Konstskapande AI-tjänster stäms för upphovsrättsintrång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskarrr:

På vilket sätt är det för att ersätta konstnärer?

Jag har gjort några AI-genererade bilder till en barnbok. Jag skulle ALDRIG betala en konstnär för ett sånt hobbyprojekt. Resultatet är att jag ägnat mig åt konstnärligt skapande, vilket jag inte annars gjort.

I mitt fall blev det inte sämre utan bättre enligt dina kriterier.

När människor blir rädda att förlora sina jobb brukar jag be dom att gå och prata med dikesgrävarna som förlorat sina om de fortfarande är ledsna över det... Dom är svåra att hitta dock!

För detta är ett hantverk, gräva en grop är väl knappast någoting någon önskar sig tillbaka till? Tar år att lära sig rita och gestalta bilder. Gräva en grop kan vem som helst göra. Snälla ta detta ämnen seriöst och hitta en bättre jämnförelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Sedan visst, det kan inte vara kul som artist idag när en AI kan skapa 99% lika bra content som du själv, fast på 0,0001s och femtioelva miljärder varianter av samma bild på en bråkdel av en sekund och inom en snar framtid kommer göra det extremt svårt att kunna livnära sig på konst.

Antalet människor som livnär sig på konst är redan försvinnande litet, på gränsen till obefintligt.

Det är ingen som känner sig hotad. Var har du sett den typen av material som produceras av ML innan? På sin höjd på amatör-konstutställningar.

Säg att du jobbar med grafisk produktion på....Coca Cola (eller random företag som du väljer)
Så du lyckas producera något med ML som du visar för din chef (vilket i sig är högst osannolikt, se ovan) som säger: perfekt, vi kör den på en Billboard 4x12m, får jag samma bild i tillräckligt hög upplösning.

Eller mer sannolikt: det där ser okej ut, men jag vill se 4 olika färgvarianter på den där delen av bilden, sen rastrerar vi dom dom här delarna, och resten kör vi som spot-färger så om du skickar Pantone-koderna till tryckeriet så kör dom ut provtryck med dom här variationerna.

Jag säger inte att tekniken är ointressant, men den är i princip oanvändbar, och jag vill påstå att det "aldrig" kommer bli något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saligt:

Berätta som digital artist hur många verk du använt i referenser utan att ha betalat upphovsrätt eller undersökt om de tillhör någon upphovsrättsinnehavare

Så med denna kommentar menar du att programmet är lika smart som en människa? Du står på AI:ens sida och säger att den kan tänka, genomföra och förstå konst på sammasätt som en människa? Otroligt naivt om så är fallet.

och -> om
Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Oj, du har verkligen inte förstått hur AIn genererar bilderna. Den använder INGET av original och den klipper o klistrar definitivt inte. Rekommenderar en video på YT om hur det funkar bakom skalet. Är ganska fascinerande faktiskt.

Och vattenstämpeln eller ibland signaturer är också original. De finns där för att AIn lärt sig att de ska finnas på bilder av gulliga katter t.ex. så den skapar upp en egen.

Men NOLL av originalen finns kvar hos AIn. Väldigt förenklat så tar den random noise, och sen kör den denoise enligt matematisk sannolikhetslära och mot vad den lärt sig. Och sakta byggs bilden upp från ingenting.

Så rättegången kommer bli jäkla intressant. Gamla åsikter vs de som förstår tekniken bakom vs sunt förnuft.

När du ändå är inne på youtube kan du leta fram alla videos av artister som tittar på generade bilder där man kan se sektioner av sina bilder direkt kopierade in i den nya generade bilden

Permalänk
Medlem

Hmmm, klurigt.
Men i detta fall så är det ju en fråga om att huruvida man får ta andra kreatörers verk för att träna AI.
Jag tycker nog att om dessa kreationer är "public" och fria, så är det ok. Annars så bör man fråga om lov, eller kompensera.

Då jag själv lagt upp bilder på Deviantart så känns det ju lite surt att man utan att ens informera, använder andras verk på detta sätt. Men eftersom de bilder jag har lagt upp är public, så är det ju fair use.
Men det finns ju verk där som är för försäljning, och då är det ju inte ok att använda utan tillstånd.

Annars så tycker jag att AI är konst! Det är konst på ett annat sätt, men det är en konst.
Om man använder AI för att skapa konst så är det ju ett verktyg, men kreatören är den som trots allt formar bilden. så copyright bör vara kreatörens. (om inte AI har andra avtal) Det borde lösa den frågan.

Och sen är det ju inte så mycket annat att tycka till om. Jag tycker jag täckt alla frågetecken här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Jag säger inte att tekniken är ointressant, men den är i princip oanvändbar, och jag vill påstå att det "aldrig" kommer bli något annat.

Tekniken är redan idag användbar. Finns mängder med indie devs som använder AIn för att generera flaskor, ädelstenar, smycken, rustningar, vapen etc. som de kan använda i sina spel, istället för att betala en grafiker att göra jobbet. Eller varför inte som concept art; en gamedev som inte kan förmedla med ord vad denne letar efter, ber AIn slänga ihop lite varianter och voila, kan visa sin grafiker "typ något sånt här, blandat med det här".

Så oanvändbar? Tvärtom, väldigt användbar, redan idag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av talonmas:

Och vattenstämpeln eller ibland signaturer är också original. De finns där för att AIn lärt sig att de ska finnas på bilder av gulliga katter t.ex. så den skapar upp en egen.

Men NOLL av originalen finns kvar hos AIn.

Tvek på den bror, stor tvek.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Konstnärerna får väl börja skapa sina verk som NFT så vet de att alla andra kopior är världelösa JPG bilder och att originalen endast finns som NFT säkrade med krypteringsnyckel på blockkedjan

Permalänk
Medlem

SLELCWOK är bättre än SWECLOCKERS.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trickeh2k:

SLELCWOK är bättre än SWECLOCKERS.

"Skriv ett inlägg som går emot den gängse uppfattningen, med en dryg ton"

Det var det, nu är jag färdig!

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonsky:

Håller med om att inspiration till skapande måste få finnas. När en människa skapar från inspiration blir det alltid (stor eller litet) bidrag från personen i frågas egna tolkningar. En AI däremot har inte någon förmåga att tolka, vilket jag tycker är en gråzon väldigt nära plagiat.

Fast är det inte just det "Tolka" som AI gör? Den hämtar inspiration från redan skapade verk.

Om jag kollar på Picassos verk "ur led är tiden". Tror den heter så. Klockan som hänger som en trasa över en gren. Om jag målar en gren och hänger en digitalklocka över en gren. Jag målar en digitalklocka, Picasso målade en analog klocka. Har jag då plagierat?

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Konstnärerna får väl börja skapa sina verk som NFT så vet de att alla andra kopior är världelösa JPG bilder och att originalen endast finns som NFT säkrade med krypteringsnyckel på blockkedjan

Fast NFT <> en bild...en NFT är inte bilden, en NFT är en länk till bilden.

Så tyvärr...

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

En aspekt värd att poängtera är att enligt amerikansk lag (så som den tolkats av domstol) kan det inte finnas copyright på AI-genererad konst. Sådan är alltså fritt fram att reproducera och sprida av tredje part.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Hmmm, klurigt.
Men i detta fall så är det ju en fråga om att huruvida man får ta andra kreatörers verk för att träna AI.
Jag tycker nog att om dessa kreationer är "public" och fria, så är det ok. Annars så bör man fråga om lov, eller kompensera.

Det är ju en rimlig utgångspunkt som dessa tjänster helt ignorerat, vilket väl är själva bakgrunden till att denna artikel nu finns.

Skrivet av Lordsqueak:

Då jag själv lagt upp bilder på Deviantart så känns det ju lite surt att man utan att ens informera, använder andras verk på detta sätt.

Rimligt

Skrivet av Lordsqueak:

Men eftersom de bilder jag har lagt upp är public, så är det ju fair use.

Känns inte alls säkert att det argumentet håller.
"Fair use" som begrepp gällande amerikansk upphovsrätt handlar ju om massor av faktorer gällande vad man gör, varför, och hur det påverkar upphovsrättsägaren.

Kommersiellt bruk är ju t.ex. inte en lovande utgångspunkt, då vill det kanske till att det finns något annat som är förmildrande. I detta fall är ju dock knappast t.ex. parodi/satir som annars är ett typexempel på något som kan fungera även kommersiellt, eftersom ingen hade en avsikt bakom den automatgenererade bilden (ingen ville säga något, eller liknande) annat än att tjäna pengar på tjänsten.

Massor av andra faktorer, men du förstår resonemanget... det är inte alls självklart att "fair use" som argument fungerar bara för att någons bild fanns att beskåda på internet.

Skrivet av Lordsqueak:

Men det finns ju verk där som är för försäljning, och då är det ju inte ok att använda utan tillstånd.

Jag hade förmodat att just det mest påverkar hur stor skada man kan anse att det vållat upphovsrättsägaren, OM man nu finner att tjänsten begår upphovsrättsbrott.

Skrivet av Lordsqueak:

Annars så tycker jag att AI är konst! Det är konst på ett annat sätt, men det är en konst.
Om man använder AI för att skapa konst så är det ju ett verktyg, men kreatören är den som trots allt formar bilden. så copyright bör vara kreatörens. (om inte AI har andra avtal) Det borde lösa den frågan.

Ja, så kan det ju absolut vara. Frågan är ju dock vad som varit indata och hur mycket detta återspeglas i resultatet. För om man använt andras verk utan tillstånd som indata (vilket är hela grejen i det här fallet) så blir det ju genast svårare att bedöma.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Trams. Enda skillnaden mot en artist är ju att en dator har perfekt 1:1 minne på alla de bilder den sett och om man hade velat hade man nog kunnat få AIn att peka ut exakt var den tagit inspiration till sin nya skapelse. Men är det plagiat när AIn då svarar med "De här 800,000 bilderna har jag använt färg och form ifrån för att skapa den här bilden"? Hur liten bråkdel av en bild får man ha likadant som en annan bild innan det är plagiat? En pixel? En specifik kulör?

Sedan visst, det kan inte vara kul som artist idag när en AI kan skapa 99% lika bra content som du själv, fast på 0,0001s och femtioelva miljärder varianter av samma bild på en bråkdel av en sekund och inom en snar framtid kommer göra det extremt svårt att kunna livnära sig på konst. Men det är ofrånkomligt och bara hitta på något annat att göra. Lixom taxichafförer kommer få göra inom en 5-10-20-30år när väl riktig bra självkörande bilar kommer finnas, likväl hästar/oxar åp åkermarkerna eller drängarna en gång i tiden fick göra eller alla spinnerskor (?heter det så?) när spinning jenny kom eller alla kalkylatorer (yrket heter så) när datorer och miniräknare kom und so weiter.

Det jag tycker är tråkigt med ditt resonemang här är att du värdesätter inte vad konst innebär. Att jämnföra dagens artisters arbetet med drängar, spinnerskor (fett osäker om det är rätt men ändå) och matematiker känns väldigt fel. Drängar och spinnerskor utnyttjade knappast sin fanatsi för att göra sitt jobb eller fann mycket glädje av sitt slitande. Artister jobbar med fantasin och absolut tar insperation av andras arbete men måste i grund och botten göra en egen tolkning på insperationen. AI:n gör ingen egen insperation, den kan inte ta insperation, den har ingen fantasi. Att jämnföra en AI:s tankesätt och fantasi med den människas är väldigt naivt.

Jag håller med dig att nu när verktyget väl är här kommer vi inte undan det. Tråkigt bara att du förminskar artisternas och kulturens påverkan och kallar deras fight om vad som är rätt eller fel för trams. Verktyget kommer döda jobb för artisterna vilket gör att alla duktiga artister (de som förtjänade att livnära sig på sin konst) också kommer försvinna. Vad kommer det göra med vår kultur framtid? Ska vi människor jobba gratis åt programmet då programmet inte kan hitta på egen konst då den saknar fanatsi? Dystopisk framtid enligt mig. Konst / hantverk riskerar stort att förlorar sitt värde

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Fast är det inte just det "Tolka" som AI gör? Den hämtar inspiration från redan skapade verk.

Om jag kollar på Picassos verk "ur led är tiden". Tror den heter så. Klockan som hänger som en trasa över en gren. Om jag målar en gren och hänger en digitalklocka över en gren. Jag målar en digitalklocka, Picasso målade en analog klocka. Har jag då plagierat?

Om du använder en konstnärs stil så gör du det. Använder du din egna säregna stil kan du komma undan om det är uppenbart att det är skillnad och du gör en hommage till grundverket. Annars får du titta på hur det gick för The Verve när de ansågs låta som Rolling Stone och förlorade alla rättigheter till en "egen" låt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cabbage:

För detta är ett hantverk, gräva en grop är väl knappast någoting någon önskar sig tillbaka till? Tar år att lära sig rita och gestalta bilder. Gräva en grop kan vem som helst göra. Snälla ta detta ämnen seriöst och hitta en bättre jämnförelse

När tekniken ersatte dikesgrävningen var det samma ramaskri, det ersatte ju massa människors jobb!

Inget säger att det inte finns en framtid för illustratörer och konstverk och genererade bilder tillsammans.

Det är för mig hyckleri att någon som studerat konst och metoder från 1000-tals bilder skulle slippa betala de som gjort originalen. Men om AI lär sig utifrån 1000 000 + bilder ska helt plötsligt ersättning utgå till de som gjort originalbilderna.

Det kommer fortfarande finnas konst och kreativa näringar. För övrigt är hantverk ett jättedåligt uttryck, att vara en skicklig dikesgrävare, maskinförare, programerare, lärare eller ekonom är absolut ett hantverk.👍 även konst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cabbage:

Det jag tycker är tråkigt med ditt resonemang här är att du värdesätter inte vad konst innebär. Att jämnföra dagens artisters arbetet med drängar, spinnerskor (fett osäker om det är rätt men ändå) och matematiker känns väldigt fel. Drängar och spinnerskor utnyttjade knappast sin fanatsi för att göra sitt jobb eller fann mycket glädje av sitt slitande. Artister jobbar med fantasin och absolut tar insperation av andras arbete men måste i grund och botten göra en egen tolkning på insperationen. AI:n gör ingen egen insperation, den kan inte ta insperation, den har ingen fantasi. Att jämnföra en AI:s tankesätt och fantasi med den människas är väldigt naivt.

Jag håller med dig att nu när verktyget väl är här kommer vi inte undan det. Tråkigt bara att du förminskar artisternas och kulturens påverkan och kallar deras fight om vad som är rätt eller fel för trams. Verktyget kommer döda jobb för artisterna vilket gör att alla duktiga artister (de som förtjänade att livnära sig på sin konst) också kommer försvinna. Vad kommer det göra med vår kultur framtid? Ska vi människor jobba gratis åt programmet då programmet inte kan hitta på egen konst då den saknar fanatsi? Dystopisk framtid enligt mig. Konst / hantverk riskerar stort att förlorar sitt värde

Duktiga artister/skapare kommer fortsätta att finnas, de får bara anpassa sig. Likt bönderna och spinnerskorna när traktorn och spinning jenny kom. Varför ska just en grupp subenvtioneras, skyddas och skattefinansieras men inte andra?

To each his own. Jag har inte mycket till övers för menskonst å annat artsy-fartsy trams som redan diar på våra skattemedel mot min önskan, så good riddance! Om du inte kan livnära dig på vad du vill syssla med så får du ta dig i kragen och skaffa ett jobb, som alla andra som inte kan livnära sig på vad de helst vill göra. Det är ingen rättighet att få leva ett liv där du spenderar din vakna tid med att dra några penseldrag på en canvas, lika lite som det är en rättighet att få leva ett liv där du bara spelar datorspel och streamar på twitch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskarrr:

Det är för mig hyckleri att någon som studerat konst och metoder från 1000-tals bilder skulle slippa betala de som gjort originalen. Men om AI lär sig utifrån 1000 000 + bilder ska helt plötsligt ersättning utgå till de som gjort originalbilderna.

I båda exemplen så beror det väl helt på vad det nya(?) som skapats är och hur det relaterar till originalen, och isf är det ju samma villkor.

Det avgörande är ju som jag ser det de konkreta exemplen som de rimligen lär lägga fram.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Jag säger inte att tekniken är ointressant, men den är i princip oanvändbar, och jag vill påstå att det "aldrig" kommer bli något annat.

Med tanke på att dessa neurala nätverk på bara ett fåtal år gått från att generera närmast skräp till nivån de ligger på idag, så är nog aldrig på plats inom max fem år till, skulle jag gissa.

Stock-foton kommer ryka först när du enkelt kan be en AI generera en fullgod bild exakt efter vilka kriterier du matar in, bara det också att du inte behöver anlita en ny fotograf för att ta nya bilder om du vill ändra upplägget i dem.

Därefter nog mycket enklare grafiskt arbete som ersätts.

Det som jag tror kommer att ersättas sist är rent narrativa berättelser i bildform där karaktärer och detaljer fortsätter vara EXAKT såsom de var i föregående bildruta, även i nästa. Där verkar det.... si och så idag, troligtvis pga. den slumpmässighet som ligger i grunden för hur nätverken är idag. Men även det kommer övervinnas.

Gör mig inte ett skit med mitt egna fotograferande då jag fotar MINA bilder för MIG med MIN kamera. Men försöker inte heller att tjäna pengar på det. Men fotografer annat än i dokumentärt arbete av verkliga händelser eller där någon beställer ett specifikt konstnärligt verk av en fotograf där själva hantverket är viktigt, alla de jobben förutspår jag kommer vara borta om typ... 10 år. MAX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Om du använder en konstnärs stil så gör du det. Använder du din egna säregna stil kan du komma undan om det är uppenbart att det är skillnad och du gör en hommage till grundverket. Annars får du titta på hur det gick för The Verve när de ansågs låta som Rolling Stone och förlorade alla rättigheter till en "egen" låt

Tar någon en sampling från en vinylplatta och gör ett hiphop beat kan man ta och förvränga den till ett "annat oigenkännligt" material, men i vissa fall hör man klart och tydligt.

Man kan tycka det är fusk eller wathever men det är samma aspekt. Klart att en jazzmusiker blir hellre tillfrågad att få själv delta på en sampling när han hör att det är beat från deras platta men det är inte en stulen låt eller melodi. (Well, i vissa fall kanske det är rakt av plagiat men det är mer än sällan.)

Ett verk kan och kommer att ha stilar från föregående artister oavsett. En AI som "slår ihop olika stilar" irriterar artister(med all rätt) för att dem ser sin chans att själv tjänat pengar på sina verk gå till spillo. Annars hade man sett det som en hyllning....det kanske blir mer personligt när det handlar om en....AI.

Är det någon som hittat "sin målning" eller "sitt fotografi" i någon av dem här genererade teckningarna? Att en domstol kommer kunna förbjuda teknologin kommer vara juridiskt omöjligt, oavsett artisternas irritation.

Personligen köper jag verk, men teknologin kommer jag också använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Med tanke på att dessa neurala nätverk på bara ett fåtal år gått från att generera närmast skräp till nivån de ligger på idag, så är nog aldrig på plats inom max fem år till, skulle jag gissa.

Stock-foton kommer ryka först när du enkelt kan be en AI generera en fullgod bild exakt efter vilka kriterier du matar in, bara det också att du inte behöver anlita en ny fotograf för att ta nya bilder om du vill ändra upplägget i dem.

Därefter nog mycket enklare grafiskt arbete som ersätts.

Det som jag tror kommer att ersättas sist är rent narrativa berättelser i bildform där karaktärer och detaljer fortsätter vara EXAKT såsom de var i föregående bildruta, även i nästa. Där verkar det.... si och så idag, troligtvis pga. den slumpmässighet som ligger i grunden för hur nätverken är idag. Men även det kommer övervinnas.

Gör mig inte ett skit med mitt egna fotograferande då jag fotar MINA bilder för MIG med MIN kamera. Men försöker inte heller att tjäna pengar på det. Men fotografer annat än i dokumentärt arbete av verkliga händelser eller där någon beställer ett specifikt konstnärligt verk av en fotograf där själva hantverket är viktigt, alla de jobben förutspår jag kommer vara borta om typ... 10 år. MAX.

Ett intressant sidospår på den vägen är väl just att OM det blir så, hur kommer det isf påverka systemen som automatgenererar bildmaterial när all ny indata i sig är automatgenerad. Kan blir ett intressant slutresultat efter några "generationer"...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ja såklart.
Förresten så är du skyldig dina lärare och författarna till alla böcker du läst, alla websidor du besökt etc. en massa pengar.
För allt du skapar är ju ett resultat av dina lärdomar och erfarenheter.

Dålig liknelse, då lärarna, författarna, webbdesignersarna etc har alla fått betalt för det dom skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaXmOuSe:

Tar någon en sampling från en vinylplatta och gör ett hiphop beat kan man ta och förvränga den till ett "annat oigenkännligt" material, men i vissa fall hör man klart och tydligt.

Man kan tycka det är fusk eller wathever men det är samma aspekt. Klart att en jazzmusiker blir hellre tillfrågad att få själv delta på en sampling när han hör att det är beat från deras platta men det är inte en stulen låt eller melodi. (Well, i vissa fall kanske det är rakt av plagiat men det är mer än sällan.)

Fast hur mycket du får och inte får sampla finns reglerat i de flesta lagverk redan i dag, så det är inget direkt tycke utan redan lagstadgat. AI som genererar liknande finns det inga lagar om ännu och därav den här intressanta diskussionen.

Skrivet av RaXmOuSe:

Är det någon som hittat "sin målning" eller "sitt fotografi" i någon av dem här genererade teckningarna? Att en domstol kommer kunna förbjuda teknologin kommer vara juridiskt omöjligt, oavsett artisternas irritation.

Personligen köper jag verk, men teknologin kommer jag också använda.

Problemet är att du kan säga jag vill ha ett konstverk som ser ut så här, "som om de var målat av konstnärX" och då ÄR det plagiering. Särskilt om du plagierar ett verk för pengar för att användas kommersiellt eller där programvaran för att skapa plagiatet kostar pengar.
För mer om hur artister ser på detta och vad en AI kunnig person pratar om rekommenderar jag varmt detta över en timme långa samtal: https://www.youtube.com/watch?v=Nn_w3MnCyDY
Det tar upp mycket, men inte allt. Jag har för mig att det nämns någon som sett saker som någon gjort i någons stil. Te.x görs det med AI nya Pokemons med avsikt att vara trogna Pokemon design och estetik, och det är Copyright skyddat och en artist bakom... Ett par exempel till diskussionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Tvek på den bror, stor tvek.

<Uppladdad bildlänk>

Den försöker skapa världen så som den känner till den. I dess värld så har "cuddly cute kitten" texten Shutterstock över sig och skapar därför bilden så.

Du kan ladda ner källkoden till AIn och databaserna och kolla själv. Finns inga bilder där nånstans och ändå så kan den skapa upp dem.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

SWOKCELCERS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskarrr:

När människor blir rädda att förlora sina jobb brukar jag be dom att gå och prata med dikesgrävarna som förlorat sina om de fortfarande är ledsna över det... Dom är svåra att hitta dock!

Att jämföra konstnärligt skapande med dikesgrävande är bara tragiskt.

Skrivet av JBerger:

Duktiga artister/skapare kommer fortsätta att finnas, de får bara anpassa sig.

Och du vet detta för att du har sån inblick i villkoren för duktiga artister? Synd då att du följer upp det med detta.

Citat:

To each his own. Jag har inte mycket till övers för menskonst å annat artsy-fartsy trams som redan diar på våra skattemedel mot min önskan, så good riddance! Om du inte kan livnära dig på vad du vill syssla med så får du ta dig i kragen och skaffa ett jobb, som alla andra som inte kan livnära sig på vad de helst vill göra. Det är ingen rättighet att få leva ett liv där du spenderar din vakna tid med att dra några penseldrag på en canvas, lika lite som det är en rättighet att få leva ett liv där du bara spelar datorspel och streamar på twitch.

Blir alltid förvånad över att folk öppet vågar skylta med sånt enormt förakt för konst, och för kreativa människor, som du visar upp här. Ett uttryck för att du kan ingenting, vill inget lära dig, men tycker att du har något värt att säga.

Finns det något konstverk du sett som berört dig? Musik som speglat dina drömmar? Litteratur som öppnat upp nya världar för dig? Allt är produkter av människors skapande kraft, mänsklig kreativitet, och speglar det bästa med att vara människa. Men det ska tydligen konkurrera med an algoritm som syntetiserar alla tidigare verk.

Det är en dystopi, och att du är bekväm med den utvecklingen är precis vad som gör det dystopiskt.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Halvmånen:

Att jämföra konstnärligt skapande med dikesgrävande är bara tragiskt.

Och du vet detta för att du har sån inblick i villkoren för duktiga artister? Synd då att du följer upp det med detta.

Blir alltid förvånad över att folk öppet vågar skylta med sånt enormt förakt för konst, och för kreativa människor, som du visar upp här. Ett uttryck för att du kan ingenting, vill inget lära dig, men tycker att du har något värt att säga.

Finns det något konstverk du sett som berört dig? Musik som speglat dina drömmar? Litteratur som öppnat upp nya världar för dig? Allt är produkter av människors skapande kraft, mänsklig kreativitet, och speglar det bästa med att vara människa. Men det ska tydligen konkurrera med an algoritm som syntetiserar alla tidigare verk.

Det är en dystopi, och att du är bekväm med den utvecklingen är precis vad som gör det dystopiskt.

Kan du redogöra för skillnaden mellan människans* skapande kraft, och mänsklig* kreativitet och vad det betyder att vara *människa?

För forskare har ingen aning vad som gör en människa en människa. Vad är det som gör miljoner celler dumma men miljarder celler smarta?

Om vi låter AI'n utvecklas fritt, var dras linjerna mellan en människas och en algoritms skapande kraft, kreativitet och hur upplever an algoritm sin existens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halvmånen:

Och du vet detta för att du har sån inblick i villkoren för duktiga artister? Synd då att du följer upp det med detta.

Nej det vet jag förstås inte. Om AI blir så bra på att skapa konst att det yrken inte längre blir existensberättigat så inte klagar jag som konsument. Det kommer bli billigare för mig och det kommer finnas oändligt mer konst i alla typer, även sådant som jag gillar.

Citat:

Blir alltid förvånad över att folk öppet vågar skylta med sånt enormt förakt för konst, och för kreativa människor, som du visar upp här. Ett uttryck för att du kan ingenting, vill inget lära dig, men tycker att du har något värt att säga.

Finns det något konstverk du sett som berört dig? Musik som speglat dina drömmar? Litteratur som öppnat upp nya världar för dig? Allt är produkter av människors skapande kraft, mänsklig kreativitet, och speglar det bästa med att vara människa. Men det ska tydligen konkurrera med an algoritm som syntetiserar alla tidigare verk.

Det är en dystopi, och att du är bekväm med den utvecklingen är precis vad som gör det dystopiskt.

Måste man kunna "konst" för att uttala sig om det eller ha en åsikt kring det? Jag vet att jag tycker menskonst är tramsigt och hade helst velat att inga av mina pengar (direkt eller indirekt via skatten) gick till det. Behöver inte ha någon kunskap för att tycka så.
Vänder på myntet, tycker det är så löjligt att man måste vara artsy-fartsy konstvetare för att få ha en åsikt om konst.

Det finns mycket konst jag gillat, och det betalar jag för att konsumera. Jag har spelat mängder med spel genom åren, jag har läst en del böcker, lyssnat på musik och liknande. Men det finns oändligt mycket inom samtliga kategorier som jag inte sett, eller vill se, också.
Och igen, om en AI är lika bra, eller bättre (och billigare, snabbare, och mer precis) på att skapa musik som tilltalar mig, fantasyböcker som jag tycker om att läsa och tavlor eller spel att titta på, så varför skulle jag då klaga? När jag får MER av vad jag gillar än idag? Och billigare? OM AI inte blir bättre än en människa på att skapa motsvarande, så kommer inte AI ta över och personen har sitt jobb kvar. OM AI blir bättre så mer för mig att konsumera, till en billigare peng.

Så förstår inte riktigt vad du klagar över. Eller är det bara "åhmen nu kommer ju författare bli utan jobb"? I så fall, ja, de får hitta något annat att livnära sig på. Anpassa sig, som alla andra yrken som försvunnit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halvmånen:

Att jämföra konstnärligt skapande med dikesgrävande är bara tragiskt.

Och du vet detta för att du har sån inblick i villkoren för duktiga artister? Synd då att du följer upp det med detta.

Blir alltid förvånad över att folk öppet vågar skylta med sånt enormt förakt för konst, och för kreativa människor, som du visar upp här. Ett uttryck för att du kan ingenting, vill inget lära dig, men tycker att du har något värt att säga.

Finns det något konstverk du sett som berört dig? Musik som speglat dina drömmar? Litteratur som öppnat upp nya världar för dig? Allt är produkter av människors skapande kraft, mänsklig kreativitet, och speglar det bästa med att vara människa. Men det ska tydligen konkurrera med an algoritm som syntetiserar alla tidigare verk.

Det är en dystopi, och att du är bekväm med den utvecklingen är precis vad som gör det dystopiskt.

Det jag reagerar på är att du dömmer mig så hårt. Jag är en väldigt kreativ person. Skapat musik, musikal, konserter, filmer, byggt saker mm😀 skulle nog klassas som kreativ av många. Har ett kreativt ingenjörsjobb.

Jag har verkligen inget förakt mot konst. Konst har bara fått ytterligare ett verktyg, AI.

Jag har svårt för personer som sätter sig på en pedistal över alla andra i någon slags "finkultur".

Varför kan inte skapande och kreativitet finnas både i det hårda och det mjuka? På samma sätt som ett konstverk berör en människa kan en teknisk logistiklösning (exempelvis helautomatiska lager), en byggnad eller ett stycke kod göra samma sak inombords.

Om du tillät dig se det vackra och kreativa, hantverk som du säger, i allt omkring dig skulle du även se att AI är ett hantverk. Jag tror inte du vinner något på att dela upp skapande i fint och fult. Hoppas du ändå förstår mig på något plan.