Nvidia fimpar Shield-funktionen Gamestream

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

En Shield utan Gamestream är väl inte mycket att ha? Det var ju den främsta funktionen som gjorde att man kanske ville ha en. Jag antar att de vill få över folk till betaltjänsten Geforce Now istället, men måste man ha en Shield för det?

Nja, typ allt är bra med en Nvidia Shield förutom Gamestream.
Vad jag vet finns det ingen annan mediamaskin i sin prisklass som stödjer såpass många ljud/bild format, appar osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Nja, typ allt är bra med en Nvidia Shield förutom Gamestream.
Vad jag vet finns det ingen annan mediamaskin i sin prisklass som stödjer såpass många ljud/bild format, appar osv.

Så spelmaskinen Shield gör sig bäst som mediaspelare? Det är ju ändå rätt komiskt. Men är den bättre än en Apple TV för det? De kostar ju typ samma (där Apples är nyare med mer minne och antagligen snabbare CPU osv)

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Kör äppeltv med A15 cpu, 128GB och infuse 7.
Klarar väl de flesta format. För 10kr i månaden så decodar den lossless dts master hd och dolby true hd till pcm över hdmi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag hade inte köpt en shield nu, hårdvaran i den (Tegra X1) är 7 år gammal och som jag skrev över. Det börjar märkas. Fortfarande riktigt bra. Men inte som en ny produkt, den saknar modern funktionalitet som skall finnas där.

Jag håller med. Ändå beställde jag en i söndags. Ska ersätta en RaspberryPie3 som idag kör Kodi, sen körs Netflix från TV:ns operativ (segt), men saknar alla andra steamingjänster. Tanken har varit att köpa efterföljaren till Shield till vardagsrummet och flytta in den befintliga från vardagsrummet till sovrummet. Men nu har jag väntat några år utan ens det minsta rykte på en ersättare så passade jag på nu när den åtminstone var lite prissänkt.

Har försökt streama från PCn till Shielden flera gånger. Men det är alltid massvis med strul så inget jag använt.

Visa signatur

[ P4 3.2HTI 1024 PC3200 I 2x 200gb S-ATA Barracuda IV @ RAID0, 200gb Barra IV S-ATA 80gb barra IV IDE I NEC3510A I Gainward 7.1 I 9700 Pro I Samsung 17" 757DFX]

Permalänk
Medlem

Jag använder ofta Steam Link på min Nvidia Shield och tycker att det funkar klockrent. Bättre än Gamestream någonsin gjorde.

För att det ska funka bra med gamepads utanför Steam (t.ex. om man startar ett spel/en emulator från startmenyn) så bör man komplettera Steam Link med VirtualHere. Det är en virtuell USB-hubb över nätet. USB-enheter som kopplas till Shield blir lokala enheter på PC:n. Jag har en Bluetooth-dongel i Shield:en och har flera gamepads samt mus och tangentbord parade med den på PC:n. Lagget är minimalt och funkar mycket bättre än Steam Links gamepad-emulering.

Permalänk
Medlem

Känns som att nvidia exponerar sig för en massa stämningar i och med detta.
Det var väl ändå en ganska framstående feature i deras marknadsföring som dom nu plockar bort.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Så spelmaskinen Shield gör sig bäst som mediaspelare? Det är ju ändå rätt komiskt. Men är den bättre än en Apple TV för det? De kostar ju typ samma (där Apples är nyare med mer minne och antagligen snabbare CPU osv)

Spelmaskin?? Det är en mediaspelare så jag förstår inte vad som är komiskt.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av eXeem:

Känns som att nvidia exponerar sig för en massa stämningar i och med detta.
Det var väl ändå en ganska framstående feature i deras marknadsföring som dom nu plockar bort.

Frågan är om det går att driva det när det finns liknande funktioner kvar och hårdvaran i sig fortfarande fungerar i samma syfte. Jag vill även minnas att Geforce Now hade en liknande funktion innan, men när jag kollar på det nu verkar det bara vara molnspel? Oklart om jag bara inbillat mig det, men har verkligen för mig att det fanns motsvarande lösning integrerat där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Så spelmaskinen Shield gör sig bäst som mediaspelare? Det är ju ändå rätt komiskt. Men är den bättre än en Apple TV för det? De kostar ju typ samma (där Apples är nyare med mer minne och antagligen snabbare CPU osv)

Vart står det att det är främst en spelmaskin?

Den är främst en mediaspelare, den har ju t.o.m "TV" i namnet och handkontroll skickas inte längre med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

En Shield utan Gamestream är väl inte mycket att ha? Det var ju den främsta funktionen som gjorde att man kanske ville ha en. Jag antar att de vill få över folk till betaltjänsten Geforce Now istället, men måste man ha en Shield för det?

Som så många redan har påpekat så finns det fullvärdiga ersättare i form av Steam Link samt Sunshine+Moonlight som funkar utmärkt på Shield. Dessa funkar dessutom med AMD-grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Spelmaskin?? Det är en mediaspelare så jag förstår inte vad som är komiskt.

Skrivet av Squallie:

Vart står det att det är främst en spelmaskin?

Den är främst en mediaspelare, den har ju t.o.m "TV" i namnet och handkontroll skickas inte längre med.

Den lanserades ju för att streama spel, med tillhörande handkontroll. I mina ögon har det varit en enhet för spel. Om den inte fokuserar på det idag har den uppenbarligen skiftat fokus under tiden (vilket jag inte haft koll på)

Citat:

First released in May 2015, the Shield was initially marketed by Nvidia as a microconsole, emphasizing its ability to play downloaded games and stream games from a compatible PC on a local network, or via the GeForce Now subscription service. (Wikipedia)

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Köpte mina två Shield för denna funktion. Men kör ändå redan oftast Steam Link (via Shield). Funkar fint, och är ett par färre knapptryck för att komma igång.
Men kommer nog sakna den när jag vill köra ett ej Steam-spel igen?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

GameStream var största anledningen till att jag valde ett 3060Ti för några månader sedan ist för AMD. Är det bara jag som tycker att Steam Link ger generellt sämre bildkvalitet och stutters jämfört med Moonlight? Kör på Nvidia Shield och trådat till både klient och host. Förhoppningsvis låter Nvidia GameStream-hosting sitta kvar ett tag i Geforce Experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du menar det är svårt att tjäna pengar på en engångskostnad och inte en prenumeration?
Det tråkiga är ju att funktionen redan är byggd och finns tillgänglig idag.

Är garanterat så det är, en person som använder sig av GameStream är mindre benägen att köpa Geforce Now.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Är garanterat så det är, en person som använder sig av GameStream är mindre benägen att köpa Geforce Now.

Varför ska jag köpa Geforce Now när jag har en perfekt fungerande speldator och endast vill ha bilden på TVn i rummet bredvid för att sitta på soffan med flickvännen och spela lite coop spel? Högre latency, mer belastning på infrastrukturen av ström och internet samt begränsat utbud. GameStream har varit det enda som låst mig till Nvidia (då steam link och konkurrenter har högre latency och/eller sämre bild). Istället för benägenheten att köpa Geforce Now kommer chanserna att köpa ett AMD kort öka. Linus Torvalds uttalande från 10 år sedan stämmer än idag.

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

Missar jag något eller är det inte bara att låta bli att uppdatera?
Så mycket nytt kommer det ju inte med uppdateringarna längre.

Visa signatur

Workstation | A64 3500+ "venice" @2,6 (260x10) | 1024MiB Speed premium bh5 @260mhz 1,5225-1t | DFI Sli-DR | 7800GTX @525/1410 | pc6070b
Server | P4 2,0 @ 2,6 | 1024 mb ram | Gfx4 mx | 1,6TiB hdd | Debian Etch |
Laptop | Zepto 6224W | C2D 7300 2Ghz | 8600GT 512MB | 2gb 666mhz ram | 100gb 7200rpm hdd |

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Men varför? Ska de sluta tillverka Shield också eller vad? Helt obegripligt...

Misstänker att de vill sälja mer av Geforce Now.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Galet uselt!

Använder funktionen väldigt ofta. Steam Link appen kommer inte ens i närheten när det gäller input lag och kvalitet.

Räddningen är Moonlight kommer vidareutvecklas och konverteras att inte förlita sig på Geforece Experience

Känns som att Nvidia slutar helt nu med Shield TV som produkt, väldigt synd då jag inte kan komma på en bättre Android-baserat TV/streaming box.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem

DETTA ÄR ABSURT! Steam Link SUGER, jag använder Moonlight tsm med Geforce experience som kör Nvidias funktion i bakgrunden och har HALVA latancyn än Steams absurt dåliga streaming. Hoppas de hittar någon workaround och behålla codec eller vaddetnuär som får det att funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av risby:

Hoppas de hittar någon workaround och behålla codec eller vaddetnuär som får det att funka.

Man kan byta till "Sunshine" som host för streamingtjänsten i Moonlight istället för Nvidia Gamestream.

Det fungerar bättre en urusla SteamLink, men kräver manuell uppsättning (installera drivrutiner för handkontroller osv.), så inte någon "Plug and Play" lösning som Gamestream är idag. Förhoppningsvis blir det ändring på det när Sunshine helt plötsligt får en spike av många fler användare här snart när Nvidia klipper livlinan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Den lanserades ju för att streama spel, med tillhörande handkontroll. I mina ögon har det varit en enhet för spel. Om den inte fokuserar på det idag har den uppenbarligen skiftat fokus under tiden (vilket jag inte haft koll på)

Det har hänt saker kring 2015. Diskuterar man något aktuellt kan det vara en idé att uppdatera sig.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Den lanserades ju för att streama spel, med tillhörande handkontroll. I mina ögon har det varit en enhet för spel. Om den inte fokuserar på det idag har den uppenbarligen skiftat fokus under tiden (vilket jag inte haft koll på)

Är något som fortfarande marknadsförs på produktsidan

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Det har hänt saker kring 2015. Diskuterar man något aktuellt kan det vara en idé att uppdatera sig.

Det är ju fortfarande samma produkt som då

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Har investerat i två dyra Nvidia Shields i familjen och köpt ett dussintal hot seat-spel som endast används och spelas via GameStream. Har datorn långt bort i andra sidan av huset på andra våningen. Låter den bara stå på bootad i Windows och riggad för Shielden så jag kan starta vilka spel jag vill nere vid TV:n via GameStream.

Avvecklingen är ju rent av fräck ifrån Nvidia. Game Stream är enda anledningen till att jag valde Nvidia som grafikkort, har länge tänkt köpa Radeon annars. Sjukt kasst detta. Har precis köpt några nya spel i familjen som vi planerar att köra mycket det kommande året framför tv:n. Har en riktigt fet speldator hemma som står och tuggar där allting är konfigurerat. Är verkligen inte aktuellt med något "Geforce Now". Fullföljer Nvidia detta så hamnar de på bojkottslistan framöver.

Som någon tidigare skrev, man borde väl kunna skita i att uppdatera Shielden så länge som möjligt för att kunna bevara funktionen? Om man råkar köra in uppdateringen som inaktiverar Game Stream vore det bra om någon kunde lista hur man manuellt installerar en äldre avbild. Tror det är typ 9.1.1 som körs nu av Android TV på min Pro-version. Det kanske blir den sista välfungerande versionen som har stöd för Game Stream som man i så fall vill bevara i ett par år på enheten. Tips mottages tacksamt!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | 32Gb DDR4 3200 | NVIDIA GTX 3060 Ti | Phanteks Enthoo Evolv X Glass | Asus MG279Q 27" 1440p 144hz & BenQ 27" 1440p pivot | Samsung 970 EVO Plus M.2 1 Tb | Kubuntu 22.04 + Win-10 Pro (endast för PUBG i väntan på BattleEYE-stöd i Proton) :: QNAP NAS 8 Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av yurini:

Har investerat i två dyra Nvidia Shields i familjen och köpt ett dussintal hot seat-spel som endast används och spelas via GameStream. Har datorn långt bort i andra sidan av huset på andra våningen. Låter den bara stå på bootad i Windows och riggad för Shielden så jag kan starta vilka spel jag vill nere vid TV:n via GameStream.

Avvecklingen är ju rent av fräck ifrån Nvidia. Game Stream är enda anledningen till att jag valde Nvidia som grafikkort, har länge tänkt köpa Radeon annars. Sjukt kasst detta. Har precis köpt några nya spel i familjen som vi planerar att köra mycket det kommande året framför tv:n. Har en riktigt fet speldator hemma som står och tuggar där allting är konfigurerat. Är verkligen inte aktuellt med något "Geforce Now". Fullföljer Nvidia detta så hamnar de på bojkottslistan framöver.

Som någon tidigare skrev, man borde väl kunna skita i att uppdatera Shielden så länge som möjligt för att kunna bevara funktionen? Om man råkar köra in uppdateringen som inaktiverar Game Stream vore det bra om någon kunde lista hur man manuellt installerar en äldre avbild. Tror det är typ 9.1.1 som körs nu av Android TV på min Pro-version. Det kanske blir den sista välfungerande versionen som har stöd för Game Stream som man i så fall vill bevara i ett par år på enheten. Tips mottages tacksamt!

Problemet är väl också att drivrutinerna för grafikkortet kommer att sluta stödja game stream också och det är ju svårt att ignorera dom uppdateringarna under en lång tid.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Problemet är väl också att drivrutinerna för grafikkortet kommer att sluta stödja game stream också och det är ju svårt att ignorera dom uppdateringarna under en lång tid.

Helt riktigt, dels det samt att man behöver sluta uppdatera Geforce Experience (som uppdaterar sig själv varje gång man startar det och det är från det programmet Streaming tjänsten aktiveras).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem

Varför.. Nvidia gamestream var den enda tjänst jag fick rumble att fungera. Aldrig fått det att funka över Moonlight eller andra liknande klienter :/

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerWigren:

Jag använder ofta Steam Link på min Nvidia Shield och tycker att det funkar klockrent. Bättre än Gamestream någonsin gjorde.

För att det ska funka bra med gamepads utanför Steam (t.ex. om man startar ett spel/en emulator från startmenyn) så bör man komplettera Steam Link med VirtualHere. Det är en virtuell USB-hubb över nätet. USB-enheter som kopplas till Shield blir lokala enheter på PC:n. Jag har en Bluetooth-dongel i Shield:en och har flera gamepads samt mus och tangentbord parade med den på PC:n. Lagget är minimalt och funkar mycket bättre än Steam Links gamepad-emulering.

Skrivet av Hellworks:

Jag använder Shielden till att streama från PCn via appen Steam Link. Funkar kanon. i Steam kan du ju lägga in "icke-Steam-program" så du kan du streama lite annat också.

Skrivet av MrPasty:

Använd Sunshine och Moonlight istället. Det är öppen källkod och funkar på GPU från både AMD och Intel också.

Vad använder ni för inställningar på host och client? Försöker få det att flyta men det gör det verkligen inte