Permalänk
Medlem

Moderkort utan pcie 5, dumsnål?

Hej, har beställt en ny dator i delar med ryzen 7000.
Upptäckte nu att moderkortet MSI Pro B650-P WIFI inte har pcie 5 för ssd, är det lönt att lägga till några hundra och få ett med stöd för 5? Det finns ju inte att köpa idag men man vill ju ha så framtidssäkert som de bara går.

Permalänk
Medlem

Idag finns det inga spel eller så som laddar 10 ggr snabbare på en NVMe drive än med en SATA SSD. Så tror inte du skulle märka skillnad mellan PCIe 4 5 heller om du skulle köpa en ssd som går i den nya speeden.
Kanske finns andra anledningar för PCIe 5?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Idag finns det inga spel eller så som laddar 10 ggr snabbare på en NVMe drive än med en SATA SSD. Så tror inte du skulle märka skillnad mellan PCIe 4 5 heller om du skulle köpa en ssd som går i den nya speeden.
Kanske finns andra anledningar för PCIe 5?

Den m2 disken jag beställde klarar upp till 7000mb/s medans de kommande diskarna med 5.0 skall klara uppåt 12000. Men det kanske inte blir jätte skillnad i verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Den m2 disken jag beställde klarar upp till 7000mb/s medans de kommande diskarna med 5.0 skall klara uppåt 12000. Men det kanske inte blir jätte skillnad i verkligheten.

Skal du holde på med video editing elller noe lignende på profesjonell nivå, da kanskje den teoretiske max skriv resp les hastigheten kan ha noe å si. I annet fall vil du med sikkerhet betale et over pris for M2 disker med PCIe 5 grensesnitt på 12 000 mb/s.

Når det gjelder PCIe 5.0 vs 4.0 og også 3.0, så er forskjellen ved spill rett liten, så det er ikke verdt å legge penger KUN for å få den senere versjonen av PCIe på moderkortet. Det er kun ved helt særlige tilfellet der en bruke full kapasitet der en ev. vil kunne se begrensning ved PCIe av en eldre versjon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigantrix:

Skal du holde på med video editing elller noe lignende på profesjonell nivå, da kanskje den teoretiske max skriv resp les hastigheten kan ha noe å si. I annet fall vil du med sikkerhet betale et over pris for M2 disker med PCIe 5 grensesnitt på 12 000 mb/s.

Når det gjelder PCIe 5.0 vs 4.0 og også 3.0, så er forskjellen ved spill rett liten, så det er ikke verdt å legge penger KUN for å få den senere versjonen av PCIe på moderkortet. Det er kun ved helt særlige tilfellet der en bruke full kapasitet der en ev. vil kunne se begrensning ved PCIe av en eldre versjon.

Den kommer mestadels vara för spel, youtube och surfande, men ni har nog övertalat mig nu att behålla det.

Man får dra gränsen någonstans för hur mycket pengar man kan lägga på datorn, grafikkortet 7900 xtx drog ju iväg lite i pris.

Permalänk
Medlem

Om du ska spela är det knappt någon skillnad att gå från SATA SSD till NVME så det är inte direkt hastigheten på hårddisken som är begränsande så om du inte ska göra som Norge säger och hålla på med stora överföringar spelar det ingen roll.

Permalänk
Avstängd

Det svåra är att veta ifall framtida spel tar nytta av snabbare hastigher. Jag valde 1x pci-e 5 m.2 port före 5.0 för grafikkortet..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

När väl pci-e blir aktuellt för grafikkort har de flesta av oss nog ändå bytt moderkort igen 😄

Själv köpte jag ett ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI (2599kr) i väntan på 7XX03D processorerna. Hade först tänkt köpa ett fläskigare moderkort men känns inte värt pengarna.
Asus-kortet har pci-e 5 för en nvme slot också.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Skrivet av jope84:

Den m2 disken jag beställde klarar upp till 7000mb/s medans de kommande diskarna med 5.0 skall klara uppåt 12000. Men det kanske inte blir jätte skillnad i verkligheten.

tills Microsoft får röven ur vagnen och implementerar directdrive eller vad det nu hette till win 11 så gör skrivhastighet väldigt liten skillnad mellan olika överförings protokoll i spel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tills Microsoft får röven ur vagnen och implementerar directdrive eller vad det nu hette till win 11 så gör skrivhastighet väldigt liten skillnad mellan olika överförings protokoll i spel.

Är det DirectStorage du tänker på?
Microsoft har nog gjort sitt i det fallet. Det är titlar utvecklade med stöd för tekniken som vi väntar på.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wikai:

Är det DirectStorage du tänker på?
Microsoft har nog gjort sitt i det fallet. Det är titlar utvecklade med stöd för tekniken som vi väntar på.

Japp, 1.1 är ute. Nu är det upp till de som gör spelen. vilket förstås inte kommer ske snabbt eftersom tillräckligt många måste ha det för att det ska vara lönsant att fokusera sig att ha den tekniken.
Att inte alla kan installera win11 gör att det kommer ta rejält med tid.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av Wikai:

Är det DirectStorage du tänker på?
Microsoft har nog gjort sitt i det fallet. Det är titlar utvecklade med stöd för tekniken som vi väntar på.

sista jag läste skulle det ju inte behövas några speländringar för att använda funktionen... så mycket för det.. men är nog nått/några år jag sist läste om det.

har helt gått under min radar att det äns släppts en release på det.

kan ju inte påstå att de direkt har skyltat med det...

antar att man behöver köra win update eller nått för att installera det?
hittar inga installers för det förutom från skumma .ru länkar jag defenetivt inte kommer prova.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Skrevs ju en nyhet om första spelet med stöd för Directstorage igår 🙂
https://www.sweclockers.com/nyhet/35613-square-enix-lanserar-...

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Det blev ett byte till ett kort med pcie 5 på nvme, dock var det inte frivilligt.
Den startade inte efter vi byggt ihop den, så när vi plockade isär så var det 2 pinnar böjda mitt i processor hållaren.

Ingen aning hur det har gått till, de anklagade att jag gjort det, men det är ju helt omöjligt att jag orsakar de.
Men de har tagit in för att undersöka det iallafall.
Är inte första gången den butiken säljer trasiga grejer till mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Det blev ett byte till ett kort med pcie 5 på nvme, dock var det inte frivilligt.
Den startade inte efter vi byggt ihop den, så när vi plockade isär så var det 2 pinnar böjda mitt i processor hållaren.

Ingen aning hur det har gått till, de anklagade att jag gjort det, men det är ju helt omöjligt att jag orsakar de.
Men de har tagit in för att undersöka det iallafall.
Är inte första gången den butiken säljer trasiga grejer till mig.

Dom kommer till 99% beskylla för böjda pins. Det är standard.

Varför fortsätta handla från en butik som sålt dig trasiga saker?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Hej, har beställt en ny dator i delar med ryzen 7000.
Upptäckte nu att moderkortet MSI Pro B650-P WIFI inte har pcie 5 för ssd, är det lönt att lägga till några hundra och få ett med stöd för 5? Det finns ju inte att köpa idag men man vill ju ha så framtidssäkert som de bara går.

Skulle säga rakt av nej, skillnaden idag mellan sata SSD och nvme är beroende på vad man gör minimal. Att märka skillnad mellan en pcie 4 och 5 ssd så kräver det specifika laster typ data tunga renderingar eller liknande.

Sure med directstorage så kan man säkert i framtiden märka skillnad men i slutändan, spelar det någon roll om det är en laddningstid på 6 sekunder istället för 4?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Dom kommer till 99% beskylla för böjda pins. Det är standard.

Varför fortsätta handla från en butik som sålt dig trasiga saker?

Handlade där för jag har alltid gjort det och de har bra priser, men detta blev sista gången jag handla på inet.

Trevliga och kunniga när man handlar men gör fulingar när man skall reklamera.
Förra gången när min laptop var trasig försökte de lura mig till att göra ett återköp istället för ge en ny dator, för en ny var 2000kr dyrare än jag gett.

Skulle införvåna mig om detta moderkortet var ett begagnat , för det var inte lika profsigt packeterat som det nya från asrock. Men skyddet för sockeln satt där.
Men går de inte på reklamationen så får jag väll ta det på drulleförsäkringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Hej, har beställt en ny dator i delar med ryzen 7000.
Upptäckte nu att moderkortet MSI Pro B650-P WIFI inte har pcie 5 för ssd, är det lönt att lägga till några hundra och få ett med stöd för 5? Det finns ju inte att köpa idag men man vill ju ha så framtidssäkert som de bara går.

Hur va det? Ville du ha en PCIe 5 SSD.

https://www.sweclockers.com/nyhet/35703-hogljudd-debut-for-fa...

Som att ha myggor i rummet. XD

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Japp, 1.1 är ute. Nu är det upp till de som gör spelen. vilket förstås inte kommer ske snabbt eftersom tillräckligt många måste ha det för att det ska vara lönsant att fokusera sig att ha den tekniken.
Att inte alla kan installera win11 gör att det kommer ta rejält med tid.

Forspoken laddar i princip instant på PC, samma som på PS5.