Har mobil + abonnemang (Elgiganten) köp blivit rejält sämre nu?
Hej!
Sitter på en 2 år gammal mobil (Samsung S21) och då den är avbetald nu så började jag kika runt på nya alternativ.
Första som slog mig var att dom flesta nu har 36 istället för 24 månaders bindningstid på abonnemangen. Gick hitta 24 men var inte så vanligt. Som jag minns när jag tog min telefon och abonnemang så var 12-24 standard.
Nästa som slog mig var att min mobil sjunkit nästan noll i värde? Kostar lika mycket att ta min mobil/abonnemang idag som för 2 år sedan. Jösses men ok, bör ge bra andrahandsvärde på min S21 som är i absolut toppskick.
Nu hittade jag en mobil med 24 mån abonnemang på Elgiganten som såg fin ut. Valde vilket abonnemang jag ville ha osv och gick mot kassan.
Här stog det plötsligt en extra kostnad som inte syns innan kassan. Startavgift för abonnemanget 250kr. Varför gömma denna kostnad hela vägen fram till kassan? Kan se att någon kan råka missa det.
Nästa sak jag uppmärksammade var att du ej får välja att hämta mobil+abonnemang i butik men du får köpa mobil+abonnemang i butik. Detta känns som dom gör så för att locka fler att köpa i butik och då bli av med både ångerrätt och öppet köp möjligheten.
Nu så läste jag Köpvillkoren. Roliga här är att dom generella skiljer sig gentemot dom i kassan. Igen lätt att missa om du läst köpvillkoren innan du köper. I dom generella står det att du kan returnera i butik. Snabbt och smidigt. Om man läser köpvillkoren vid kassan står det nu en extra rad om att köp av mobil+abonnemang ej får returneras i butik utan måste skickas till Elgiganten och du som köpare står för kostnaden.
Självklart ska man läsa köpvillkoren innan slutförande av köp men detta är väldigt lurigt med olika information på 2 ställen.
Vad är er erfarenhet? Har mobil och abonnemang blivit sämre med åren eller är det mitt minne som sviker mig? Är det vanligt att butiker gör som Elgiganten vid köp av abonnemang och mobil?
Kanske hade jag bara otur med Elgiganten + den sämre ekonomiska situationen som råder nu men känslan av att mobil + abonnemang var okej förut gick mot att det ej känns lika bra.
AMD Ryzen 5600X, 32GB@3600MHz DDR4 & Nvidia RTX 5070