Permalänk
Medlem

Enbart ljud via HDMI eller DP?

När jag så småningom ska bygga ny HTPC för att kunna köra i 4k så får jag problemet att min gamla förstärkare inte har stöd för det. Därför blir jag tvungen att köra video direkt till TVn och ljud till förstärkaren via HDMI eller DP->HDMI beroende på vilka utgångar som finns på det moderkort jag skaffar (planen är 5600G och ett A520 eller B550 samt Windows 10 till att börja med).

Är det då möjligt att köra enbart ljud via HDIM eller DP eller måste jag köra ett utökat skrivbord med en låg upplösning på den andra utgången? Idealet vore ju att kunna köra enbart video på den som går till TVn och enbart ljud på den som går till förstärkaren. Har googlat runt lite men hittar ingen direkt info om detta.

Skulle så klart kunna köpa en ny förstärkare också men det känns lite onödigt då den har alla funktioner jag vill ha/behöver i övrigt fungerar felfritt, den har bara 1080P som begränsning i genomföringen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

windows? du kan stänga av den andra skärmen så att skrivbordet ute utökas till det.

Uppenbarligen ett dåligt råd, då ryker ljudenheten också =(

Permalänk
Medlem

En hdmi spliter? Du delar en till två.
Annars så fixar DP ljud till viss del och rätt begränsat. Så inte lika bra som hdmi. Och vill du ha så lite bekymmer som möjligt så hade jag kört hdmi.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

En hdmi spliter? Du delar en till två.
Annars så fixar DP ljud till viss del och rätt begränsat. Så inte lika bra som hdmi. Och vill du ha så lite bekymmer som möjligt så hade jag kört hdmi.

Vad jag läst mig till så är det med högre upplösningar och högre frekvenser som det kan bli problem med ljud via DP. Min TV har bara stöd för 30 Hz via HDMI i 4k och jag ser ingen poäng att köra den andra utgången högre då video ändå inte ska användas den vägen så tror inte det kommer bli något problem.

Det finns förvisso moderkort med två HDMI men då är de lite dyrare generellt.

Splitter känns lite tveksamt, osäkert om det kommer fungera eftersom förstärkaren bara klarar 1080P.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

windows? du kan stänga av den andra skärmen så att skrivbordet ute utökas till det.

Uppenbarligen ett dåligt råd, då ryker ljudenheten också =(

Precis vad jag misstänkt att det gör. Hittar som sagt ingen info om att det går ställa in så enbart ljud går den vägen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Räcker det inte att bara köra optiskt ljud då? Tänker mig att om förstärkaren inte klarar 4K så har den sannolikt inte heller stöd för nyare codecs typ Atmos och liknande som kräver HDMI.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Räcker det inte att bara köra optiskt ljud då? Tänker mig att om förstärkaren inte klarar 4K så har den sannolikt inte heller stöd för nyare codecs typ Atmos och liknande som kräver HDMI.

Inte alla moderkort som har Toslink. Har fått för mig att det bara stödjer 5.1 och inte 7.1 men verkar som jag hade fel där. Kan dock vara så att min förstärkare inte klarar mer än 5.1 den vägen. Får undersöka saken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tillägg. TVn såväl som förstärkaren har bara ARC, inte eARC så max 5.1 den vägen också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men du kan väl köra ARC? eller har du mer surround än 5.1?

Jag har en äldre onkyo och har kört ARC till den i flera år. Har dock bara 5.1

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Kör 7.1

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Skrivet av Alphahanne:

Tillägg. TVn såväl som förstärkaren har bara ARC, inte eARC så max 5.1 den vägen också.

Skrivet av Otur:

Med toslik och ARC så förloras stöd för lossless ljudformat som Dolby thrue HD bland annat.

Men om man kör DP till hdmi på tvin för bild och HDMI från datorn till förstärkare ? Det borde väll vara mer kompatibelt?
Eller fixsar ett grafikkort som har fler än en HDMI.

Visa signatur

Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Med toslik och ARC så förloras stöd för lossless ljudformat som Dolby thrue HD bland annat.

Kan vara så, har för mig det var något som fick mig överge toslink på min gamla HTPC då jag inte fick till ljudet som jag ville.

Skrivet av Mega-Dark:

Men om man kör DP till hdmi på tvin för bild och HDMI från datorn till förstärkare ? Det borde väll vara mer kompatibelt?
Eller fixsar ett grafikkort som har fler än en HDMI.

Det går ju också förstås. Nu tänkte jag tvärtom eftersom jag inte har någon bra DP till HDMI-kabel. Den duger för låg upplösning och ljud men inte så mycket mer. Alternativet är väl en aktiv adapter DP till HDMI för bättre kompabilitet.

Hittade dock denna när jag sökte runt lite.

https://noerdic.se/collections/extractor/products/8k-hdmi-con...

Något sådant kanske också kan bli aktuellt. Men som sagt, spånar runt efter att hitta fungerande lösningar innan jag köper grejor.

Ett grafikkort hade jag tänkt försöka undvika för att hålla temperaturer och ljudnivå från chassit nere. Därför jag tänkt mig 5600G.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Kan vara så, har för mig det var något som fick mig överge toslink på min gamla HTPC då jag inte fick till ljudet som jag ville.

Det går ju också förstås. Nu tänkte jag tvärtom eftersom jag inte har någon bra DP till HDMI-kabel. Den duger för låg upplösning och ljud men inte så mycket mer. Alternativet är väl en aktiv adapter DP till HDMI för bättre kompabilitet.

Hittade dock denna när jag sökte runt lite.

https://noerdic.se/collections/extractor/products/8k-hdmi-con...

Något sådant kanske också kan bli aktuellt. Men som sagt, spånar runt efter att hitta fungerande lösningar innan jag köper grejor.

Ett grafikkort hade jag tänkt försöka undvika för att hålla temperaturer och ljudnivå från chassit nere. Därför jag tänkt mig 5600G.

Okej
Ja något sådant skulle nog okså kunna fungera

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blev så less på allt strul med min gamla HTPC så jag köpte nytt till slut. A520-moderkort och en 5600G.

Moderkortet har HDMI och DP så det blev lösningen med HDMI till TVn för 4k och DP->HDMI till förstärkaren inställt på 720P och jag får utan problem 7.1-ljud den vägen. Så allt är frid och fröjd.

Så småningom kommer jag nog köpa ny förstärkare för att dels minimera antalet kablar men också för att kunna plocka ut Atmos. Min nuvarande Yamaha RX-V767 är helt okej men som sagt, stödjer bara 1080P och som bäst DTS-HD MA.

Visa signatur