Permalänk
Officiell jultomte

Köpte låst Apple Watch

Godkväll,

TLDR längre ner.

Vill dela med mig av en någorlunda märklig upplevelse & kundservice från en stor återförsäljare (Inet).
Klockan jag var sugen på var slut i lager så jag skapade en bevakning och inom kort dök en "begagnad" klocka upp i fyndhörnan. Klockan låg ute för -300kr ordinarie pris och jag funderade ett par dagar tills priset sänktes ytterligare (-400kr ordinarie), då slog jag till (tji fick jag).

Innan jag slog till kontaktade jag kundservice för att dubbelkolla att klockan är återställd helt och inte länkad till gamla ägaren (säkra före det osäkra? ). Blev försäkrad om att den självklart är kontrollerad och ready to go.

27/1: Får hem klockan, ska konfigurera den och upptäcker då att klockan är låst till gamla ägarens Apple ID, klockan är helt värdelös i min ägo. Kan också se delar av Apple-ID från den ursprungliga köparen. Kontaktar kundtjänst lagom irriterad och förklarar. Får till svar att han lägger ärende till en tekniker som kollar upp det direkt.
16:50 får jag ett mail att de har kikat på en lösning och nu ska klockan vara upplåst (Det här är alltså andra gången jag blir försäkrad om att klockan ska vara upplåst). Klockan är såklart fortfarande låst och jag testar både 27, 28 & 29/1.
28/1: Kontaktar kundtjänst igen om att klockan fortfarande är låst. Mycket konstigt tycker han jag chattar med och ska genast kontakta teknikern igen för att komma fram till en lösning.
1/2: Får ett mail att de har fått återkoppling från teknikern att klockan ska vara upplåst "igen" och gå att installera på nytt. Klockan är efter detta mail fortfarande låst.
2/2: Kontaktar kundtjänst igen om att den fortfarande är låst och nu känns det larvigt att för 4:e gången behöva vänta på en tekniker så jag ber om att få en ny klocka istället så att Inet själva får reda ut det här hur länge de vill. Han behöver kolla med chefen och det blir godkänt. Behöver skicka tillbaka gamla klockan innan den nya kan postas vilket är förståeligt. Får vänta 7 timmar på en fraktsedel på mail och postar sedan tillbaka klockan direkt.
6/2: Klockan dyker upp hos Inet på morgonen och får en bekräftelse att den är mottagen. Den har nu legat 2 arbetsdagar utan någon återkoppling och det känns banalt att det ska ta så lång tid att öppna ett paket för att kontrollera att klockan ligger där så att den nya kan postas.

Tl;dr:
Frågar kundtjänst innan köp om en Apple Watch från fyndhörnan är kontrollerad och upplåst, blev försäkrad om det. Klockan var ändå låst till gamla ägaren. Kontakt med kundtjänst fram och tillbaka och blev försäkrad 2 gånger till om att klockan bör vara upplåst. Får till slut skicka tillbaka klockan för att få en helt ny i utbyte men den "gamla" har legat hos service nu i 2 arbetsdagar utan någon återkoppling.

I mina ögon känns det sjukt att få samma besked 3 gånger och att behöva gå och vänta på något som borde varit gjort från första början. Fick också tjata mig till att få en ny klocka för besväret vilket borde ha erbjudits så fort det upptäcktes när jag fick hem den för att man inte ska tappa förtroendet helt och hållet. Nu känns det bara som att jag automatiskt blivit den "dryga kunden" och nu ska jag bara sitta och vänta (igen) på att den nya klockan skickas ut gud vet när.

Jag har aldrig haft problem med Inet innan, har dock aldrig stött på patrull med produkter/leveranser innan heller så det är lite tröttsamt att det här är hur det hanteras.
Hur känner ni att kundtjänsten fungerar hos dem när ni har fått problem? Är det konstigt att jag är irriterad?

*tråd återställd /Vzano, Mod*
Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Har du frågat dem om de fått/öppnat paketet än och varför det tar sådan tid för dem?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti Tangentbord:Xtrfy K4 TKL Mus:Xtrfy MZ1 RGB Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 14 Pro

Permalänk
Medlem

Det är ju svårt för dom att se vad som händer utan klockan i handen, det har man väl sett när man testat saker att "nu borde det ju funka".

Sedan kan jag tycka att 2 arbetsdagar inte är så lång tid. Du är ju dessvärre inte unik med att ha ärenden som du vill ha svar på.

Men..... Jag hade också blivit frustrerad och otålig

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Godkväll,

TLDR längre ner.

Vill dela med mig av en någorlunda märklig upplevelse & kundservice från en stor återförsäljare (Inet).
Klockan jag var sugen på var slut i lager så jag skapade en bevakning och inom kort dök en "begagnad" klocka upp i fyndhörnan. Klockan låg ute för -300kr ordinarie pris och jag funderade ett par dagar tills priset sänktes ytterligare (-400kr ordinarie), då slog jag till (tji fick jag).

Innan jag slog till kontaktade jag kundservice för att dubbelkolla att klockan är återställd helt och inte länkad till gamla ägaren (säkra före det osäkra? ). Blev försäkrad om att den självklart är kontrollerad och ready to go.

27/1: Får hem klockan, ska konfigurera den och upptäcker då att klockan är låst till gamla ägarens Apple ID, klockan är helt värdelös i min ägo. Kan också se delar av Apple-ID från den ursprungliga köparen. Kontaktar kundtjänst lagom irriterad och förklarar. Får till svar att han lägger ärende till en tekniker som kollar upp det direkt.
16:50 får jag ett mail att de har kikat på en lösning och nu ska klockan vara upplåst (Det här är alltså andra gången jag blir försäkrad om att klockan ska vara upplåst). Klockan är såklart fortfarande låst och jag testar både 27, 28 & 29/1.
28/1: Kontaktar kundtjänst igen om att klockan fortfarande är låst. Mycket konstigt tycker han jag chattar med och ska genast kontakta teknikern igen för att komma fram till en lösning.
1/2: Får ett mail att de har fått återkoppling från teknikern att klockan ska vara upplåst "igen" och gå att installera på nytt. Klockan är efter detta mail fortfarande låst.
2/2: Kontaktar kundtjänst igen om att den fortfarande är låst och nu känns det larvigt att för 4:e gången behöva vänta på en tekniker så jag ber om att få en ny klocka istället så att Inet själva får reda ut det här hur länge de vill. Han behöver kolla med chefen och det blir godkänt. Behöver skicka tillbaka gamla klockan innan den nya kan postas vilket är förståeligt. Får vänta 7 timmar på en fraktsedel på mail och postar sedan tillbaka klockan direkt.
6/2: Klockan dyker upp hos Inet på morgonen och får en bekräftelse att den är mottagen. Den har nu legat 2 arbetsdagar utan någon återkoppling och det känns banalt att det ska ta så lång tid att öppna ett paket för att kontrollera att klockan ligger där så att den nya kan postas.

Tl;dr:
Frågar kundtjänst innan köp om en Apple Watch från fyndhörnan är kontrollerad och upplåst, blev försäkrad om det. Klockan var ändå låst till gamla ägaren. Kontakt med kundtjänst fram och tillbaka och blev försäkrad 2 gånger till om att klockan bör vara upplåst. Får till slut skicka tillbaka klockan för att få en helt ny i utbyte men den "gamla" har legat hos service nu i 2 arbetsdagar utan någon återkoppling.

I mina ögon känns det sjukt att få samma besked 3 gånger och att behöva gå och vänta på något som borde varit gjort från första början. Fick också tjata mig till att få en ny klocka för besväret vilket borde ha erbjudits så fort det upptäcktes när jag fick hem den för att man inte ska tappa förtroendet helt och hållet. Nu känns det bara som att jag automatiskt blivit den "dryga kunden" och nu ska jag bara sitta och vänta (igen) på att den nya klockan skickas ut gud vet när.

Jag har aldrig haft problem med Inet innan, har dock aldrig stött på patrull med produkter/leveranser innan heller så det är lite tröttsamt att det här är hur det hanteras.
Hur känner ni att kundtjänsten fungerar hos dem när ni har fått problem? Är det konstigt att jag är irriterad?

Aldrig haft problem med inets kundtjänst. Alltid varit tillmötesgående när jag behövt kontakta dom. Inga problem att skicka tillbaka saker heller. Skickade tillbaka en dyr skärm på öppet köp, no problems. Så i mina ögon har dom en bra kundtjänst, men visst kan man drabbas av problem ändå. Nu får du ju en ny klocka ändå, så det är ju bra för din del.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |