Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellO:

För att få koll på disken kan du installera Samsung Magician. Då får du fram den mesta informationen man kan behöva.

Skrivet av sp1k3n:

Du kan uppdatera firmware och ställa in Overprovisioning 10% VIKTIGT, med Samsung Magician

https://semiconductor.samsung.com/consumer-storage/magician/

har installerat om windows och håller på att installera drivrutinerna på nytt har även kollat samsung disken och den är up to date utan problem.
allt i datorn verkar vara felfritt när det kommer till hårdvara så det är nog någon drivrutin som spökar ska se vad som händer nu när jag installerat om allt.

Permalänk

Har du nollat BIOS helt genom att ta ur batteriet ett tag?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Har du nollat BIOS helt genom att ta ur batteriet ett tag?

nja det var jobbigt att ta sig till batteriet pga gpu men jag rensade cmos genom kortslutning på jumpers innan jag installerade om windows

Permalänk
Medlem

Men har du ställt in Overprovisioning till 10% av dsikutrymmet? Det är viktigt eftersom det behövs för att bibehålla livslängden på cellerna. Utrymmet används för att flytta runt data så cellerna slits mindre.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Men har du ställt in Overprovisioning till 10% av dsikutrymmet? Det är viktigt eftersom det behövs för att bibehålla livslängden på cellerna. Utrymmet används för att flytta runt data så cellerna slits mindre.

Hur hjälper det TS med BSOD:erna?

SSDer är redan inställda på att vara överprovisionerade. Har man inte ovanliga användningsmönster (där man skriver vansinnigt mycket till mediet hela tiden) behöver man inte röra några inställningar som denna.

970:an har 5 års garanti (300 TB TBW).
Ett icke-problem för nästan alla användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Hur hjälper det TS med BSOD:erna?

SSDer är redan inställda på att vara överprovisionerade. Har man inte ovanliga användningsmönster (där man skriver vansinnigt mycket till mediet hela tiden) behöver man inte röra några inställningar som denna.

970:an har 5 års garanti (300 TB TBW).
Ett icke-problem för nästan alla användare.

Har jag nämnt nåt om BSOD?

https://semiconductor.samsung.com/consumer-storage/magician/
"Over Provisioning:

Allocate free blocks to your drive space. Your drive will perform its routine maintenance more effectively, and deliver a faster speed with a longer life span for your elevated SSD experience. It's all about give and take"

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Har jag nämnt nåt om BSOD?

"Over Provisioning:

Allocate free blocks to your drive space. Your drive will perform its routine maintenance more effectively, and deliver a faster speed with a longer life span for your elevated SSD experience. It's all about give and take"

BSOD är ju det tråden handlar om.

Vet inte vad du vill uppnå med att copypasta en förklaring av överprovisionering.
Enheten är redan överprovisionerad per default, för att kunna erbjuda den garantitid och mängd skriven data de marknadsför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

BSOD är ju det tråden handlar om.

Vet inte vad du vill uppnå med att copypasta en förklaring av överprovisionering.
Enheten är redan överprovisionerad per default, för att kunna erbjuda den garantitid och mängd skriven data de marknadsför.

Det kanske gäller andra fabrikat. Varför tror du att Samsung rekommenderar det till sina SSD diskar?
Förslag som förbättrar prestanda och livslängd är väl bara av godo, eller?

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av Ca1P3:

nja det var jobbigt att ta sig till batteriet pga gpu men jag rensade cmos genom kortslutning på jumpers innan jag installerade om windows

Funkar ju det med!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Det kanske gäller andra fabrikat. Varför tror du att Samsung rekommenderar det till sina SSD diskar?
Förslag som förbättrar prestanda och livslängd är väl bara av godo, eller?

Har du någon källa att hänvisa till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Har du någon källa att hänvisa till?

https://forums.anandtech.com/threads/samsung-over-provisionin...

May 29, 2018
#12
BTRY B 529th FA BN said:
Is Over Provisioning necessary or worth it on a Windows 10 machine? I read it has something to do with garbage collection but I thought with Windows 10 that doesn't work anymore? I'm not even sure what OP does.

So this is to explain directly what Samsung told me on the phone for Clarification:

Overprovisioning is just a way to simply prevent you from overfilling your drive to an extent that it bogs down your drives performance. Even NvME drives and such can be bogged down if there's too much data on them, so simply put, 10% OP will just prevent you from utilizing that last 10% available storage on the drive, allowing the system to fully utilize the performance of the drive without it being slowed down by overloading of data.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

https://forums.anandtech.com/threads/samsung-over-provisionin...

May 29, 2018
#12
BTRY B 529th FA BN said:
Is Over Provisioning necessary or worth it on a Windows 10 machine? I read it has something to do with garbage collection but I thought with Windows 10 that doesn't work anymore? I'm not even sure what OP does.

So this is to explain directly what Samsung told me on the phone for Clarification:

Overprovisioning is just a way to simply prevent you from overfilling your drive to an extent that it bogs down your drives performance. Even NvME drives and such can be bogged down if there's too much data on them, so simply put, 10% OP will just prevent you from utilizing that last 10% available storage on the drive, allowing the system to fully utilize the performance of the drive without it being slowed down by overloading of data.

Tack.
Då står jag fast vid mitt tidigare svar.
Jag ser detta som ormolja för de allra flesta. De som kan ha nytta av det är de som fyller sin enhet till max eller nästan max eftersom den manuella OP:n reducerar ditt max. Fabriks-OP:n på ca 7-9% räcker den absoluta merparten av användarna.

Skulle man ha ett datacenter och skriva galet mycket till sina enheter kan man ha ett annat behov av OP, men då har vi en helt annan situation än en hemmaanvändare som har en kraschande PC.

Permalänk
Medlem

hejsan efter att ominstallerat windows installerat om alla drivrutiner rensat cmos och tagit av glaspanelen på h510 chassit så har datorn funkat ganska bra.
har spelat lite raft och cs för att testa datorn och har inte fått några avbrott med bsod men nu fick jag ett nytt meddelande på bsod som jag inte fått innan.
pfn list corrupt.
någon som har någon ide ?

Permalänk
Medlem

pfn list corrupt innebär att datat i minnet är korrupt orsakas av felaktig drivrutin alternativt trasig hårdvara

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elyxiator:

pfn list corrupt innebär att datat i minnet är korrupt orsakas av felaktig drivrutin alternativt trasig hårdvara

men alla drivrutiner är uppdaterade och hämtade från tillverkarens sida. och enligt memtest och windows egna minnesverktyg så visar det inga fel på produkterna.

Permalänk
Medlem

Hade fått irql koden inatt när jag lämnade datorn.
Har ni några tips på hur jag kan få rätt på detta ?
Har aldrig haft så mycket problem med en dator som denna.
Både memtest och Samsungs egna program visar verken fel på ram eller lagringsenhet

Permalänk
Medlem

Körde en driver verifier och lyckades se att det var Razer drivrutin (rzdev_0067) som orsakade bsod. Tyvärr fucka hela datorn upp och behöver installera om w11 (igen)

Permalänk
Medlem

Om du ändå håller på att installera om datorn, se till att du gör det från grunden. Istället för att använda den inbyggda "installera om" från windowsmenyerna så tar du och skapar dig en installationsmedia (usb sticka, typiskt) och formaterar disken/-arna innan du installerar igen. På så vis kan det inte vara något gammalt som hänger med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Om du ändå håller på att installera om datorn, se till att du gör det från grunden. Istället för att använda den inbyggda "installera om" från windowsmenyerna så tar du och skapar dig en installationsmedia (usb sticka, typiskt) och formaterar disken/-arna innan du installerar igen. På så vis kan det inte vara något gammalt som hänger med.

formaterar alltid genom usb och rensar disken helt körde ett stresstest på drivrutinerna inatt utan problem sedan installera jag Razer synapse 3 och drivrutinen för musen naga trinity installeras automatiskt då, körde stresstest på drivrutinerna igen och datorn fick bsod direkt och berättade även att det var musen och programmet.

det jag inte förstår är varför?
kan skippa att installera programet men tycker det ändå är konstigt

Permalänk
Medlem

Slutade upp med att jag tänker sälja Razer produkterna och köra på annat märke då min dator inte verkar tycka om Razer Synapse eller Naga Trinity musen.

Varför den inte gör det har jag inte hittat någon förklaring till tyvärr.

Permalänk
Medlem

får fortfarande blå skärm tyvärr nu men felkoden INVALID_WORK_QUEUE_ITEM
blir så trött på detta,
har ingen aning om vad det kan bero på. jag har installerat om windows 3 ggr uppdaterat alla drivrutiner använder mig inte av razer.

Permalänk

Testat ett minne i taget?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Det du förmodligen kommer få göra är att byta en pryl i taget tills du hittar vad som felar.

Iom att du blåst om med ren installation är det rimligen inte relaterat till en drivrutin om du inte gjort helt fel/installerar nån dynga.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Testat ett minne i taget?

nä det har jag faktiskt inte iom jag körde bägge på en gång och fick pass så tänkte jag att då funkar dem men kan testa att köra en sticka i taget.

Skrivet av _niko_:

Det du förmodligen kommer få göra är att byta en pryl i taget tills du hittar vad som felar.

Iom att du blåst om med ren installation är det rimligen inte relaterat till en drivrutin om du inte gjort helt fel/installerar nån dynga.

det kan inte ha något med windows att göra ?
jag kör w11 och innan var det w10 men moderkortet ska klara w11 och det är uppdaterat till senaste bios och tpm aktiverat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Testat ett minne i taget?

Första minnet är testat och passerade alla tester håller på med minne 2 nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Testat ett minne i taget?

har precis slutfört memtest med en sticka i taget och bägge funkar felfritt

Permalänk
Medlem

Låter som vdrop. Ta ut och sett i CPUn. (kan vara kontatsproblem efter frakt) Jag hade sagt RAMmen det verkar du ha testat.
Annars övervolta den med några millivolt. Kan bli lite segare men bara den räknar rätt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Låter som vdrop. Ta ut och sett i CPUn. (kan vara kontatsproblem efter frakt) Jag hade sagt RAMmen det verkar du ha testat.
Annars övervolta den med några millivolt. Kan bli lite segare men bara den räknar rätt.

Jag har märkt en sak som jag inte tänkt på innan,
När jag spelar spel på datorn så går den hur bra som helst kan spela flera timmar utan krasch men om jag bara surfar runt på datorn eller låter den stå då kraschar den.
Någon ide på vad det kan bero på ?

Permalänk
Medlem

Låter som det problem jag har. I mitt fall någon USB enhet som låser explorer.exe tills den timar ut.
Det kan du iofs kolla med tasknanager på en extern skärm. Se vad som hänger sig. Men får du blåskärm så är det logfilen på c:\ du ska titta på. Om den hans skrivas. Vi har några nissar här men annar är det redit som gäller. guru3d har några debuggers men de jobbar med grafikkort.
Men det finns några sidor där folk tycker det är kull att kolla i logfiler. Street Creed om inte annat.
Ingen nämnd ingen glömd

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Låter som det problem jag har. I mitt fall någon USB enhet som låser explorer.exe tills den timar ut.
Det kan du iofs kolla med tasknanager på en extern skärm. Se vad som hänger sig. Men får du blåskärm så är det logfilen på c:\ du ska titta på. Om den hans skrivas. Vi har några nissar här men annar är det redit som gäller. guru3d har några debuggers men de jobbar med grafikkort.
Men det finns några sidor där folk tycker det är kull att kolla i logfiler. Street Creed om inte annat.
Ingen nämnd ingen glömd

hur löste du ditt problem då ?