Behov av IT-support för mellanstort bolag

Permalänk
Medlem

Behov av IT-support för mellanstort bolag

Inledningsvis, jag vet inte vilket forum som är bäst lämpat för frågan, en moderator får gärna flytta inlägget (tack)!

Följande situation gäller:

2016 startade jag och en kamrat ett företag (AB). Från att ha varit bara vi två är vi nu åtta personer på våra två kontor (en nionde på väg in). Redan från början tog jag hand om allt relaterat till IT. Det var inget betungande arbete. Det är, på det stora hela, fortfarande inget betungade arbete (vi är inte ett IT-bolag, vi jobbar inom tjänstesektorn). Men vi är inte längre ett litet bolag, vi är numera ett mellanstort bolag och vi behöver utveckla vår IT-struktur. Plus att jag numera har ett övergripande ekonomiskt ansvar vilket tar all min arbetstid. Jag hinner inte längre med att hantera vårt IT-behov och det är inte bra.

Behov:

Ansvara för mjukvara (installationer, licenser, uppdateringar)
Säkerhet (lösenordshantering, filhantering, GDPR, etc)
Användarsupport ("min dator funkar inte för jag är dum i huvudet" - nej men ni förstår
Hårdvara (register över hårdvara, inköp)
Övergripande IT-struktur (hur får vi bästa (enklaste och säkraste) möjliga miljö att verka i för våra användare? Hur samarbetar vi på bästa sätt via IT?
Säkert andra saker

Vi arbetar uteslutande i applemiljö och med office365. Vi har inte behov av en fastanställd IT-resurs på heltid, långt därifrån, men jag skulle vilja ha en utomstående konsulttjänst för att hantera allt vår IT. Tycker inte det är lätt att finna, därav frågan till Sweclockers Finns det några bra tips från er medlemmar på en extern IT-tjänst enligt behoven ovan? Gärna baserat på personliga erfarenheter.

STORT tack på förhand!!

Mvh,
Ola

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem

Lägg upp en annons och kolla om det finns någons student som vill jobba extra?
Får du billig arbetskraft och en person som kan saker

Permalänk
Medlem

@RoedeOrm Finns ju ett gäng att välja mellan, men typ molnbolaget, Iver, Atea osv borde kunna funka. Sedan finns det ju en del Ricoh IT-Partner i vissa delar av landet som kanske kan funka för er?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Att hitta en GDPR- och säkerhetsansvarig på deltid låter väldigt riskabelt. Är du säker på att ni inte bör ha någon tillsvidareanställd som ska ha koll på det?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoedeOrm:

Inledningsvis, jag vet inte vilket forum som är bäst lämpat för frågan, en moderator får gärna flytta inlägget (tack)!

Följande situation gäller:

2016 startade jag och en kamrat ett företag (AB). Från att ha varit bara vi två är vi nu åtta personer på våra två kontor (en nionde på väg in). Redan från början tog jag hand om allt relaterat till IT. Det var inget betungande arbete. Det är, på det stora hela, fortfarande inget betungade arbete (vi är inte ett IT-bolag, vi jobbar inom tjänstesektorn). Men vi är inte längre ett litet bolag, vi är numera ett mellanstort bolag och vi behöver utveckla vår IT-struktur. Plus att jag numera har ett övergripande ekonomiskt ansvar vilket tar all min arbetstid. Jag hinner inte längre med att hantera vårt IT-behov och det är inte bra.

Behov:

Ansvara för mjukvara (installationer, licenser, uppdateringar)
Säkerhet (lösenordshantering, filhantering, GDPR, etc)
Användarsupport ("min dator funkar inte för jag är dum i huvudet" - nej men ni förstår
Hårdvara (register över hårdvara, inköp)
Övergripande IT-struktur (hur får vi bästa (enklaste och säkraste) möjliga miljö att verka i för våra användare? Hur samarbetar vi på bästa sätt via IT?
Säkert andra saker

Vi arbetar uteslutande i applemiljö och med office365. Vi har inte behov av en fastanställd IT-resurs på heltid, långt därifrån, men jag skulle vilja ha en utomstående konsulttjänst för att hantera allt vår IT. Tycker inte det är lätt att finna, därav frågan till Sweclockers Finns det några bra tips från er medlemmar på en extern IT-tjänst enligt behoven ovan? Gärna baserat på personliga erfarenheter.

STORT tack på förhand!!

Mvh,
Ola

https://www.atea.se

Permalänk
Medlem

Finns nog många bolag som kan ställa upp på en "Retainer" dvs ett visst antal timmar per månad. Dock tror jag det skulle bli rätt dyrt med den bredd du har ovan. Prisläget för en konsult som är duktig inom IT ligger ca 900-1500:- per timme. Så blir inte jättemånga timmar innan du har en deltidsanställd!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Att hantera GDPR (väldigt brett) bör ju ske av någon juridiskt kunnig och inte en IT-person, mycket att tolka lagar och ha rätt avtal för datan.

Permalänk

Jag sitter på ett företag med cirka 50 anställda och vi outsourcar den del till Addpro, det är vi väldigt nöjda med!

De har 24/7 support för användarna och är ganska stora numera, jag tror säkert att de hade kunnat hitta en rimlig lösning för er.

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem

Lösa timmar kan ni köpa av typ Nordlo. Atea, tieto och liknande större firmor är nog inte så intresserade, ni är väldigt små.
GDPR är nog svårt peka på en IT-firma att ansvara för i sin helhet, men delar och funktioner absolut, o365 har mycket för det i stort sett nyckelfärdigt.
En annan nackdel är att ni kör Apple, dom är inte roliga att hantera om man inte har bra verktyg typ jamf, vilket inte många har, och drar sig för att hantera Apple.

Edit: glömde lägga till, upp till 50 anställda klassas som småbolag, 50-250 är medelstort.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem

Om jag tyder allt rätt finns ni i Landskrona-trakterna? Isåfall skulle jag rekommendera Future IT Partner, de finns förvisso i Hborg men har svårt att tänka mig att det skulle vara ett problem.
Annars borde det med tanke på Landskronas storlek finnas lokala aktörer som kan hjälpa er, en snabb googling säger t.ex. att det finns ett företag som heter Attractiva i närområdet.

P.s. inte för att regna på er parad, och ta det inte personligt, men ett företag med 10 anställda räknas inte som medelstort, definitionen säger mikroföretag, möjligen att ni når upp till småföretagsnivån

Permalänk
Medlem

Till att börja med - stort tack för alla svar. Jag/vi uppskattar det mer än vad ni (kanske) tror. Tack!

Ett förtydligande, givet B.Linders inlägg,

Skrivet av B.Linder:

Lösa timmar kan ni köpa av typ Nordlo. Atea, tieto och liknande större firmor är nog inte så intresserade, ni är väldigt små.
GDPR är nog svårt peka på en IT-firma att ansvara för i sin helhet, men delar och funktioner absolut, o365 har mycket för det i stort sett nyckelfärdigt.
En annan nackdel är att ni kör Apple, dom är inte roliga att hantera om man inte har bra verktyg typ jamf, vilket inte många har, och drar sig för att hantera Apple.

Edit: glömde lägga till, upp till 50 anställda klassas som småbolag, 50-250 är medelstort.

Utöver kontorspersonalen är vi ett hundratal anställda till (med varierande anställningsformer) som utför arbete hos våra kunder. Den delen av företagets IT-struktur är inte föremål för frågan i nuläget (det kommer det med men inte just nu) då den den delen av personalen inte har företagsdatorer.

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Om jag tyder allt rätt finns ni i Landskrona-trakterna? Isåfall skulle jag rekommendera Future IT Partner, de finns förvisso i Hborg men har svårt att tänka mig att det skulle vara ett problem.
Annars borde det med tanke på Landskronas storlek finnas lokala aktörer som kan hjälpa er, en snabb googling säger t.ex. att det finns ett företag som heter Attractiva i närområdet.

P.s. inte för att regna på er parad, och ta det inte personligt, men ett företag med 10 anställda räknas inte som medelstort, definitionen säger mikroföretag, möjligen att ni når upp till småföretagsnivån

Tack för förslag, kommer kolla upp detta!

Det är lugnt, paraden är fortfarande torr Se också tidigare svar gällande storleken på företaget

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Att hitta en GDPR- och säkerhetsansvarig på deltid låter väldigt riskabelt. Är du säker på att ni inte bör ha någon tillsvidareanställd som ska ha koll på det?

Nej, jag är inte säker. Det kanske hamnar där till slut. Men jag vill se vad det finns för andra alternativ först. Det viktiga någonstans är att slutresultatet blir bra, inte nödvändigtvis vad det kostar. Samtidigt som jag/vi naturligtvis är kostnadsmedvetna.

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem

Ni behöver användarsupport, någon som sköter livscykelhantering och inköp av hårdvara/mjukvara och GDPR och ni behöver inte en person på heltid?

Finns inte ett konsultbolag som kommer sköta det där för 8 timmar/dag och konsultbolag vet hur man tar betalt.

Det du får från ett konsultbolag är en övergripande koll på vad ni har och behöver ( efter många konsulttimmar ) och någon random person som ska hoppa in i det beroende på vem som har tid på konsultbolaget.

Att tro att ni får någon som har stenkoll kan ni glömma om ni nu inte köper komplett IT-lösning från bolaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Ni behöver användarsupport, någon som sköter livscykelhantering och inköp av hårdvara/mjukvara och GDPR och ni behöver inte en person på heltid?

Finns inte ett konsultbolag som kommer sköta det där för 8 timmar/dag och konsultbolag vet hur man tar betalt.

Det du får från ett konsultbolag är en övergripande koll på vad ni har och behöver ( efter många konsulttimmar ) och någon random person som ska hoppa in i det beroende på vem som har tid på konsultbolaget.

Att tro att ni får någon som har stenkoll kan ni glömma om ni nu inte köper komplett IT-lösning från bolaget.

Instämmer!

Skrivet av RoedeOrm:

Inledningsvis, jag vet inte vilket forum som är bäst lämpat för frågan, en moderator får gärna flytta inlägget (tack)!

Följande situation gäller:

2016 startade jag och en kamrat ett företag (AB). Från att ha varit bara vi två är vi nu åtta personer på våra två kontor (en nionde på väg in). Redan från början tog jag hand om allt relaterat till IT. Det var inget betungande arbete. Det är, på det stora hela, fortfarande inget betungade arbete (vi är inte ett IT-bolag, vi jobbar inom tjänstesektorn). Men vi är inte längre ett litet bolag, vi är numera ett mellanstort bolag och vi behöver utveckla vår IT-struktur. Plus att jag numera har ett övergripande ekonomiskt ansvar vilket tar all min arbetstid. Jag hinner inte längre med att hantera vårt IT-behov och det är inte bra.

Behov:

Ansvara för mjukvara (installationer, licenser, uppdateringar)
Säkerhet (lösenordshantering, filhantering, GDPR, etc)
Användarsupport ("min dator funkar inte för jag är dum i huvudet" - nej men ni förstår
Hårdvara (register över hårdvara, inköp)
Övergripande IT-struktur (hur får vi bästa (enklaste och säkraste) möjliga miljö att verka i för våra användare? Hur samarbetar vi på bästa sätt via IT?
Säkert andra saker

Vi arbetar uteslutande i applemiljö och med office365. Vi har inte behov av en fastanställd IT-resurs på heltid, långt därifrån, men jag skulle vilja ha en utomstående konsulttjänst för att hantera allt vår IT. Tycker inte det är lätt att finna, därav frågan till Sweclockers Finns det några bra tips från er medlemmar på en extern IT-tjänst enligt behoven ovan? Gärna baserat på personliga erfarenheter.

STORT tack på förhand!!

Mvh,
Ola

Är ni 8 pers idag? För då hade jag gått till bolag som fokuserar på mindre bolag och ingen av drakarna (tietoevry,iver, Atea etc). Utan valt ett mindre konsultbolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreasusGoldtooth:

Jag sitter på ett företag med cirka 50 anställda och vi outsourcar den del till Addpro, det är vi väldigt nöjda med!

De har 24/7 support för användarna och är ganska stora numera, jag tror säkert att de hade kunnat hitta en rimlig lösning för er.

Undvik AddPro. De tar ingen hänsyn alls till kunder och gör ett riktigt ruttet arbete.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Ni behöver användarsupport, någon som sköter livscykelhantering och inköp av hårdvara/mjukvara och GDPR och ni behöver inte en person på heltid?

Finns inte ett konsultbolag som kommer sköta det där för 8 timmar/dag och konsultbolag vet hur man tar betalt.

Det du får från ett konsultbolag är en övergripande koll på vad ni har och behöver ( efter många konsulttimmar ) och någon random person som ska hoppa in i det beroende på vem som har tid på konsultbolaget.

Att tro att ni får någon som har stenkoll kan ni glömma om ni nu inte köper komplett IT-lösning från bolaget.

Tack för svar! Ord och inga visor.

Vi kan absolut tänka oss att köpa en komplett IT-lösning. Som sagt, jag försöker i nuläget orientera mig om vad det finns för olika alternativ.

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem

Kika på telia.se/it-avdelning! IT Department as a Service (ITDaaS), helt enkelt. Duktiga damer och herrar som kan lösa det mesta!

Disclaimer: Jag jobbar på Telia, men inte med denna tjänst.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Dustin är grymma på IT-lösningar och har bred kompetens inom just Office 365 som ni jobbar med
https://www.dustin.se/solutions

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Observera att vi inte tillåter marknadsföring. Dessutom måste företag ha ett särskilt företagskonto (se paragraf 9 och 10.2 i forumreglerna).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jobbet kör Dustin (MS Azure, M365, Intune/Sharepoint medmera rullar på bra) Dock vet jag inte vilka kostnader de har

Permalänk
Medlem

Har ni registrerat företaget för Apple Business Manager? Ska ni använda Apple-enheter så är det en bra början. För att kunna registrera er så behöver ni känna till företagets DUNS-nummer. När ni har fått er ansökan godkänd av Apple (de ringer upp er för att verifiera) så kan ni registrera företagets domän i ABM; då kommer e-post adresser med ert domännamn att spärras så att dessa inte kan användas för att skapa privata Apple-konton.

Kör ni Office 365 så skaffa en lämplig licens såsom Microsoft 365 Business Premium vilket inkluderar Microsoft Intune. Då kan ni koppla samman Apple Business Manager och Intune och konfigurera enhetshantering, automatisk installation av appar mm. Tänk på att alla enheter ska med, inte enbart persondatorer utan även telefoner och plattor. Användare kan synkroniseras från AzureAD till ABM med SCIM.

Microsoft har en lista över partners, ni kan säkert hitta någon i närheten att hjälpa er att sätta upp detta och sedan hantera användar supporten.
https://appsource.microsoft.com/sv-SE/marketplace/partner-dir...

För själva nätverket på företaget så skulle jag rekommendera en moln-ansluten lösning med brandvägg (Next-generation firewall), accesspunkter och switchar enligt era behov. Ex. Cisco-Meraki, Fortigate eller Aruba. Här är det lämpligt att välja den tillverkare som supporteras av det bolag ni vill använda er av då de troligen inte vill jobba med kunder som har en massa olika lösningar. Detta gör att de kan övervaka ert nätverk på distans och ge support om det behövs. Inte en helt billig lösning jämfört med konsument-prylar får man väl tillägga.

En Synology NAS ger er möjlighet att göra lokala backuper av det ni har på Microsoft 365 utan dyra licenser.

Permalänk
Medlem

10 personer behöver inte någon IT-anställd. Det räcker med en lokal IT-konsultfirma som kan ta ansvar och som man kan ringa till. Ibland behöver man kanske inte hjälp på flera veckor och ibland är det ett större antal timmar. Samt att man inte blir beroende av en person, även om man ofta väljer att jobba med en specifik konsult så ska allt vara dokumenterat så att konsult-kollegorna kan hoppa in och täcka upp. Då konsulten också kan vara ledig, sjuk och hos andra kunder.

Anställer man någon blir den hemmablind. Man får skicka personen på utbildning. En konsult samlar erfarenheter hos alla kunder, övar färdigheter genom att göra saker hos flera kunder. Kan nätverka om lösningar och problem med sina kollegor

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

10 personer behöver inte någon IT-anställd. Det räcker med en lokal IT-konsultfirma som kan ta ansvar och som man kan ringa till. Ibland behöver man kanske inte hjälp på flera veckor och ibland är det ett större antal timmar. Samt att man inte blir beroende av en person, även om man ofta väljer att jobba med en specifik konsult så ska allt vara dokumenterat så att konsult-kollegorna kan hoppa in och täcka upp. Då konsulten också kan vara ledig, sjuk och hos andra kunder.

Anställer man någon blir den hemmablind. Man får skicka personen på utbildning. En konsult samlar erfarenheter hos alla kunder, övar färdigheter genom att göra saker hos flera kunder. Kan nätverka om lösningar och problem med sina kollegor

Det är lätt att bli hemmablind. Du t ex gör antaganden om vad TS behöver eller bör välja för väg för att hantera deras IT. Vad som passar dig eller den firma du arbetar för kanske inte har samma behov som TS firma. Tänkt på det?

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Har ni registrerat företaget för Apple Business Manager? Ska ni använda Apple-enheter så är det en bra början. För att kunna registrera er så behöver ni känna till företagets DUNS-nummer. När ni har fått er ansökan godkänd av Apple (de ringer upp er för att verifiera) så kan ni registrera företagets domän i ABM; då kommer e-post adresser med ert domännamn att spärras så att dessa inte kan användas för att skapa privata Apple-konton.

Kör ni Office 365 så skaffa en lämplig licens såsom Microsoft 365 Business Premium vilket inkluderar Microsoft Intune. Då kan ni koppla samman Apple Business Manager och Intune och konfigurera enhetshantering, automatisk installation av appar mm. Tänk på att alla enheter ska med, inte enbart persondatorer utan även telefoner och plattor. Användare kan synkroniseras från AzureAD till ABM med SCIM.

Microsoft har en lista över partners, ni kan säkert hitta någon i närheten att hjälpa er att sätta upp detta och sedan hantera användar supporten.
https://appsource.microsoft.com/sv-SE/marketplace/partner-dir...

För själva nätverket på företaget så skulle jag rekommendera en moln-ansluten lösning med brandvägg (Next-generation firewall), accesspunkter och switchar enligt era behov. Ex. Cisco-Meraki, Fortigate eller Aruba. Här är det lämpligt att välja den tillverkare som supporteras av det bolag ni vill använda er av då de troligen inte vill jobba med kunder som har en massa olika lösningar. Detta gör att de kan övervaka ert nätverk på distans och ge support om det behövs. Inte en helt billig lösning jämfört med konsument-prylar får man väl tillägga.

En Synology NAS ger er möjlighet att göra lokala backuper av det ni har på Microsoft 365 utan dyra licenser.

Bra feedback, uppskattat, tack!

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare jobbat på en firma som hade kunder i storlek med TS firma. För det mesta gjorde vi samma saker som en intern IT-avdelning skulle göra; support, underhåll av servrar, nätverk osv.
För de flesta av de kunderna kan jag garantera att det var bra mycket billigare än att ha en anställd för det. Vi hade t.ex. ingen fast kostnad för support utan timmar debiterades löpande. Behövde bolagen ingen hjälp, kostade det heller inget.

Vi hade t.ex. backuper på flera fysiska ställen, helt eget publikt IP range. egna DNSer osv. Många saker som man kanske inte tar sig råd till om man är så få användare, men som gör att helheten blir bättre.

Hade jag varit TS hade jag letat upp en lokal "IT-partner", hitta ett bra kanske är svårare om man inte kan få referenser eller bli tipsad av några som är nöjda. Är inte behovet att ha folk som kan komma fysiskt på plats så finns det ju moln-inriktade bolag som lägger allt i t.ex. Azure eller AWS och ger support på de bitarna och hjälper säkert till med inköp av hårdvara. De flesta kallar nog det konceptet för modern workplace eller liknande.

Som tidigare nämnt kan ev. att ni kör Apple avskräcka lite, det är rätt många (inkl mig själv) som ogillar Mac:ar på arbetsplatser.

Att få tag på nån som vill jobba på deltid och kan det där blir nog svårt att hitta, det är ju rätt stor brist på kompetent personal inom IT generellt. Kan man tänka sig att allt inte blir 100% så kanske en duktig student kan tänka sig det, men det är ju en rätt tillfällig lösning skulle jag säga.