Förstärkare till stereoljud?

Permalänk
Medlem

Förstärkare till stereoljud?

Hejsan proffs på ljud. 😀

Jag är relativt ny på ljud och behöver assistans med val av förstärkare.
Kom över ett par JBL Control One högtalare till ett väldigt överkomligt pris och tänkte ställa dem vid datorn.

JBL Control One

Har möjlighet att få ut en presentcheck hos antingen Netonnet eller CDON, på 2500 riksdaler. Inser att man inte kommer så långt på det, men troligtvis bättre än de Creative pebble jag har idag, hehe.

Jag har dessutom idag en Schiit Hel hörlursförstärkare (kopplad med usb till datorn) som kan användas som en preamp, läste jag på deras hemsida. Vet inte om det är någon fördel att använda den eller om man ska utesluta den ur kedjan? Vad jag läst mig till så ska den ha en "DAC: AKM AK4490 with TI OPA1662-based filter stage". Vet inte hur bra det är, men gillar ljudet den producerar i mina lurar i alla fall.

Har kikat runt lite på båda butikerna och hos netonnet finns deras Andersson för 1500 riksdaler, samt en Sonyförstärkare.
Andersson
Sony STR-DH190

Hos CDON fastnade jag för ett märke som heter Tangent, cool liten formfaktor och möjlighet att bygga ut med fler prylar i samma formfaktor. 😀

Då har de en amp med blåtand osv.
Ampster II BT

Skulle något av dessa kunna räcka att få till lite mer än hyfsat ljud i mina högtalare?
Eller kan man inom säg 3000 i någon av nämnda butiker hellre börja med en ren PowerAmp (kallas det va?) och använda min hörlursstärkare som dac/preamp för stunden och senare köpa en ny DAC?

Permalänk
Medlem

Kolla topping eller smsl. Jag drev ett par Control 1 med sub 200 med en topping tp 21. Räckte gott för o bli vräkt. Och dom spelar väldigt klart och fint.

Edit;

O kan du köra genom schiiten istället för datorns ljudkort lär du ju inte bli ledsen

Sorry att jag inte tänkte på ditt presentkort 🤣😋

Permalänk
Medlem
Skrivet av griml0ck:

Sorry att jag inte tänkte på ditt presentkort 🤣😋

Haha lugnt.
Är ju egentligen inte supernoga att använda presentkortet, det kan jag ju handla andra saker för ändå.
Tack för tipset, ska spana på de två märkena också.

Permalänk
Medlem

Svarar mig själv om någon mer än jag letar en stereostärkare i det lägre prissegmentet.

Jämförelse bla. Topping MX3 och SMLSL SA300

En Youtub'er som testat Tngent Ampster II BT, jämför med bla Topping MX3

Z Reviews testar SMSL SA300

Review av Tangent Ampster II på avforums

Från de jag fått fram i jämförelse med dessa tre så är de väldigt lika, SA300 från SMSL verkar vara vassast av dem, men den ser ju ut som en potatis och har en extremt ful display, min åsikt. 😁
Men, jag försöker vara en kapitalkrigare och vill inte göda Kina med pengar i onödan, dessutom finns bara en av ovan nämnda på CDON/Netonnet.

Så jag kommer köpa hem och testa en Tangent Ampster II, mest troligt är att den också är "Made in China" trots att det är ett danskt företag... 🤣

Permalänk
Medlem

Det roliga med stereo nörderi är ju att lyssna o jämföra, man får träna örat o lyssna efter va man själv gillar. Hoppas att du får en härlig upplevelse 👌

Permalänk
Rekordmedlem

Högtalarna är väldigt små och inte krävande på nått sätt så var dom helst kan nog driva dem, vill du inte gynna Kina och spara pengar så köper du nått begagnat.för det lär finnas nått för några hundringar i närheten av där du finn som klarar av att driva de högtalarna och även betydligt bättre saker om du byter upp dig i framtiden.
https://hifitorget.se/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Precis varenda en av stärkarna som länkats i tråden kommer duga med råge för ren drivning. Det är väl snarare funktioner o sånt på prylarna som kan vara intressant att leta o betala för. Skulle personligen leta lite mer efter nåt med tonkontroller för att att ha möjligthet att styra till ljudet lite med, men också bara se till att du har ingångar, fjärris o sånt som du kanske behöver.
Sen allt det här med att använda förförstärkare eller skaffa annan DAC för bättre ljud är fel väg att gå då det är högtalarna o antagligen också ditt rum som behöver uppgraderas i absolut första hand, men det är väl ändå ett senare kapitel det

Permalänk
Medlem

Hujedamig, inled mig icke i frestelse! 🤣
Precis lyckats bli av med en last, vill inte skaffa en ny, haha.