Skrivet av Dooley:
Ska troligast inköpa en NAS/DAS, 4 diskvaggor. Tittar främst på en NetGear just nu.
Jag vill helst köra RAID-1. Tycker det känns som säkrast backup, även om det kostar lite mer.
Jag vill köra RAID-1 i konfigurationen att disk 1 och disk 2 speglar varandra, och disk 3 och 4 speglar varandra.
Men jag har svårt att hitta detaljerad info om exakt hur RAID-1 i den (eller dom) specifika NAS/DAS enheterna jag tittar på funkar och vilka begränsningar som eventuellt finns. Är inte super-erfaren med NAS/DAS.
Jag vill som sagt spegla 2 (av dom 4) diskarna med varandra, och dom kvarvarande två diskarna (av dom fyra) med varandra, men är oroad att RAID-1 kanske inte funkar så på dom enheter jag tittar på, eller att det finns begränsningar - typ att RAID 1 gör så att man får 1 huvuddisk, som speglas på de 3 andra diskarna, eller nåt sånt BS.
Undrar om det finns någon här med erfarenheter av t.ex. Netgear NAS eller många andra märken som är van vid hur det 'brukar' se ut i RAID-1 konfiguration med 4 diskar eller fler? Är det så enkelt att man lugnt kan räkna med att RAID-1 är 2x2 diskar som speglar varandra, och jag är bara .. typ paranoid eller nåt?
Tackar för tips och råd.
Tycker du ska fundera på vad du ska använda enheten till. NAS (Network-attached storage) är antagligen den enhet du har mest användning för då den lagar data och är anträffbar av allt i ditt lokala nätverk. En NAS är vanligen en egen dator (CPU + RAM) som agerar server på ditt lokala nätverk och därför blir oberoende av andra enheter och dess belastning.
En DAS (Direct-attached storage) är i princip en extern hårddisk med skillnaden att den har ett HBA-kort (Host Bus Adapter) och vanligen klarar 4 eller fler diskar. Praktiskt är det som att ansluta dina hårddiskar utanför datorn med långa kablar. DAS skulle även kallas Dumb-attached storage då det just är diskar i en snygg förpackning och kan bara anslutas till en dator. Det är sedan upp till datorn och dess OS att förmedla diskarna över ett nätverk.
När det gäller RAID kan det användas på båda, men det är en teknik som i princip har levt över sin tid och absolut inte ger den backup som många föreställer sig och är snarare att se som en redundans.
RAID skyddar bara mot rena hårvarufel och är mer intressant för upptid än backup. I system som måste vara uppe 24/7 så skulle ställen som sjukhus, google och större företag ha nytta av RAID. Det dom kan göra är att när en disk går sönder fysiskt så kan dom utan att stänga av byta disken under drift (hotswap) i ett skåp som tar 50 - 500 hårddiskar.
Det du skulle kunna göra på din dator är att du antagligen kan stänga av datorn på ett snyggt sätt (utan att få korrupt information) och sedan springa till inet eller Webhallen och köpa en ny disk, byta ut den och sedan starta igen.
Men, och här är den tråkiga delen, RAID-kontrollen på ditt moderkort är antagligen värd 5 - 50 kr. RAID-kontrollen på ett serverrack hos företaget är antagligen värd 5000 - 50 000 kr.
RAID 1 och RAID 5 / 6 ger ett visst skydd, såvida felet är rent hårdvarubaserat där en disk helt eller ibland har för vana att försvinna från systemet och snarast ska bytas ut.
Skulle du på så vis ha extrem tur så kan du återskapa innehållet till en ny disk. Men anledningen till att en disk går sönder är vanligen ett elektriskt fel som gärna tar med sig andra diskar och komponenter från datorn ner i graven, speciellt moderkortet. Nytt moderkort kan därför innebära att diskarna behöver göras om i en ny RAID-kontroller som inte förstår den gamla uppsättningen, eller i värsta fall har lagrats på en PROM på gamla moderkortet och diskarna ser därför ut som tomma hårddiskar om man inte använder specialprogramvara för att ta ut dess rå-innehåll.
Återgår vi till din huvudfråga; Hur brukar RAID-1 på 4-bay NAS oftast funka?
Svaret här är att det antagligen blir en RAID 0 eller RAID 10. Då RAID 1 enbart hanterar 2 diskar, iaf på sämre kontrollers.
RAID 0: två till flera diskar som sprider informationen för hög hastighet. Ingen säkerhet alls.:
RAID 1: två diskar som skriver exakt samma sak. Så fort en disk går sönder kan du (kanske) fortfarande läsa ut informationen.
RAID10: minst fyra diskar och alltid jämt antal i kombination av RAID 1. Den underliggande nivån skapar två uppsättningar av RAID 1 som sedan sprids över en RAID 0. Klarar av att två diskar haverar om dom inte ligger i samma RAID-1 par.
Med dagens storlekar så motsvarar det omkring 40TB data. Med dagens bästa hastighet, ca 200MB/sek så är det 720GB / timme eller drygt 17 TB per dygn i skrivhastighet - vilket såklart är dom bästa interna hårddiskarna på ett bra moderkort i en perfekt värld. På en NAS kan man räkna med halva hastigheten. Återställer du en trasig RAID så kan du räkna med att sänka hastigheten 5 - 10 ggr, dvs ca 1.7 TB per dygn. Med andra ord skulle det gå fortare att återkopiera 40TB data än att reparera 10TB data.
Jag använder själv RAID 0 på min hemkatalog, säkerheten förlitar jag mig till dom backupper jag gör och att ha två datorer med identiskt innehåll.
För backup använder jag en kombination av 3-2-1 och one-way-direction. dvs 3 uppsättningar på två media varav en är off-site. One way direction innebär att en fil aldrig ändras utan det skapas en ny när den ändras.