Tips på NAS till nybörjare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

En fråga om Synology-NAS:ar och molnsynkning mot OneDrive:
Om du redan har en OneDrive som allt är backupat till, är det då möjligt att samtliga filer på OneDriven kan laddas ner till NAS:en för att ha som fysisk backup med eller är det bara åt andra hållet att det som ligger på NAS:en blir backupat till OneDrive?

Ja, det kan du det finns backup program för Microsoft 365 - antar att den kan ta backup på Personal och Family kontona också. Annars går att köra ett lite bash script på NASen som zippar ihop katalogen dagligen till en annan yta på NAS:en.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

En fråga om Synology-NAS:ar och molnsynkning mot OneDrive:
Om du redan har en OneDrive som allt är backupat till, är det då möjligt att samtliga filer på OneDriven kan laddas ner till NAS:en för att ha som fysisk backup med eller är det bara åt andra hållet att det som ligger på NAS:en blir backupat till OneDrive?

Du kan ta backup till din nas, du kan även välja att den inte ska ta bort filer från onedrive om de tas bort från din nas

Sen ovan på detta kan du köra snapshots för lite historik och även hyperbackup till annan plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Ja, det kan du det finns backup program för Microsoft 365 - antar att den kan ta backup på Personal och Family kontona också. Annars går att köra ett lite bash script på NASen som zippar ihop katalogen dagligen till en annan yta på NAS:en.

Skrivet av varget:

Du kan ta backup till din nas, du kan även välja att den inte ska ta bort filer från onedrive om de tas bort från din nas
<Uppladdad bildlänk>

Sen ovan på detta kan du köra snapshots för lite historik och även hyperbackup till annan plats.

Fantastiska nyheter! Då kanske det får bli en Synology i framtiden så man har både hängslen och livrem om något inträffar.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Inaktiv

Bra fråga @Sarato. Då borde man t.ex. kunna göra backup från telefonen till t.ex. OneDrive som sen synkar till NAS när man inte är hemma. Är det säkrare eller lika säkert/osäkert som att göra backup från telefonen till sin NAS hemma när man inte är hemma? @Gustav-P Blir ens NAS "öppen mot nätet" när man väljer att synka den till en molntjänst? Den behöver ju åtkomst till nätet för att göra det (fast detsamma gäller ju en extern hårddisk via datorn bortsett från att den inte är på 24/7).

Kollar på extern hårddisk och visst blir det billigare (dock HDD och ej SSD fast de låter ju inget t.ex. LaCie Rugged), men frågan är om en NAS inte ändå vore smidigare. Bara en sån sak som att när ev. disk blir full så kan jag bara sätta in en ny. Med extern hårddisk så får jag ju byta till en större för det är ju allt annat än smidigt att ha två externa hårddiskar inkopplade... Visserligen har jag lågt lagringsbehov nu men det känns nog ändå bra att ha ett system för det när det väl blir aktuellt igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

@Gustav-P Blir ens NAS "öppen mot nätet" när man väljer att synka den till en molntjänst? Den behöver ju åtkomst till nätet för att göra det (fast detsamma gäller ju en extern hårddisk via datorn bortsett från att den inte är på 24/7).

Kort svar Nej.

En brandvägg fungerar så att den inte tillåter trafik igenom sig som inte uttryckligen är tillåten.
Som standard så är all trafik från internet in till insidan blockerad.
Som standard så är all trafik från insidan till internet tillåten.

Detta är generellt, men tillräckligt riktigt för vår diskussion.
Detta är också för konsument prylar.

När du säger åt din NAS att synka mot en molntjänst som vi pratat om så är det att en anslutning från insidan till internet som upprättas.
Returtrafiken tillåts endast från den destination som insidan har anslutit till (allow related).

Det betyder att elakingar på internet som skannar alla adresser och portar ser din internet anslutning som helt stängd för trafik från internet.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gustav-P:

Kort svar Nej.

En brandvägg fungerar så att den inte tillåter trafik igenom sig som inte uttryckligen är tillåten.
Som standard så är all trafik från internet in till insidan blockerad.
Som standard så är all trafik från insidan till internet tillåten.

Detta är generellt, men tillräckligt riktigt för vår diskussion.
Detta är också för konsument prylar.

När du säger åt din NAS att synka mot en molntjänst som vi pratat om så är det att en anslutning från insidan till internet som upprättas.
Returtrafiken tillåts endast från den destination som insidan har anslutit till (allow related).

Det betyder att elakingar på internet som skannar alla adresser och portar ser din internet anslutning som helt stängd för trafik från internet.

Intressant. Tack för förklaring. Gäller detsamma om man t.ex. synkar en extern hårddisk mot en molntjänst eller det beror på vilket program man använder? Däremot kan inte molnet synka externa hårddisken när den/datorn inte är på utan det kan först ske när den slås på. Enda skillnaden jag kan komma på bortsett från det uppenbara som då är att en NAS är enklare att utöka utrymmet på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paxicon:

Hej Jane!

Jag kan också tipsa dig om Qnap, som också tillverkar NASar. När jag letade min första NAS tänkte jag också Synology i förstahand, men valde i slutänden en Qnap 2diskars Qnap eftersom den modellen jag valde lät mig köra en mängd roliga småprojekt som t.ex virtuella linux installationer. Gällande dina frågor:

Förutom att föra över t.ex. foto- och videor från t.ex. telefonen så tänker jag att man enkelt kan hämta nått från sitt "bibliotek" för att visa på telefon/TV

Det beror till stor del på vilken NAS man väljer och vad man har för programvara på både NASen och klienten (Telefonen/TVn). På min kör jag exempelvis programvara som heter Plex som låter mig strömma ljud och videofiler till andra enheter, SMB för att göra diskarna tillgängliga för mitt eget hemmanätverk och lite Docker-containers.

. Har även en extern HDD som jag tänker kan placeras utanför hemmet om något oväntat händer, har dock ingen aning om var jag ska placera den utanför hemmet... Hur gör ni?

Det beror nog lite på vilka resurser du är beredd att lägga på det projektet? I slutändan kommer du behöva en server på extern plats, med portar öppna för inkommande trafik från din NAS. Beroende på mängden lagring kan det vara enklare och kanske mer kostnadseffektivt som privatperson att använda konnersiell molnlagring för off site backup.

Placerar min hos morsan, står en NAS som startar kl 09.00 på söndagen och gör en backup och sedan stängs av igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Gäller detsamma om man t.ex. synkar en extern hårddisk mot en molntjänst eller det beror på vilket program man använder?

Ja - det var därför jag skrev att det gällde generellt.

Så länge du inte inte öppnar några portar i brandväggen så är det på de sättet.

Också - att i din brandvägg stänga av UPnP, det hör kanske inte till diskussionen men är ändå sunt säkerhetstänk att göra.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Sugen på en 923+ nu när den är på kampanj.

Är det smart att köpa 5400rpm diskar kombinerat med en ssd eller köpa två 7200rpm diskar?

Vilka 8 tb diskar är bäst just nu i pris/prestanda?

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem

Lägg pengarna på mer ECC-RAM framför SSD skulle jag säga efter att kört ihjäl 3 st SSD med bcache med tunga lastprov med småsektorskrivning och läsning (körde deduplikeringsprogrammet 'bees' på BTRFS som låg ovanpå bcache, fylld med diskimages - vilket effektivt tar ihjäl SSD som inte pallar för SSD-cache-rollen inom 6-12 timmar) - kör man med 'write back' på bcache så ger det totalhavrerade ej räddningsbara filsystem när de krachar av anledningen att stor del av filsystemet metadatat blev kvar i den havererade SSD:n utan någon tillräckligt uppdaterad kopia av det på snurrdisken...

Det typen av att bygga in potentiellt latenta fel med SSD/NVMe som kanske inom några år ger filsystemshaveri skall man försöka undvika om man inte är väldigt säker på att använda NVMe-SSD pallar lasten och inte får FTL-förgiftning eller annan mättnad i RAM/SLC-buffer eller hittad bug i firmware efter okänd tid/antal transaktioner.

Det andra - om du inte redan har, är att köpa en UPS till nasen och att dess kommunikationssladd kopplas till NAS:en för kontrollerad avstängning vid längre strömavbrott. - innan detta är klart, kör alla diskar med write-cache avslagen och överlevnadschansen för filsystemet vid strömavbrott blir genast bättre.

BTRFS är väldigt bar att klara av plötslig strömavbrott under skrivning på diskarna - men inte när dessa inte själva sköter diskarna i sin egna RAID-lösning utan ligger ovanpå och beroende av en mdadmin-RAID eller lvm2-RAID närmast diskarna som är en vanlig lösning i köpeNAS - då fipplas det med en massa saker under mattan som ovanpåliggande filsystemet inte kan hantera om det blir fel i RAID-delen - och det blir det vid tex. multipla strömavbrott kort efter varandra...

En strömavbrott brukar köpeNAS klara utan för mycket filsystemskador - men inte flera kort efter varandra (och innan RAID-synkningen är klar) som ofta sker inom fastigheter med pågående renovering.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xxargs:

Lägg pengarna på mer ECC-RAM framför SSD skulle jag säga efter att kört ihjäl 3 st SSD med bcache med tunga lastprov med småsektorskrivning och läsning (körde deduplikeringsprogrammet 'bees' på BTRFS som låg ovanpå bcache, fylld med diskimages - vilket effektivt tar ihjäl SSD som inte pallar för SSD-cache-rollen inom 6-12 timmar) - kör man med 'write back' på bcache så ger det totalhavrerade ej räddningsbara filsystem när de krachar av anledningen att stor del av filsystemet metadatat blev kvar i den havererade SSD:n utan någon tillräckligt uppdaterad kopia av det på snurrdisken...

Det typen av att bygga in potentiellt latenta fel med SSD/NVMe som kanske inom några år ger filsystemshaveri skall man försöka undvika om man inte är väldigt säker på att använda NVMe-SSD pallar lasten och inte får FTL-förgiftning eller annan mättnad i RAM/SLC-buffer eller hittad bug i firmware efter okänd tid/antal transaktioner.

Det andra - om du inte redan har, är att köpa en UPS till nasen och att dess kommunikationssladd kopplas till NAS:en för kontrollerad avstängning vid längre strömavbrott. - innan detta är klart, kör alla diskar med write-cache avslagen och överlevnadschansen för filsystemet vid strömavbrott blir genast bättre.

BTRFS är väldigt bar att klara av plötslig strömavbrott under skrivning på diskarna - men inte när dessa inte själva sköter diskarna i sin egna RAID-lösning utan ligger ovanpå och beroende av en mdadmin-RAID eller lvm2-RAID närmast diskarna som är en vanlig lösning i köpeNAS - då fipplas det med en massa saker under mattan som ovanpåliggande filsystemet inte kan hantera om det blir fel i RAID-delen - och det blir det vid tex. multipla strömavbrott kort efter varandra...

En strömavbrott brukar köpeNAS klara utan för mycket filsystemskador - men inte flera kort efter varandra (och innan RAID-synkningen är klar) som ofta sker inom fastigheter med pågående renovering.

Var detta riktat till föregående talare eller mig? Kommer inte behöva använda mig av RAID på ett bra tag då en disk lär räcka länge. Dock vill jag ha SSD för ljudnivån. Även trevligt med snabb disk då mitt lagringsbehov inte är så stort än.

Vad är ECC-RAM?

Permalänk
Medlem

Klickade hem en 923+, nu skall jag bara hitta två 8tb diskar också med rätt pris/prestanda.

Värt att lägga några hundra extra på synologys egna hat 5300 diskar?

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Var detta riktat till föregående talare eller mig? Kommer inte behöva använda mig av RAID på ett bra tag då en disk lär räcka länge. Dock vill jag ha SSD för ljudnivån. Även trevligt med snabb disk då mitt lagringsbehov inte är så stort än.

Vad är ECC-RAM?

Ecc ram är server ram.
"Error correction code memory is a type of computer data storage that uses an error correction code to detect and correct n-bit data corruption which occurs in memory"

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Vad är ECC-RAM?

Det är minnesmoduler som har feldetektering/felkorrigering för att undvika att de minnesfel som ibland uppstår även i helt RAM i tysthet ska kunna orsaka värre konsekvenser (t.ex. korrupt data som lagras eller mystiska beteenden i mjukvaran).

Man kan ju absolut argumentera för att detta egentligen borde vara standard, men så som industrin har utövat produktsegmentering så är detta en enterprise-funktion.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av k_k:

Klickade hem en 923+, nu skall jag bara hitta två 8tb diskar också med rätt pris/prestanda.

Värt att lägga några hundra extra på synologys egna hat 5300 diskar?

Nu vet jag inte vilka priser du tittar på men enligt Prisjakt är dessa dubbelt så dyra som till exempel WDs Ultrastar-serie.
Inte värt det bara för att din NAS ska visa enheten som "Synology godkänd", alla märken kommer fungera i den.

Kan varmt rekommendera WDs Ultrastar-serie. Enterprise-prestanda samt har bland de lägsta failrate-siffrorna från BackBlaze senast Q3 2022-rapport:
https://www.backblaze.com/blog/backblaze-drive-stats-for-q3-2...

Personligen hade jag köpt större enheter från början än 8TB då priserna för cirka dubbla kapaciteten (Iaf i WDs fall) inte är så mycket högre.

Nedan exempel är på WD Ultrastar 14TB DC HC530:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4970352

Filter prisjakt WD Ultrastar SATA 8TB->
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s483124447&o=produ...

Permalänk
Medlem

Synologys HAT 5300 är bara en rebrandad Toshiba-disk. Absolut inte värt pengarna. Det man ska skaffa till en NAS är en UPS som ser till att den inte drabbas av okontrollerade strömavbrott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Nu vet jag inte vilka priser du tittar på men enligt Prisjakt är dessa dubbelt så dyra som till exempel WDs Ultrastar-serie.
Inte värt det bara för att din NAS ska visa enheten som "Synology godkänd", alla märken kommer fungera i den.

Kan varmt rekommendera WDs Ultrastar-serie. Enterprise-prestanda samt har bland de lägsta failrate-siffrorna från BackBlaze senast Q3 2022-rapport:
https://www.backblaze.com/blog/backblaze-drive-stats-for-q3-2...

Personligen hade jag köpt större enheter från början än 8TB då priserna för cirka dubbla kapaciteten (Iaf i WDs fall) inte är så mycket högre.

Nedan exempel är på WD Ultrastar 14TB DC HC530:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4970352

Filter prisjakt WD Ultrastar SATA 8TB->
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s483124447&o=produ...

Hittade dem för 1650:- för 4tb

Men 2 st 8tb känns ju mer framtidssäkert,

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem
Skrivet av k_k:

Hittade dem för 1650:- för 4tb

Men 2 st 8tb känns ju mer framtidssäkert,

Inget superpris för 4TB ska sägas jämfört med övriga märken.

Men ja, ta i med marginal ocj köp ännu större om du har budget Du har "bara" 4st bays i en 923+ så dessa vill man givetvis nytta med så stor kapacitet som det bara går. Gissar att du ska köra någon form av RAID också men ja, köp så stort du har råd med är mitt grundtips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Synologys HAT 5300 är bara en rebrandad Toshiba-disk. Absolut inte värt pengarna. Det man ska skaffa till en NAS är en UPS som ser till att den inte drabbas av okontrollerade strömavbrott.

Skrivet av edson:

Inget superpris för 4TB ska sägas jämfört med övriga märken.

Men ja, ta i med marginal ocj köp ännu större om du har budget Du har "bara" 4st bays i en 923+ så dessa vill man givetvis nytta med så stor kapacitet som det bara går. Gissar att du ska köra någon form av RAID också men ja, köp så stort du har råd med är mitt grundtips.

Då bör ju toshiba vara ett bra val. Kostar runt 2200 för 8 tb

.HDWG480UZSVA

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Inaktiv

Varit nära att trycka på köp-knappen men tvekar lite fortfarande så började med att titta på en setup av DS220+ (som jag tänkte välja om det blir ett köp).

Vid setup tillfrågas han att skapa ett Synology-konto för fler fördelar bl.a. QuickConnect. Är det detta man ska undvika om man inte vill göra sin NAS sårbar för hackare?

@Gustav-P skrev tidigare i tråden om att använda VPN om man vill nå sin NAS när man inte är hemma istället för koppla upp den mot Internet vilket gör den sårbar. Om man bortser från detta, att nå den när jag inte är hemma vilket inte är mitt huvudfokus. Behöver inte NAS:en kopplas upp mot Internet för att kunna göra backup till en molntjänst eller görs det på annat sätt (automatiskt via VPN)? Om man är noob som jag är och bara följer instruktionerna från Synology för backup till en molntjänst, blir min NAS då sårbar?

Funderar även om en NAS kan läsas av enheter med olika system? Samma med USB Copy, väljer jag filsystem där så att extern inkopplad USB-disk får ett formats (exFAT tänker jag) som är läsbart för alla enheter och inte bara Mac som i mitt fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Vid setup tillfrågas han att skapa ett Synology-konto för fler fördelar bl.a. QuickConnect. Är det detta man ska undvika om man inte vill göra sin NAS sårbar för hackare?

QuickConnect är Synologys remote-access-verktyg. I praktiken är det en VPN som gör att du (och vissa synology-tjänster) kan nå din NAS utifrån internet på ett smidigt sätt.
Man får fundera på om man litar mest på sin egna förmåga att sätta upp och hålla säker en VPN eller om man ska lita på att Synology gör det.
Jag kör utan synology-konto och utan quickconnect men många kör med.

Skrivet av anon315148:

@Gustav-P skrev tidigare i tråden om att använda VPN om man vill nå sin NAS hemifrån istället för koppla upp den mot Internet vilket gör den sårbar. Om man bortser från detta, att nå den hemifrån vilket inte är mitt huvudfokus. Behöver inte NAS:en kopplas upp mot Internet för att kunna göra backup till en molntjänst eller görs det på annat sätt (automatiskt via VPN)? Om man är noob som jag är och bara följer instruktionerna från Synology för backup till en molntjänst, blir min NAS då sårbar?

Det låter som du fått det baklänges. Att nå NASen hemifrån är inga problem, det är om du vill nå den när du inte är hemma som du måste öppna någon typ av ingång. T.ex. en anslutning direkt mot nasen (dåligt) eller via en VPN (bättre).

Att från NASen ansluta ut till internet och t.ex. ladda hem en uppdatering eller skicka ut data till en molnbackup kräver inga speciella inställningar och är mycket säkrare.
Det fungerar på samma sätt som din dator. Du ansluter den till ditt nätverk och kan nå hela internet, men hela internet kan inte nå din dator.

Skrivet av anon315148:

Funderar även om en NAS kan läsas av enheter med olika system? Samma med USB Copy, väljer jag filsystem där så att extern inkopplad USB-disk får ett formats (exFAT tänker jag) som är läsbart för alla enheter och inte bara Mac som i mitt fall.

För att ansluta till sin NAS använder man någon typ av nätverksprotokoll. SMB (windows) eller NFS (linux, mac, mobiler) går att köra parallellt så ja, alla enheter kan nå din NAS.

USB Copy är jag inte helt säker på detaljerna. Där krävs ett format som din NAS och alla andra enheter du ska plugga in den i kan läsa och skriva.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kamouflage:

QuickConnect är Synologys remote-access-verktyg. I praktiken är det en VPN som gör att du (och vissa synology-tjänster) kan nå din NAS utifrån internet på ett smidigt sätt.
Man får fundera på om man litar mest på sin egna förmåga att sätta upp och hålla säker en VPN eller om man ska lita på att Synology gör det.
Jag kör utan synology-konto och utan quickconnect men många kör med.

Det låter som du fått det baklänges. Att nå NASen hemifrån är inga problem, det är om du vill nå den när du inte är hemma som du måste öppna någon typ av ingång. T.ex. en anslutning direkt mot nasen (dåligt) eller via en VPN (bättre).

Att från NASen ansluta ut till internet och t.ex. ladda hem en uppdatering eller skicka ut data till en molnbackup kräver inga speciella inställningar och är mycket säkrare.
Det fungerar på samma sätt som din dator. Du ansluter den till ditt nätverk och kan nå hela internet, men hela internet kan inte nå din dator.

För att ansluta till sin NAS använder man någon typ av nätverksprotokoll. SMB (windows) eller NFS (linux, mac, mobiler) går att köra parallellt så ja, alla enheter kan nå din NAS.

USB Copy är jag inte helt säker på detaljerna. Där krävs ett format som din NAS och alla andra enheter du ska plugga in den i kan läsa och skriva.

Tack för förklaringarna nu förstår jag bättre. Hade dock inte fått det om baklänges angående hemifrån men jag skrev fel. Menade när jag inte var hemma och inte hemifrån alltså hemma. Ber om ursäkt, ska rätta till det. Fick svar på mina frågor ändå.

Då känns QuickConnect inte helt fel då jag inte vet hur kapabel jag är att sätta upp en egen VPN. Litar kanske mer på Synology än på mig själv där (än så länge).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

@Gustav-P skrev tidigare i tråden om att använda VPN om man vill nå sin NAS när man inte är hemma istället för koppla upp den mot Internet vilket gör den sårbar. Om man bortser från detta, att nå den när jag inte är hemma vilket inte är mitt huvudfokus. Behöver inte NAS:en kopplas upp mot Internet för att kunna göra backup till en molntjänst eller görs det på annat sätt (automatiskt via VPN)? Om man är noob som jag är och bara följer instruktionerna från Synology för backup till en molntjänst, blir min NAS då sårbar?

Jag vet inte om du fick svar av de andra inläggen.

Men skillnaden är att öppna mot NAS:en från internet jämfört med att NAS:en har åtkomst till internet (som din dator när den surfar).

I det första - att öppna mot NAS från internet så öppnar du hål i din router/brandvägg som gör att trafik från internet kan anslut till din NAS.
Detta gör det möjligt att den attakeras och skannas från internet.

Att ha NASen på ditt närverk och låte den ansluta till internet, precis som din dator, gör att endast svar som NASen förväntar sig tillåts tillbaka genom routern/brandväggen.

Detta är förenklat men ändå rätt principiellt.

Sedan finns det andra sätt som VPN eller Synology's tjänst.
Jag har inte läst att det varit problem med Synology men har för mig att Qnap hade ett problem där deras tjänst för åtkomst till Nas:en hade en sårbarhet som utnyttjades (orkar inte googla för att se om jag minns rätt).

Men eftersom ditt huvudsyfte inte är att komma åt din data från internet så kan du ju titta närmare på det i framtiden i vetskapen att det finns säkra sätt att göra detta på och där du själv kommer bestämma vilken nivå du vill lägga dig på -
I) Kontroll av allt själv, egen VPN
II) Enklaste möjlig lösnign, Synologys tjänst
III) Någon annan lösning

Funderar du fortfarande på detta med brandväggar så googla någon YT video på "How does a FW work" eller liknande.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Skulle man klara sig med en billig Synology för endast backuper av foton och eventuell backup av några mappar på datorn? Funderar främst på deras budgetmodell som är denna:
https://www.inet.se/produkt/4305549/synology-ds223

De recensioner jag såg om tipsade direkt om fyraplats-NAS:ar för runt 10 000:- och det känns lite grovt för något som bara ska agera som backup.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sarato:

Skulle man klara sig med en billig Synology för endast backuper av foton och eventuell backup av några mappar på datorn? Funderar främst på deras budgetmodell som är denna:
https://www.inet.se/produkt/4305549/synology-ds223

De recensioner jag såg om tipsade direkt om fyraplats-NAS:ar för runt 10 000:- och det känns lite grovt för något som bara ska agera som backup.

Ja. Ska du bara droppa filer på NAS'en så klarar du dig med vilken NAS som helst. Man skulle till och med kunna säga att Synologyn är overkill.

Jag har en Synology NAS med fyra platser som huvudnas samt en Buffalo NAS som jag gör backup av Synologyn till. Buffalon var det billigaste jag kunde hitta när det gav sig och den har typ ingen processor att tala om och väldigt få möjligheter till konfiguration. Båda fungerar lika bra att spara filer på. Synologyn skiner när det handlar om administration och om man vill köra appar på NAS'en. Jag kör tex min UniFi controller i en docker på Synologyn. Men ska man bara spara filer så är man inte heller och pillar särskilt ofta i admingränssnittet, så mervärdet av det är inte så stort.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Skulle man klara sig med en billig Synology för endast backuper av foton och eventuell backup av några mappar på datorn?

Deras budgetmodell är J-serien, och den funkar toppen för att "bara" lagra filer på. Synka datorer, mobiler och strömma film från (så länge du inte behöver transcoda på den):
https://www.dustinhome.se/product/5011197092/disk-station-ds2...

Mitt stående råd är att antingen köpa en fet 4-diskars NAS eller skita i det helt och hålla sig till typ billigaste möjliga. De mellanstora NASarna är rätt dyra och orkar inte med mycket annat än att spara filer. De stora NASarna är också dyra, men de orkar i alla fall någonting och har 4 platser m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Deras budgetmodell är J-serien, och den funkar toppen för att "bara" lagra filer på. Synka datorer, mobiler och strömma film från (så länge du inte behöver transcoda på den):
https://www.dustinhome.se/product/5011197092/disk-station-ds2...

Mitt stående råd är att antingen köpa en fet 4-diskars NAS eller skita i det helt och hålla sig till typ billigaste möjliga. De mellanstora NASarna är rätt dyra och orkar inte med mycket annat än att spara filer. De stora NASarna är också dyra, men de orkar i alla fall någonting och har 4 platser m.m.

Jag snubblade in på DS223 som verkar ha mer RAM. Kan det vara värt det om man har tre olika Onedrive-konton som eventuellt kan synkas samtidigt tillsammans med foton?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag snubblade in på DS223 som verkar ha mer RAM. Kan det vara värt det om man har tre olika Onedrive-konton som eventuellt kan synkas samtidigt tillsammans med foton?

Har inget bra svar när man börjar blanda in annat än standardapparna (d.v.s vanlig fildelning). Det kanske gör skillnad. Antagligen inte. Tre användare är ju oftast så lite det brukar vara på en sån här produkt så det vore konstigt om det inte fungerade, kan jag tycka.
Som en jämförelse menar Synology att en DS220j är lämplig för videoinspelning upp till 12 parallella 1080p-streams i låg framerate eller 3-4 i 30 fps. Hur många bilder per sekund ska du synka?

Sen kan man ju också uppleva 1500kr som inga pengar alls och då har DS223 fördelen att den är flera år nyare och dessutom baserad på synologys nya plattform. De supportar grejerna väldigt länge men pensionerar dem ofta "plattform för plattform" så vill du ha den länge kanske den nyaste är att sikta på.

Men en DS223 kostar också ungefär samma som en DS220+ (+ = riktig x86-processor som låser upp massa smaskiga funktioner) så då kanske man lika gärna ska köpa en sån.
Men då är det ju inte så många tusenlappar upp till en fyradiskars.. och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Men en DS223 kostar också ungefär samma som en DS220+ (+ = riktig x86-processor som låser upp massa smaskiga funktioner) så då kanske man lika gärna ska köpa en sån.
Men då är det ju inte så många tusenlappar upp till en fyradiskars.. och så vidare.

Där ser man! Såg inte att det var sån liten prisskillnad. Vad skulle du säga är för funktioner som gör det värt att ha en x86-processor?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Där ser man! Såg inte att det var sån liten prisskillnad. Vad skulle du säga är för funktioner som gör det värt att ha en x86-processor?

Hela den här tråden handlar väl typ om bland annat det men i princip så har man inte tillgång till alla applikationer om man inte har en +-modell. Specifikt Docker är praktiskt för med det kan du köra hur mycket grejer som helst som inte behöver ha uttryckligt stöd för just din modell av NAS.
Pratar man mindre nörderier och mer praktik krävs en +-modell också för Active Backup For Business vilket är en riktigt trevlig backuptjänst.

Men kör man docker så landar man ju också rätt snabbt i "Har jag nog med ram? Har jag nog med cpu?" och så börjar man snegla på en större nas och så vidare, och så vidare.

Det är därför mitt råd är att köpa det billigaste (och leva utan lull-lull samt vara medveten om begränsningarna) eller lägga mycket pengar på en stor pjäs.