Nvidia Geforce RTX 4070 Ti kan få prislapp under Radeon RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Jag gissar att AMD har avsett en sänkning av XT-priset, detta eftersom det initialt nu ligger alldeles för nära inpå XTX-priset. Det nuvarande priset är nog satt för att kamma hem lite extra, när de som inte kan få loss ett XTX på grund av begränsad tillgång, istället köper ett XT-kort.

Så hoppas vi att AMD kontrar och lägger XT på $749. Sen är vi igång med priskrig!

Vad vet vi (tror vi) kommer på CES? Några fler grafikkort från AMD eller? Det är ju 77- och 7800-klassen som är mest intressant egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Detta känns väl mer av ett behov än annat? Om det ligger så lågt i prestanda som sägs kommer det vara långt under 79xt, då kan det inte kosta lika mycket

Fast 3090ti och xt är väl relativt jämna, I swec så blir båda utklassade av varandra i olika tittlar.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

100$ lägre än från början är ju såklart trevligt men jag är väldigt tveksam till att ett 70 kort kan säljas för det priset, speciellt i Sverige. Prestandan backar inte heller upp det höga priset så jag spår en lika stor flopp som 4080, om inte större.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Samma kommentarer hela tiden på nyheter om grafikkort.
Vi har hört att man fick 970 för andra pengar den gången det begav sig. Nya tider nu. Sluta röka, dricka, spar pengarna så har man råd med nytt kort när man vill. Det är inte värre än det.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Samma kommentarer hela tiden på nyheter om grafikkort.
Vi har hört att man fick 970 för andra pengar den gången det begav sig. Nya tider nu. Sluta röka, dricka, spar pengarna så har man råd med nytt kort när man vill. Det är inte värre än det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

100$ lägre än från början är ju såklart trevligt men jag är väldigt tveksam till att ett 70 kort kan säljas för det priset, speciellt i Sverige. Prestandan backar inte heller upp det höga priset så jag spår en lika stor flopp som 4080, om inte större.

Om vi kollar priset där man kan få tag i ett kort har vi efter prestandaindex på Swec
4090 23.5k/266 >88.3
4080 16490/199> 83
Xtx 15 550/210> 74
Xt 12 990/ 184 > 70.6
4070 Ti 11 790 /??

Om vi gissar att prestanda är 25% av 4080 har vi 78 I swec index

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Samma kommentarer hela tiden på nyheter om grafikkort.
Vi har hört att man fick 970 för andra pengar den gången det begav sig. Nya tider nu.

Haha, ja de där historiska anekdoterna och fantasifulla borde-priserna är en favorit här på Swec. Farmor-Agda syndromet.

Med det sagt så har man all rätt att kritisera och bojkotta dessa priser, det är mer allt tittande bakåt i tiden som är märkligt. Världen är inte statisk och det heter ju gott nytt år, inte gott föregående år på repeat, av en anledning...

Dagens anekdot: Minns när Hifi Klubben tog in B&W 801 högtalarna under tidigt 90-tal. Vill minnas att de kostade 33K Kr. Idag kostar 801 runt 390K Kr. Datornördarna har det bra än så länge...

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Samma kommentarer hela tiden på nyheter om grafikkort.
Vi har hört att man fick 970 för andra pengar den gången det begav sig. Nya tider nu. Sluta röka, dricka, spar pengarna så har man råd med nytt kort när man vill. Det är inte värre än det.

Fortfarande en orimlig prisutveckling och saker som dlss och raytracing kommer ta än längre tid att få genomslag än det lilla det redan har, så jag fattar inte hur amd och Nvidia tänker med prissättning här. 3000 serien hade pandemi, scalpers o mining att skylla på. All det är borta nu så vad 4000 serien i prissättning nu sysslar med är ju ganska irrationellt. Visst har tsmc blivit dyrare för Nvidia men ändå. Priserna skapar lite sans för stunden. PC som spelplattform kommer ju bara att krympa om det fortsätter såhär.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FierceBrosnan:

Fortfarande en orimlig prisutveckling och saker som dlss och raytracing kommer ta än längre tid att få genomslag än det lilla det redan har, så jag fattar inte hur amd och Nvidia tänker med prissättning här. 3000 serien hade pandemi, scalpers o mining att skylla på. All det är borta nu så vad 4000 serien i prissättning nu sysslar med är ju ganska irrationellt. Visst har tsmc blivit dyrare för Nvidia men ändå. Priserna skapar lite sans för stunden. PC som spelplattform kommer ju bara att krympa om det fortsätter såhär.

PC marknaden i stort är väl deras minsta försäljning. Datahallar etc är vad deras pengar ligger i.

För amd var väl gaming typ 10% tyckte jag någon nämnde under året

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Hade priset varit 6000 kr så hade det ju nästan varit intressant.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Haha, ja de där historiska anekdoterna och fantasifulla borde-priserna är en favorit här på Swec. Farmor-Agda syndromet.

Med det sagt så har man all rätt att kritisera och bojkotta dessa priser, det är mer allt tittande bakåt i tiden som är märkligt. Världen är inte statisk och det heter ju gott nytt år, inte gott föregående år på repeat, av en anledning...

Dagens anekdot: Minns när Hifi Klubben tog in B&W 801 högtalarna under tidigt 90-tal. Vill minnas att de kostade 33K Kr. Idag kostar 801 runt 390K Kr. Datornördarna har det bra än så länge...

I det här fallet är det bra att blicka bakåt. Enda felet är att det fokuseras på fel orsak. Även om Nvidia och AMD bör få en släng av sleven för hur dåligt de läst av marknaden, är det i grunden alla politiker som stjärtridit oss. Det är den inflationistiska politiken som bär huvudansvaret. Desto mindre acceptans för sådan politik desto bättre (fast folk kommer såklart aldrig lära sig).

Permalänk
Medlem

Går det tänka sig tillbaka till 2017 när ett 1070 Ti hade ett lanseringspris på 4800 kronor? Fast å andra sidan gnällde vi på Sweclockers på det höga priset då också..

https://www.sweclockers.com/test/24653-nvidia-geforce-gtx-107...

Skrivet av marcusOCZ:

Samma kommentarer hela tiden på nyheter om grafikkort.
Vi har hört att man fick 970 för andra pengar den gången det begav sig. Nya tider nu. Sluta röka, dricka, spar pengarna så har man råd med nytt kort när man vill. Det är inte värre än det.

Ingen har väl påstått att korten blivit så dyra att man tvingas gå från hus och hem. Däremot har de ökat 100-150 procent i pris under en period när KPI och löner ökat med runt 15 procent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Samma kommentarer hela tiden på nyheter om grafikkort.
Vi har hört att man fick 970 för andra pengar den gången det begav sig. Nya tider nu. Sluta röka, dricka, äta, använda el, köra till jobbet* spar pengarna så har man råd med nytt kort när man vill. Det är inte värre än det.

Jag varken röker eller dricker, har ändå inte råd. Så jag fixar ditt inlägg* med topp tre varför jag inte kommer kunna köpa något det här året, 2023 eller ens året efter det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Går det tänka sig tillbaka till 2017 när ett 1070 Ti hade ett lanseringspris på 4800 kronor? Fast å andra sidan gnällde vi på Sweclockers på det höga priset då också..

https://www.sweclockers.com/test/24653-nvidia-geforce-gtx-107...

Ingen har väl påstått att korten blivit så dyra att man tvingas gå från hus och hem. Däremot har de ökat 100-150 procent i pris under en period när KPI och löner ökat med runt 15 procent.

2016 - 2022 25% inflation
Kopparpris 33% just nu med peak på 75%
Kisel 83%
Frakt 350%
Nu vet jag inte vad mer som kostar mer per gpu men de priserna är ju över inflationen iaf

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

2016 - 2022 25% inflation
Kopparpris 33% just nu med peak på 75%
Kisel 83%
Frakt 350%
Nu vet jag inte vad mer som kostar mer per gpu men de priserna är ju över inflationen iaf

Växelkursen SEK/USD som alla råvaror och även priser på elektronik har sin grund i har stigit norr om 30% på 5år

och kostanden på importerad elektronik från kina har stigit ca 30% ytterligare pga
Ökade råvarukostnader.

Tillverkare av de flesta produkter passar på att knipa lite extra eftersom det verkar som att tillgången ändå är lägre än efterfrågan.

4800sek x 1,25 x 1,3 x1,3 = 10500

Har man inte dubblerat sin lön och lite till sedan 2017 har man i princip fått en nettolönesänkning

Permalänk
Medlem

Farlig utveckling, det höjs o höjs hela tiden, med små men betydelselösa protester. Till sist har man folk som försvarar det, o det blir normen, 15 papp för ett grafikkort är helt plötsligt rimligt.

Det påminner om ett dåligt jobb där att inte ha någon rast till slut blir det normala, och dom som sen säger ifrån blir utstötta

/ medskyldig

Visa signatur

11600KF, RTX3090 Gamerock, 16gb 3600mhz , LG CX 48"

Permalänk
Medlem

Vi har tyvärr nog bara sett toppen av isberget
Grundorsaken stavas 1,5 miljarder kineser som alla vill ha och snart kommer ha råd med alla prylar vi har i Sverige.

Råvarorna räcker helt enkelt inte till för alla och vår konsumtion med nya prylar varje år håller inte.
Det kommer bara vara de få procenten allra rikaste som kommer ha råd med lyxprylar som Top of the Line Grafikkort och liknande.

Permalänk
Medlem

Hua! Tycker inte det var länge sedan man jämrade sig över att ett 2070 Ti kostade runt 5000 kr om ens det! Minns inte vad ett 2080 kostade för ca 4 år sedan men priserna har verkligen spårat ur.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Dollarpriset spelar förstås roll för oss ($799 år 2017 had förmodligen blivit *8,4 *1,25 (+ett par hundra i extra påslag) = 8400-9000), men det är ändå ungefär 100% prisökning jämf. med 1070ti som var ett ungefär lika stort chip (399 vs 799 usd).
Nu måste man visserligen spekulera lite om vad Nvidia faktiskt betalar men vi kan titta på en del av kostnaderna med semi-öppna källor och få oss en uppfattning om reella ökningar.

För själva chippet, som är ganska jämlikt i storlek (Skillnaden är 314mm² mot det antagna 295mm² men på noden 16nm istället för på 4nm.) så är priserna per wafer som jag har sett figurera i media indikerar att chip priset är åtminstone mellan 5-6ggr dyrare för den här arean. ($3000 per wafer för 16nm och $16000 per wafer för 5nm(!))

För grafikminnet så är det skillnaden mellan 8gb GDDR5 år 2017 och 12gb GDDR6X år 2022, köper man kretsarna löst så är det skillnaden mellan ungefär $20/gb (2017) och $30/gb (2022), dvs 4gb (1.5x) mer och 50% dyrare per GB (1.5x igen). Nvidia/OEMer betalar garanterat MINDRE men jag kan tänka mig att proportionen förmodligen stämmer, isf blir det drygt 2x mer för minnet igen.

1070ti hade än TDP på 170w, 4070ti på 285w, det är rimligt att anta att priserna för strömkomponenterna är drygt 2x igen.
Kylaren är därmed även troligen större (och grafikkortskylarna har över brädet blivit mycket bättre, i perspektivet tystare per watt iallafall) så det är nog även där ganska troligt att vi kan tänka oss ett påslag på ganska nära 2x. (60% mer ledningsförmåga, 30% dyrare koppar, 15% dyrare aluminium osv)

Och sen så är transportpriserna groteskt höga om man jämför med 2017, vilket sannerligen inte hjälper oss långt ifrån Asien som får åtnjuta 300-400% påslag där.

När man tittar igen all dessa faktorer så är det inte så svårt för mig att tänka mig att Nvidia förmodligen har ungefär samma marginal som man hade 2017, med det sagt så är det givetvis så att ifall ingen köper kortet så måste Nvidia/OEMer reducera sina marginaler.

Jag skulle sammanfattningsvis gissa att BOM kostnaden för kortet säkert ligger nånstans runt $450-600 (DVS högre än 1070tis MSRP) men det är förstås väldigt svårt att sia om med någon exakthet.

Visa signatur

12900k | 5H16M | Z690 Strix | 4070ti

Permalänk
Medlem

Runt 6000 som någon sa så kan det vara intressant.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Well, 4070 är nVIDIA's motsvarighet till amd's RX 7800XT, inte 7900 gruppen, men men.. nVIDIA hoppas fortfarande på att kunna sätta hutlösa priser antagligen.

Visa signatur

John

Permalänk

Jag ger max 3000 för det!

Visa signatur

Gigabyte b550m aorus pro, AMD 5600X, Thermalright peerless assassin 120 se, 2x16GB Corsair, Asus RX 6600 , M.2 Kingston KC3000+WD Black SN750 SE, SSD Intel, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Samma kommentarer hela tiden på nyheter om grafikkort.
Vi har hört att man fick 970 för andra pengar den gången det begav sig. Nya tider nu. Sluta röka, dricka, spar pengarna så har man råd med nytt kort när man vill. Det är inte värre än det.

Det är ju inte det att man inte har råd. Skulle ha råd att köpa en PC för 100k om det skulle vara nödvändigt.
Men jag är fast i en prisbild som gällde 1000 serien och tidigare.
Dessutom, om man har varit med ett tag förväntar man sig att få mer prestanda per kr varje generation, inte mindre.
Skulle jag köpa nytt idag skulle jag inte kunna skaka av mig känslan att jag har blivit lurad....
Hursomhelst, nån gång i framtiden blir det säkert att bygga nytt, får se hur landet ligger då men just nu är det laptop och konsoler som gäller.
Tv apparater kan man iallafall få för ett vettigt pris fortfarande...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Det är ju inte det att man inte har råd. Skulle ha råd att köpa en PC för 100k om det skulle vara nödvändigt.
Men jag är fast i en prisbild som gällde 1000 serien och tidigare.
Dessutom, om man har varit med ett tag förväntar man sig att få mer prestanda per kr varje generation, inte mindre.
Skulle jag köpa nytt idag skulle jag inte kunna skaka av mig känslan att jag har blivit lurad....
Hursomhelst, nån gång i framtiden blir det säkert att bygga nytt, får se hur landet ligger då men just nu är det laptop och konsoler som gäller.
Tv apparater kan man iallafall få för ett vettigt pris fortfarande...

Jag håller helt med dig, vägrar köpa dessa överprisade kort för jag skulle också känna mig lurad, kan det vara början på slutet av den stationära datorns storhetstid inom gaming vi ser här?
För spelkonsoler skulle det aldrig accepteras, för många barnfamiljer är det uteslutet att köpa en spelkonsol som skulle kosta enbart vad ett grafikkort av senaste modell kostar idag.

Spelkorten är gjorda på överblivna hela eller delar av wafers som inte kunnat användas till serverkorten, det är inte rimligt med dessa priser till privatpersoner, dessa spelkort tycker inte jag ska vara med och betala för utveckling, höga kostnader för 4nm noden, eller andra utvecklingskostnader den kostnaden kan läggas helt på företagskorten istället som faktiskt genererar pengar istället för att slösa på dem.

Det går inte att jämföra proffesionell verksamhet med gamers för det blir fel så fort man ens försöker.

Ett 4090 kostar 20kr om dagen, årets alla dagar i 3 år.
Det var 5,50kr per dag för inte många år sedan.

Är det okej om jag ökar hyran för mina hyregäster med fyra gånger inom loppet av kommande 10 år?
Nej det är såklart inte okej för där finns hyresgästföreningen och ställer till det, man får inte ens höja för att täcka den faktiska kostnadsökningen…

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Samma kommentarer hela tiden på nyheter om grafikkort.
Vi har hört att man fick 970 för andra pengar den gången det begav sig. Nya tider nu. Sluta röka, dricka, spar pengarna så har man råd med nytt kort när man vill. Det är inte värre än det.

Jag tror att de allra flesta här inte vill skiljas från mer pengar än absolut nödvändigt när det kommer till gaming.

Nvidia har satt ribban högt för mellanmodellen som denna generation heter 4070 sett tills kretsens yta mätt i mm2, tycker iaf inte jag är okej, men köp ett kort du så betalar du indirekt för det icke sålda kortet till mig.

Tillgång och efterfrågan alà de nya tiderna, är inte värre än det.

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Jag tror att de allra flesta här inte vill skiljas från mer pengar än absolut nödvändigt när det kommer till gaming.

Nvidia har satt ribban högt för mellanmodellen som denna generation heter 4070 sett tills kretsens yta mätt i mm2, tycker iaf inte jag är okej, men köp ett kort du så betalar du indirekt för det icke sålda kortet till mig.

Tillgång och efterfrågan alà de nya tiderna, är inte värre än det.

Folk måste även uppdatera i dessa tider. Tror du en som planerat att uppgradera i dagarna orkar vänta ytterliggare två år? Jag tror inte det. Inte om man är någorlunda seriös med gaming. Att köpa begagnat kommer också med risker och att man inte får någon garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Folk måste även uppdatera i dessa tider. Tror du en som planerat att uppgradera i dagarna orkar vänta ytterliggare två år? Jag tror inte det. Inte om man är någorlunda seriös med gaming. Att köpa begagnat kommer också med risker och att man inte får någon garanti.

Håller med. Inte alla som sitter och kan gnälla med "Ouf vad dyrt! Mitt 3080/2080ti får kämpa på ett tag till, nvidia kan skita på sig".
Vissa måste köpa nytt idag. Och jämför man med föregående generation, så är pris/watt/prestande väldigt bra på de nya korten.

Visa signatur

Jag gillar att försöka odla tropiska växter från frön, i ett nordiskt klimat.
🌱 Min YouTube-kanal: https://www.youtube.com/c/NordicPlantLover 🌱

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Hua! Tycker inte det var länge sedan man jämrade sig över att ett 2070 Ti kostade runt 5000 kr om ens det! Minns inte vad ett 2080 kostade för ca 4 år sedan men priserna har verkligen spårat ur.

Köpte nytt RTX 2080 för 5.995 kr (överpris). Innan dess nytt Asus Strix RTX 970 för 3.000 kr. Förmögna Kineser fanns då också. 🙂

Och nu slipper vi konkurrera med förmögna Ryssar i alla fall. 🙂

De som försvarar Nvidia vet inte vad de snackar om. För sitt eget bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Runt 6000 som någon sa så kan det vara intressant.

Utifrån posten precis ovanför din så är det antagligen mindre än det kostar att tillverka kortet så det känns rätt osannolikt att vi kommer ned så lågt.

Permalänk
Medlem

Efterfrågan på 4000-serien till dessa priser kommer under 2023 sjunka från redan låga nivåer. Det kommer bli kraftiga prissänkningar vad det lider. Nvidia har helt enkelt tagit sig vatten över huvudet.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''