle kunna vara att köpa en Synology och sätt upp RAID och köra off-site backups till Synology i annat hem (tror Linus tech tips har video på det).

För och nackdelar: Enklare, dyrare, du har inte kontroll, potentiell risk för att Synology blir blir mål för hackernätverk (moln-koppling), går fortare att sätta upp. Kräver en likasinnad vän/familjemedlem. Enkelt att få en off-site backup.

Förtydling.
Permalänk
Medlem

Jag vill också tillägga att ECC är absolut inget måste även om många säger det ONLINE. Jag har aldrig kört det. Det ECC skyddar emot är om du får bitfel i RAM, men eftersom vi sitter och jobbar emot vår data från en burk som inte kör ECC (alltså en laptop eller desktop PC) så finns mycket lite att vinna genom att köra ECC på en NAS då datafelet skulle lika gärna kunna ske på din arbetsstation och då har du redan dålig data innan den hamnar på din NAS.

Vissa påstår att när man får bitfel i ram och zfs kollar checksummor, så skulle i så fall zfs skriva över bra data med trasig data (då zfs korrigerar datafel på disk om den skulle hitta det), men detta har inte kunnat demonstreras. ZFS checksummar data, sen checksummar den checksummorna. Alla tre steg måste utsättas för datafel och sen måste ändå checksummorna stämma hela ledet för att den trasiga datan ska skriva över den bra datan. Sannolikheten att detta sker är i princip obefintlig.

Enda anledningen att köra ECC (i.m.h.o) är om någons liv alternativt väldigt mycket pengar kan förloras om det blir minsta fel i din data. Kanske att det hjälper mer om du kör traditionell RAID istället för zfs, men idag skulle jag inte välja traditionell RAID när zfs finns.

Enda nackdelen jag vet med zfs är att det kräver ganska mycket RAM, i.a.f 1GB per 1TB. Men sen är RAM ganska billigt just nu ändå så inget större hinder i.m.h.o.

Grammatik
Permalänk
Medlem

Många har sagt detta redan, men det är kanske bra om du får höra det från flera. RAID är inte en backup

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Det kan vara så att några har sagt det redan; RAID (ej 0) är ett bra sätt att skydda dig mot diskkrascher.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Skrivet av Dooley:

Undrar om det finns någon här med erfarenheter av t.ex. Netgear NAS eller många andra märken som är van vid hur det 'brukar' se ut i RAID-1 konfiguration med 4 diskar eller fler? Är det så enkelt att man lugnt kan räkna med att RAID-1 är 2x2 diskar som speglar varandra, och jag är bara .. typ paranoid eller nåt?

Tackar för tips och råd.

Tycker du ska fundera på vad du ska använda enheten till. NAS (Network-attached storage) är antagligen den enhet du har mest användning för då den lagar data och är anträffbar av allt i ditt lokala nätverk. En NAS är vanligen en egen dator (CPU + RAM) som agerar server på ditt lokala nätverk och därför blir oberoende av andra enheter och dess belastning.

En DAS (Direct-attached storage) är i princip en extern hårddisk med skillnaden att den har ett HBA-kort (Host Bus Adapter) och vanligen klarar 4 eller fler diskar. Praktiskt är det som att ansluta dina hårddiskar utanför datorn med långa kablar. DAS skulle även kallas Dumb-attached storage då det just är diskar i en snygg förpackning och kan bara anslutas till en dator. Det är sedan upp till datorn och dess OS att förmedla diskarna över ett nätverk.

När det gäller RAID kan det användas på båda, men det är en teknik som i princip har levt över sin tid och absolut inte ger den backup som många föreställer sig och är snarare att se som en redundans.

RAID skyddar bara mot rena hårvarufel och är mer intressant för upptid än backup. I system som måste vara uppe 24/7 så skulle ställen som sjukhus, google och större företag ha nytta av RAID. Det dom kan göra är att när en disk går sönder fysiskt så kan dom utan att stänga av byta disken under drift (hotswap) i ett skåp som tar 50 - 500 hårddiskar.

Det du skulle kunna göra på din dator är att du antagligen kan stänga av datorn på ett snyggt sätt (utan att få korrupt information) och sedan springa till inet eller Webhallen och köpa en ny disk, byta ut den och sedan starta igen.

Men, och här är den tråkiga delen, RAID-kontrollen på ditt moderkort är antagligen värd 5 - 50 kr. RAID-kontrollen på ett serverrack hos företaget är antagligen värd 5000 - 50 000 kr.

RAID 1 och RAID 5 / 6 ger ett visst skydd, såvida felet är rent hårdvarubaserat där en disk helt eller ibland har för vana att försvinna från systemet och snarast ska bytas ut.

Skulle du på så vis ha extrem tur så kan du återskapa innehållet till en ny disk. Men anledningen till att en disk går sönder är vanligen ett elektriskt fel som gärna tar med sig andra diskar och komponenter från datorn ner i graven, speciellt moderkortet. Nytt moderkort kan därför innebära att diskarna behöver göras om i en ny RAID-kontroller som inte förstår den gamla uppsättningen, eller i värsta fall har lagrats på en PROM på gamla moderkortet och diskarna ser därför ut som tomma hårddiskar om man inte använder specialprogramvara för att ta ut dess rå-innehåll.

Återgår vi till din huvudfråga; Hur brukar RAID-1 på 4-bay NAS oftast funka?

Svaret här är att det antagligen blir en RAID 0 eller RAID 10. Då RAID 1 enbart hanterar 2 diskar, iaf på sämre kontrollers.

RAID 0: två till flera diskar som sprider informationen för hög hastighet. Ingen säkerhet alls.:
RAID 1: två diskar som skriver exakt samma sak. Så fort en disk går sönder kan du (kanske) fortfarande läsa ut informationen.
RAID10: minst fyra diskar och alltid jämt antal i kombination av RAID 1. Den underliggande nivån skapar två uppsättningar av RAID 1 som sedan sprids över en RAID 0. Klarar av att två diskar haverar om dom inte ligger i samma RAID-1 par.

Med dagens storlekar så motsvarar det omkring 40TB data. Med dagens bästa hastighet, ca 200MB/sek så är det 720GB / timme eller drygt 17 TB per dygn i skrivhastighet - vilket såklart är dom bästa interna hårddiskarna på ett bra moderkort i en perfekt värld. På en NAS kan man räkna med halva hastigheten. Återställer du en trasig RAID så kan du räkna med att sänka hastigheten 5 - 10 ggr, dvs ca 1.7 TB per dygn. Med andra ord skulle det gå fortare att återkopiera 40TB data än att reparera 10TB data.

Jag använder själv RAID 0 på min hemkatalog, säkerheten förlitar jag mig till dom backupper jag gör och att ha två datorer med identiskt innehåll.

För backup använder jag en kombination av 3-2-1 och one-way-direction. dvs 3 uppsättningar på två media varav en är off-site. One way direction innebär att en fil aldrig ändras utan det skapas en ny när den ändras.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon