Har mobil + abonnemang (Elgiganten) köp blivit rejält sämre nu?

Permalänk
Medlem

Har mobil + abonnemang (Elgiganten) köp blivit rejält sämre nu?

Hej!

Sitter på en 2 år gammal mobil (Samsung S21) och då den är avbetald nu så började jag kika runt på nya alternativ.

Första som slog mig var att dom flesta nu har 36 istället för 24 månaders bindningstid på abonnemangen. Gick hitta 24 men var inte så vanligt. Som jag minns när jag tog min telefon och abonnemang så var 12-24 standard.

Nästa som slog mig var att min mobil sjunkit nästan noll i värde? Kostar lika mycket att ta min mobil/abonnemang idag som för 2 år sedan. Jösses men ok, bör ge bra andrahandsvärde på min S21 som är i absolut toppskick.

Nu hittade jag en mobil med 24 mån abonnemang på Elgiganten som såg fin ut. Valde vilket abonnemang jag ville ha osv och gick mot kassan.
Här stog det plötsligt en extra kostnad som inte syns innan kassan. Startavgift för abonnemanget 250kr. Varför gömma denna kostnad hela vägen fram till kassan? Kan se att någon kan råka missa det.
Nästa sak jag uppmärksammade var att du ej får välja att hämta mobil+abonnemang i butik men du får köpa mobil+abonnemang i butik. Detta känns som dom gör så för att locka fler att köpa i butik och då bli av med både ångerrätt och öppet köp möjligheten.

Nu så läste jag Köpvillkoren. Roliga här är att dom generella skiljer sig gentemot dom i kassan. Igen lätt att missa om du läst köpvillkoren innan du köper. I dom generella står det att du kan returnera i butik. Snabbt och smidigt. Om man läser köpvillkoren vid kassan står det nu en extra rad om att köp av mobil+abonnemang ej får returneras i butik utan måste skickas till Elgiganten och du som köpare står för kostnaden.
Självklart ska man läsa köpvillkoren innan slutförande av köp men detta är väldigt lurigt med olika information på 2 ställen.

Vad är er erfarenhet? Har mobil och abonnemang blivit sämre med åren eller är det mitt minne som sviker mig? Är det vanligt att butiker gör som Elgiganten vid köp av abonnemang och mobil?

Kanske hade jag bara otur med Elgiganten + den sämre ekonomiska situationen som råder nu men känslan av att mobil + abonnemang var okej förut gick mot att det ej känns lika bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Rekordmedlem

Abonnemang får inte bindas längre än 24 månader enligt lag så ingen har 36 månader.
Lägsta totalkostnad måste anges och det skriver väl Elgiganten ut så du kan jämföra priser.
Men varför vill du byta telefon, utvecklingen har ju närmast upphört och skillnaderna är minimala så funkar den du har så spara pengarna tills den går sönder .

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Personligen köper jag alltid mobilen kontant och har ett abonnemang för 145 kr per månad.
Tycker det är bekvämt att köpa en mobil för ca 4 000 kr vartannat år, eller längre om den håller,
och veta att jag faktiskt äger den.

Har du kollat på operatörens webbsida istället? Eller är det någon sorts inbyte du håller på med?

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

för att kunna kringgå regeln med max 24 månader bindningstid har alla operatörer nu delat upp det så du kan välja avbetalning telefon 36 månader + abonnemang utan bindningstid med klausulen att om du säger upp ditt abonnemang under avbetalningen av telefonen så förlorar du kanske -200kr i rabatt på totalen eller vad du fick för erbjudande.

S21 förövrigt är fortfarande i toppen av lurar och finns ingen anledning att byta den om den är i toppskick som du nämner, njut av en avbetald telefon istället

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Tack för alla feedback och komplimanger om mitt fina val av mobil. Nu släpper vi det sidospåret. Det kan vara så simpelt att jag vill gå till den mörka sidan (apple) då är det knappast en minimal skillnad.

@Oliver91 ah det förklarar saken och svarar på @mrqaffe kommentar.

Jag har kollat "alla" sidor och det var bara på Elgiganten som det fanns till det pris jag eftersökte och med 24 månader.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Vilken telefon är du ute efter och till vilket månadspris?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Vilken telefon är du ute efter och till vilket månadspris?

Tack men denna tråd är för diskussion ang om mobil + abonnemang "ändrats". Det var iaf den känslan jag fick när jag kika runt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Senaste tio åren så har det oftast varit en kass affär att köpa telefoen på avbetalning/abb jämfört med att köpa kontant + vimla eller dylikt

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Senaste tio åren så har det oftast varit en kass affär att köpa telefoen på avbetalning/abb jämfört med att köpa kontant + vimla eller dylikt

Hmm Min S21 har nu kostat mig 4800kr (exkl abb som jag ändå behövt). Kändes ok när jag tog dealen och känns sjukt att den nu kostar 7000kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Är det 36månader på elgiganten också? Ser 24 månader på mobil iallafall, men inte jätte tydligt om abonnemang är 24-36månader.
Köpte själv en Pixel 7 Pro på black friday hos elgiganten. 449kr i 24månader med 20+25gb surf. Abonnemanget kostar 299kr och mobilen 150kr i månaden. Tycker det va bra. 25gb extra surf ingick dessutom, så kan jag skicka surf till sambon när ungarna tagit slut på hennes.

Sen när sambons abonnemang utgått kan jag sätta henne som extraanvändare på mitt abonnemang. Då betalar hon 99kr/mån så delar vi på surfen, jag gör ofast av med 2gb surf då jag har wifi på jobbet och hemma. Men ville inte ha något abonnemang under 10gb.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2