Veckans fråga: Jobbar du med IT?

Permalänk
Medlem

Yeees 🤓 världens bästa jobb.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Röris... Koppar ihop styrning och ström till vissa Vvs prylar

Jag jobbar med utvecklingen av ett nytt sånt system som du helt säkert kommer att bli bekant med så småningom Inte inom IT ska tilläggas..

Permalänk
Medlem

Utvecklare och älskar det.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Den här undersökningen borde ju nästan ha varit flervalsfråga, nog en hel del som jobbar med mer än en punkt

Jo men lite så, 5 av de punkterna listade ingår mer eller mindre i min konsultroll. Sen är det en jäkla massa annat utöver det.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Mitt svar är inte Just nu. Men har gjort det och kollar på nya infallsvinklar på samma grundtema.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Jag jobbar som problemskapare inom IT. Utan mig skulle systemen fungera 24h/dagen 7 dagar i veckan, inget underhåll alls skulle behöva.

Permalänk
Medlem

Fullstack systemutvecklare 😃

Permalänk
Medlem

Beror väl lite på hur man ser det. Att vara bussförare inom lokaltrafiken (SL) innebär ett visst mått av IT-arbete idag. Vi har, förutom bussarnas egna datasystem, en PC för själva omloppen (vilka linjer, när osv) en annan för hur vi kör (sparsam körning) samt biljettmaskinerna. Sedan ska vi ju sköta allt administrativt via vårt intranät. Det blir bara mer och mer hålla reda på för oss.

Nu har jag dock pysslat med datorer och/eller hemelektronik i över 40 år. Har en supportteknikerutbildning som tyvärr inte lett till något jobb då man verkar anses passé när man passerat 40. Jobbat som grafisk formgivare/layoutare/originalare under ett antal år (helt självlärd) men där går jag också bet idag pga min ålder (55) om jag inte startar eget.

Det är så trist att svensk arbetsmarknad är så åldersfientlig. Finns många där ute i min ålder som skulle klara jobbet precis lika bra som en 25-åring, i vissa fall till och med bättre, men som döms ut enbart pga ålder.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jajemen, numera som technical account manager åt en av världens största möbeltillverkare (hint hint)
Jobbat inom IT i över 15 år och just nu har jag aldrig haft det så bra.
Enorm fritid över hur jag lägger upp vardagen, både vad avser jobb och fritid.
Flyttade ut på landet för några år sen just för att arbetsgivaren främjar att jobba hemifrån och att få vardagen att gå ihop.
Bästa valet jag gjort, en väldigt bra mix för min del.
Kan gå på promenad i skogen på lunchen och komma tillbaks med ny energi.
Snart öppnar obemannade butiken här ute också, verkligen perfekt. Lyckligt lottad och tacksam varje dag.

Permalänk
Medlem

Frilansande systemutvecklare sedan i somras. För tillfället på uppdrag hos en världsledande leverantör av ögonspårning

Gillar egentligen inte alls att jobba med utveckling. Jag älskar att programmera och har haft det som hobby länge. Men jag gillar inte att arbeta framför en dator. Tar bort allt nöje och kärlek jag tidigare haft till spel och programmering.

Men, det betalar oerhört bra och med två barn, fru och massor med andra ansvarsområden så får man "stå ut".

Ja, jag vet, det är inte synd om mig. Men ibland önskar jag att jag inte jobbade med min hobby

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Medlem

Bara 25% som inte jobbar med IT här det var lite. Jag trodde att det var en hobby för de flesta.

Jag jobbar inte med IT. Ett 2 sv 5 program på universitetet som jag hoppade av hade dock en del IT kurser. Men aldrig lärt mig tillräckligt för att känna att man kan ta ett IT jobb. Att kunna mecka med datorn räckte kanske för att få IT jobb på 90 talet men det känns som var och varannan unge kan bygga egen dator nu och förstår sig på datorer. Ibland tänker jag att om jag fötts lite tidigare så hade folk blivit imponerade av att man kunde ändra Settings i Windows och installera enheter osv men numera känns det som man måste extremt avancerade saker för att jobba med det. Att jag ser varenda avsnitt av GN, HUB, LTT mm känns inte tillräckligt för något jobb.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

CFO. Det var bättre framtidsutsikter efter IT kraschen när jag skulle välja högskola…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Jajemen, numera som technical account manager åt en av världens största möbeltillverkare (hint hint)
Jobbat inom IT i över 15 år och just nu har jag aldrig haft det så bra.
Enorm fritid över hur jag lägger upp vardagen, både vad avser jobb och fritid.
Flyttade ut på landet för några år sen just för att arbetsgivaren främjar att jobba hemifrån och att få vardagen att gå ihop.
Bästa valet jag gjort, en väldigt bra mix för min del.
Kan gå på promenad i skogen på lunchen och komma tillbaks med ny energi.
Snart öppnar obemannade butiken här ute också, verkligen perfekt. Lyckligt lottad och tacksam varje dag.

Hur får man foten in? Jag vill också bli uppmuntrad att jobba hemifrån istället för att bråka om det som med nuvarande

OnT: Jobbar som sysadmin på ett av våra universitet. Främst klienthantering (MDM för äpplen), men även lite av varje inom applikationshantering, automationer, integrationer, azure, m365 osv. Det är ganska roligt, helt OK betalt och än så länge har jag lyckats hålla mig hemma i stort sett 100%, om det ändras kommer jag försöka hitta något annat då jag tycker det är en av dom största förbättringarna i livskvalitet som skett på länge.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk

Hmm...
Om man jobbat som CNC operatör men lagat 2 maskiner inkl. Styrkort till maskinerna men fortfarande bara fått betalt som vanlig knegare? Antar man är damm värt utåt som på företaget, samt tagit hand om datorerna som havererat under dom 15 åren jag var anställd som "snickare", VD:n vart iaf glad, när CNC:n reperations offerten döck in på 75k och en anställd omedvetandes gjorde det för 5H övertid, sen utskälld för man försov sig 2H dagen efter... Njaaa IT är fasen inte min grej alltså (iaf inte utåt) x'D

Permalänk
Medlem

Nuvarande roll, Cybersecurity Architect, låter häftigare än vad det är.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Skrivet av issue:

Nuvarande roll, Cybersecurity Architect, låter häftigare än vad det är.

Kan ni / du inte få in ett "i" däremellan?, Hade vart ganska nice!

Permalänk
Medlem

Cybersecurity analyst / IT-Säkerhetsanalytiker.

Kul när vi har något att göra, ganska dött atm på vårt kontor.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

IT-tekniker på kemikaliebolag ca 300 anställda. Vi är tre på IT-avdelningen där jag är lägst i pecking order.

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Frågan är, är det svårt att jobba inom IT?
Vad är mest utmanande?

Utvecklarna/Programmerarna

Jobbar som QA/Mjukvarutestare och jobbar mycket med att skriva och koda automateserade tester

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixner:

Användare.

Instämmer.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

Systemförvaltning/drift - ~14k anställda

Permalänk
Medlem

Oj, inget av alternativen passar in på min tjänst.
Till att börja med så blir det en fråga om gränsdragning. Vad omfattas av begreppet IT?
Ett av mina uppdrag är "Lokal informationssäkerhetssamordnare", vilket omfattar den "mjuka" sidan av IT-säkerhet.
Den största delen av min arbetstid ägnas åt teknisk service på medicintekniska produkter som till större eller mindre del nyttjar IT för att skicka/lagra känsliga (medicinska) data. Jag måste ha koll på hur IT-grejerna fungerar, men får inte utföra något arbete på dem.

Permalänk
Skrivet av scienta:

Att förstöra fungerade grejer under dagtid är inte ett jobb

Lägger till Admin, övervakar terminaler,pumpar, nivåmätning, forskar fel i loggar, skriver 'lite' kod, listan kan göras lång. Industri blandat med IT kort och gott.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Drift, övervakning, felsökning och administration av IT-nätverk.
Sämsta karriärsvalet någonsin.
Så.Jävla.Less.

Permalänk
Medlem

Microsoft Dynamics Business Central konsult.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

IT manager på ett Franskt bilmärkes egna lokala bankkontor för Sverige och Danmark.
Ett litet kontor med ca 24 anställda, så jag sköter allt IT-relaterat i alla frågor.

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [💾WD Black SN850 NVMe SSD 2TB] [2x WD BLACK SN850X NVMe SSD 8Tb] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [Crucial BX500 SATA SSD 4TB] [38TB NAS 7200rpm Lagringsdiskar] [🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] [🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber]

Permalänk
Medlem

Yep både med nätverks och systemadministration med inriktning emot IT-säkerhet.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av landmarks:

Jag jobbar med data™.

Daaatttaaa säger man juh.

Tänk skånskt uttal.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Systemutvecklare främst mot back end. Helt okej och vettig lön men skuttar inte till jobbet direkt. Frågan är om jag någonsin hade gjort det oavsett jobb för så fort något är ett måste så tappar det lite av det roliga för mig.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Delvis IT, men mest OT

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB