Permalänk
Medlem

problem med freevo :/

tankat och installerat freevo. programmet verkar kanoners men jag får det inte att funka ;/
eller rättare sagt, det funkar inte i vissa avseenden.

om jag startar X och kör freevo därifrån fungerar det. dock inte till full belåtenhet:
freevo öppnas i fullskärm men mplayer öppnas inte i fullskärm och bildstorleken är låst. (dvs filmen e ganska liten i mitten av skärmen)

nu är det ju så att jag vill köra freevo och mplayer _genom_ X och inte "via" X. dvs jag vill inte starta X för att kunna lira filmerna. detta pga onödigt minnes-slöseri och av lathet. dessutom kanske jag ska boota datorn direkt till freevo, och detta går väll inte om jag ska starta X först.....

om jag startar freevo utan att först starta X så drar själva programmet freevo igång men jag kan inte titta på filmer med mplayer.
detta trots att jag kan titta på divx'er med mplayer utan att starta X om jag struntar helt i freevo..

mycket irriterande ..

om jag i freevo.conf byter ut defaultsökvägen till mplayer mot /usr/local/bin/mplayer bilr skärmen helt svart när jag startar en divx, därefter måste jag starta om burken (med knappen!!). om jag låter "default'en" stå kvar så blir skärmen svart i ca en sekund innan jag kommer tillbaka ut i freevo.

mycket mycket irriterande ...

hjäälp
glad för svar
//effe

Visa signatur

[size="1"]För fri sprit och bredare trottoarer.[/size]

amd tb 1,40@1,52 Ghz (11x138) | asus a7v266 | asus Gf2 Gts 220/458 | 256mb pc2100

Permalänk

Om du kollar i freevo_conf.py så finns det en variabel som heter MPLAYER_USE_XVID lr nåt sånt. Är inte säker men prova att ändra den. Kan inte kolla just nu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

MPLAYER_USE_VID heter kommandot men jag får inte igång det trots att jag ändrar värdet..

Visa signatur

amd tb 1,40@1,52 Ghz (11x138) | asus a7v266 | asus Gf2 Gts 220/458 | 256mb pc2100

Permalänk
Medlem

kom på att när jag kör mplayer direkt från bash så laggar filmen lite, vilket den inte gör när jag kör mplayer från X.
körs mplayer med framebuffer när jag inte kör den ifrån bash och kan det var detta som ställer till problem när jag kör freevo från bash?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du kan acceptera att ha X igång så är det nog bara att se till att du antingen kör med en "video output"-grejja som skalar automatiskt (t.ex. xv), eller använder zoom för att få bilden över hela skärmen när du kör med fullskärmsläge.

(dvs antingen ändra på kommandoraden till mplayer -zoom ............ eller mplayer -vo xv .............., eller att du ändrar i mplayers config en gång för alla...)

Och hur menar du att du ska köra något "genom X" utan att ha X igång? Det låter rätt underligt.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

jo, såhär...
anledningen till att jag skriver "genom X" är för att jag inte riktigt vet vad jag håller på med, hur saker och ting ligger ihop.
när jag skriver så menar jag att jag använder drivisarna från X (x11, xv, dga m.fl) men jag vill inte först starta X.
eftersom jag suttit uppe till 4 på natten 2 dagar i rad har jag iaf kommit lite närmare problemet.

jag tror nu inte längra att det e freevo som e illa confat, det är nog istället mplayer som, för mig, inte fungerar till 100%.

om jag tolkar allt rätt så vill freevo köra mplayer med bla.d annat "-vo x11" parametern.
om jag, via Xterm (jag tror det är så man skriver för att förtydliga att jag är inne i X och kör bash därifrån (fast jag egentligen vet att X körs från bash ;D)) kör freevo så fungerar ju allt (fast inte på det sätt jag vill) men om jag kör samma kommando (mplayer -vo x11 film.avi) från bash (utan att ha X igång) får jag felmedelandet
"vo: couldn't open the x11 display ()!"
"Error opening/initializing the selected video_out (-vo) device"

samma felmedd. får jag om jag kör med "xv" och "dga". dock fungerar det med "vesa", men det klarar inte freevo (färgerna blir konstiga).

nu har jag suttit och letat fel i nästan ett dygn, googlat och frågat på irc.. börjar bli liiite trött på det hela :/

vidare vill jag inte starta X först. jag vill kunna boota upp i freevo direkt (vilket det finns guider på hur man gör) men då kan jag inte starta X först, vidare snor X massa minne och dessutom buggar freevo (enligt deras hemsa) ibland när man kör så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av effe
jo, såhär...
anledningen till att jag skriver "genom X" är för att jag inte riktigt vet vad jag håller på med, hur saker och ting ligger ihop.
när jag skriver så menar jag att jag använder drivisarna från X (x11, xv, dga m.fl) men jag vill inte först starta X.
eftersom jag suttit uppe till 4 på natten 2 dagar i rad har jag iaf kommit lite närmare problemet.

jag tror nu inte längra att det e freevo som e illa confat, det är nog istället mplayer som, för mig, inte fungerar till 100%.

om jag tolkar allt rätt så vill freevo köra mplayer med bla.d annat "-vo x11" parametern.
om jag, via Xterm (jag tror det är så man skriver för att förtydliga att jag är inne i X och kör bash därifrån (fast jag egentligen vet att X körs från bash ;D)) kör freevo så fungerar ju allt (fast inte på det sätt jag vill) men om jag kör samma kommando (mplayer -vo x11 film.avi) från bash (utan att ha X igång) får jag felmedelandet
"vo: couldn't open the x11 display ()!"
"Error opening/initializing the selected video_out (-vo) device"

samma felmedd. får jag om jag kör med "xv" och "dga". dock fungerar det med "vesa", men det klarar inte freevo (färgerna blir konstiga).

nu har jag suttit och letat fel i nästan ett dygn, googlat och frågat på irc.. börjar bli liiite trött på det hela :/

vidare vill jag inte starta X först. jag vill kunna boota upp i freevo direkt (vilket det finns guider på hur man gör) men då kan jag inte starta X först, vidare snor X massa minne och dessutom buggar freevo (enligt deras hemsa) ibland när man kör så.

Jag tycker att det är alldeles rimligt att inga X-relaterade output drivers fungerar om du inte kör X...
När du pratar om "direkt i bash" antar jag att du menar i console-läge...
(vesa-drivern (t.ex.) har inget med X att göra... alltså fungerar den.)

Och vad är fel när du använder freevo i X, efter att ha anpassat dina inställningar enligt mitt tidigare inlägg?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304