AdobeIllustrator: Färga del i SVG-fil
Hej! Jag har deadline kl.23:59 idag för Prototyp-arbete i Figma (Webbanvändbarhetskurs) och jag försöker göra en väldigt simpel grej i Adobe Illustrator: färga en del i en nedladdad SVG-fil. Men den färgar allt när jag väljer "Fill" och färgen grönt (0,255,0) som jag vill använda.
Det är en kalenderikon där + ska symbolisera "Lägg till" och sedan ska jag färga om samma sak i ett med ett - där det symboliserar "Ta bort". Prototypen är en Färdtjänst-sajt och jag försöker ge den lite bättre produktionsvärde med tydligare ikoner!
Jag har laddat ned denna SVG-fil (välj "Download SVG"):
https://uxwing.com/add-date-calendar-icon/
Och jag vill färga det vita området inuti den svarta cirkeln med det svarta +.
Jag använder "Lasso Tool" och har markerat det svarta + och då intuitivt tror jag att den bara färger det när jag klickar på "Fill" och väljer en färg. Men den färger hela SVG-filen, dvs., allt svart. Jag måste på något vis koppla ifrån olika "Paths" till olika lager eller kunna skapa ett nytt lager med min "Lasso Tool"-markering.
Hur gör jag detta? Jag har så bråttom med min Figma-prototyp så direkta svar på nätet är svårtolkade för mig att ta mig till just nu. Men vet jag hur jag kan färga markerad del i en SVG-fil så löser det för mig i alla andra SVG-filer jag ska färga om!
Här är bild på hur det ser ut just nu i Adobe Illustrator:
Lägg märke till att jag har svarta + markerat och det vita området utanför + vill jag färga grönt. Men då färger den allt svart istället. Hur kan jag på något vis skapa nytt lager (eller vad som behövs) som gör att jag kan bestämma vilket område som ska färgas grönt? Jag provade "Inverse" under "Select" men då valde den allt förutom + så det blev fel.
Guida gärna mig var i menyerna eller verktygen till vänster jag ska använda för att kunna separera "(Compound) Paths" eller vad det heter så att min "Fill" bara påverkar det inuti den svarta cirkeln (ej + om det går. Det får gärna kunna bli helt vitt i detta fall för bättre kontrast).
Går det ens att göra det jag vill göra eller måste man börja om från grunden i Illustrator? Skapa helt egen SVG-fil?
Tack för den brådskande hjälpen! <3
Mvh,
WKL.
EDIT: Hoppsan! Nu fick jag till det:
Jag fick först ta "Ctrl+X" för att klippa ut krysset och då verkade det bli en egen "Path" och "Layer". Sedan fick jag dra ut den från cirkeln och köra en ny "Lasso Tool" inuti den svartvita cirkeln så jag kunde klippa ut den till egne "Path" och "Layer". Därefter kunde jag använda "Fill" för de separata lager. Sedan fick jag flytta om ordningen så gröna lagret ligger "under" det dåmera vita krysset!
(V)ulnerabilities
(I)n
(B)asically
(E)verything
Programming