Permalänk
Medlem
Skrivet av godisemla:

det har jag tänkt på och det kan nog visst påverka fps. bara för att försäkra mig. är det typ kraftagget?

Borde inte datorn dö (få BS) eller orsaka spelkrascher vid otillräcklig watt istället för att påverka prestanda?

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Nu spelar jag inte Minecraft själv så jag vet inte om bilden TS länkade visar den aktuella klockfrekvensen i spelet.

Men om den gör det så boostar ju inte CPU:n, den ligger kvar på basfrekvensen 2,9 GHz.
Det samtidigt som CPU ligger på höga 71% i aktivitetshanteraren är ju inte helt normalt.
Sen ser man ju inte hur lasten ligger på enskilda kärnor där, finns ju risk att det är någon kärna som maxar.

Då kan det ju vara ett fall av att CPU:n värmethrottlar pga en flaskhals. (klockar ner sig)
Minecraft är ju mer åt CPU-hållet (vanilla), det tillsammans med en låg upplösning så ligger det mesta av lasten på CPU.

Eftersom det är en märkesdator gissar jag på att den bara har en stockkylare.

@godisemla kan du installera t.ex Hwinfo64 och lägga upp bilder på temp och last på kärnorna. Man kan även se direkt under tempsektionen om den värmethrottlar i det programmet. Bara så att man kan utesluta den här teorin.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

Nu spelar jag inte Minecraft själv så jag vet inte om bilden TS länkade visar den aktuella klockfrekvensen i spelet

Men om den gör det så boostar ju inte CPU:n, den ligger kvar på basfrekvensen 2,9 GHz.
Det samtidigt som CPU ligger på höga 71% i aktivitetshanteraren är ju inte helt normalt.
Sen ser man ju inte hur lasten ligger på enskilda kärnor där, finns ju risk att det är någon kärna som maxar.

MC visar inte aktuell frekvens.

70% cpu på en sån cpu är normalt (speciellt med 32 render distance och om världen just är startad), att maxa en kärna är normalt för minecraft också.

TS ska oavsett inte ha 30 fps (mer än någon sekund när man skapar en ny värld, sen ska det hoppa upp).

I så fall ifall grafikkortet kör i typ 500MHz istället för normal frekvens.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

@godissemla haha du är den sötaste noob jag sett på länge! För du har ett jävlaranamma och fortsätter och lär dig massa saker på kuppen här! Prova att ladda ner senaste drivrutinerna till din gpu https://www.nvidia.com/en-us/geforce/drivers/

Välj Desktop sen 3070 .. när du installerar välj clean install.

Tror föga att det är det som är problemet, men finns ingen anledning att inte ha senaste drivisarna ändå.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Skrivet av roo:

@godissemla haha du är den sötaste noob jag sett på länge! För du har ett jävlaranamma och fortsätter och lär dig massa saker på kuppen här! Prova att ladda ner senaste drivrutinerna till din gpu https://www.nvidia.com/en-us/geforce/drivers/

Välj Desktop sen 3070 .. när du installerar välj clean install.

Tror föga att det är det som är problemet, men finns ingen anledning att inte ha senaste drivisarna ändå.

nu har jag instalerat den

Permalänk
Skrivet av BergEr:

MC visar inte aktuell frekvens.

70% cpu på en sån cpu är normalt (speciellt med 32 render distance och om världen just är startad), att maxa en kärna är normalt för minecraft också.

TS ska oavsett inte ha 30 fps (mer än någon sekund när man skapar en ny värld, sen ska det hoppa upp).

I så fall ifall grafikkortet kör i typ 500MHz istället för normal frekvens.

men vad kan jag göra? köpa större kraftaregat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av godisemla:

men vad kan jag göra? köpa större kraftaregat?

skulle inte bli någon skillnad, datorn hade dött långt innan den hade börjar lagga.. ligger något annat fel någonstans.
Installera HWInfo och ta en bild när den har kör i bakgrunden medans du har spelat lite.

Jag personligen hade börjat ifrån 0 vid detta laget.

1. Öppnat upp datorn, kollat så alla komponenter sitter fast ordentligt (Ram stickor, GPU, Cpu kylaren, kontakter), Kolla så fläktarna går igång efter man sätter igång datorn
2. Gått in i Bioset och aktiverat xmp (skippa detta)
3. Gått in i enhetshanteraren och aktivitetshanteraren för att kolla så alla komponenter hittas och rapporterar rätt
4. Gått igenom efter oönskade program som kanske hade installerats
5. Laddat ner DDU (Display Driver Uninstaller) och Senaste drivers för GPU.
6. Kört DDU och följt instruktionerna
7. Installerat senaste drivrutiner och sedan startat om datorn 2! gånger
8. Finns problemet fortfarande kvar så hade jag sparat allt nödvändigt (login uppgifter/bilder etc) på annat medium
9. Blåst datorn och installerat helt nytt OS
10. Krånglar det även efter det så är det fel på någon hårdvara och då blir det en djupare undersökning

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av godisemla:

men vad kan jag göra? köpa större kraftaregat?

Felet bör vara någon på annat ställe.

Du bör slänga upp bilder på Hwinfo/GPU-z/Msi afterburner (när spelet är igång) så kan folk se om något ser skumt ut.
https://www.msi.com/Landing/afterburner/graphics-cards msi afteburner.

Även bekräfta ändringar med vsync, frågor om skärmen/gsync, hur länge hade du igång MC? Har du samma problem om du ändrar render distance så du inte ser 32 chunks?

MSI Afterburner med flesta fält vi skulle vilja se (när spelet är igång).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av D-ryd:

Nu spelar jag inte Minecraft själv så jag vet inte om bilden TS länkade visar den aktuella klockfrekvensen i spelet.

Men om den gör det så boostar ju inte CPU:n, den ligger kvar på basfrekvensen 2,9 GHz.
Det samtidigt som CPU ligger på höga 71% i aktivitetshanteraren är ju inte helt normalt.
Sen ser man ju inte hur lasten ligger på enskilda kärnor där, finns ju risk att det är någon kärna som maxar.

Då kan det ju vara ett fall av att CPU:n värmethrottlar pga en flaskhals. (klockar ner sig)
Minecraft är ju mer åt CPU-hållet (vanilla), det tillsammans med en låg upplösning så ligger det mesta av lasten på CPU.

Eftersom det är en märkesdator gissar jag på att den bara har en stockkylare.

@godisemla kan du installera t.ex Hwinfo64 och lägga upp bilder på temp och last på kärnorna. Man kan även se direkt under tempsektionen om den värmethrottlar i det programmet. Bara så att man kan utesluta den här teorin.

vilken av dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av godisemla:

vilken av dem? <Uppladdad bildlänk>

Spelar ingen större roll, väljer du portabel så behöver du inte installera programmet.
(endast packa upp filen, till t.ex skrivbordet för snabb åtkomst)

Sen väljer 64-bit versionen och tickar i "sensors only".

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

En snabb test för att kolla om det är ett problem att datorn stoppar vid 60fps är att dra ner skärmens upplösningen till 1024x768 eller något liknande.

Allt på skärmen blir jättestort men du bör få galet höga FPS. om det fortfarande är runt 60 så är det någon inställning som stoppar.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Skrivet av D-ryd:

Spelar ingen större roll, väljer du portabel så behöver du inte installera programmet.
(endast packa upp filen, till t.ex skrivbordet för snabb åtkomst)

Sen väljer 64-bit versionen och tickar i "sensors only".

vilken av dem här då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av godisemla:

vilken av dem här då? <Uppladdad bildlänk>

Körde själv på den översta servern (FossHub), sen hwinfo portable.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

Tycker TS borde köra msi afterburner och ta screenshot medan han spelar, så vi kan se vilken clockhastighet etc GPU sitter på

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem

PSU (nätaggregat/kraftaggregat) kan vi lägga åt sidan. Hade det inte varit tillräckligt kraftfullt så hade du ha haft massor med slumpmässiga blåskärmar, omstarter, krasher, etc.

På Acers sida står följande: "Komplettera med upp till GeForce RTX™ 3070" vilket gör att jag tolkar det som att PSU:n skall vara fullt tillräcklig.
https://www.acer.com/se-sv/predator/desktops-and-all-in-ones/...

Det är mer troligt att det är en värmerelaterad fråga.
Börja med att utesluta at det inte är ett värmerelaterat problem innan du går vidare och börjar handla komponenter.
Flera program har föreslagits vilket är bra.

Det bör även vara enkelt att själv inspektera både CPU- och GPU-kylare visuellt.

Ett varningens ord dock, OM du ser mycket damm på kylarna, använd INTE dammsugare! Statisk electricitet är inte att leka med.
Tryckluft är rekommenderat, se till att använda det i ett utrymme där du inte är bekymrad över att det flyger mycket damm... Se även till att blockera fläktar från att snurra om du använder tryckluft då det är lätt hänt att de snurrar mycket fortare än de är designade för och riskerar att ta skada.

Om du känner dig bekväm med att montera bort kylarna och byta kylpasta så fungerar det utmärkt att använda dammsugare på sjävla kylflänsarna när de är bortmonterade.

Permalänk
Medlem

De e inte så att du kör på en sån simpel sak som Energisparläge i windows? (Kanske har nämnts)

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Skrivet av CreativeX:

De e inte så att du kör på en sån simpel sak som Energisparläge i windows? (Kanske har nämnts)

Det kan det ju vara. Ska kolla när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem

Det jag reagerar på från din screenshot av MC är följande saker:

1. Din upplösning är väldigt låg, 1266x1008, något som kommer att göra spelet helt vansinnigt CPU-bundet. Höj till 1080p och det borde hjälpa avsevärt, även om task manager visar att det finns en viss marginal.

2. MC fungerar åtminstone för mig helt otroligt dåligt om man inte allokerar mera RAM för spelet. Som SS visar så cappar det ut på 2048 allokerat, jag själv har allokerat runt 16 av 32 GB för MC, då kör man inte i taket åtminstone. Har gjort stor skillnad på alla datorer jag någonsin kört spelet på.

Permalänk
Medlem

jag är nyfiken hur det går för TS?

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

jag är nyfiken hur det går för TS?

du är inte ensam om det

så.. TS hur går det?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Spänningen är olidlig!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Du kör inte med Discord i bakgrunden då. Var väll någon nyhet nu precis om att där var en bugg som sänkte prestandan på nvidia grafikkort när man hade den uppdateringen av discord.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av godisemla:

<Uppladdad bildlänk>

Alltid roligt att följa sådana här trådar med kasta–förslag–tills–något–fastnar.

För mig är svaret det som flera tog upp i början. Man kör en skärm som endast klarar 1080p/60. TS bild ovan ser helt klart ut som ett Nvidia-kort med den enda HDMI-kontakten kopplad till en ännu okänd skärm.

Min kastade–gissning–som–kanske–fastnar är just det: TS kör en skärm som i nuvarande situation endast kör 60 Hz. Beroende på spel och spelmotor landar det ofta på just V-sync med 30 FPS med den kombinationen.

Detta är så mycket vanligare än man tror och som kunnig forummedlem glömmer man hur mycket av det "självklara" inte är självklart för alla.

Scenario ett är att man köper en 1080p-skärm som klarar 144 Hz och adaptiv synk över Displayport. Men glömmer – eller vet inte om – att ställa om skärmen till 144 Hz. Skärmen kanske mycket väl klarar 144 Hz över HDMI (nästan alla nya spelskärmar sedan 2015 klarar hög frekvens via HDMI) bara det att skärm och Nvidia vid HDMI defaultar till 1080p/60.

Detta Måste ändras separat och ofta måste man välja 1920x1080 för att nå 144 Hz, då 1080p-timingen ofta går till max 60 Hz. Displayport är också ett normalkrav för adaptiv synk på en typisk spelskärm med Nvidia-kort, så det rekommenderas alltid.

Scenarion två är det så enkelt att det är en gammal 60 Hz-skärm. TS är bara inte medveten om att skärmen också behöver matcha i frekvenser.

Scenario tre är att det är en gammal spelskärm som endast klarar 60 Hz över HDMI men högre frekvens över andra anslutningar. Kära gamla Benq XL2411Z om och om igen.

Så svaret som jag väntar på från @godisemla är vilken skärm som används?

Permalänk
Medlem

Haha spänning på topp. Hoppas att vi får feedback snart! Något måste ju träffa och fungera!!!!

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk

Tack för alla tips. Uppdatering kommer nästa vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av godisemla:

Tack för alla tips. Uppdatering kommer nästa vecka.

Nästa vecka hur ska vi kunna hålla oss så länge, spänning är olidlig!
Lite vibbar som när man var liten och vänta på tomten.

Hoppas det löser sig.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av godisemla:

Tack för alla tips. Uppdatering kommer nästa vecka.

Nu har det gått 2 månader. Fick du nån ordning påt?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |