Corsair revolutionerar nätaggsvärlden med kontakter på sidan

Permalänk
Medlem

INTE en dag för tidigt, alltid en mardröm om jag måste koppla in något nytt.

Permalänk
Medlem

Mitt chassi är inte byggt för det här påfundet och jag har inga problem med vare sig damm eller kylning så det löser inte något problem som jag har så nope.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem

Tänk om man kunde göra en kabel och kontaktfri PSU istället, liknande det som redan är standard i servrar. Det hade varit revolutionerande.

Permalänk
Medlem

På tiden och spännande. Här kommer mitt meddelande till Fractal Designs "Product Ideas" 14 september 2015 och deras svar
Jag skrev på engelska men de svarade på svenska:

*From:*delivery@critsend.com [mailto:delivery@critsend.com] *On Behalf Of *serafim@semidako.se
*Sent:* den 14 september 2015 09:12
*To:* Product Ideas
*Subject:* Fractal Design - Message

Message from Fractal Design:
Product Ideas skrev den 2015-09-14 10:43:

> *E-mail:*
> serafim@semidako.se <mailto:serafim@semidako.se>
> *Message:*
> When I build my computers (about 2 per year) I use your cases, mainly
> from the define series, your power supplies and your water cooling
> systems. However I think there is room for improvements.
> Today most power supply cables pass directly from the power supply
> through openings in the motherboard back plane to the back side of the
> back plane so as to get better air flow and a tidier internal. Many
> times I ask myself why there are no power supplies with all connectors
> on the side so that all cables could start on the right side (back side)
> of the back plane. It would, of course, require a quite substantial
> opening in the motherboard back plane at the power supply level and a
> new design of power supplies, maybe with some variations.
>

Hej,
Tack för din feedback!

Det är en intressant tanke, men skulle göra att vårt chassi enbart
skulle vara kompatibelt med vårt nätagg, och vice versa. Det är en stor
nackdel i en branch som bygger på standarder och modularitet.

Mvh,
Fractal Design

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

På tiden och spännande. Här kommer mitt meddelande till Fractal Designs "Product Ideas" 14 september 2015 och deras svar

Ja, det är mycket som skulle kunna förbättras, problemet är att det är väldigt svårt att bryta kompatibilitet när flera komponenter är beroende av varandra. Vem minns väl inte BTX standarden? Eller, tja, det är nog rätt många som inte minns.

En sak som borde vara enkel är att standardisera kontakterna så att man enkelt kan byta kablar mellan tillverkare. Tänk att t.ex. kunna byta nätagg utan att behöva dra om kablar. Något som är svårare men som jag verkligen skulle vilja se är att man tar det steget längre och låter kablage vara chassits/moderkortets ansvar. Jag tänker mig enbart elnätskabel och inga interna kablar för ett PSU som man för in i ett chassi med inbyggd 12V-anslutning av hög strömstyrka . All väsentlig kabeldragning utgår då istället från lådan på bästa sätt, kanske dold eller i vilket fall med optimala kabellängder för lådan. Med strategiskt placerade anslutningar skulle man kunna få till ett nära nog kabellöst bygge, eller i alla fall ett där kabeldragningen är dold i chassi-stommen.

Tyvärr lär vi inte få se någon sådan lösning inom överskådlig framtid då det skulle bryta mot existerande standarder och bli alltför nishat till att börja med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NUKEGREEN:

Exakt så!

Men det kommer bara att bli mer oljud, dels för att nätaggregatet inte kommer kunna ta 120-140 mm fläktar (som blivit de facto standard i tysta nätagg) på kortsidan och dels för att det blir flera fläktar/ljudkällor med alla akustiska problem det för med sig.

Permalänk
Medlem

Sen på bollen, men fixade min gamla dator igår. Den har ett Bitfenix Prodigy-chassi. Vilket jag personligen tycker är det trevligaste chassi jag nånsin haft tror jag. MED bara EN nackdel. En vanlig PSU blir för trångt där kablarna går ut. Det finns däremot mycket plats vid sidan. Så ett sådant här nätagg skulle sitta som en smäck där och göra ett bygge i den lådan riktigt bra! Nästan så jag ångrar att jag inte byggde en ny på samma gamla chassi.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750