Begagnat grafikkort skickat i Willys-kasse utan ESD-påse

Permalänk

Begagnat grafikkort skickat i Willys-kasse utan ESD-påse

Hej!

Hämtade ut ett grafikkort som jag köpt på Tradera. Det var packat i en pappkasse från Willys, utan ESD-påse, inlindat i plast samt med plåten till expansionsplatsen böjd. Är det ens lönt att testa kortet eller bara försöka höra med säljaren om att köpa tillbaka det? Eventuellt se om det fungerar och begära halva priset?

Det var inget vadderat kuvert, utan en kasse från Willys.
Permalänk
Avstängd

Herregud.

Jag hade inte accepterat det där, inte ens testat.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk

är kortet böjt eller är de bara metall pinnen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deimos Sweden:

Hej!

Hämtade ut ett grafikkort som jag köpt på Tradera. Det var packat i ett vadderat kuvert, utan ESD-påse, inlindat i plast samt med plåten till expansionsplatsen böjd. Är det ens lönt att testa kortet eller bara försöka höra med säljaren om att köpa tillbaka det? Eventuellt se om det fungerar och begära halva priset?

Även om det fungerar nu så kan det ha ESD-skador som yttrar sig framöver.
Det jag undrar är, om säljaren vägrar häva köpet, vad har man då för möjligheter/rättigheter? Är ju ändå rätt många tusen det handlar om.

EDIT:
Vill korrigera mitt inlägg. Risken för ESD-skador är små när den har en täckplåt på baksidan sådär. Så kan vara värt att provköra kortet. Men helst ska du ju inte böja tillbaka eller ändra på något isf. Ifall man vill ha skadorna intakta inför en eventuell tvist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deimos Sweden:

Hej!

Hämtade ut ett grafikkort som jag köpt på Tradera. Det var packat i ett vadderat kuvert, utan ESD-påse, inlindat i plast samt med plåten till expansionsplatsen böjd. Är det ens lönt att testa kortet eller bara försöka höra med säljaren om att köpa tillbaka det? Eventuellt se om det fungerar och begära halva priset?

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Ja, det största problemet är väl just att det inte skickades i en stadig kartong.

Jag tänker att det borde vara tydligast för alla att inte acceptera kortet alls med tanke på hur det skickades och vilket skick det kom fram i, känns som gjort för en ytterligare dimension av tjafs att behålla kortet men försöka justera priset.

Dock kan det ju inte på något vis uteslutas att det fungerar om man bänder tillbaka det som är böjt...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Även om det fungerar nu så kan det ha ESD-skador som yttrar sig framöver.
Det jag undrar är, om säljaren vägrar häva köpet, vad har man då för möjligheter/rättigheter? Är ju ändå rätt många tusen det handlar om.

Tradera brukar ju gå på köparens linje även när det inte ens finns bevis.

Det här känns solklart att de kommer ta köparens parti. Om han inte skrev i annonsen att han ska skicka kortet oskyddat ;D

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Kontakta säljaren först, får du ingen respons så kontakta Traderas.
Jag köpte ett RX580 för nåt år sen som var ett miningkort och det framgick inte i annonsen och säljaren vägrade ta på sig det och det gick inte att flasha med rätt BIOS.
Tog kontakt med Tradera som i sin tur la upp ett ärende hos Paypal och jag fick tillbaka alla pengar.

Visa signatur

//Daniel

Permalänk
Skrivet av trebrecks:

är kortet böjt eller är de bara metall pinnen?

Bara plåten.

Tack alla andra för era svar, har kontaktat säljaren om att jag önskar häva köpet. Lite trist då jag drömt om detta kortet i två år och fick det till en hyfsad kostnad.

Permalänk
Medlem

Trist. Nu vet vi ju inte om själva chassifästet var böjt sen innan, men i vilket fall tycker jag att det är rätt att bråka kring det där. Om skadan uppkommit i posthanteringen, då kan ju själva kortet ha tagit stryk också. Om det fanns sen innan, då borde det ha framgått i annonsen.

Lycka till med säljaren. Ni kanske kan komma överens om att halvera priset eller så. Jag tror att kortets vitala delar klarat sig helt okej och chassifästet kan du nog böja tillbaka själv, men då ska du ju få tillräckligt många tusenlappar tillbaka för att det ska kännas värt. Betalade du via Paypal?

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk

Jag hade fel om det vadderade kuveret, det är en pappkasse från Willys.

Skrivet av FarbrorBarbr0:

Trist. Nu vet vi ju inte om själva chassifästet var böjt sen innan, men i vilket fall tycker jag att det är rätt att bråka kring det där. Om skadan uppkommit i posthanteringen, då kan ju själva kortet ha tagit stryk också. Om det fanns sen innan, då borde det ha framgått i annonsen.

Lycka till med säljaren. Ni kanske kan komma överens om att halvera priset eller så. Jag tror att kortets vitala delar klarat sig helt okej och chassifästet kan du nog böja tillbaka själv, men då ska du ju få tillräckligt många tusenlappar tillbaka för att det ska kännas värt. Betalade du via Paypal?

I annonsens syns det att plåten är helt rak, och inget om någon skada nämns. Jag betalade med Swish utan Traderas köpskydd, vilket känns korkat nu.

Permalänk
Medlem

Folk är helt katastrofala när de kommer till använda vettigt emballage och att stå för sina misstag. Har haft flera ärenden där när man tar kontakta får respons i stil med "Jaha, vad vill du jag ska göra, inte mitt problem"
Traderas köpskydd måste man köpa till nu för tiden. Har man inte gjort de så står man helt oskyddad. Betalar man med Paypal läggs de på en avgift för de automatiskt. Hoppas tradera går i graven för deras höga avgifter o numera inget skydd, dom har på tok för stort monopol på auktionsmarknaden.

OnT: Jag hade skickat tillbaka. Man vet aldrig vilken stryk kortet tagit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infinity_90:

Folk är helt katastrofala när de kommer till använda vettigt emballage och att stå för sina misstag. Har haft flera ärenden där när man tar kontakta får respons i stil med "Jaha, vad vill du jag ska göra, inte mitt problem"
Traderas köpskydd måste man köpa till nu för tiden. Har man inte gjort de så står man helt oskyddad. Betalar man med Paypal läggs de på en avgift för de automatiskt. Hoppas tradera går i graven för deras höga avgifter o numera inget skydd, dom har på tok för stort monopol på auktionsmarknaden.

OnT: Jag hade skickat tillbaka. Man vet aldrig vilken stryk kortet tagit.

Synd att det är så, jag ser alltid till att sakerna är packade bättre än dom kom till en själv. Nu har jag inte sålt massvis med saker men tvivlar starkt på att någon vill klaga på paketeringen, är den bra känner jag mig lugn och förhoppningsvis blir köparen lugnare med.

Permalänk

Som tur är så var det en hederlig säljare. Kortet är skickat tillbaka och jag har fått pengarna.

Permalänk
Medlem

Som en person som skickade många grejer via posten, tänker jag alltid på Ace Ventura (Jim Carry) filmen. För att det är just en sådan människa man råkar för om man snålar/slarvar med elbolaget...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deimos Sweden:

Som tur är så var det en hederlig säljare. Kortet är skickat tillbaka och jag har fått pengarna.

Detta var ju superkonstig, men tur att det löste sig. Märkligt med någon som är så "begåvad" att den skickar ett grafikkort sådär men samtidigt ärlig

Permalänk
Medlem

Tråden fick mig o tänka på en tråd någonstans, minns inte var.. där någon köpt en TV och den skickades i nått hopkok av skit och pappkassar tejpat runt och den var givetvis totalt förstörd när den kom fram

Många fattar inte att saker som skickas behandlas väldigt hårt, oavsett fraktbolag.

De betalar nog inga fantastiska löner och många chaufförer är rediga grovarbetare som tror att allt är lika hållbart som brasved.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deimos Sweden:

Bara plåten.

Tack alla andra för era svar, har kontaktat säljaren om att jag önskar häva köpet. Lite trist då jag drömt om detta kortet i två år och fick det till en hyfsad kostnad.

En varning bara, ta allt genom tradera, då tradera kan gå på den andres linje om du tar det privat

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deimos Sweden:

Som tur är så var det en hederlig säljare. Kortet är skickat tillbaka och jag har fått pengarna.

Tillbakaskickat i originalkassen, antar jag?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Skrivet av johanandersson:

Tillbakaskickat i originalkassen, antar jag?

Jajamän Dock så led jag med det stackars grafikkortet så jag lade orginalpaketet i en rejäl kartong med packmaterial. Vill ju inte att det ska bli ännu värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deimos Sweden:

Jajamän Dock så led jag med det stackars grafikkortet så jag lade orginalpaketet i en rejäl kartong med packmaterial. Vill ju inte att det ska bli ännu värre.

Illa, du skulle ha skickat tillbaka likvärdigt som säljaren

Permalänk

Nej men gud så oseriöst. Du ska kunna skicka tillbaka skiten ENBART för att människan inte packat omsorgsfullt. Kan ha uppkommit skador som kanske inte syns med en gång. Brrr...får rysningar av detta. Hoppas det löser sig! Har inte läst hela tråden men om du fick det till skandalöst (!) lågt pris så... Man stod det inte något om böjda saker i annonsen osv, nää då får han nog ta det. Tror inte posten kommer hävda att det är deras problem heller. En gissning bara.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av Deimos Sweden:

Som tur är så var det en hederlig säljare. Kortet är skickat tillbaka och jag har fått pengarna.

Tack gode gud för det...om vi nu ska dra in honom. =P

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Fick mig att tänka på denna;

Skönt att det löste sig för dig TS och att du fick pengarna tillbaka.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

....när kommer det "ut igen" på Tradera.... (skräckmusik)

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Om man bokar en paketprodukt hos någon av de stora så ska det, enligt villkoren, tåla ett fall från en meter samt att få 25kg släppt på sig. För det är så som kan hända i worst case scenario när paketen maskinsorteras på automatiserade banor och sen ligger i stora paketburar.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Ursäkta TS för trådkapningen!

Va skulle ni säga om bubbelplast runt GPU när man fraktar? Helt utan ESD påse, bara inlindad knappt ett varv runt.
Risk för ESD?

Är denna typ:

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Ursäkta TS för trådkapningen!

Va skulle ni säga om bubbelplast runt GPU när man fraktar? Helt utan ESD påse, bara inlindad knappt ett varv runt.
Risk för ESD?

Är denna typ:
<Uppladdad bildlänk>

ESd problem är väl lågt men ha en hård kartong är det viktigaste samt att den inte kan röra sig.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

ESd problem är väl lågt men ha en hård kartong är det viktigaste samt att den inte kan röra sig.

Tycker den låg rätt ok i lådan, kunde röra sig aningen så viss ESD kan då ha uppstått i frakten? Handlar om garantiärende och ÅF som skicka tillbaka utan ESD påsen så är lite fundersam hur de tänkte.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Tycker den låg rätt ok i lådan, kunde röra sig aningen så viss ESD kan då ha uppstått i frakten? Handlar om garantiärende och ÅF som skicka tillbaka utan ESD påsen så är lite fundersam hur de tänkte.

Om det är ifrån ÅF begär esd och allt möjligt 😊
om det är redan skickat ta bild på emballage och dokumentera samt skicka ett klagomål angående packningen.
Viktigaste med allt som har med garanti och försäkringar är dokumentation samt påpeka fel snarast

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om det är ifrån ÅF begär esd och allt möjligt 😊
om det är redan skickat ta bild på emballage och dokumentera samt skicka ett klagomål angående packningen.
Viktigaste med allt som har med garanti och försäkringar är dokumentation samt påpeka fel snarast

Tack så mycket för ditt svar,ska absolut göras! Go fortsättning

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II