Snabbkoll: Äger du ett VR-headset?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Äger du ett VR-headset?

Senaste veckan har virtuell verklighet varit lite extra på tapeten. Har du någon VR-utrustning på hemmaplan?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vive och Index, kan dock inte påstå att jag kör VR särskilt frekvent, blir väl mestadels något kul för gäster att pröva på.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Administrativ avgift

Vive focus 3 med index tillbehör, körs mycket träning och racing 🏎️

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Har ett väldigt tidigt Oculus Rift i en låda någonstans.

Var kul att prova men har egentligen inte plats för en vettig setup.

Permalänk
Medlem

Vart lite för dyrt för en "gimmick" man bara vill "testa". Finns inga direkta "system sellers" heller.
Lägg sedan till att det krävs en bra dator för att driva spektaklet.

Permalänk
Medlem

Har en quest 1 som åker fram för framförallt VR-racing då och då, även om jag huvudsakligen använder skärm till riggen. Är lite mer pyssel att dra fram och dra igång det men satan så mycket bättre inlevelse.

Permalänk
Medlem

Ja.. eller rättare sagt min son äger ett.. jag får låna den ibland om jag är snäll säger han.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Nix, inte ännu

Permalänk
Medlem

Quest 2 som ersatte min Oculus Rift. Har även ägt ett HP Reverb G2 en kort stund men det åkte tillbaka pga usel Sweetspot. Det är först nu som man ser att det börjar hända lite förbättringar på riktigt. Varjo öppnade porten för hur VR skall se ut. Den som levererar den bildkvalitén med bättre FOV och till rätt pris och stabil kvalité är vinnaren.

Måste säga att Pimax med sin Crystal är rätt nära en home run här om allt håller ihop. Enda som är fel är priset med tanke på svenska kronan. Alldeles för mycket inom gaming har blivit en lyx som är få förunnat. I vart fall om man vill ha det bästa och jag är usel på att kompromissa när jag väl sett vad som KAN erbjudas.

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem

Har haft VR sedan 2016, men det tog fart på riktigt januari 2021 när jag gick från HTC Vive till Valve Index.

Spelar VR aktivt flera gånger i veckan, och då blir det lätt 2-8 timmar per tillfälle.
Mycket VRChat, träffar mycket människor och tycker om interaktionen som finns - dels kan man se kroppsspråket, lipsync, valfriheten på allt från avatarer till världar.

Dessutom investerat i full body tracking, så spelet kan spåra min kropp med externa sensorer.

Jag brukar säga att spel på PC/konsol spelar man.
VR upplever man - med en helt annan inlevelse och dessutom fysisk aktivitet. Man duckar bakom skydd i FPS-spel, svingar armarna i rytm-spel, dansar och går runt i andra.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem

Köpte ett quest 2 för något år sen. Kör lite då och då men eftersom jag inte har flyttat min speldator till min lägenhet än så kan jag bara köra "lokalt" i veckorna.
Är nog inte lika häftigt längre än som i början men det beror dels på att t:ex skyrim inte är så verklighetstroget i VR. Mer orkar inte min burk driva bra.

Blir dock använt för "vuxna" saker mer ofta.

Permalänk
Medlem

Har ett Reverb G2 som jag i princip enbart använder till simulatorer, racing och flyg.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av tankjunior:

Blir dock använt för "vuxna" saker mer ofta.

Betalar du räkningar och tankar bilen i VR.
Har du inte tråkigt nog irl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olaeli:

Har haft VR sedan 2016, men det tog fart på riktigt januari 2021 när jag gick från HTC Vive till Valve Index.

Spelar VR aktivt flera gånger i veckan, och då blir det lätt 2-8 timmar per tillfälle.
Mycket VRChat, träffar mycket människor och tycker om interaktionen som finns - dels kan man se kroppsspråket, lipsync, valfriheten på allt från avatarer till världar.

Dessutom investerat i full body tracking, så spelet kan spåra min kropp med externa sensorer.

Jag brukar säga att spel på PC/konsol spelar man.
VR upplever man - med en helt annan inlevelse och dessutom fysisk aktivitet. Man duckar bakom skydd i FPS-spel, svingar armarna i rytm-spel, dansar och går runt i andra.

Min roligaste VR upplevelse var när jag i somras tog min quest 2a och ritade upp den största möjliga spelyta som gick (ca 15x15m) och körde Gorn utomhus.
Ytan var så pass stor att jag för det mesta bara kunde fysiskt springa runt på arenan.

Det var sannerligen involverande att ta 5m sats mot en fiende och hoppa på denne med svärdet i högsta hugg.

Blev helt svettig efter bara första rundan.

Permalänk
Medlem

Har ett HTC vive jag ägt sen de släpptes. Har väll klockat in typ 200 timmar på de. Inte riktigt vart värt det om jag ska vara ärlig.

Permalänk
Medlem

Har ett Samsung Odyessey+ som jag har älskat men bytte ut för ca 2 veckor sen mot en Pico 4.

Skulle inte vilja vara utan VR-headset. Finns så mycket bra spel och upplevelser.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Min roligaste VR upplevelse var när jag i somras tog min quest 2a och ritade upp den största möjliga spelyta som gick (ca 15x15m) och körde Gorn utomhus.
Ytan var så pass stor att jag för det mesta bara kunde fysiskt springa runt på arenan.

Det var sannerligen involverande att ta 5m sats mot en fiende och hoppa på denne med svärdet i högsta hugg.

Blev helt svettig efter bara första rundan.

Haha, låter kul!

En vän till mig ritade upp hela sin lägenhet som spelyta, så han kunde gå till köket och hämta en bärs när vi spelade VRChat ihop, men han gick ofta vilse i lägenheten. 😁

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna läsa lite om vad det är som gäller på marknaden och hur jag går tillväga för att skaffa VR, inkl någon slags "karta" att orientera mig med utifrån min egen situation.

Objektiv info är A och O för mig. Har givit mig på att se några videos om VR både 2021 och 2022. Dessa var rätt färgade, inte omöjligt även sponsrade. Blev mest "det finns bara ett alternativ och det är X". .. Jo jo, men om jag inte är ute efter det som just du tycker är ballt eller t o m självklart kring VR då?

Så, gärna lite mer om VR på SweC

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem

Köpte ett HTC Vive på releasen 2016. Blev sedan ett Vive Pro (då jag ville ha bättre upplösning), och sitter nu med ett Vive Pro 2 med Index-controllers. Är nog lite av en "periodare" när det gäller att köra VR Just nu blir det ganska mycket, efter att ha upptäckt emuVR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EndLessMind:

Betalar du räkningar och tankar bilen i VR.
Har du inte tråkigt nog irl?

Du skrattar nu, men vi alla vet att det bara är en tidsfråga innan första "life-simulator" spelet kommer till VR

Permalänk
Medlem

Använder Rift S med hdmi anslutning. Mest för att jag inte litar på att Quest 2 trådlöst/USB anslutning klarar av MSFS på höga/ultra settings.

Bästa med Rift S, förutom hdmi, är att man slipper bas stationer.

Permalänk
Medlem

Oculus DK1
Oculus DK2
Vive
Windows Mixed Reality
Quest 2

Så det har blivit en del.

Vive var när det blev VR på "riktigt". Beställde det på releasen, kom i en ENORM låda i början, väldigt lyxig känsla.

WMR var nice främst för att jag hade tröttnat rejält på att sätta upp och plocka ner lighthousen till Viven hela tiden (har inget utrymme där jag kunde ha dem permanent).

Quest 2 är supersmidigt jämfört med alla ovan. Ojämförbart smidigt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Har ett Index som ligger ihoprullad bakom skärmen. Saknar fortfarande vettiga spel. Alyx är en självklarhet, ett favoritspel och anledningen till att jag har kvar headsetet. Skyrim och Fallout 4 är väl skoj. Men annars upplever jag att det fortfarande är mest ”upplevelser” eller kopior av andra vettigare spel. Med det sagt så har jag ett PSVR2 förbokat, förhoppningsvis kommer recensioner av Horizon ut innan headsetet skickas iväg.

Visa signatur

i5-13600KF, ASUS TUF 3080Ti, 32GB (2x16), B760-I Gaming, NR200P
Samsung G9, 32:9 @5120x1440 / LG CX 65” @4K

Permalänk
Medlem

Nej, men vill ha.

Min tanke är att jag låter VR-tekniken utvecklas några år innan jag köper, men det kanske börjar bli dags. Har tekniken tagit dem första stora kliven nu, så pass att det mestadels är mindre förbättringar kvar mellan generationerna?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

PSVR2 om lite drygt 1 månad (röstade ja, då jag redan betalat).

Permalänk
Medlem

Finns ett gäng i hemmet. Grabben har 1st Rift, 1st Rift S samt en Quest 2 och dottern har en Quest 2a.

Dom hade nog använts mkt flitigare om dom inte hade strulat så mkt. Dotterns Quest 2 kontroller har så mkt drifting att det inte går att spela något och grabbens Rift S kraschar med jämna mellanrum (Det är utbytt på garanti, men har fått samma skit igen) Nästa gång blir det inget Meta skit

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Avstängd

Quest 1 men sugen på Pico 4. Dock helst efter ny GPU

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
DingDongerMcDongface

Det har jag! Har väl lyckats nämna det ett antal gånger, men jag har en Quest 2. Plockade upp igen i somras/höstas och har spelat en hel del Beat Saber sen dess. Mycket kul och bra träning, märker faktiskt att konditionen blivit lite bättre Ibland blir det lite VR-häng och vevande ihop med @wittwang också.

Är sugen på att skaffa något ännu bättre, men för närvarandet kan jag inte riktigt rättfärdiga prislappen. Finns lite annat att prioritera innan det. Men både PSVR2 och flera av de nya premiumheadseten lockar!

Permalänk
Medlem

Jag har ägt de flesta VR hjälmar där ute, byter varje gång det kommer nytt. Nästa jag ser fram emot är PSVR 2.

Finns tyvärr inte så bra utbud med spel, men när du väl hittar ett, är det bland bästa upplevelser ett spel kan ge dig.

Permalänk
Medlem